scoot Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Min mening er at Mazda 6 med firehjulsdrift, 2 liters dieselmotor (170+hk) og firehjulstrekk med automat til ca. 450.000 kr. med "alt" utstyr er desidert beste sedan-kjøpet i Norge per i dag. Knallgod bil, jeg er fan.Helt enig, det er eksepsjonelt mye bil for pengene. Både sedan og stasjonsvogn er knallfine:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Men så er det det med å oversvømme markedet med modeller som spiser hverandre... Det er ikke stort nok marked i Norge til at alle japseprodusentene gidder å selge alle modellene her... Det er lettere for dem å opprettholde en liten prosent av nybilsalget med biler de VET selger...og det er nettop små suv-aktige bler med 4x4.. Norge er ett merkelig land når det gjelder kjøp av bil..Ingen hadde kjøpt en luksustoyota med v6er under panseret til 600tusen når man kan få en ok 5-serie til samme prisen... Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Synd at de Toyota Crown som jeg liker ikke eksisterer i Norge Likte du ikke den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Æsj... Jeg har fått en dille... Sikler på denne... tøffe biler, men hadde jeg hatt en sånn hadde jeg fått speil på dørene ASAP, ser helt jævlig ut med de på skjermene er det noen god grunn til å ha de der egentlig? annet enn å slippe bøye seg så mye for å se i speila. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Likte du ikke den? Joda, den er jo grei.. Men ikke helt min smak Foretrekker den 11. generasjonen, pga. motor og utseende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Mazda 6 vet jeg sliter med rust, i slekta er det en som driver et kjent biloppretterverksted og lakkverksted i Oslo hvor Mazda importøren er kunde. Helt nye Mazda 6 er der på reklamasjon for rust og store partier av bilens karosseri skiftes ut med nytt. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Ikke en dritt å gjøre. Stikker ved skogene ved Fetsund for å kjøre litt uten mål og mening. Si fra om noen i Oslo trenger en "kjørepartner" av og til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Men så er det det med å oversvømme markedet med modeller som spiser hverandre... Det er ikke stort nok marked i Norge til at alle japseprodusentene gidder å selge alle modellene her... Det er lettere for dem å opprettholde en liten prosent av nybilsalget med biler de VET selger...og det er nettop små suv-aktige bler med 4x4.. Norge er ett merkelig land når det gjelder kjøp av bil..Ingen hadde kjøpt en luksustoyota med v6er under panseret til 600tusen når man kan få en ok 5-serie til samme prisen... Et veldig godt poeng. Nesten "alle" vil kun ha en tysk bil i dette markedet og det er litt trist med tanke på mangfoldet. Nesten ingen tenker alternativt og det liker jeg ikke (uansett hva vi snakker om). Når "alle" kjøper Mercedes-Benz, Audi og BMW går det inflasjon i disse bilmerkene og de blir for alminnelige og nesten kjedelige. Det er nesten mer interessant (iallefall som bilentusiast) i småbilklassen eller luksusklassen. Der er det en større bredde med bilmerker som f.eks Renault, Peugeot, Citroën, div. japanske bilmerker, Alfa Romeo, Jaguar, Cadillac, Maserati, Ferrari. Porsche, Bentley, m.fl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Mange velger også bil utifra samfunnsklassen de tilhører...Ikke alle kan bli sett på som eksentrisk når de kjøper en Citroen C5... Da er det enklere å kjøpe en brukt E39 faktisk... Personlig kunne jeg fint hatt en "eksotisk" bil som C4, 166 eller en 607.. Men tilgang på billige deler til de mer kjente tyske merkene, tilgang på kompiser som skrur disse merkene samt "han kjører fin femmer" - snakkinga gjør at man sjeldent tenker utenfor boksen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Ja... det finnes selvfølgelig absolutt rasjonelle årsaker til at man velger å kjøpe en tysk bil også, men overordnet synes jeg at det er det for mange som gjør dette pr. automatikk. Veldig mye handler om imaging og mangel på selvstendig tenking. Mange er dessverre for usikre på seg selv og hva de egentlig vil ha til å kunne tenke utenfor boksen. Dette er trist og litt dumt med tanke på mangfoldet, som er en god ting når det gjelder antall bilmodeller som er tilgjengelig for oss alle. For min egen del har jeg hatt stor glede av å kjøre franske biler igjennom mange år. Jeg har aldri hatt problemer med disse bilene (ikke mer enn med f.eks BMW), men når mange unngår franske bilmerker fordi de tror at de er dårligere bygget enn tyske biler er det en utfordring. Ikke bare for de franske bilprodusentene, men for oss alle. Hvis alle kjører Mercedes-Benz, Audi og BMW blir bilverdenen fattigere på alternativer og mye kjedeligere. Heldigvis er dette mest et problem i det øvre og nedre firmabilsegmentet (les: 3-serien og 5-serien som en illustrasjon på det rimeligere premiumsegmentet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Men igjen....man kan fint kjøpe en fullstappa Mazda 6 til 600tusen....men om 5år, når man skal selge...så er den verdt halvparten av en tilsvarende 5serie.... Og det er vel grunn nok til at folk velger å kjøpe "trygt"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Absolutt... det er en ond sirkel som det er vanskelig å komme ut av og man kan heller ikke klandre folk for at de velger "trygt". En slik "polariseringen" i form av et slags meningstyranni ser vi på mange andre områder også... politisk, økonomisk, utdannelsesmessig, bostedsmessig etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 De tre store (BMW, Audi og MB) har spikret sin posisjon så til de grader fast som folkets premiumalternativ her i Europa at det rett og slett ikke er plass til andre merker. Til og med tyskernes egene merker som Opel og Ford får ikke lengere slippe til i den øvre middelklasse hvor 5-Serie og A6 herjer. Man skal ikke mange årene tilbake før både Opel Omega, Ford Scorpio, Toyota Camry og Volvo 700 serien alle sloss om kundene, noe drastisk har skjedd som jeg ikke helt kan forklare. Volvo S80 lever jo egentelig kun på hjemmemarkedet og eksport til Kina alene, det er ikke mange i Tyskland som ville valgt denne fremfor en 5-serie eller E-klasse når de koster det samme men tilbyr mer. Når dette er sagt så øker de tyske produsentene hver år sin markedsandel her i Europa, så fremtiden blir kanskje heleuropeisk her hos oss i vår verdensdel. Toyota har blant annet ingen etterfølger klar når dagens Avensis går ut, Honda har trukket Accord ut av Europa og både Nissan, Suzuki og Mitusbishi har ikke noen alternativer til f eks 3-serie eller 5-serie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Setter stor pris på de få Alfa 166, 159 og Citroen C6 jeg ser i trafikken. Accord har med årene blitt en sjelden bil, og spesielt Tourer skiller seg kraftig ut. Suzuki prøvde seg med Kizashi (som ser litt tøff ut), men den forsvant også. Litt synd at Camry forsvant og. Noe kjønnsløse, men kvalitetsbiler som er gode å kjøre. Sånn ellers - pratet med en bekjent som hadde kjøpt seg en ny Audi A4 Allroad 2.0 TDI manuell til 650000kr. Altså, bilen ser jo bra ut og alt, men i forhold til firmabil-Mondeoen jeg kjører som hadde ferdig pris på 370k så synes jeg virkelig ikke Audien er verdt 300000kr mer. Litt mer sprut i motoren og finere interiør, men rent kvalitetsmessig stiller bilene likt. Jeg ville heller hatt en billigere bruksbil og en kosebil til 300k gitt. Som en 964, sliten 993 eller Z3 M.... Fredrik og Nytern reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Før i tiden var Volvo nærmest et obligatorisk bilmerke for veldig mange middelklassefamilier. Jeg husker at selv på vestkanten i Oslo var Volvo 240 stasjonsvogn veldig popoulær som familiebil. Langsomt begynte spesielt Audi 100 Avant (C3) å ta over dette markedet samtidig som VW Passat (B3) tok over markedet under fra Ford Sierra og Opel Omega. Den gangen handlet det ikke så mye om drivstofføkonomi og utstyr, men primært om å være et alternativ til de gamle traverne i markedet og det er jo litt artig å tenke på idag. Mange ønsket å kjøpe noe annet enn det alle de andre hadde. Mercedes-Benz og BMW var tilsvarende et alternativ til bl.a Jaguar og Rover som også hadde vært nærmest obligatorisk i premuimmarkedet. Franske bilmerker solgte også veldig bra på denne tiden. Bilmerker som f.eks Peugeot 505 og 405 samt div. modeller fra Citroën (spesielt BX og Xantia) var populære familiebiler. Fiat solgte også bra med bl.a Uno, Tipo og Croma. Japanske bilmerker (spesielt Toyota Corolla) var storselgere og lå på toppen av salgslistene i mange år. Jeg mener at f.eks etterfølgeren etter Peugot 405... 406 var en fabelaktig bil (spesielt som turbodiesel). Den var robust, slitesterk og relativt komfortabel (jeg har hatt tre stykker) og lå ikke langt tilbake for hva f.eks BMW kunne tilby rent kvalitetsmessig. Allikevel mistet Peugeot langsomt grepet om familiebilmarkedet og jeg tror at det var fokuset på "sportslighet" (i alle sine avskygninger) som markedsføringsmessig var årsaken. Audi A4 kom bl.a med små turbomotorer samt V6 motorer og Quattro... og dette var populært hvis man ville være litt annerledes enn alle andre. BMW kunne ikke tilby E36 med 4x4, men den feilen ble ikke gjentatt på E46 og som jeg har forklart er det en grunn til dette. Selv om de færreste egentlig har bruk for 4x4 er det i likhet med SUV moten kjekt å ha fremkommeligheten. Det er helt greit å vite at bilen kan kjøre off road eller ta deg den siste kneiken opp til hytta. Når dette er nevnt er det selvfølgelig også noen som virkelig har bruk for 4x4. Så helt unødvendig er ikke 4x4, men det tok litt tid før markedet oppdaget dette. Markedsføringen måtte først virke før folk oppdaget at de hadde "behov" for 4x4. Quattro som konsept i relasjon til markedsføring var en genistrek av Audi og det var også de små turbomotorene... Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg