Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Joda... noen har faktisk slike tall i hodet, men naturligvis ikke for alle bilmodeller. Citroën SM og Tesla Model S er imidlertid såpass bemerkelsesverdige at de husker jeg slike tall for. Tilsvarende også med f.eks designeren Bruno Sacco's geniale Mercedes-Benz W124 som hadde en luftmotstand på 0,28 for 200/200d (les: smalere hjul enn modellene med større motor)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... noen har faktisk slike tall i hodet, men naturligvis ikke for alle bilmodeller. Citroën SM og Tesla Model S er imidlertid såpass bemerkelsesverdige at de husker jeg slike tall for. Tilsvarende også med f.eks designeren Bruno Sacco's geniale Mercedes-Benz W124 som hadde en luftmotstand på 0,28 for 200/200d (les: smalere hjul enn modellene med større motor)... :)

Det er utrolig sært å huske :) Men hver sin lyst... Du er jo ekspert på hestekrefter / NM og 0-100 også så du har sikkert en interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart om luftmotstand i alle fall.

Tallene dere referer til er "CW" som er "drag coefficient". Den reelle luftmotstanden beskrives av "drag area" = koeffisienten x arealet

Det har vært populært å referere til CW blant mang en biljournalist, problemet er at det er svært misvisende når folk (åpenbart) tror at dette er luftmotstand (og det virker som at journalistene tror det selv), for det er det ikke. Dette er årsaken til at model s har lavere CW enn Audi a2, men fortsatt høyere luftmotstand (drag area).

CW duger best til å beskrive de aerodynamiske egenskapene til "en form". Dette er naturligvis relevant på en bil, men ikke uten å hensynta arealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge tyske Dekra sine tester, skal Mercedes E-klasse være den bilen med minst feil "over hele fjøla", jeg har faktisk vondt for å tro det. Heldigvis er også BMW 5-serie på samme plassering i storbil-klassen rundt samme km.stand som Mercen.

 

Jeg synes lista ikke er noen overraskelse, men om den er helt korrekt vet jeg ikke.. Virker som de tyske merkene er favorisert på en eller annen måte :P

 

212 modellen til Mercedes kan jeg ikke tenke meg er så utrolig mye bedre enn 5-serie, det bør isåfall være helt utrolig jevnt! 

 

Synes det er flott at Volvo gjør det bra i mellomklassen, V60 er virkelig en fin modell! Har hatt noen mil i en slik i det siste! Modellen hadde forøvrig noe og 130 000km på telleren og var stadig helt strøken inni og å kjøre! 
 

Fredrik 90, sitter du på noe statistikk fra Dekra som ikke er publisert i Norge, som er sammenlignbart med det som her er publisert?
 

http://www.klikk.no/motor/article1522423.ece

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart om luftmotstand i alle fall.

Tallene dere referer til er "CW" som er "drag coefficient". Den reelle luftmotstanden beskrives av "drag area" = koeffisienten x arealet

Det har vært populært å referere til CW blant mang en biljournalist, problemet er at det er svært misvisende når folk (åpenbart) tror at dette er luftmotstand (og det virker som at journalistene tror det selv), for det er det ikke. Dette er årsaken til at model s har lavere CW enn Audi a2, men fortsatt høyere luftmotstand (drag area).

CW duger best til å beskrive de aerodynamiske egenskapene til "en form". Dette er naturligvis relevant på en bil, men ikke uten å hensynta arealet.

 

Jeg er ikke helt enig med deg i at det har blitt skrevet mye rart om luftmotstand i relasjon til biler. Du må ta hensyn til alminnelig brukte vendinger på norsk selv om de teknisk sett kan sies i være litt upresise. Når man på norsk sier at en bil f.eks har en luftmotstand på 0,28 er det egentlig "drag coefficient" (forkortet CW) man mener eller mer korrekt på norsk luftmotstandskoeffisient. En annen ting med dette begrepet, som du avslutningsvis er inne på, er at det er bilenes form vi tenker på når vi bruker begrepet. Det er ikke vanskelig å se at f.eks Tesla Model S har en mer aerodynamisk form enn f.eks Volvo 240. Hvis luftmotstandskoeffisienten (CW) blir regnet ut på den samme måten for begge bilene (noe som bl.a inkluderer frontarealet) vil resultatet bekrefte antagelsen. Ergo gir luftmotstandskoeffisienten mening når man skal beskrive hvor aerodynamisk formen på en bil er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, det meste av det du skiver er en omskriving av mine poenger. Men ok.

Du får meg ikke til å tro, et halvt sekund engang, at "de fleste" / "alminnelig tale" som diskuterte "luftmotstand" her inne var klar over hva luftmotstandskoeffisient og det matematiske uttrykket for det er for noe (ei heller at du var det). (at flere nå googler og leser på wiki så dataen går varm telles rett og slett ikke.).

Dette sier jeg fordi jeg vet hvor opphengt du er i detaljer, og det er egentlig bra.

Sitat meg selv: CW duger best til å beskrive de aerodynamiske egenskapene til "en form". Dette er naturligvis relevant på en bil, men ikke uten å hensynta arealet

Med "form" så er det naturligvis formen på bilen man prater om, all den tid vi er på bimmers.no Og hele innlegget må sees i sammenheng med den tidligere diskusjonen (og andre), hvor "luftmotstand" var utbredt brukt, og det kom tydelig frem at man ikke var klar over forskjellen. Det er ikke noe problem med det, mitt innlegg var ment som en opplysning og intet annet.

En F1 bil tror jeg har noe sånt som godt over 0,7 i cw (vet ikke om det er relevant for dagens biler, det er en stund siden jeg nerdet rundt på cw tall, og innstilling av vinger etc vil spille en stor rolle). Men det er vel ingen som oppriktig mener at en f1 bil har stor luftmotstand? Og med stor så menes da uforholdsmessig stor iforhold til oppgaven gjenstanden skal utføre, som er å være en rask bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige om de tekniske detaljene. Det jeg reagerte på var at du innledningsvis påpekte at det var skrevet mye rart om luftmotstand (i relasjon til biler). Det er jeg ikke helt enig i forhold til hvordan man normalt bruker begrepet luftmotstand (og spesielt i kombinasjon med en verdi som f.eks 0,28). Verdien gir ingen mening i seg selv, men kombinert med begrepet luftmotstand gir det en åpenbar mening. Det korrekte uttrykket er imidlertid luftmotstandskoeffisient (alternativt CW) og det er bare slurv at man (mange) forkorter dette til luftmotstand som er et generelt uttrykk (som du også påpeker)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge tyske Dekra sine tester, skal Mercedes E-klasse være den bilen med minst feil "over hele fjøla", jeg har faktisk vondt for å tro det. Heldigvis er også BMW 5-serie på samme plassering i storbil-klassen rundt samme km.stand som Mercen.

Jeg synes lista ikke er noen overraskelse, men om den er helt korrekt vet jeg ikke.. Virker som de tyske merkene er favorisert på en eller annen måte :P

212 modellen til Mercedes kan jeg ikke tenke meg er så utrolig mye bedre enn 5-serie, det bør isåfall være helt utrolig jevnt!

Synes det er flott at Volvo gjør det bra i mellomklassen, V60 er virkelig en fin modell! Har hatt noen mil i en slik i det siste! Modellen hadde forøvrig noe og 130 000km på telleren og var stadig helt strøken inni og å kjøre!

Fredrik 90, sitter du på noe statistikk fra Dekra som ikke er publisert i Norge, som er sammenlignbart med det som her er publisert?

http://www.klikk.no/motor/article1522423.ece

For andre året på rad er faktisk e klasse best ifølge artikkelen! Spent på hva en gutt med f10 530d svarer til dette :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge tyske Dekra sine tester, skal Mercedes E-klasse være den bilen med minst feil "over hele fjøla", jeg har faktisk vondt for å tro det. Heldigvis er også BMW 5-serie på samme plassering i storbil-klassen rundt samme km.stand som Mercen.

 

Jeg synes lista ikke er noen overraskelse, men om den er helt korrekt vet jeg ikke.. Virker som de tyske merkene er favorisert på en eller annen måte :P

 

212 modellen til Mercedes kan jeg ikke tenke meg er så utrolig mye bedre enn 5-serie, det bør isåfall være helt utrolig jevnt! 

 

Synes det er flott at Volvo gjør det bra i mellomklassen, V60 er virkelig en fin modell! Har hatt noen mil i en slik i det siste! Modellen hadde forøvrig noe og 130 000km på telleren og var stadig helt strøken inni og å kjøre! 

 

Fredrik 90, sitter du på noe statistikk fra Dekra som ikke er publisert i Norge, som er sammenlignbart med det som her er publisert?

 

http://www.klikk.no/motor/article1522423.ece

Det jeg ikke skjønner er at jeg får ikke opp noen annen 5-serie en E60 på Dekra sine sider, mens man kan velge mellom W211 og W212. Samme på Audi A6, man får ikke opp siste generasjon (C6). Men iallfall, i fjor var det BMW som gjorde storeslem i denne testen, i år er det MB og til nesteår er det vel Audi (alt ettersom hvem som betaler mest :P )

Selv foretrekker jeg å henvise til ADAC da jeg føler de har ett mer ryddig oppsett, basert på årsmodell slik at man kan få med de forskjellige generasjonene. I motsettning til Dekra så baserer de sine tall på biler som faktisk bryter sammen og har dårlig driftsikkerhet. Dekra baserer sine tall på tilstandsrapporter på de forskjellige bilene og det går ikke alltid på driftsikkerhet, dessuten så spiller en faktor som heter bruk og vedlikehold inn på bilens faktiske tilstand. I følge ADAC så er Audi A6 den mest driftsikkre bilen i storbilklassen, frem til 2010- modellene av BMW over tar som klassens mest driftsikkre modell. MB E klasse ligger ganske dårlig an med løfter seg gradvis opp fra og med 2010-, altså med totalt forskjellig utslag enn hva Dekra kan melde.

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_detailergebnisse_2014/pannenstatistik_obere_mittelklasse.aspx

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-er-de-beste-og-verste-bruktbilene/8546449.html

Uansett så kan vi nok konkludere med at driftsikkerheten og byggekvaliteten blandt A6, 5-serie og E-klasse gjevnt over er ganske lik. Noen scorer høyere en de andre på visse ting og motsatt, gjevnt over vi jeg si at dette er gode biler. Man kan jo diskutere hvilken bil som er klasseleder men da må man se bort ifra dette vi diskuterer her, da må vi se på biltester, salgstall og hvilke modeller som er mest fortetrukkene av kunder (salgstall og kundetilfredshet) og bilpressen. Her har forøvrig 5-serie gjort rent bord mer eller mindre siden slutten av 80 tallet (om man skal tro AMS, Autocar og Car & Driver sine årlige kåringer av klassemester)

Jeg vet iallfall at jeg er veldig fornøyd med min F10, Flobben er kanskje ikke så fornøyd med sin F11. Har en kamerat som er strålende fornøyd med sin S212 (han gikk ifra E60 med mye feil) mens naboen her tror jeg snart setter fyr på sin W212 (til og med en E350 CDI) i ren frustrasjon. Jeg vil mene at bilene i storbilklassen er langt bedre i dag enn hva de var for 10 år siden, har forhørt meg med flere BMW mekanikere i forkant av F10 kjøp og de sa alle at det er mye mindre problemer med F10 kontra E60. Akkurat det samme sier en venn av meg som er MB mekaniker, 212 er en lang bedre og feilfri bil enn 211 (og ikke minst kvitt rustspøkelset)

Ingen lager feilfri biler, noen er fornøyde og andre ikke så slik er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er nok litt mandagsbiler ute og går. På min har det vært mest godkjente feil. Comfort access og radaren til parkeringshjelpen er veldig kjente feil etter at man begynner å grave litt i det. Nå er min tilbake og alt fungerer slik det skal, så nå krysser jeg fingrene for at det fortsetter slik.

Angående Mercedes så sier ryktene at de sliter med rust nesten opp til -10modellene. Usikker på ommdette stemmer, men skulle ikke forundre meg.

Ut i fra hva jeg hører så er det svenskene som fungerer best mot rust for tiden, og mine observasjoner støtter dette. Søstern har en V70 2004 modell som ikke nødvendigvis er best stelt de siste årene, men eneste rusten jeg ser på den er i a-stolpen hvor en stein nok har truffet ganske hardt.

Onkels e61 2005 modell har vært inne for rustrep allerede,(akkurat som min2012).

En kompis kjøpte seg Saab 9-5 (1998)og der er det heller ikke mye rust, mens hvis man f.eks ser på tråden til turbo-hf og sin nye innkjøpte e39 så ser det ut som den fortjener litt nytt stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...