Markus E30 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Noen som veit om et sted i oslo (østlandet) man får kjøpt fett til ARP bolter evt noe annet man kan bruke?
Fredrik Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Stopper dessverre aldri å bli overrasket over all sammensurringen rundt ting som muslimer/islam, og andre religioner. Selv er jeg ikke-troende og utmeldt av den norske kirken, men klarer da likevel å se at religion som utøves over en stor del av verden og så mange mennesker har uttalige måter å utøves på. Uansett handler det til slutt først og fremst om kultur, ikke religion. Og jo, det foregår forferdelig mye negativt rundt i verden, og mesteparten av det gjøres med religion som unskyldning, noe som er grunnen til at jeg synes tro burde være en personlig privatsak, og ikke et politisk verktøy. Er selv nettopp tilbake fra en ukes rundreise i Serbia, og kan fortsatt ikke si annet enn å sterkt anbefale å komme seg ut i verden og oppleve folk, kulturer og kontraster, da får man definitivt et langt mer nyansert bilde på virkeligheten! Skal sies at jeg er fasinert over hvor mange nordmenn jeg møter på de merkeligste steder i verden. Første jeg hørte på hotellet i Beograd var norske stemmer bak meg, og på et utested der oppdaget jeg etter hvert at noen jenter jeg snakket med var norske. Ikke første gang det skjer heller.. Jeg er langt på vei helt enig, men den store utfordringen når det gjelder religion er at religion og politikk i mange land er to sider av samme sak. Såvidt jeg vet er det f.eks kun Tyrkia av de muslimske landene som har et verdslig styresett... dvs. at religionen ikke er en del av statsforfatningen. Dette betyr dessverre også at det i alle de andre muslimske landene i praksis er helt umulig å skille religion og politikk iom. at selv lovverket er basert på religiøse lover og forordninger. En mulig reformasjon i disse landene må evt. være mer omfattende enn reformasjonen som fant sted i den katolske kirken og som førte til etableringen av den protestantiske kirken som vi har i det nordlige Europa. Apropos krigen på første halvdel av 90-tallet på Balkan så kom det temmelig mange flyktninger derfra (Kosovo, Bosnoa etc.) til Norge. Noen av disse har flyttet hjem igjen eller har fått sterke relasjoner til hjemlandene etter at krigen var over. I de senere årene har spesielt Kroatia og tildels Slovenia etablert seg som populære ferieland som mange nordmenn reiser til. Hansh reagerte på dette 1
316 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Religion er roten til alt ondt, skulle ønske alle bare kunne vært venner uansett tiltro, og at alle kunne gått i hva slags klær og plagg de ville, og spist hva de ville. Jeg bryr meg nada om hva folk tror og ikke tror på, religion er egentlig ikke eksisterende i mitt liv og jeg lever veldig godt uten. Hansh, Shattered og axept reagerte på dette 3
Hansh Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Jeg er langt på vei helt enig, men den store utfordringen når det gjelder religion er at religion og politikk i mange land er to sider av samme sak. Såvidt jeg vet er det f.eks kun Tyrkia av de muslimske landene som har et verdslig styresett... dvs. at religionen ikke er en del av statsforfatningen. Dette betyr dessverre også at det i alle de andre muslimske landene i praksis er helt umulig å skille religion og politikk iom. at selv lovverket er basert på religiøse lover og forordninger. En mulig reformasjon i disse landene må evt. være mer omfattende enn reformasjonen som fant sted i den katolske kirken og som førte til etableringen av den protestantiske kirken som vi har i det nordlige Europa. Apropos krigen på første halvdel av 90-tallet på Balkan så kom det temmelig mange flyktninger derfra (Kosovo, Bosnoa etc.) til Norge. Noen av disse har flyttet hjem igjen eller har fått sterke relasjoner til hjemlandene etter at krigen var over. I de senere årene har spesielt Kroatia og tildels Slovenia etablert seg som populære ferieland som mange nordmenn reiser til. Er akkurat det jeg har i tankene når jeg ønsker at tro var en privatsak, og ikke et politisk verktøy. Har selv flere venner som kom fra Balkan som små på grunn av krigen, og en av de jeg møtte i Beograd var født i Oslo, men foreldrene kommer fra Serbia. De fleste av de fremstår 100% norske i dag når det kommer til kultur o.l., mens noen har søkt mer tilbake til røttene (på en måte jeg oppfatter som fornuftig). Det mest spesielle i Beograd var var kontrastene, som var store, fra utbombede bygg som fortsatt står og veldig slitne områder, til helt moderne bydeler. Fredrik reagerte på dette 1
wicky124 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Fredrik : nei kona mi er så hvit som de går an å bli...fra ett tettsted i harstad OG med etternavn hansen kroatia-sammenligningen er nk fordi vi var der nede og i Bosnia med en venninne av oss og bodde hos hennes familie
Fredrik Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Takk for et konstruktivt svar Wicky. Jeg ser i ettertid at mitt spørsmål var i overkanten direkte. Det var ikke meningen og jeg burde nok ha formulert meg annerledes. Jeg tror at det jeg hadde i tankene var at flyktningene fra Balkan i mange tilfeller er norske statsborgere idag og at man derfor selvfølgelig omtaler disse som nordmenn. Basert på at jeg trodde at din kones familie kom fra Balkan tenkte jeg brått at dette var et poeng å få frem i den aktuelle diskusjonen. Det var det kanskje på en måte, men ikke helt slik det kom frem. Beklager.
wicky124 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Ingenting å beklage. Du lurte, jeg svarte Fredrik reagerte på dette 1
Skårholen Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Jeg er nok litt enig i det 316 sier, spesielt den yngre generasjon. Vi er lite engasjerte rundt religion, men vi har vel funnet ut at det er svært lite vits. Får si som en kamerat av meg når de fikk jehovas vitner på døra, da spurte han om de hadde lest biblen. Ja det hadde de gjort, han lurte på om de hadde lest både kapittel 1 og 2 eller noe sånt. Jada det hadde de gjort, jammen da vet dere at skapelsen hadde to forskjellige begynnelser. Men neida det hadde de ikke fått med seg, og fikk beskjed om å gå.. Om dette er helt sant vet jeg ikke for han er litt av en skøyer, men hvertfall mitt forhold til religion er lik nada, jeg går i kirka når noen jeg kjenner gifter seg, konfirmerer seg evt dør, men utover det så er jeg ikke der.
TRF Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Respekt for andres tro kommer man nok langt med. Og om man skal diskutere tro er det er fordel å kunne noe om den, hvilket kompisen din åpenbart ikke kan Skårholen At det er mye møkk som springer utifra ymse torsretninger er det ikke tvil om, men igjen er det viktig å holde tunga litt beint i munnen om man skal diskutere noe som er viktig for veldig mange mennesker her i verden. Videre kan det være litt lurt å ta et skritt tilbake og iaktta sin egen holdning og væremåte. "Jeg er mye smartere enn de andre, det er bare de som ikke har skjønt det" etc er jo ikke særlig reflektert, og denne holdningen (om enn noe kamuflert) finner man igjen i de fleste ikke tro vs tro diskusjoner. Fredrik og Hansh reagerte på dette 2
tonyku Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Religion er roten til alt ondt, skulle ønske alle bare kunne vært venner uansett tiltro, og at alle kunne gått i hva slags klær og plagg de ville, og spist hva de ville. Jeg bryr meg nada om hva folk tror og ikke tror på, religion er egentlig ikke eksisterende i mitt liv og jeg lever veldig godt uten.Må si meg enig. Jeg er også oppvokst ikke troende. Hva man kaller seg aner jeg ikke men har ingen jeg ber til, tror på eller forguder. Å det passer meg best. Man kan godt spørre hvorfor men da får man svar deretter.
Fredrik 90 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 (endret) Jeg er typisk konservativ, jeg er ikke akkurat noen ivrig kirkegjenger men jeg velger å stå i statskirka da det er den mest nærliggende "relgionen" jeg er født inn i og oppvokst med. Jeg forholder meg til vanlige norske tradisjoner som dåp, kristlig konfirmasjon, jul, påske og alt det der. Noen muslimer tviholder på sin kultur så skal vel jeg tviholde på min kultur Endret April 24, 2015 av Fredrik 90
tambur4 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Jeg er typisk konservativ, jeg er ikke akkurat noen ivrig kirkegjenger men jeg velger å stå i statskirka da det er den mest nærliggende "relgionen" jeg er født inn i og oppvokst med. Jeg forholder meg til vanlige norske tradisjoner som dåp, kristlig konfirmasjon, jul, påske og alt det der. Noen muslimer tviholder på sin kultur så skal vel jeg tviholde på min kultur Godt sagt. Der er også jeg og trolig mange fler. Grunnen til at man holder på de kristne tradisjonene, er iallefall i mitt tilfelle fordi de er endel av den norske kulturhistorien. Slik er det kanskje for muslimer også? Fredrik 90 reagerte på dette 1
axept Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Jeg er døpt i kirken, men konfirmerte meg ikke i kirken. Står fortsatt i statskirken, men kun fordi jeg ikke har giddet å engasjere meg i å melde meg ut. Religion er for meg gammeldags. Vi lever i 2015 og bør vite at bibelen blant annet ikke er annet enn en eventyrbok som er skrevet av folk som alle andre bøker. Diskutere religion er håpløst, kommer ingen vei likevel. Min mening er at religion er roten til veldig mye ondt her i verden. Nytern reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Ulike tradisjoner kan være en viktig del av ens identitet og kultur. Dette gjelder også religiøse tradisjoner som f.eks julen og ramadan. For noen har disse tradisjonene også et viktig religiøst innhold, mens for andre er det bare en hyggelig tradisjon som man holder av. Jeg er ikke personlig kristen eller kristen i en religiøs kontekst, men jeg anerkjenner at kristendommen har formet samfunnet vi lever i og er selve rammeverket for den europeiske kulturen som vi kjenner den med moderne vestlig demokrati, rettsstater og menneskerettigheter. Dette skiller de såkalte vestlige landene (som alle har en kultur som springer ut fra den kristne europeiske) fra de fleste andre landene (det finnes noen få unntak). Dette fenomenet avgjør også hvordan verdens verdiskapning/velstand er fordelt og det tror jeg ikke at er en tilfeldighet uten å dermed snakke nedsettende om andre religioner og kulturer. TRF reagerte på dette 1
Nytern Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 (endret) Nettopp pga religion kan jeg titulere meg selv som mer opplyst enn store deler av klodens befolkning. Jeg skjønner at folk trenger en vei, et håp, noen å vende seg til. At noen trenger å føle en hensikt/tilgivelse når de gjør fæle ting, at noen trenger å føle at gode ting skjer pga bønn og lojalitet til sin tro. Jeg skjønner at mennesker flest er svake alene. Det må være skummelt. Endret April 24, 2015 av Nytern Shattered reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg