Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ikke enig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Regner med du er uenig i begge delene da, slik du sier det :P

Kommer an på hvilken omgivelser man har da, ble for mye for min søster med 3 unger, der 2 er multi handikappede. Men det gjelder da egentlig hund generelt.

Men gikk fint før hun fikk unger da, utrolig smart hund :P

Endret av eriksen76
Skrevet

Så min far bli grå i håret under sitt eierskap av en 2003 Audi A6 1.8T. Kjøpte bilen 3 år gammel for 350.000,-. Etter 6 år hadde han brukt nesten 200.000,- på reparasjoner da motoren havarerte. Han solgte bilen for 25.000,-...

Å så mange ganger jeg hørte "nå er jo alt byttet, så kan iallefall ikke selge den nå!".

Jeg kjøpte en 2006 modell A6 2,4 i 2010, etter å ha eiet bilen i 10 måneder så hadde jeg kvitteringer ifra verkstedet på over 80 000 kr. Da turte jeg ikke å eie den lengere og byttet tilbake til BMW. Audi er fine biler, men aldri mer for min del.

Skrevet

Gjesp !! Haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Neste gang får du lov til å bruke multisitat!

Skrevet (endret)

Jeg er faktisk mer skeptisk til 525TDS i E39 enn jeg er på noen annen bil med motor fra M50-serien. Hva går egentlig galt med dem? En av M50-seriene har litt høyere oljeforbruk enn de andre, men utenom det er det vel veivhusventilasjonsbytte? Olje og filterskift innenfor intervallet som gjelder.

Mor og far har hatt sin E39 520iA i mange år nå(over 10 år snart vel), bytta hjullagere forran, dempere forran, bakfjærer. Casterstag ligger klart i garasjen til å bli bytta. Bilen ble kjøpt med en km.stand på 72 000km og har vel gått 160-170 000km nå. Motoren har fått regelmessige oljeskift og er til lite bekymring. Faktisk er den bilen så problemfri utenom de få slitedelene som har blitt bytta at de neppe kommer til å bytte den ut før den er ihjelrusten.. Den holder seg usedvanlig bra, og motoren bare summer når den står på tomgang :P

Modern kjøpte en E36 316i, en 97 modell, året var 2001 og daværende km.stand var 110 000km. Hva har egentlig gått galt med denne? M43 motoren er "skuddsikker", gått 230 000km snart, og har nevnt det mange ganger før at utgiftene på denne bilen har på alle disse årene har vært under 20 000kr alt inkludert?

Bilen har fått regelmessige oljeskift og de få slitedelene som har måttet bli byttet ut, har blitt byttet ut. Bilen ser for tiden ikke ut, etter alle disse årene i Oslogater i saltsørpe hver arbeidsdag, men bilen i seg selv er gull.

M43 motoren rakler noe i ventilløfterne nå, men ser ikke på det som et problem da det er kun rett etter oppstart og forsvinner så fort oljetrykket kommer, bilen kjører på de samme tennpluggene og har vel kun fått ny termostat mener jeg å huske.. 

Det er et godt poeng at de som har problemer med sine biler/motorer skriker høyest, jeg er hjertens enig, for så mye BMW jeg har sett på, tatt i og kost meg med, så har jeg aldri opplevd toppakningsbrudd, skjev topp, forbruk av vann, enorm kam-slitasje eller noe der(veldig lite erfaring med BMW diesel dog). Det er rett og slett en stor overdrivelse og kan være så enkelt som at de tilfellene hvor dette skjer er grunnet koking grunnet manglende vedlikehold.. De gangene jeg har vært med på å havarere BMW motor har vært de gangene det virkelig har gått for seg :mrgreen:, da med rådebank som resultat.

Som tidligere nevnt solgte en kamerat en Touran billig, av ren nysgjerrighet spurte jeg nå hva som var galt med den.
Møller hadde tatt en verdivurdering og fylt en A4 side med feil og mangler, av de dyreste tingene, svinghjul til DSG.

Jeg vet ikke hva det koster å drifte en E60/F10 på samme måte som min mor og far har gjort med sine, men er det slik at man fremdeles kan handle en pent brukt 4-6 år gammel bil og kjøre som folk og gjøre de nødvendige grep for å holde den kjørende, så er vel totalkostnaden ved et slikt eierskap over lenger tid gunstig.

Jeg er som tidligere nevnt skeptisk til 525TDS, har sett på 725TDS og der har det vært mye rart. Dyselekkasjer, sporadiske stopp, selgere som sier at enkelte ganger er den treg og starte, svart røyk. På 725TDS går det faktisk en del igjen med topp-problemer(skjevheter, vannforbruk etc.), mulig jeg har vært uheldig alle gangene, for det har aldri blitt noe kjøp. Den ene 725TDSn som jeg så på, fikk jeg vite i ettertid at det var slett arbeid som var gjort på verksted som skapte problemene med toppen.

Det gjør meg litt ekstra skeptisk når man ikke selv vet nok om motorene, det er sikkert en god motor om man vet hva man skal se etter, evt. gjøre for å vedlikeholde greiene best mulig.

Det er mulig jeg er vant med steinalderske Mercedes dieseler som ikke har noen form for elektronikk for og driftes.. Man kan jo si relativt sikkert at BMW har langt mer moderne dieselmotorer enn det Mercedes hadde på samme tid. Var først rundt 1997 at Mercedes fikk dieselpumper som hadde elektronikk ved seg, og selv den, er fremdeles ganske lik alle de gamle.

Dette ble mer rotete, føltes litt mer poengløst, og ble litt lenger da jeg ble ferdig med dette inlegget.. men men :P Når det gjelder 525TDS/725TDS føler jeg meg på dypt vann, TRF-Racing får komme med fakta om han vil :) Blir litt vel mye synsing fra min side.

Endret av FredrikE24
Skrevet

Jeg vet ikke hva det koster å drifte en E60/F10 på samme måte som min mor og far har gjort med sine, men er det slik at man fremdeles kan handle en pent brukt 4-6 år gammel bil og kjøre som folk og gjøre de nødvendige grep for å holde den kjørende, så er vel totalkostnaden ved et slikt eierskap over lenger tid gunstig.

Nå har jeg kjørt F10 530d i ett år og 15000 km og så langt har bilen kostet meg 0,- å drifte, hvis vi ser bort ifra ting som lakkpleie, spylerveske, diesel og M-sport. Den starter og går og alt elektronikk virker som det skal og feiler aldri, som forventet på en bil som har fått skarve 60 000 km og for 4 år siden kostet en mill. Men jeg tror ikke at denne vil være like enkel å holde gående når den 20 år gammel, slik min E34 er i dag. Jeg tror at om 15 år tid så vil det koste store summer å holde en slik bil i forskriftsmessig stand, det er alt for mye elektronikk og annet som kan og vil gå i stykker. Mange sier at de bygger ikke dagens BMWer slik de gjorde før, på sett og vis er det sant nok. Jeg føler at materialkvaliteten er så utrolig mye bedre i E34en kontra F10en, men sistnevnte er fortsatt utrolig godt skrudd sammen og mekanisk er den fortsatt like solid. Men kvaliteten på materialene og all elektronikken vil jeg tro blir bilens svakhet når den blir eldre.

Nå skal den inn til sin første service på Bavaria, da er det olje og filterbytte samt bytte av klosser foran. Regner med å spenne rundt 6000 kr på det, om det er galt på en såpass ny bil vet jeg ikke. Men om det er det som skal til for at den virker prikkfritt de enste 5 årene så gjerne for meg. Når det er sagt så har min onkels E34 520i ifra 1991 nå bikket 450 000 km, men nå har han blitt pensjonist så nå regner ham med at den ikke kommer til å "legge på" seg de største summene på tellerverket fremover. Men den har han hatt siden den var ny og den har tatt han til jobb i nabobyen i 24 år uten å bryte sammen en eneste gang, hadde det ikke vært for at den er Sjampanjefarget, har kun soltak som ekstrautstyr og er full av rust så ville jeg kjøpt den bilen :P

Skrevet

Det var nå billig med 6000 for olje, klosser fremme og filter.. ;)

Jeg betalte i overkant av 12000 for samme service, dog inkludert bremsevæske og pollenfilter. ;)

Edit: Har hatt bilen i 1,5 år og kjørt ca 15000 også, første utlegg på bilen.

Skrevet

Kjørt min m47 dings problemfritt i 2år, kan hende at jeg har hatt flaks :P Når sant skal sies er jeg superhappy med dieselbmw'ene jeg har eid, M52'ene (3stk) har trøbla litt med inkontinens og en føler i ny og ne. Itte veit je, en må jo forvente litt.

Skrevet

Det var nå billig med 6000 for olje, klosser fremme og filter.. ;)

Jeg betalte i overkant av 12000 for samme service, dog inkludert bremsevæske og pollenfilter. ;)

Edit: Har hatt bilen i 1,5 år og kjørt ca 15000 også, første utlegg på bilen.

Ja det er hva jeg regner med å betale, blir sikkert dyrere ;)

Skrevet

Jeg kjørte vår tidligere 2003 E46 318d Touring med M47D20 motor 360000 Km igjennom knapt 10 år uten problemer med selve motoren. Den gikk som en klokke alltid. Jeg hadde imidlertid problemer med svinghjulet, men det er ikke endel av selve motoren. Jeg måtte også skifte EGR-ventilen samt manipulere OBC'ens signaler til dieselpumpen (høytrykk), men dette hører til i småtingsavdelingen når man tenker på hvor langt motoren gikk uten problemer. Ellers var det vanlig oppfølging vedr. støtdempere, foringer og bakfjærer. De første mange årene var bilen rustfri, men de to siste årene tok rusten virkelig over. Plutselig blomstret rusten på de aller fleste typiske stedene... bortsett fra på bakluken.

Et liten ting som jeg lurer litt på nå som Xenonlys er på vei ut til fordel for LED. LED lys (halvledere) kan kontrolleres elektronisk der Xenonlysene måtte ha en ekstra mekanisme for høydejustering for å være lovlige. Betyr dette også at LED lys kan ettermonteres som en komplett pakke når den tid kommer... altså 100% plug-and-play?... :)

Skrevet (endret)

Når vi snakker om driftsutgifter. Er det noen som slår meg på den Mercedes W204en jeg hadde? Kjørte 135000km og byttet kun et casterstag foran på 125000km. Ellers kun service med oljer og filter. Selv bremseklossene holdt til servicen på 150 000 km!

Nå kjører jeg en 12 mnd gammel Mondeo som har fått 66k km på nakken, og den har fra dag en fusket/lugget iblant i sjette gir pga at den går for magert. Ved tre tilfeller har også instrumentene svartnet helt i noen sekunder. Ene frontlykta er stappfull av dugg. Og designet på karosseriet gjør at bakdører og bakskjermer er ekstremt utsatt for steinsprut - og siden dette oppstår hele tiden blir lakken aldri godkjent på service og er derfor ikke dekket av rustgarantien...

Men grei bil ellers med gode kjøreegenskaper og mye plass. Men sjarm eller sjel får den aldri i likhet med sine konkurrenter. Har også fått litt tid i en 2015 Volvo V60 D2 (samme PSA-motor som i Mondeoen, men med automat), og den gir meg ikke så mye annet enn at den har fine skinnseter.

Angående BMW. så har jeg også fått med meg at det ofte er noe trøbbel på gamle 525/725tds-biler.Så de hadde ikke jeg turt å kjøpe brukt. Samme med M54B30 - de drikker olje ut av en annen verden.

Endret av Werther
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...