Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, min drikker ca. 0,5L på Bergen-Strømstad. Men den virker frisk og finner ingenting gale. Byttet pakninger hist og pist, sjekket bunnpanne og ved svinghjul osv. Alt ser bra ut. Ingen oljegris, oljelukt eller regnbuer på våt vei :P Ingen blårøyk heller. Tennplugger ser fine ut osv.

Har lest mange teorier. F.eks. at det er alublokken som vrir seg litt under belastning og at det da kan slippe gjennom stempelringene. Men jeg har ikke nok peiling på innsiden av motoren til å bekrefte/avkrefte en slik teori.

Samtidig er det jo noen som sier at deres ikke bruker en dråpe, så det er lett å tenke at noe må være gale på de andre motorene :P Ikke vet jeg. Forbruket har hvert fall vært uendret de årene jeg har hatt den.

Så lenge den virker frisk og rask, så bryr ikke de hundrelappene meg så mye. Herlig motor uansett :)

Skrevet

Er mange motorer som bruker olje, VAG feks. Vi hadde Passater på rekke og rad som familiebil og alle brukte olje, etterfylte ganske mye mellom skiftene.

Det som jeg synes er merkelig at de klarer å videreutvikle en motor som for enkelte viser seg å bruke litt olje :/

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Skrevet

Når vi snakker om driftsutgifter. Er det noen som slår meg på den Mercedes W204en jeg hadde? Kjørte 135000km og byttet kun et casterstag foran på 125000km. Ellers kun service med oljer og filter. Selv bremseklossene holdt til servicen på 150 000 km!

Hvis man for det meste pendler langs motorveien så er det ikke vanskelig å kjøre så langt uten å bytte disse delene. Dette handler om bruksmønster :)

Skrevet

Herlig. En gammel 02 blir aldri feil.

Og på tal om at alle 4ere fra BMW bare ryker så er vel M10 motoren den mest skuddsikre motoren BMW noen gang har laget. Det ble laget fra tidlig 60 tall til slutten av  80 tallet med kun små forandringer. Ikke dårlig det.   

Husker det var et fast innslag på 02/classic treffene før hvor lenge man fikk en M10 til og gå uten vann og olje. Som regel så stoppet de ettervært men da var det bare og kjøle de ned så startet de igjen. slik kunne man holde på hele dagen.

Skrevet

Ja, min drikker ca. 0,5L på Bergen-Strømstad. Men den virker frisk og finner ingenting gale. Byttet pakninger hist og pist, sjekket bunnpanne og ved svinghjul osv. Alt ser bra ut. Ingen oljegris, oljelukt eller regnbuer på våt vei :P Ingen blårøyk heller. Tennplugger ser fine ut osv.

Har lest mange teorier. F.eks. at det er alublokken som vrir seg litt under belastning og at det da kan slippe gjennom stempelringene. Men jeg har ikke nok peiling på innsiden av motoren til å bekrefte/avkrefte en slik teori.

Samtidig er det jo noen som sier at deres ikke bruker en dråpe, så det er lett å tenke at noe må være gale på de andre motorene :P Ikke vet jeg. Forbruket har hvert fall vært uendret de årene jeg har hatt den.

Så lenge den virker frisk og rask, så bryr ikke de hundrelappene meg så mye. Herlig motor uansett :)

det sies vel også at m54 motorene skal bruke sirka 1l olje per 1000km om jeg ikke tar helt feil :)

Skrevet

det sies vel også at m54 motorene skal bruke sirka 1l olje per 1000km om jeg ikke tar helt feil :)

Nå godtar fabrikkene høyere oljeforbruk på motorene sine enn de gjorde for en 20-30 år siden også. En av grunnene jeg har hørt er at moderne motoren har mye mindre indre friksjon for og få ned forbruket. Hvis stemplene skal gli lett så kan ikke stempelringene være for mange og kraftige og da må nesten oljeforbruket gå litt opp. Veldig vanskelig og få i pose og sekk.

En like sannsynlig forklaring er at hvis man spesifiserer et relativt høyt forbruk så slipper man reklamasjon på motorene. De fleste motorer har et oljeforbruk som er mye lavere enn hva bilfabrikkene sier er maks. Men da slipper man reklamasjon på de motorene man var litt uheldig med under produksjon.

Skrevet (endret)

Min erfaring med BMW sine motorer raskt oppsummert, min første var en 2002 TII jeg kjøpte i -89. Kugelfisher mekanisk innsprøytning med sine svakheter, lekkasje på koblinger pga at de morkner etterhvert.
Krevde ikke annet enn vanlig for perioden vedlikehold og motoren var med på myye galskap, men virka.
Neste var en 2002 TI, stort sett samme hardware men dobbelforgassere. Fikk juling den også, men virka.

Hatt en haug med div E21 og E30, når de fremdeles var nye og fine biler. Med og uten turbo, null problemer..

Hatt noen E34 og E39 fra 520 til 540, alltid funka men automaten er gjerne dodgy hvis man har litt motor.

Nå har jeg en uåpna E46 320D, ikke bremsa med siste oppsett men den går meeget godt. Krever ikke mer enn vanlig vedlikehold og jeg etterfyller ca 0,5 liter mellom skiftene.

Så min erfaring er altså at ting som blir tatt vare på virker..

Endret av Kvasi
Skrevet

Dere snakker om oljeskift.. toyota corolla som vi kjørte til rundt 230 000, før den fikk seg en trøkk på høyre side i front, denne vart ikke byttet olje på siden 150 000 ca, deretter vart det kun etterfylt, voldtok også mildt sagt bilen, på vinteren når det var kaldt, var gjerne 5-6000 omdreininger innpå hovudveien her nede, for å få den fortest mulig varm :P  men motoren den virket gull den dagen den vart rævkjørt opp på vraken. Er så imponert over ka den bilen tåler at skal man ha driftssikker bruksbil, kjøp gammel corolla. Du trenger mest sannsynlig ikke bry deg et sekund om den.

Kompis har en m50b20 som har stått i to biler, en e34 og en e36 , denne motoren fikk mildt sagt gjennomgå, også denne med lite vedlikehold, helt fantastisk slitesterk.

Skrevet

Haddde en lignende bil for ett par år siden, en kanonrusten Nissan Sunny X1. 1.4 liter med registerkjede, den klarte jeg ikke ta livet av uansett hva jeg gjorde. 

Gadd ikke skrape is når jeg skulle ut på vinteren, så bare holdt flatt jern i gårdsplassen til den blåste varmt. 

Kanskje en av de beste bilene jeg har eid, i løpet av ett år med herjing bytta jeg kun ett stab.stag foran som knakk (!) når jeg rev bilen rundt en sving. 

Skrevet (endret)

Min(e) 330ci brukte også ca like mye olje som din :) Etterfylte ca 0,5l annenhver tank. Syns det var litt mye, men ikke for mye til at jeg lot det irritere. 

Min(e) hadde heller ingen lekkasje, blårøyk eller lignende. Tror de bare er sånn :lol:

VAG derimot. Den 2.0tdi motoren som står i en haug av biler (blant annet Mitsubishi Outlander som vi selger hos oss) er virkelig søppel på oljeforbruk.

Ofte kommer disse inn på service og når man tapper oljen så er det under 1 liter igjen. Og da har de kun gått 15k. Det synes jeg er altfor gale.

Og M40b18 er faktisk den motoren jeg har hatt som tåler mest. Ufattelig mye tikking, gikk ikke spesielt bra men pokker den tålte mye!

Fikk gjennomgå av tidligere eier (kokt flere ganger) og den hadde det ikke bedre hos meg :lol: Sto i en gammel rusten E30.

Husker turen til Geilo best (sikkert skrevet her inne før..) når vi kom opp Aurland/Hol-svingene begynte den for alvor å fuske. Kuttet på 2 av 4 sylindre og på toppen gikk den på 1(!!!) sylinder. Kom oss jaggu til Geilo på 1 sylinder :lol: Det var en underholdende tur i -30..

Litt flaut å kjøre inn i privat-garasjen til Dr.Holms på 1 sylinder i rusten E30 blant alle Range Rover'ne og Lamborghini'ene...

Dagen etter startet den og gikk på alle igjen som at ingenting hadde skjedd. Funket knirkefritt over 1 år til før jeg solgte den.

Endret av Julian
Skrevet

Ja, min drikker ca. 0,5L på Bergen-Strømstad. Men den virker frisk og finner ingenting gale. Byttet pakninger hist og pist, sjekket bunnpanne og ved svinghjul osv. Alt ser bra ut. Ingen oljegris, oljelukt eller regnbuer på våt vei [emoji14] Ingen blårøyk heller. Tennplugger ser fine ut osv.

Samtidig er det jo noen som sier at deres ikke bruker en dråpe, så det er lett å tenke at noe må være gale på de andre motorene [emoji14] Ikke vet jeg. Forbruket har hvert fall vært uendret de årene jeg har hatt den.

Har du sjekket veivhusvent. systemet?
Skrevet

Min(e) 330ci brukte også ca like mye olje som din :) Etterfylte ca 0,5l annenhver tank. Syns det var litt mye, men ikke for mye til at jeg lot det irritere.

Min(e) hadde heller ingen lekkasje, blårøyk eller lignende. Tror de bare er sånn :lol:

VAG derimot. Den 2.0tdi motoren som står i en haug av biler (blant annet Mitsubishi Outlander som vi selger hos oss) er virkelig søppel på oljeforbruk.

Ofte kommer disse inn på service og når man tapper oljen så er det under 1 liter igjen. Og da har de kun gått 15k. Det synes jeg er altfor gale.

Og M40b18 er faktisk den motoren jeg har hatt som tåler mest. Ufattelig mye tikking, gikk ikke spesielt bra men pokker den tålte mye!

Fikk gjennomgå av tidligere eier (kokt flere ganger) og den hadde det ikke bedre hos meg :lol: Sto i en gammel rusten E30.

Husker turen til Geilo best (sikkert skrevet her inne før..) når vi kom opp Aurland/Hol-svingene begynte den for alvor å fuske. Kuttet på 2 av 4 sylindre og på toppen gikk den på 1(!!!) sylinder. Kom oss jaggu til Geilo på 1 sylinder :lol: Det var en underholdende tur i -30..

Litt flaut å kjøre inn i privat-garasjen til Dr.Holms på 1 sylinder i rusten E30 blant alle Range Rover'ne og Lamborghini'ene...

Dagen etter startet den og gikk på alle igjen som at ingenting hadde skjedd. Funket knirkefritt over 1 år til før jeg solgte den.

Kan en bil gå på en sylinder?

Skrevet

Regner med du er uenig i begge delene da, slik du sier det :P

Kommer an på hvilken omgivelser man har da, ble for mye for min søster med 3 unger, der 2 er multi handikappede. Men det gjelder da egentlig hund generelt.

Men gikk fint før hun fikk unger da, utrolig smart hund :P

Kjenner mange med 2-4 småbarn og har over 20 siberians :) Alt kommer ann på hva du egentlig vil..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...