FredrikE24 Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 (endret) Jeg skal kjøre stillegående bensin-BMW i år, heldigvis Fungerende AC kan jeg bruke om det behøves også, det har mye å si for komforten når man skal kjøre over lengre tid. Ifjor da jeg kjørte Mercedes uten gass i AC-anlegget på tur nedover opplevde man utetemperaturer på opp mot 38 grader. Bilen kjørte som bare det, og jeg føltes helt fin i musker og ledd etter 8-12 timers etapper på Autobahn, så Benzen overrasket meg der. Problemet til at jeg ble utrolig sliten de siste 5-6 timene på hver etappe, var nok grunnet dehydrering. AC mener jeg derfor er en viktig ting å ha i orden om planen er å kunne kjøre veldig lenge om gangen. Å kjøre nedover Autobahn er kjedelig, og veiene går ofte et godt stykke utenfor byene, så skal man besøke et sted, så må man sette av en del tid. Når det gjelder planlegging. En aktiv 2.Pilot følte jeg som ganske vesentlig på tur, hvor personen legger en plan underveis og undersøker Live-trafikk hvis mulig. Vi sparte noe helt enormt med tid(flere timer) ved hjelp av TomTom-Live, Google Maps og GPS-appen Sygic til Ipad. Min trofaste TomTom Go930 sørget for at vi visste hvor vi skulle, resten ble kun brukt til å se etter eventuelle forsinkelser forran oss. Det var flere ganger vi svingte av motorveien og kjørte på landsbygdene i Bayern fra små-tettsted til små-tettsted og hvor vi stadig fikk se bort på Autobahn hvor køen fremdeles sto helt stille. Målrettet kjøring av motorveien gjorde til at veldig mange hang seg på bak oss i håp om at vi visste om alternativ vei. I tillegg får man et avbrekk fra motorveiene og kan kjøre litt mer avslappet. Jeg hadde ingen 2. pilot på vei hjem, kjørte fra München, gjennom Leipzig og Lübeck før Hirtshals, og man følte man kjørte helt i blinde. Det eneste man visste var estimert ankomst estimert av TomTomen min, alle andre verktøy fikk jeg ikke anledning til å bruke under kjøring. Det gjorde til at jeg ble stående å kø rett syd for Berlin i nesten 3 timer. Endret Mai 27, 2015 av FredrikE24 majuz reagerte på dette 1
Nytern Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Hadde 2 langturer over Storebælt i fjor, siste turen til Tyskland. Vanskelig læll, jeg kjører masse tur, men planlegger aldri. Det blir fort litt slitsomt. Samtidig er det slit å ha definerte mål og, spesielt hvis en blir stående stille i kø pga maraton over nevnte bro. Etter en lang lang dag med kjøring, med mange mange mil igjen.
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 2.5 uker til vi skal dra og vi har enda ikke kommet til enighet ang reiserute, hotell vs feriehus og og og.. Jeg er litt stressa. Synes det er vanskelig, hele greia.. Hva bør man få med seg? Hvor lang tid tar hver etappe, ting kan jo skje.. Trafikk f.eks.. Huff. Det er etter min mening to overordnede konsepter når det gjelder bilturer. Man kan vekte selve kjøringen som viktigst og besøke byer og steder etter innfallsmetoden. Det vil jeg ikke anbefale med mindre man liker å bruke mye tid på å finne interessante severdigheter og hoteller i de enkelte byene. Det kan også lett bli alt for mye kjøring og det er bare stressende/slitsomt i lengden (been there, done that). Alternativt kan man bestemme seg for hva man vil se/besøke før man legger en reiserute. Man kan f.eks bestemme seg for at man vil besøke BMW Welt inkl. museet. Ergo må man ta turen innom München samt bestille et hotell nogenlunde sentralt der (BMW holder til i utkanten av byen by the way). Tilsvarende også hvis man vil besøke Porsche museet i Stuttgart. osv. Jeg pleier å legge opp ruter der vi maksimalt kjører 250-300 Km på en dag (helst mindre). Selvfølgelig blir det enkelte transportetapper og da er det viktig å legge inn en skikkelig pause der man gjør noe helt annet enn å kjøre bil. Et eksempel kan være en havnerundfart i Hamburg. Den tar rundt 2 timer og er virkelig verdt pengene og tiden den tar. Det er ganske lett å kjøre fra Autobahn inn til det sentrale havneområde ved Speicherstadt. I motsetning til hva alle sier er det ganske lett å finne parkeringsplass der også. Det er ikke mer enn 4-5 minutter å gå til turistbåtene og heller ikke mer enn rundt 15 minutter til rådhuset og Alstersjøene. Du skjønner sikkert tegningen... bilturen sydover blir mye mer avslappende med litt planlegging... Nytern reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Jeg håper ikke at det var 38 varmegrader da du sto i den køen... majuz reagerte på dette 1
wicky124 Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Stod stille på en fjellvei i Makarska for to år siden...med en volvo s80 som kokte litt på tomgang så man måtte ha på varmeapparatet... og det var 37grader ute...det var faktisk så varmt at skjermen på Iphonen smelta...
Fredrik 90 Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 BMW er visst verdens nest verdifulle bilmerke etter giganten Toyota. Verd 202 milliarder mens mens Mercedes er "bare" verd 166 milliard, forskjellen mellom BMW og Toyota er mindre enn forskjellen mellom BMW og Mercedes http://www.tv2.no/2015/05/27/broom/bilmerke/bilbransjen/toyota/6972759
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Dette er en ganske kul biltest. Jonny Lieberman er akkurat passe morsom, ironisk og spydig når det gjelder å kommentere disse bilene og... hele 1100 Nm ved 1750 rpm er ganske enkelt fenomenalt. Good Ol' Bentley Boys... Marius2002 og Dweezil reagerte på dette 2
Xavi0n Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Da var jeg offisielt billøs http://mobil.nordlys.no/__Plutselig_tok_bilen_fyr-5-34-163555.html
Dweezil Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Da var jeg offisielt billøs http://mobil.nordlys.no/__Plutselig_tok_bilen_fyr-5-34-163555.htmlOj, oj... kondolerer! Godt at det gikk bra med fører!
Xavi0n Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Jada, meg gikk det fint med. Virket som jeg fikk turboras, røykla en hel bro, å bilen ruste opp til max i 5 6 sekunder før jeg klarte å kvele den.
Kennethe34 Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 Jada, meg gikk det fint med. Virket som jeg fikk turboras, røykla en hel bro, å bilen ruste opp til max i 5 6 sekunder før jeg klarte å kvele den. Det høres ut som turboras ja, kjipt :/ Så bilen stod der isted.
janerik171187 Skrevet Mai 27, 2015 Skrevet Mai 27, 2015 ikke mye imponert over gamle eier av e30'n til brodern. tok den på bukken da eksosopphenget bak var dårlig/borte endte opp med å ta av ene bakhjulet for å henge opp en waier midlertidig på eksoen så det henger ivaffall. bakhjulet hadde spacer så jeg, boltene gikk 2 runder før det stoppa, så at de hjula satt fast ennå er et mirakel, da 2runder med gjenger ikke akkurat er mye. så spaceren måtte bort. titta da foran, var spacer der og, der satt boltene med 4 runder, så ble å fjerne spaceren der og. greit med spacere, men lengre bolter er oppskrytt tydeligvis e30_joakim reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg