Marius2002 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 FredrikE24, jeg kan være enig ang Dali, men de gir svært mye for pengene. Har Dali Zensor1(?) på connect:amp som fulgte med i en pakke fra HI-FI-klubben for ca nøyaktig 2 år siden. De har fått gode tilbakemeldiger på hva man får for prisen. Nei de er ikke top notch, men fungerer mer enn godt nok for de fleste Play:1 synes jeg gir god lyd i forhold til størrelse, som jeg sa i tidligere innlegg så skal jeg ha en til på kjøkkenet og enda en på bad nr2. Dali høytalerne og connect:amp står på "gutterommet" jeg har okkupert i nyhuset, Playbar i stuen under TVen, veggmontert og Play:1 på største badet. Det bruker madammen, så jeg må ha en til på "mitt" bad også! Soverommet har vi ikke funnet nødvendig enda, selv om jeg kunne tenkt en Play:1 til vekkerklokke. Ikke er de ille å se på heller bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 (endret) Mitt råd er å handle høyttalere brukt, evt. både Connect:AMP og høyttalere brukt. Connect:AMP'en er temmelig dyr! Gjelder forøvrig Sonos-utstyr generelt. Jeg vil si Play:1 gir mest for pengene uansett dersom man ikke har høye krav og vil inn i Sonos-verdenen. Selv synes jeg den duger som musikkilde på typiske sekundære rom, men lyden kan fort bli litt "bose-aktig", mye bass og litt vel mye grøt(men det selger visst). Dali er vel og bra, lyd og hva man liker er fryktelig individuelt! Her i huset er det en salig blanding av B&W, Klipsch og Cerwin Vega(I all hovedsak DC-serien). Alt til sitt bruk. Jeg hadde faktisk tatt en titt på Elac, et merke som ikke er så altfor kjent med man absolutt bør få hørt på. Ikke så ille i pris riktig enda. Endret Oktober 10, 2015 av FredrikE24 Marius2002 og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 (endret) Om noen er kunnskapsrike på REW (Room EQ Wizard), eller har noen gode guider til å tolke resultater (fossefall og slikt) så del gjerne. Har nylig gått til innkjøp av UMIK-1 ilag med en kompis + at jeg har kjøpt MiniDSP. Får først testet det senere i måneden. Da får jeg også prøvelånt en SVS rørsub og Emotiva XPA-2 til hjemmekinoen. Hjemmekinoen min består stort sett av Yamaha, med unntak av sub. Godt fornøyd med det. Yamaha er ikke så veldig gode på subwoofere etter min erfaring. Skal prøve å integrere SVS med min Energy S12.3 Subwoofer. Da skal Mad Max Fury Road nytes i 3D med skikkelig husristende bass. SVS (subwoofere) er råe saker. Vurderer litt å gå til innkjøp av en eller 2. Leker også med tanken på å bygge noe heftigere selv. Gøy med bass som ikke ruller av før godt under 20Hz. Endret Oktober 10, 2015 av bimmerR Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 (endret) Jeg har vurdert å prøve meg på MiniDSP jeg også, legg gjerne ut hvordan dette settes opp og brukes Når det gjelder å lese av frekvensrespons er vel målet et badekar som er på hodet sånn ca. Frekvensresponsen er lagt mellom to grensefrekvenser, ofte mellom 20Hz-40kHz. Grensefrekvensen er definert der responsen ligger -3dB under det "lineære" området. Det man ønsker er vel et "perfekt" badekar på hodet som er helt lineært mellom grensefrekvensene, men det er nok temmelig vanskelig(umulig) å få til i en vanlig stue. Ligger forøvrig mye nyttig om REW og MiniDSP på Youtube Emotiva XPA-2 er en veldig bra forsterker til prisen, enormt populære er de i Norge til tross for at det ikke finnes en importør her til lands! Jeg sitter bare og venter på at en Emotiva til riktig pris dukker opp på brukten. Edit:Jeg simulerte noen frekvensresponser av noen filterkretser(båndpass) i full fart, den er jo litt missvisende iforhold til den "krøllete" responsen du vil få i rommet, grensefrekvensene er markert inn. En slik fasong er jo på en måte målet, i teorien, en så lineær respons som mulig. Nå skal det sies at det er svært individuelt på hva man liker av lyd, og det er en grunn til at rørforsterkere er foretrukket av mange da de mykner opp lyden en god del. Dvs. at det teoretisk perfekte lyd ikke er perfekt for øret alltid. Endret Oktober 10, 2015 av FredrikE24 bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 (endret) Sett litt på Youtube, kommer til å sjekke ut mer etterhvert. YPAO (Yamaha sin romkalibrering) står for de høyere frekvensene. Men med godt måleustyr så kan det hende jeg finner ut at jeg vil overstyre manuelt. Det kan jeg gjøre i forsterkeren min i såtilfelle. Kommer til å bruke MiniDSP til subben min (80Hz og lavere) og potensielt på en fremtidig sub nr 2. Har en gammel Tandberg Sølvsuper forsterker som støver ned samt noen gamle BMW E36 (318I) høytalere som jeg skal mekke rumperister av bare for å se om det er noe jeg liker og eventuelt vil satse mer på. Tenker å bruke MiniDSP`n for å integrere best mulig, men det prosjektet ligger lengre frem i tid. Emotiva XP-A2 plukket komisen min opp for 5000,- for ikke lenge siden. Forrige generasjon. Autosøk på finn.no er greit å ha. Disse forsterkerene går fort om de først er priset greit. Blir spennende å se om jeg merker noe nevneverdig forskjell kontra å bare bruke recieveren (RX-V773) på mine høytalere. Effekten til XP-A2 er det ihvertfall ikke noe å si på. Endret Oktober 10, 2015 av bimmerR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Jeg er ikke fan av å bruke eq, da man endrer signaturen i sangene og det som eventuelt høres bra ut på en sang, er drit på den neste. Beste måten å opnå best mulig lyd på, er rett par høytalere på rett posisjon i stuen, med rett forsterker til, siden alle komponenter farger lyden noe. Så får man heller arbeide med akustikken for å optimalisere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 (endret) Det er jo nettopp det som er saken, dersom det er akustisk umulig å få en "lineær nok" frekvensrespons i rommet, så må man forsøke å løfte eller dempe forsterkningen ved de frekvensene som ligger helt feil. Dette gjøres best ved å bruke en DSP løsning. Dersom man klarer å jukse seg til en bedre frekvensrespons vil det bare gjøre lyden riktigere Man kommer langt ved å ta frekvensrespons av stereoanlegget for å plassere høyttalere perfekt i et rom, det er helt klart og jeg bruker selv ikke DSP eller EQ, jeg har en rørforforsterker, den har 3 knapper Kanalvelger, volum og på-knapp. Eneste jeg kan gjøre for å tweake dette for best mulig lyd er jobbing med plassering i rom og akustiske tiltak + rørskifte, men å bruke en DSP vil kunne anses som juks, men det er jo i bunn og grunn en flat frekvensrespons man ønsker seg i sweet-spot. Dette måles med et sinus-signal som sveipes fra feks. 10Hz til 20MHz og analyseres. Så fort man har fått flatet ut responsen med en DSP så vil i bunn og grunn alle låter spille på de samme premissene(som er mer riktig enn før kalibrering). Så det du sier om at en sang vil låte bra, og en annen vil låte dritt mener jeg er helt feil ved bruk av dette Endret Oktober 10, 2015 av FredrikE24 bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Dagene går og det nærmer seg noe.. Å eie et hus er ikke bare bare... Først utgangspunktet, et gammelt hus fra 1933. Som mest sannsylig har vært rødt siden det var nytt. Vi har eid huset i 10 år og tok endelig fatt på en liten oppgradering da huset ikke var isolert annet enn noe etterisolering i gulv i 1. etasje. Sånn ser det ut akkurat nå. Mangler noen lister rundt vinduer på fremsiden og noe maling (beis)..Blir tatt i morgen. Det skal også bygges verander på hele fremsiden, derfor mangler det kledning helt nederst. Oppe blir det balkong.[emoji1] [emoji6] [emoji41] [emoji28] Begynt å bli lei.. Sent fra min LG-D802 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Kommer seg. Nå er ikke vårt "prosjekt" i nærheten av like omfattende, men det er ikke få ganger jeg har angret på at vi ikke bygget nytt istedenfor. Spesielt med tanke på at tomteprisene lå på rundt 2-300000,- når vi begynte å tenke på hus for seks-syv år siden. Nå ligger de på det firedoblede, om man i det hele tatt finner en tomt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Av og til kunne jeg faktisk tenkt meg et helt nytt hus ja, uten tvil. Dukker stadig opp uforutsette ting som gjør meg gal.. Stygt å si det, men når nabohuset brant ned så har vi snakket om at tenk hvis våres brant ned òg, da ville vi fått nytt.. Men når arbeidet gir gode resultater som forhåpentligvis dette blir, så er det likevel greit med gammelt hus. Er litt sjarm med det. Helt til neste prosjekt.......... awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Prøvde denne i dag, litt sprekere en bmwn for å si det sånn. Ganske imponerende pakke vw har satt sammen her. Synd bare at prisen i Norge blir ødelagt av avgiftene, 800tusen er mye penger, spesielt når plassen ikke er allverdens for oss med barnevogn. noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Ganske kul doning... Orker ikke søke den opp, men R32 eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Golf R. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mkalle Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Prøvde denne i dag, litt sprekere en bmwn for å si det sånn. Ganske imponerende pakke vw har satt sammen her. Synd bare at prisen i Norge blir ødelagt av avgiftene, 800tusen er mye penger, spesielt når plassen ikke er allverdens for oss med barnevogn. Nå får du den som stasjonsvogn også, så plassargumentet faller litt bort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Oktober 10, 2015 Share Skrevet Oktober 10, 2015 Nå får du den som stasjonsvogn også, så plassargumentet faller litt bort Ja leste akkurat en test av den, men tror alikevel at femmern blir værendes. Bortsett fra ytelsen, gir femmern meg minst like mye glede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg