ogee1 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 (endret) Jeg utfordrer skjebnen og bytter olje når bilen sier at jeg skal gjøre det. Med mitt kjøremønster betyr det ca. 35000km mellom oljeskiftene. Blir spennende å se hvor lenge det holder. Foreløpig har jeg ikke merket noen problemer med 210.000km på telleren på min M47 120d. Endret Oktober 25, 2015 av ogee1 noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Komisk hvor akseptert den Ladaen på OMS plutselig har blitt. Den har fått et senkesett og et sett uoriginale "fete" felger, resten av bilen er 100 prosent originalt. utrolig hva en god rens/polering og senk/felg kan gjøre med en bil si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 utrolig hva en god rens/polering og senk/felg kan gjøre med en bil si Kan du si... Uten felger og senkesett så ler folk og peker fordi det er en "stygg Lada" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Olja som brukes idag på Longlife-skift er som vaskemiddel å regne. Tar lang tid før det forurenses, men dette går bekostning av smøreegenskaper. Det beste er olje uten tilsetninger, men da må man påberegne hyppige skift(5-8000km). Kjørte over 45 000km på min gamle Transit Connect på samme olja, bilen hadde gått 2,5 mil da jeg tok den i bruk. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Dette med at longlife olje tar lengre tid før den er forurenset må du gjerne forklare nærmere, for det strider mot min logikk.. Dersom longlifeoljen smører dårligere, betyr dette økt slitasje, og derfor også økt forurensning i oljen. Longlife betyr vel som navnet tilsier, at det tar lang tid før tilsetningsstoffene brytes ned. Men det er nok neppe noe olje du bør ha på en s-motor som gjevnlig ligger på rødmerkningen hvis du ønsker at den skal vare. På en bil som kjøres hardt på bane osv. ville jeg byttet olje relativt ofte, men på bruksbilene byttet jeg ikke oftere enn intervall. Det er det ingen grunn til. Jeg betaler ikke mer for en bil som har hatt doble oljeskift fra ny, men om et ekstra oljebytte koster 1000kr for å sette et enkelt tall på regnestykket, så har du "sløst vekk" 4000kr når bilen har gått 100 000.. Kanskje oljeforbruket øker noe når bilen nærmer seg 300, men definitivt ikke nok til å bruke 12000kr i ekstra oljeskift iløpet av bilens levetid. 407'en min tar jeg service på selv. I dag har den gått 234000 ca 25000km siden sist jeg byttet olje. Den har svettet litt olje fra ventildeksel og turbo så lenge jeg har hatt den. Bortsett fra dette bruker den ikke olje. Ingen av disse tingene ville endret seg om noen hadde byttet olje oftere enn intervall. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 (endret) Jeg tror heller ikke at hyppigere oljeskift på moderne motorer har stor betydning på slitasjen... forutsatt at motorene brukes som normalt. Jeg har dog et unntak og det er hvis man skal sydover på kontinentet om sommeren. 40+ varmegrader, høye motorveishastigheter og plutselig kø er ikke en god kombinasjon for motoren. Dette krever en skikkelig olje og god kjølekapasitet på motoren (les: de fleste lar AC-anlegget gå for fullt når det er såpass varmt). Min svogers Peugeot 406 2,1 TD klarte 560K kilometer på standard olje og alminnelige intervaller. Motoren var OK på slutten, men etter 14 år på danske veier hadde bilen for mye rust til å klare enda en EU-kontroll. Jeg skiftet heller ikke olje utover serviceintervallene på vår tidligere E46 318d Touring og motoren var veldig fin selv etter 340K kilometer. Dessvere var denne bilen også full av rust etter 11 år på danske veier. Bilen hadde fint klart en EU-kontroll, men estetisk var den ikke mye å skryte av. Før i tiden var motoroljene signifikant dårligere enn de er idag og i tillegg var motorene også mye mer utsatt for slitasje (primært pga større mekaniske toleranser). Da jeg hadde min Porscher på 80-tallet anbefalte Porsche at man skiftet olje hver 5000 Km eller høyst hver 8000 Km. Dette var ved normal bruk av bilene og ikke f.eks ved banekjøring der Porsche anbefalte å skifte olje før og etter en banedag. Jeg husker ikke om det var den samme historien med BMW, men trolig var det slik. Porsche anbefalte også at man ikke kjørte opp mot full hastighet på Autobahn i mer enn 10-15 minutter av gangen for deretter å la fartsvinden kjøle ned temperaturen i motoren like lenge ved en betydelig lavere hastighet før man evt. igjen økte hastigheten opp mot toppfarten. Idag er dette ikke et problem selv på eldre modeller pga. langt bedre kvalitet på oljen... Endret Oktober 25, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ralphh Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Noen her som har kjørt E36'en sin i autovernet på Flatøy idag? Var et par biler med blålys der også. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kvinne-forsokte-a-kjore-ned-politimann-etter-biljakt-3466719.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Dæven, det hadde jeg ikke gjettet på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Kan du si... Uten felger og senkesett så ler folk og peker fordi det er en "stygg Lada" Jeg så den. Jeg pekte og lo siden det var en stygg Lada med senk og felger Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 (endret) Fikk opp dette skiltet istad, burde egentlig pryde baren med fler slike ting, og få på plass litt mer stilig oppbevaring av spriten og sette alle flaskene i huset på plass.. Det er en stålvask i hjørnet der, så må vel bli en etasjevis hylleløsning. Burde kanskje også malt panelen.. Men som bildet også sier, så går det i renovering av gamle Cerwin-Vega! Elementer om dagen. Alt til sin tid Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Endret Oktober 25, 2015 av FredrikE24 Fredrik, bimmerR og Haukefer reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Har et helt likt selv, kjøpt på Nürburgring av alle steder. Til høyre foran her henger det en plakat med kart og informasjon om Nürburgring, samt en filmplakat fra Børning, begge innrammet. Har også litt andre skilt, men de ligger fortsatt i plasten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Håper jeg finner en måte å restaurere barn leker skiltet med e30n på snart, det skal etter planen opp på garasjeveggen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Fikk dette skiltet i posten for ikke så lenge siden. Ellers har det gått i lyd EQ, testing og lytting. Mye å lære og mye å erfare selv. Leker litt med dypbass oppsett nå. Her har jeg har f.eks sørget for noenlunde jevn økning dess dypere toner som spilles. Må se litt hva SVSn kan være god for. (Dette er ikke maks SPL) FredrikE24, hva er det som gjør at du liker CW? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 (endret) FredrikE24, hva er det som gjør at du liker CW? Som ungdom flest med interesse for lyd, så kjøpte jeg mitt første CV oppsett da jeg var 13 år.. Bestående av NAD(selvfølgelig), en C352, CLSC-12 og CLSC-15s. Dette låt helt OK, og det hadde jeg til jeg var 18-19. Da var jeg lei CV og ønsket igrunn å kvitte meg med alt. En bekjent kjøpte hele pakka og på disse årene så hadde jeg i grunn ikke tapt penger på det kjøpet. Så kjøpte jeg meg noen effektblokker, et par Midgard Oberon, egentlig noen skikkelig beist. Kjøpte så et par Klipsch-høyttalere(et merke jeg liker godt og hadde svært god kjennskap til fra før) som jeg fant billig, et flott par RF-82. Disse holdt ikke mål syntes jeg, så klinka til på et par RF-7 bare noen dager senere. Så ballet det på seg med Parasound elektronikk, som senere førtee til et kjøp av rørforforsterker. Så jeg kjører idag en hybridløsning. Midt opp i alt dette så ble jeg forespurt om jeg kunne spille på et lokale.. Jeg hadde jo CVs husket vedkommende på, og det hadde funka fint før.. Disse var solgt, og hadde i grunn ikke lyst til å dra med meg høyttalere i den prisklassen jeg nå hadde, på fest. Da fant jeg noen CV VS120 til 500kr i god stand.. Så kjøpte disse. Ble stuet bort hjemme, og ellers benyttet på fest. Så var det en tidlig vårdag jeg satt hjemme med en øl og hørte på musikk og jeg kjente at jeg ble lettere irritert av å høre på alle disse dårlige innspillingene, og jeg innså at min tilnærming til musikklytting hadde utartet seg til å "lete" etter feil istedenfor å fokusere på å nyte musikken. For all del, har mange gode innspillinger også, typisk CD-er fra 80-tallet, men det er begrenset hvor mye en gidder å spille opp igjen de samme platene. Fant ut at jeg da ville kjøpe et par DC12 som jeg kunne reparere og kose meg litt med og se om dette kunne løsne på musikkinteressen. DC-serien fra CV! er nok den mest populære, og spiller faktisk ikke så altfor galt. Fant noen til tusenlappen, noen nye kantoppheng og vi var igang. For det første, det er i all hovedsak kosen med å reparere CV som er grunnen til at jeg kjøper dette, og når jeg kobler det opp for første gang så kan jeg nyte musikken, og CV er jo ikke direkte pent-spillende, men det spiller liksom ingen rolle! Så har det ballet på seg, har dukket opp DC høyttalere her og der i nærområdet med defekter jeg liker å fikse, og dermed blir det til at jeg kjøper mye av det jeg kommer over. Teller 6 par CV høyttalere nå, og alle har vært objekter som har vært håpløse å bruke noe tid på for noen, men er bare moro for meg å bruke tid på. Nå står det koblet opp to par DC12, et par DC10 og et par DC15 i et og samme rom, å det og gi litt beng, og dra ordentlig på så støvet faller fra downlightsene i taket er faktisk ordentlig morro. Så har jeg lekt mye med plassering og prøvd litt forskjellig elektronikk på DC-serien og det låter faktisk ikke så verst! VS120ene er plassert hos en kamerat enn så lenge, og de skal jeg selge på sikt. Et annet par DC15 har jeg stående for restaurering nå, og DC10 skal flyttes ut av huset til et nytt hjem om en stund Som student så er det begrensede midler jeg opererer med, og CV-deler er billig og det finnes "flust" av dette når man vet hvor man skal lete, det er først når jeg er ferdig med å studere og jeg kan få en grei inntekt igjen at jeg kan finne fram RF-7 igjen og leke med disse på den måten de fortjener. De blomstrer under de rette omstendigheter, men det kan jeg ikke tilby dem idag Det blir en del CV, men mine estimater på hva jeg har kjøpt av høyttalere og deler, viser at dersom jeg selger dette når alt er i orden, så har jeg "tjent" tusenlapper og samtidig gjort noe jeg synes er avslappende å drive med DC-serien er heller ikke direkte tungsolgt.. Det er nok den mest ettertraktede serien på Finn.no CV! er rett og slett bare moro Så er vel summen av alt dette røret nevnt ovenfor som gjør at jeg liker CV(for øyeblikket). Endret Oktober 25, 2015 av FredrikE24 bimmerR og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 noen som har en grei fremgangsmåte på å handle bil i sverige? kun delebil så ikke regges, hva trenger jeg få med fra selger er vell stikkordet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 noen som har en grei fremgangsmåte på å handle bil i sverige? kun delebil så ikke regges, hva trenger jeg få med fra selger er vell stikkordet http://lmgtfy.com/?q=site%3Abimmers.no+import+av+svensk+bil http://lmgtfy.com/?q=site%3Abimmers.no+handle+svensk+bil awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg