Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

F11 er jo en fantastisk flott bil, både å se til å kjøre. Har de noen typiske feil eller mangler? Blir nok nærmere vår /sommer min blir solgt så godt mulig jeg har skiftet mening helt, ser ikke vekk fra det. Har vert og kommer til å ver "Bmw frelst " siden stefar min kom inn i bildet for 8-9 år siden og introduserte e32 730ia for meg, kjøpte denne etter han kjøpte seg e38, etterhvert byttet vi så jeg fikk 728ia og han e32'n. Han kjører nå idag en Texas importert e38 740ia

Ser ut så du trivst godt i din eldre e34 som forøvrig er en ganske flott og velholdt bil. Tiden vil vise hva som skjer, er jo rimelig sugen på e70 X5 og, men da må jeg mye opp i pris [emoji14] Du hadde forresten rett om vannet som var komt inn i bilen min, var den "skumgummien" som var løsnet inni døra.

Sendt fra min Sony Z5 via Tapatalk

Ja F11er utrolig flotte biler, for ikke å snakke om nydelige kjøreegenskaper. Er derfor jeg "annonserer" litt for F11 da jeg har F10 selv og ser hvor bra biler dette er for forholdsvis lite penger. Jeg har ikke kjørt nye Mondeo men har kjørt både Volvo V60 samt flere Passat som leiebil og de er veldig kurrante og greie. Men de kommer bare ikke i nærheten av 5-serie som er noen år eldre, femmern holder seg så skammelig bra og selv en E61 synes ikke jeg virker som en gammel eller uttadert bil.

F11 er en bra bil, veldig bra bil faktisk. Det er svært få kjente feil med modellen og forskjellen ifra E61 på dette området er som natt og dag. Svakhetene dreier seg om ting som fukt i lykter (noe alle nyere biler plages med ser det ut som), defekt setevarmer, trøblete soft close i minusgrader og at den sliter bremseklosser. Mest alvorlige på 520d (N47) er registeret, men dette gjelder på biler som har gått mer enn 200 000 km og er heller ikke noe problem så lenge man holder øye med det. F10/F11 scorer nesten topp-plassering hos tyske ADAC på driftsikkerhet, kun 1,5 prosent per 1000 bil får problemer. Amerikanske J.D Power rangerer F10/11 som best i sin klasse på kvalitet, foran Lexus og Mercedes. Auto Motor und Sport kåret i 2015 F10/11 til "Das beste Auto" for femte året på rad. Er kun 5-serie og Porsche 911 som vinner disse prisene når modellen er såpass gammel :)

Ellers takk for hyggelige ord, E34en er en bil jeg trives vanvittig godt i. Det er nå kun en 520i men den har i mine øyne sjarme og "godfølelse" som jeg ikke får i F10en :) Det var filten i døra ja, er som regel det som er årsaken når det blir vått på gulvet bak. Hadde det samme på min E39 som jeg hadde ;)

Fredrik 90,

Du skriver at F11 har bedre kvalitet og driftssikkerhet enn Mondeo. Det ville jeg ikke skrevet inn i stein...

F10/F11 generelt er en solid bil, men 90% av bilene i Norge er prisgitt med den herlige N47-dieselen som raser i hytt og gevær. Den har andre irritasjonsmomenter den også akkurat som Mondeo. Greit nok at bilen har finere interiør og opplevd kvalitet/ytelser, men den koster nå også 200 000 kr mer i utgangspunktet. Jazzer man på med utstyr snakker man fort at man får 2 eller 2.5 Mondeo for 520d-penger.

Volvo V70/V60 D2 har samme PSA 1.6D som sitter i en del Mondeo. Jeg har selv kjørt den mye på topphastighet, og man er ikke kongen av motorveien når det butter på 195km/t (220 km/t i nedoverbakker). Da burde du nok heller se på Mondeo med 2.0TDCI eller en av de få med 2.2TDCI på 175hk.

Nå er nyeste Mondeo litt for ny ennå til å kunne si noe om dette, så det vil tiden vise :) Jeg ser iallfall på ADAC at forrige generasjon Mondeo har en feilprosent på rundt 7,5 prosent per 1000 bil. Det er bak både BMW 3-Serie og BMW X3, også bak A4 og Q5. Det at N47 raser i "hytt og gevær" er intet annet en ren løgn! ja enkelte drosjekjørte 520d har fått register havari over 200 000 km, men det er kun en liten promille når vi tenker på hvor mange N47 som står under norske BMW pansere. Så fremt du ikke kan dokumentere da at dette problemet er større enn hva jeg mener.

Koster fort penger om man skal opp i litt motor i en Mondeo også, utvalget blir dårligere og man betaler urimelig mye for en bil som har Ford logo...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Mondeobølgen jeg, foreldrene mine har kjørt over 100.000km med sin 08 modell (gått ca 140.000) de har vel byttet ett par blinklys utover normalt vedlikehold. Ellers har det ikke vært noe galt med den.

Mondeo er også veldig mye mer "Bmw" å kjøre enn feks Volvo og VW, en av de bedre framhjulstrekkerne jeg har kjørt i denne klassen.

Tror forøvrig jeg ville vært forsiktig med å kjøpe en av de første modellene av nye Mondeo, er typisk på alle merker at de første utgavene sliter med en del barnesykdommer. (Du har jo alltids garanti da.)

Vw ville jeg styrt unna om du ikke vil ha problemer, disse sliter mye med koksing av EGR kjølere, ventiler osv.

F11 er også veldig bra biler (sammenlignet med E61), men de har jo også sine feil. Regn med å bytte luftbelger hvert 2.år, fukt i lykter, ulyder i forstilling, Turbo (VNT regulering pleier å kokse fast på N47), AGR ventiler som setter seg fast, og så har vi jo det berømte registeret. Ikke så veldig vanlig på 11 modeller og oppover, men heller ikke så veldig uvanlig, dettek gjelder ikke kun drosjer som er kjørt over 200.000km. Anbefaler å få dette sjekket før garantien går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 er også veldig bra biler (sammenlignet med E61), men de har jo også sine feil. Regn med å bytte luftbelger hvert 2.år, fukt i lykter, ulyder i forstilling, Turbo (VNT regulering pleier å kokse fast på N47), AGR ventiler som setter seg fast, og så har vi jo det berømte registeret. Ikke så veldig vanlig på 11 modeller og oppover, men heller ikke så veldig uvanlig, dettek gjelder ikke kun drosjer som er kjørt over 200.000km. Anbefaler å få dette sjekket før garantien går ut.

Hva er din mening når det gjelder N57 dieselsekseren kontra N47 motoren? Tenker da på feil og mangler

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig mye bedre, stortsett bare agr ventilen på de som er "gjenganger" også byttet en og annen agr kjøler pga kjølevæskeforbruk. Alt i alt en meget bra motor :)

Takk for svar :) Det samsvarer med det jeg selv har funnet ut om denne motoren, pleier å anbefale den til folk som spør om råd ved kjøp av F10/11. Ingen motor er feilfri, men noen motorer har litt færre feil enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Til alle xDrive-haters.. Idag var det ekstra glatt ute og som nevnt utallige ganger tidligere er Molde bygd i en fjellside og mange kryss er i bratte bakker. Jo idag hadde en Mercedes C-klasse av nyere sort spunnet rundt og truffet en varebil, sperret altså veien. Vi andre bilister måtte ta alternative ruter, og fordi det var glatt og biler måtte stoppe opp da vi kom fram til stedet ble mange biler stående å spinne. Mens jeg og en annen i A6 Allroad bare svingte pent ut og turet forbi og fra alle andre. :) Det er ikke alltid sjåfør spiller noen rolle, noen ganger er det så glatt at det ikke hjelper å ta bakkestart på isglatte og bratte veier med 2wd. I flate bygder er kanskje situasjonen annerledes.. Tror det er det beste bilkjøpet jeg har gjort.

Tipper jeg hadde klart det i mine fryktelige rwd-dingser. Synes det er like interessant hver gang kystfolket o.l prater om vinterføre som om det var sci-fi. Skjønner at det går ei stund mellom hver gang dere får prøvd dere, men vennligst ikke dra ekspertkortet bare fordi du kommer opp en og annen bakke en og annen gang.  :geek:  :smoking:

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg hadde klart det i mine fryktelige rwd-dingser. Synes det er like interessant hver gang kystfolket o.l prater om vinterføre som om det var sci-fi. Skjønner at det går ei stund mellom hver gang dere får prøvd dere, men vennligst ikke dra ekspertkortet bare fordi du kommer opp en og annen bakke en og annen gang.  :geek:  :smoking:

Når man snakker om å dra ekspertkortet: Du burde vurdere å tilby kystfolket kursing, slik at de kan høste av din betydelige kunnskap omkring underkjølt regn, nullføre og andre relevante kjøreforhold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt nye Mondeo men har kjørt både Volvo V60 samt flere Passat som leiebil og de er veldig kurrante og greie.

Volvo V60 er en bil som jeg ble mindre begeistret for jo mer jeg kjørte den. Den kan være fin hvis man er ute etter en av de rimeligere utgavene med den minste dieselmotoren, men da jeg kjørte mer påkostede versjoner synes jeg den falt gjennom. I de fleste tilfeller ville jeg valgt Golf stasjonsvogn foran V60.

Likevel, hvis man ikke ønsker å ta steget opp i en 5-serie, er Mondeo basert på min erfaring i en helt annen klasse enn bilene nevnt over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om å dra ekspertkortet: Du burde vurdere å tilby kystfolket kursing, slik at de kan høste av din betydelige kunnskap omkring underkjølt regn, nullføre og andre relevante kjøreforhold. :)

Gjerne! 

Men, jeg har altså ikke dratt noe ekspertkort. Rocker vestlandsveier rett som det er, kan ikke si at underkjølt regn o.l oppleves annerledes der enn her. (Vi har faktisk 0-føre vi og). 

Se på teslabjørnen vår, han summer rundt i allslags vær og føre. Ikke står han fast, ikke drar han av veien. Han er etter det jeg har observert hva jeg vil karakterisere som en god sjåfør. Så har du de som ikke bryr seg så mye om å sjekke føret. De som holder litt høy fart inn mot kryss, som knatter på tlf mens de kjører. De som kjører på vinterdekk fra -06 og snakker om hvor fæl bilen er på vinterføre. Som om det er bilens feil.

Brukeren bak rattet har mye mer å si for fremkommelighet, sikkerhet og generell trivsel enn hvilke hjul bilen trekker på, hvor mange elektriske støttehjul den har osv.. 

Dro opp vår lokale sorenskriver fra grøfta for noen år siden, han stod godt planta i sin nye Rexton. Min usle Lada fikk'n opp på veien igjen. Tenk det ;)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du hadde kommet opp med LSD vs xDrive, ikke xDrive vs åpen diff ;)

Det hadde vært interessant med en duell mellom LSD og moderne antispinn.

Jeg mener, nå har produsentene hatt flere tiår på seg til å perfeksjonere den moderne teknikken, så denne må vel være uendelig mye bedre enn disse hauggamle LSD-greiene. 

Eller kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst, engel. Les forumreglene :)

7. Unngå dobbeltposting (flere innlegg under hverandre) - Når man svarer på flere innlegg samtidig, prøv å samle disse svarene i ett innlegg. Bruk knappen "Multisitat" for å sitere flere tidligere innlegg samtidig. Dobbeltposting er selvfølgelig lov i prosjekttråder(vurder å bruke bloggfunksjonen her på Bimmers).

Hva angår fremkommelighet og mekaniske/elektroniske støttehjul så må jeg si at ASD i min gamle stjernebil slår E39'ens ASC. 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro opp vår lokale sorenskriver fra grøfta for noen år siden, han stod godt planta i sin nye Rexton. Min usle Lada fikk'n opp på veien igjen. Tenk det ;)

Var ikke det litt dårlig gjort?  Koreaneren må jo veie vesentlig mer enn den eks-italienske kommunisten...

Selvsagt er det føreren det til sjuende og sist kommer an på - ikke minst fordi den erfarne vinterbilisten ikke legger ut på føre han og bilen ikke er forberedt på. Likevel, det finnes bakker der et fåtall behersker bakkestart uten 4WD på de mest utfordrende dagene - og det var et slikt tilfelle Marius 2002 henviste til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det litt dårlig gjort?  Koreaneren må jo veie vesentlig mer enn den eks-italienske kommunisten...

Selvsagt er det føreren det til sjuende og sist kommer an på - ikke minst fordi den erfarne vinterbilisten ikke legger ut på føre han og bilen ikke er forberedt på. Likevel, det finnes bakker der et fåtall behersker bakkestart uten 4WD på de mest utfordrende dagene - og det var et slikt tilfelle Marius 2002 henviste til,

I sånne tilfeller lar jeg bakken være, til jeg får fritt leide til toppen :) Det skal dog sies at jeg har en greie med å ikke la bakker "slå" meg. De skal bestiges, om det så krever 50 forsøk. Går nesten litt sport i det, men sånn er det i ødegokk. Vi har ikke mye å drive med sånn ellers. Bakker og kuldeblogging. Det er vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...