Fredrik 90 Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 55 minutter siden, lukstinsk skrev: Hei, Fredrik! Jo, det er helt korrekt! Alt hos dere er litt høyere nivå, ville jeg si Hvis vi snakker om bilen min, da blir den kjørt i Latvia - jeg jobber og bor her i Latvia, har aldri vært i Norge, men jeg planlegger å gjøre det. Bare tenkte det er rart at det finnes ingen som eksporterer biler til Norge, siden bil priser hos dere er så store. Men nå skjønner jeg, det er ikke så lett, som jeg tenkte I Norge er det mer vanlig å importere bil ifra andre land som Tyskland, Sverige og USA. Det vil si at en som bor i Norge drar til Tyskland og kjøper bil, men det er ikke alltid at dette lønner seg. Jeg kjøpte min F10 530d i Tyskland i 2014 og importerte den til Norge, da sparte jeg nesten 100 000 NOK (ca 10 000 EUR) Nå er den norske kronekursen lav og Eurokursen er høy, da er det svært ugunstig å importere bil til Norge eller eksportere en bil ifra ett annet land. Hvis du planlegger å flytte til Norge så ville jeg nok ha brukt din latviske bil i en periode. Det bør ikke være noe problem og jeg tror det er mange som gjør det, ser utenlandsregistrerte biler hver dag Kanskje justerer valutakursene (og registrerings avgiftene) seg med tiden og da kan det være det ikke blir så dyrt å eksportere din bil til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 Norge har de siste 30 årene importert veldig mange brukte biler fra Tyskland, men de siste 5-7 årene har norske bilpriser sunket/stagnert i forhold til lønnsnivået (faktisk!...) og den norske kronen har blitt svak/Euro blitt dyr, så bruktimport nå er ikke så lønnsomt. Husk at arbeidsmarkedet i Norge er ganske dårlig nå - spesielt på Vestlandet. Hvis du skal jobbe i bygg- og anleggsbransjen er det dog fortsatt mye aktivitet og oppdrag i Oslo-området. Pr dags dato er det fortsatt Tyskland som er Europas industrilokomotiv med solid økonomisk vekst i 2015, så mulig det er like lett å få jobb i Tyskland som i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 2 timer siden, Einarsson skrev: Noen med tips til pose til å ha 1 liter olje i? Tenker å ha med en litersflaske, men hadde vært kjipt hvis korken hadde skrudd seg opp Den ene Opelen i gården har en slik pose som ser original ut "Stjel" en tom spylervæskekanne fra korgen med kanneretur på bensinstasjonen, skyll den og la den tørke. Så har du oljen i den. Det er sånn ca. 1000 ganger mer sannsynlig at en pose med olje kommer til å lekke og lage noe jævlig med søl enn at det lekker noe ut fra en kanne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 Fremdeles endel å tjene på å importere de "riktige" bilene Er en grunn til at mange fremdeles gjør det. Har en venn som blant annet importerte en E92 M3 for litt siden som han tjente rundt 100k på lukstinsk reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lukstinsk Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Leste artikkelen om din F10, veldig pen bil! Hvor har du funnet den? Mobile.de/autoscout24.de? Dere har litt misforstått meg. Skal ikke dra til Norge for å jobbe, bo eller noe. Jeg har det veldig bra her i Latvia. Bare tenkte på business ideer og muligheter i Norge. Jeg driver litt med bil import her i Latvia - importerer biler fra Tyskland, Italia, Frankrike, Belgia. Har hatt erfaring med en bil fra Sverige og, men vanligvis er de ganske brukte og ikke godt vedlikeholdt. Har nå fortiden 2 biler, en Volvo XC70 og den bimmeren jeg snakket om. Ole, dvs at biler, som er litt mer eksotisk (M, AMG, S osv.), kan være ganske godt inntektskilde? Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 (endret) 10 timer siden, E.C. skrev: "Stjel" en tom spylervæskekanne fra korgen med kanneretur på bensinstasjonen, skyll den og la den tørke. Så har du oljen i den. Det er sånn ca. 1000 ganger mer sannsynlig at en pose med olje kommer til å lekke og lage noe jævlig med søl enn at det lekker noe ut fra en kanne. Hahaha, tenkte at det jeg skrev kom til å misforstås, ble ganske så uklart når jeg skrev det Skal gå ut å ta et bilde så det er litt mer forståelig. Slik Er vel bare en vanlig ziploc pose ser jeg nå Endret Februar 26, 2016 av Einarsson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoepartiet-de-groenne/miljoepartiet-de-groenne-stuper-paa-ny-maaling/a/23625921/ Har folk endelig våkna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Noen som har noen tips for å fjerne alle spor fra en PC? Siste dagen min i jobben her, og Chrome har jo så klart lagret alle passord automatisk, samt kort. haha liffi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 9 timer siden, lukstinsk skrev: Leste artikkelen om din F10, veldig pen bil! Hvor har du funnet den? Mobile.de/autoscout24.de? Dere har litt misforstått meg. Skal ikke dra til Norge for å jobbe, bo eller noe. Jeg har det veldig bra her i Latvia. Bare tenkte på business ideer og muligheter i Norge. Jeg driver litt med bil import her i Latvia - importerer biler fra Tyskland, Italia, Frankrike, Belgia. Har hatt erfaring med en bil fra Sverige og, men vanligvis er de ganske brukte og ikke godt vedlikeholdt. Har nå fortiden 2 biler, en Volvo XC70 og den bimmeren jeg snakket om. Ole, dvs at biler, som er litt mer eksotisk (M, AMG, S osv.), kan være ganske godt inntektskilde? Takk for det, hyggelig å høre Jeg fant bilen selv på Mobile.de, synes den siden er veldig bra. Da må du beklage misforståelsen. Du skriver veldig bra norsk så jeg tenkte kanskje du bodde her eller hadde planer om det. Er veldig mange som kommer ifra de Baltiske landene for å jobbe i Norge Men hvis man velger seg ut riktige biler så kan man jo tjene noen penger hvis man importerer bilene direkte ifra Tyskland til Norge. Men slik det er nå så er det mer eksotiske biler man tjener penger på, biler som M3, Panamera, 911, X5, Audi RS6, AMG osv. Biler er dyre i Norge men nordmenn er likevel veldig glad i dyre biler, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport er ganske vanlige å se på veien. Faktisk så er BMW Norges tredje mest solgte bilmerke, nye Volvo XC90 er blandt Norges mest solgte bilmodeller akkruat nå. Selv Ferrari, Bentley og andre eksotiske biler er overraskende populære selv om de er vanvittig dyre i dette landet. Det er mange folk som har veldig mye penger, og da spiller det ingen rolle om avgiftene til staten alene er på over 1 000 000 NOK. Noe annet er veteranbiler, det er det også stort marked for i Norge og her kan man også tjene gode penger. I hverfall for deg som bor i Latvia hvor det er billig å restaurere slike biler. I Norge er vi for eksempel veldig glad i amerikanske biler, import av disse ifra USA er veldig vanlig. Eldre BMW og Porsche blir også stadig mer populært ser jeg, det er ikke uvanlig at en E30 325I koster over 100 000 NOK... Fordelen er jo at biler som er eldre enn 30 år slipper registreringsavgift Bilmarkedet i Norge er veldig sært og variert egentelig. Vi elsker dyre biler selv om vi har høye avgifter, vi har avgiftsfritak for elektriske biler og vi har en veldig variert smak når det kommer til veteran biler og hobbybiler. Man må nesten kjenne markedet litt, vite hva som selger og hva som ikke selger. Som nevnt før så er bilene dyre her, det gjør oss nok automatisk litt mer kravstore og krevende når det gjelder kjøp av bil. olenikolai og Werther reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 11 timer siden, lukstinsk skrev: Leste artikkelen om din F10, veldig pen bil! Hvor har du funnet den? Mobile.de/autoscout24.de? Dere har litt misforstått meg. Skal ikke dra til Norge for å jobbe, bo eller noe. Jeg har det veldig bra her i Latvia. Bare tenkte på business ideer og muligheter i Norge. Jeg driver litt med bil import her i Latvia - importerer biler fra Tyskland, Italia, Frankrike, Belgia. Har hatt erfaring med en bil fra Sverige og, men vanligvis er de ganske brukte og ikke godt vedlikeholdt. Har nå fortiden 2 biler, en Volvo XC70 og den bimmeren jeg snakket om. Ole, dvs at biler, som er litt mer eksotisk (M, AMG, S osv.), kan være ganske godt inntektskilde? 53 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Takk for det, hyggelig å høre Jeg fant bilen selv på Mobile.de, synes den siden er veldig bra. Da må du beklage misforståelsen. Du skriver veldig bra norsk så jeg tenkte kanskje du bodde her eller hadde planer om det. Er veldig mange som kommer ifra de Baltiske landene for å jobbe i Norge Men hvis man velger seg ut riktige biler så kan man jo tjene noen penger hvis man importerer bilene direkte ifra Tyskland til Norge. Men slik det er nå så er det mer eksotiske biler man tjener penger på, biler som M3, Panamera, 911, X5, Audi RS6, AMG osv. Biler er dyre i Norge men nordmenn er likevel veldig glad i dyre biler, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport er ganske vanlige å se på veien. Faktisk så er BMW Norges tredje mest solgte bilmerke, nye Volvo XC90 er blandt Norges mest solgte bilmodeller akkruat nå. Selv Ferrari, Bentley og andre eksotiske biler er overraskende populære selv om de er vanvittig dyre i dette landet. Det er mange folk som har veldig mye penger, og da spiller det ingen rolle om avgiftene til staten alene er på over 1 000 000 NOK. Noe annet er veteranbiler, det er det også stort marked for i Norge og her kan man også tjene gode penger. I hverfall for deg som bor i Latvia hvor det er billig å restaurere slike biler. I Norge er vi for eksempel veldig glad i amerikanske biler, import av disse ifra USA er veldig vanlig. Eldre BMW og Porsche blir også stadig mer populært ser jeg, det er ikke uvanlig at en E30 325I koster over 100 000 NOK... Fordelen er jo at biler som er eldre enn 30 år slipper registreringsavgift Bilmarkedet i Norge er veldig sært og variert egentelig. Vi elsker dyre biler selv om vi har høye avgifter, vi har avgiftsfritak for elektriske biler og vi har en veldig variert smak når det kommer til veteran biler og hobbybiler. Man må nesten kjenne markedet litt, vite hva som selger og hva som ikke selger. Som nevnt før så er bilene dyre her, det gjør oss nok automatisk litt mer kravstore og krevende når det gjelder kjøp av bil. Godt svar fra Fredrik 90 på situasjonen i Norge. Selvom mange har mye penger i Norge er vi ganske sære når på mange ting, og bilmodeller som er lette å selge i utlandet kan være omtrent umulige å bli kvitt i Norge. Vi er vel også ofte ganske sære når det kommer til ekstrautstyr i Norge, spesielt på dyrere biler. At det er penger å tjene på import fremdeles er det ikke tvil om, men det har nok blitt langt vanskeligere og man trenger mer kunnskap om markedet både i Norge og der man importerer bilene ifra. Klassen over M, AMG osv som Lamborghini, Ferrari osv er nok enda særere i Norge, og det er vel ikke så mange andre enn Olav Medhus som virkelig har skjønt dette markedet og knekt koden. Som Fredrik 90 skriver er det dyrt å fikse biler i Norge, så det å kjøpe skadede biler, fikse de i f.eks. Latvia og selge de i Norge er nok den enkleste måten å tjene penger på uten behov for å kjenne markedet alt for godt. Et greit tips er å bruke endel timer på finn.no og se hva biler ligger ute til og hvor lenge de ligger der før de blir solgt Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Gode svar, men jeg ville ikke tipset om å kjøpe skadebiler og fikse de opp billig i Latvia for å eksportere dem hit. Ikke bare er det kjipt for kundene som kan ende opp med skjøtebiler med defekte airbager og sketchy chassinr, men man risikerer at BT gir kjøreforbud da de har økt fokuset på problemet med kondemnerte biler som blir bygget opp igjen med deler som stammer fra tyveri/kriminelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Finnes vel en mellomting mellom en bil som har fått en liten dunk eller to her og der, og biler som har blitt kondemnert og hugget i deler? Er klar over at biltilsynet er strenge, men trodde ikke man fikk regget opp en bil som var blitt kondemnert jeg? Uansett, det jeg snakket om var f.eks. å bytte ut eller fikse noen karosserideler, evt. om det er noe mekanisk som er gåen så kan dette fikses også. Litt drøyt å påstå at alt som blir gjort i Øst-Europa blir gjort ulovlig med stjålne deler, av ufaglærte personer som har blitt delt og skjøtet sammen igjen? Det er klart det finnes, men det er mye rart som skjer her hjemme i Norge også, samtidig som det er mange flinke i Latvia som kan det de holder på med og gjør ting riktig og lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Hver gang en slik diskusjon (om kondemnerte biler) oppstår, så viser deltagere ganske klart hvorfor folk flest ikke trenger tilgang til historikk ifm kondemnering, da de ikke aner hva uttrykket betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Tror nok at folk flest er veldig redd for å kjøpe en bil som ikke timer reparert ifht produsentens anvisninger. Vi har jo alle sett i media at dette skjer. Når det er sagt så er en reparert bil like bra som en tilsvarende bil, men uten den reparasjon, så lenge det er gjort slik det skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 Jeg er ikke uenig Otis. Men hvorvidt en bil er kondemnert eller ikke har med kostnaden på reperasjoenen å gjøre fremfor teknisk skade. En bil som har skader i råkarosseri av betydning? Nei takk. En bil, la oss si e8x n47 med pumpehavari, kostnad så stor at den blir kondemnert, gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg