Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Såklart burde de sykle etter hverandre på smale landeveier, jeg mente såklart på breie veier med midtstripe. :) Lik respekt mellom bilister og syklister, syklisten er svakeste ledd og det koster bilisten mindre å vente i 10-40 sek med å kjøre forbi enn at syklisten stopper opp. 

Jeg tror mange har mye å lære av land lengre sør i Europa. Jeg kjenner mange som sykler i Spania hvert år, å der stopper bilister opp eller ligger bak ei stund gladelig for de og heier og de som kjører forbi i motgående slakker farten for å ikke være til hinder, mange gir tommelen opp!  Men de har vel bedre tid :D 

Så bilister skal ligge bak i 40 sekunder fordi to syklister liker å sykle ved siden av hverandre? Det hadde det blitt lange køer av tenker jeg. Stort sett går det greit å kjøre forbi syklister, trenger ikke mange meterene i motsatt kjørefelt før man er forbi, men de kan bruke huet litt de også slik at samspillet mellom billist og syklist glir lettere. 

Mulig syklistene i Sør-Europa har litt bedre holdninger til bilister også da. De vet de er det svake leddet i trafikken og oppfører seg deretter, i stede for i Norge hvor de tror de eier veien. Hvis de skal ha så forbaska mye rett på veien så får de se å få på ett par skilter med veiavgift de også. Greit å dele veien, jeg deler gjerne veien med andre bilister, mopeder, traktorer, elbiler, lastebiler, busser som betaler veiavgift på lik linje med meg. Satt på spissen, de betaler ikke for å bruke veien og har heller ikke noe på veien å gjøre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg skjønner, jeg står likevel for det jeg har sagt og føler jeg ikke har mer fornuftig å tilføye :) Det er selvsagt enkelte syklister som er helt dust i likhet med enkelte bilister og flertallet ligger nok dessverre hos bilistene. Jeg håper riktignok at det blir bygget mange nye sykkelveier langs veiene, eventuelt en mye bredere veiskulder der det er mer hensiktsmessig, slik at det blir tryggere for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

En vakker dag smeller det, en eller annen da stakkars syklist kommer til å få mitt beger til å renne over.... Da håper jeg det er en sånn type som vi så på Facebook her forleden. Med "del veien" kampanjene i ryggen så føler jeg syklister tar seg mer og mer tilrette i veibanen. De gir mer og mer faen i oss bilister, ligger to i bredden over en bakketopp eller i en sving, sparker etter biler (ikke etter min heldigvis, da hadde jeg skrevet dette ifra en celle ett sted) og oppfører seg som rasshøl. 

En kveld for ikke så lenge siden så kjørte jeg gamle E18 mellom Grimstad og Lillesand, kjører vel i 70-75 km/t og innhenter to syklister som ligger to i bredden over en bakketopp og rundt en sving. Jeg signaliserte med fjernlyset at jeg kommer bak, det er ikke snakk om at de ikke så meg da bixenon lysa på F10en gjorde mørke om til dag rundt dem. Men ikke faen om de legger seg inn, så jeg må bremse opp og legge meg bak dem til jeg har sikt til å kjøre forbi. Sorry mac, men når du oppfører deg sånn så får du trynet fullt av spylerveske. Umodent ja, men du så tilfredsstillende det er :) 

Vel. Hverken bakketopp eller sving er kjent for å være trygge arenaer for forbikjøring. Det må være bedre å ligge bak de til dere er forbi bakketoppen, enn å fronte f10'n i en semitrailer som kommer i motgående kjørefelt? Sparking mot biler hører ingen steds hjemme, og jeg mistenker at disse er eksakt like «voksne» i oppførselen bak rattet som du til tider kan gi inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil-sykkel debatten vil man nok aldri komme til enighet i, men noe alle i hvert fall burde være enige i er at begge parter må kunne ta litt hensyn til hverandre. Det jeg derimot synes er svært provoserende er når syklister MÅ sykle midt i veien og ikke på gang/sykkelstien som er 2-3m bred ved siden av veien! Greit nok at de skal få lov til å trene, men det er et godt stykke mellom det å trene og det å tro at man skal delta i Tour de France neste uke... Ellers går det an å velge å sykle på andre tider enn akkurat når det er mest trafikk på veien, og kanskje heller velge veier hvor det er litt mer oversiktlig, gode veier og litt mindre biler enn på hovedveiene. Har syklet endel selv, dog liker jeg å holde meg unna hovedveiene da det ikke er spesielt behagelig når biler suser forbi kontinuerlig, samtidig som jeg har "dårlig" samvittighet for hver eneste bil som jeg blir i veien for. Det evige maset om at syklister må få lov til å sykle i bredden, ligge i dragsuget til hverandre, ikke måtte stoppe for noe osv fordi de skal spare krefter blir litt for dumt for meg. Jeg trodde man var ute for å trene jeg? Uansett, vi blir ikke kvitt disse syklistene om vi så hadde laget en sykkelvei med same kvalitet som asfalten på en F1 bane, noen vil alltid sykle på bilveien, så det er bare å smøre seg med tålmodighet mens vi sitter og koser oss i bilene våre til det er greit å kjøre forbi, mens de sitter på et hardt sete og svetter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sinnssyk opplevelse tidligere i kveld. Fotgjengerne burde for det første hatt refleks; jeg kom i grei fart (fortere enn 80 går ikke der jeg kjører, de veiene er ubrukelige, sånn ca). Fikk øye på et eller annet i veikanten, jeg dimma lyset: "er det en fotgjenger, tro?" og vips: bak en liten "bakketopp" kom en blodtrimma Volvo 240 i grisefart i full forbikjøring av de gående, jeg aner ikke hvor mange meter jeg hadde å gå på, men synes å skimte døden et lite øyeblikk i bakhodet; jeg kasta meg på bremsen og fikk farta mi ned, var nok ikke langt fra grøfta heller. 

Hadde fyren eller fyrinnen i den andre bilen brukt hodet, hadde vedkommende kanskje venta til etter "bakketoppen" med å kjøre forbi (den bakken er så liten at man ikke ser bil imot,  men han så vel lys?). Og såvidt jeg husker fra trafikkreglene hadde han vikeplikt, med hindring på sin side. Glad det ikke smalt, hadde ikke mye tid til å tenke der. 

Opplever mye rar kjøring på landet. Syklister er én ting, men å ligge i 40 i 80-sona uten forbikjøringsmulighet er også en klassiker ;) Enten risikerer man livet for å komme forbi,  ellers gjør man det ikke - jeg har vært 18 en gang,  men fant fort ut at det ikke er verdt å ta sjanser unødvendig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, And-reas skrev:

Vel. Hverken bakketopp eller sving er kjent for å være trygge arenaer for forbikjøring. Det må være bedre å ligge bak de til dere er forbi bakketoppen, enn å fronte f10'n i en semitrailer som kommer i motgående kjørefelt? Sparking mot biler hører ingen steds hjemme, og jeg mistenker at disse er eksakt like «voksne» i oppførselen bak rattet som du til tider kan gi inntrykk av.

Vel..de fleste er nok fullstendig klar over det du sier med forbikjøring. På det aktuelle stedet så er både bakketoppen og svingen slak nok til at man kan se om det kommer biler i mot, men det er uansett ikke noen bra plass å kjøre forbi. Men der og da gjør man en vurdering, kort forbikjørigstid, øde veistrekning, hadde de ligget etterhverandre så hadde jeg sluppet å kjøre helt over i andre kjørefelt osv. Så når man som billist signaliserer at jeg kommer og vil forbi, så kunne han fint ha lagt seg bak kompisen sin

Ellers så er vi nok alle like "voksene" i trafikken til tider..

3 timer siden, flobben skrev:

Til dere som ikke tåler å ligge bak sykkelister i noensekunder før dere kjører forbi, hva gjør dere når,dere tar igjen saktegående traktorer f.eks? Tuter, blinker med lyser for å markere at dere skal forbi midt i svingen før bakketoppen?

Traktorer har jeg aldri problem med, enda det er ofte man havner bak en her nede på bondelandet. De kan ikke noe for at de er så breie at de krever hele veibanen og de har vett nok til å stoppe på bussholdeplasser for å slippe biler forbi. Det ser du aldri en syklist gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, humpfy skrev:

Det frister å bidra, men jeg velger heller å provosere med den klassiske - "Er det rart det er krig i verden?". Nei, det er ikke rart!

Samstundes ser jeg ut og sola skinner. Tror jeg tar meg en sykkeltur!

Viktig å fyre litt i diskusjoner! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

Relax :) Du har sikkert rett når det kommer til paragraf osv.. Men fornuften sier annet. Du er like pliktig å foreta en trygg forbikjøring. Jeg vet du sjeldent er enig med meg. Uansett, her jeg bor er det aldri mer en ett minutt så vi er litt priveligerte :D Jeg synes dessuten sykkel er en fin treningsaktivitet, mye bedre enn helsestudio, selv sykler jeg ikke lengre dessverre, skateboardet og fjellturer er enerådig.

Og har man ikke 2-3 minutter til overs i hverdagen burde man seriøst ta en vurdering(det gjelder såklart ikke nødsituasjoner o.l.).

"Spar deg a". Det kunne vært Ola Nordmann for min del jeg diskuterte med. Jeg diskuterer saken, ikke person. Det foreslår jeg at du også gjør.

Fornuften sier ikke noe annet. Fornuften sier at man forholder seg til de prinsippene som gjelder i trafikken. Det er ikke opp til den som blir kjørt forbi å vurdere grunnlaget for forbikjøringa. Man plikter rett og slett å lette forbikjøring. Det er det du skal tenke på når du blir forbikjørt, og "bare det".

Hvor mange syklister skal få ta x antall minutter, og hvor mange dager i uka? Jeg bare lurer hvor grensa går liksom. For oss andre så gjelder prinsippet med "ikke være til hinder for andre". Det vil si at om jeg av en eller annen grunn beveger meg saktere enn resten av trafikken, så gjør jeg det jeg kan for å lette forbikjøring og trafikk avvikling. Om det betyr at jeg må treffe tiltak som koster meg mer enn de jeg hindrer, så er det faktisk helt greit når det er jeg som generer hinderet.

Personlig så skammer jeg meg litt når jeg "tar" fra andres sted og tid. Om noen er så hyggelige og _uoppfordret_ gir meg det så kan det være en ting, men å forvente/forlange at andre skal "gi litt" for å gjøre hverdagen min bedre synes jeg ikke noe om.

Det er denne egenskapen mange syklister later til å være fullstendig blottet for. Det råder en egoisme og selvrettferdiggjørelse man sjelden ser i tilsvarende utbredelse ellers i samfunnet.

Noen ganger har jeg god tid, andre ganger har jeg dårlig tid. Jeg gir gjerne av min tid (og økonomi) for å hjelpe og tilrettelegge for folk. I "folk" inngår ikke syklister med kvasse albuer som forventer at resten av samfunnet skal gi litt så de kan få utløp for de egosentrerte behova sine.

Hva med traktorer og lastebiler? Aldri hatt noen problemer. For det første er dette nyttetransport, man kommer ikke utenom det. For det andre er de som oftest svært flinke til å ta hensyn og svinge av der det er mulig (evt lastebiler slipper forbi der det er mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing Haha :D Det her ble jo rett moro å diskutere, jeg har holdt meg til saken og diskutert den og ingenting personlig utenom det jeg sa at vi er sjeldent enig, det er ikke negativt i det hele tatt at vi er ofte uenig, blir diskusjoner av slikt, det er bra! :) 

Jeg tror vi alle er enige at ufine syklister er helt dust ilikhet med ufine bilister. Jeg mener veien er til for å deles og man som bilist må ta de forhåndsreglene dette medfører, det samme gjelder såklart for syklisten og de fleste syklister er flink til å gi tegn, vike og gå av sykkelen ved overgangsfelt(selv om jeg bremser opp når de er på sykkelen også). På smale landeveier og slikt med liten veiskulder og ingen midtstripe er det få som sykler to og to i bredden(selv om man møter på de er det sjeldent) og da gjør det ingen verdens ting å slakke av litt og ligge litt bak til det er klart å kjøre forbi på en forsvarlig måte. :) 

Det er det samme med alle idiotene som legger seg feil i rundkjøring, bryter vikeplikt, smeller opp døren inni deg og gir faen osv.. Mye verre de enn syklister. Hos meg hvertfall!!

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leste jeg deg noe feil (den retorikken har blitt brukt før her inne i annen mening) ift person/sak.

Ellers så merker jeg meg at når det ikke er noe utveg på de noe håpløse holdnignene syklister har (åpenbart også de "moderate" som deg selv), så stanses all argumentasjon med et spørsmål om vi ikke alle bare kan være venner og dele ;)

Joda, det kan vi. Også kan syklister kutte ut gnålet og sytinga, gå i seg selv, rette på grunnleggende holdningsproblemer, så vil du se at mesteparten av problemene i trafikken løses. At det fortsatt vil finnes dumme bilister, ja. Men da unngår man å provosere "den gemen hop".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har noe i mot er holdningen "verden er til for meg, og våge den som ikke anerkjenner mine behov og stjeler av min tid"- holdning.

Enten det er snakk om syklister som sykler på rødt, er til hinder i trafikken, eller bilister som er nødt til å demonstrere (med lyd, lys eller spylervæske)

Det er i beste fall svært naivt(eller barnslig) og få utløp for eget sinne og bedreviter-holdning med å "straffe" de dumme syklistene som sykler to i bredden. Etter antallet å dømme slutter ikke de med det pga en såpesprut i fleisen.

For å følge Fredrik90 sitt tankemønster, skal han ha "forkjørsrett" i kassen på rema fordi han aldri har mer enn 5ting i kurven sin.

Normenn er også flinke dobbeltmoralister avhengig om de har et ratt eller styre mellom hendene, og det hender jeg lar meg provosere og reagerer i ulike situasjoner, men jeg mener det er moden oppførsel å heve seg over andres (urimelige) oppførsel og fortsette som vanlig. Noe annet angrer jeg som regel på i ettertid. 

Alt annet er å forbli uprovosert er faktisk mekanismer som forringer egen og andres livskvalitet.. Og jeg syns praktisk talt ikke at det er verd å hisse seg over noen som "stjeler" litt av min tid.. Det kommer hvertfall ikke meg til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne også påpeke, siden det nå ser ut til at jeg ikke kan fordra syklister, at jeg på igen måte utagerer mot syklister. Men jeg tar gjerne og gjør litt innsats for å sette verden bare litt i persepektiv sånn som i diskusjonen her inne nå. Det ligger nemlig helt håpløse holdninger bak syklisters argumentasjon, og disse blir sjelden identifisert og utfordret i mediebildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

For å følge Fredrik90 sitt tankemønster, skal han ha "forkjørsrett" i kassen på rema fordi han aldri har mer enn 5ting i kurven sin

Hvor får du det ifra at det er min tankegang? Min tankegang er at man bør ha gjensidig respekt for hverandre på veien, hvis jeg da møter på folk som ikke er villige til det så blir jeg "vrang" selv. De syklistene som gjør sitt ytterste for at samspillet mellom bil og syklist skal gå bra, dem møter jeg selvsagt med samme holdning selv. Verre er det ikke

Hvorfor du begynner å snakke om forkjørsrett og Rema vet ikke jeg, annet enn at du er ute å sykler i henhold til diskusjon vi har hatt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...