Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Kjører på motorveien på vei hjem ifra ett jobbmøte, klar til å ta påskeferie. Ligger i ca 120 km/t og cruiser med E34en, plutselig så popper panseret opp i forkant... Skvatt noe sykt da må jeg si, fikk stoppa på en SOS lomme og lukket panseret skikkelig. Det er altså Bavaria som ikke hadde lukket panseret godt nok, de er nok ikke vant med at de må være litt ekstra hardhendte med slike gamle biler :P 

Jeg har faktisk opplevd at panseret på bilen foran meg plutselig slo helt opp og ble totalt brettet rundt frontvinduet og taket. Dette var på landeveien mellom Boulder og Longmont i Colorado, USA. Merkelig nok bråbremset ikke bilen foran, men trillet bare forover og stoppet langsomt litt inn til siden. Hvorvidt dette var en kontrollert stopp eller mest i affekt pga. sjokk vet jeg ikke. Det var mye trafikk og vi freste bare videre i en ganske fin Audi 90 Quattro 2.3 20V... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har faktisk opplevd at panseret på bilen foran meg plutselig slo helt opp og ble totalt brettet rundt frontvinduet og taket. Dette var på landeveien mellom Boulder og Longmont i Colorado, USA. Merkelig nok bråbremset ikke bilen foran, men trillet bare forover og stoppet langsomt litt inn til siden. Hvorvidt dette var en kontrollert stopp eller mest i affekt pga. sjokk vet jeg ikke. Det var mye trafikk og vi freste bare videre i en ganske fin Audi 90 Quattro 2.3 20V... :)

Ja jeg er glad for at panseret er hengslet i framkant på E34en, hvis ikke kunne det det gått riktig ille... Vet ikke om denne løsningen er en sikkerhets ordning, det er jo ikke akkruat praktisk hvis man skal gjøre noe i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Kjører på motorveien på vei hjem ifra ett jobbmøte, klar til å ta påskeferie. Ligger i ca 120 km/t og cruiser med E34en, plutselig så popper panseret opp i forkant... Skvatt noe sykt da må jeg si, fikk stoppa på en SOS lomme og lukket panseret skikkelig. Det er altså Bavaria som ikke hadde lukket panseret godt nok, de er nok ikke vant med at de må være litt ekstra hardhendte med slike gamle biler :P 

Skal være glad du kjørte en bil med panser som åpner motsatt vei haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, DanielStance skrev:

Skal være glad du kjørte en bil med panser som åpner motsatt vei haha :P

Ja det kunne blitt stygt.. Men jeg tror at på f eks F10en så hadde jeg fått opp melding om at panser ikke er ordentlige lukket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg er glad for at panseret er hengslet i framkant på E34en, hvis ikke kunne det det gått riktig ille... Vet ikke om denne løsningen er en sikkerhets ordning, det er jo ikke akkruat praktisk hvis man skal gjøre noe i motorrommet.

Jaguar var også en bilprodusent som hadde forhengslet panser før i tiden. E30 hadde i likhet med E34 denne løsningen, mens E36 hadde bakhengslet panser. Tilsvarende også med E32 vs. E38. Jeg tror at det var et eller annet EU direktiv på begynnelsen av 90-tallet som bestemte at panser på biler skal være bakhengslet... omtrent som at agurger ikke skal være alt for krumme for at de skal kunne selges... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

BT tilbyr kun standard-størrelser nå. Jeg forsøkte i fjor å få små firkantede skilt foran og bak (som satt på bilen i 22 år), men de nektet plent. Så de tvinger meg til å kjøre med falskt skilt bak da det fysisk er umulig å få standardskiltet bak på bilen med mindre jeg limer det fast i bakfangeren.

Bilen min hadde gammle skilter fra 90 tallet. I 2012 ble skiltene levert inn. Jeg kjøpte bilen i 2014 og satt på skilt. Da fikk jeg alt for store skilt med N på siden. De er for store så jeg får ikke fyllt diesel siden diselpåfyllinga er bak skiltet. 

Jeg kjøpte skilter fra Lator like de som sto orginalt på bilen. De er lovlige, men ikke på min siden de først blir lovlige når bilen er veteran og det er den ikke. Nå fikk jeg jo beskjed at små skilt skal komme tilbake. Så nå er det bare å vente.

Har skjedd en del med bilregler i det siste. 

Fra 4 april går min bil på 7 tonn som personbil i bommer. Det blir PKK anhvert år på den istede for hvert år. Snart kan jeg kjøre i 100 med den istede for 80. + en del andre ting som kommer. Så fremmover nå blir det litt bedre for de bilintreserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog er det vel ingen fare å kjøre med panseret på vipp? Kanskje ikke optimalt aerodynamisk, men du får kjølt ned de hissige 150 sjiraffene som bor langt nede i M50en :grin:

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik skrev:

Jaguar var også en bilprodusent som hadde forhengslet panser før i tiden. E30 hadde i likhet med E34 denne løsningen, mens E36 hadde bakhengslet panser. Tilsvarende også med E32 vs. E38. Jeg tror at det var et eller annet EU direktiv på begynnelsen av 90-tallet som bestemte at panser på biler skal være bakhengslet... omtrent som at agurger ikke skal være alt for krumme for at de skal kunne selges... :???:

E32 har samme løsning som E34, men E28 har ikke dette så vidt jeg vet. Synes egentelig mange biler før i tiden hadde panseret hengslet i framkant, flere Honda modeller har også hatt dette. Er nok ett eller annet direktiv som sier at det skal være sånn ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Werther skrev:

Dog er det vel ingen fare å kjøre med panseret på vipp? Kanskje ikke optimalt aerodynamisk, men du får kjølt ned de hissige 150 sjiraffene som bor langt nede i M50en :grin:

Ja det var det da, sjiraffer eller hester...uansett hva det er så tror jeg nok en del av dem har reist "hjem" til Jesus i løper av 22 år :) 

Men bilen klarer seg likevel bra i dagens trafikk, brorparten av alle nyere norske biler har ikke mer en 110 hester likevel. Så Originalwagen henger med trafikkflyten ennå ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Bilen min hadde gammle skilter fra 90 tallet. I 2012 ble skiltene levert inn. Jeg kjøpte bilen i 2014 og satt på skilt. Da fikk jeg alt for store skilt med N på siden. De er for store så jeg får ikke fyllt diesel siden diselpåfyllinga er bak skiltet. 

Samme situasjon her. Jeg får ikke fylt bensin med det nye skiltet, så må kjøre med et tilpasset falsk skilt som kan tiltes frem og tilbake uten problemer. Jeg har siste året sett med argusøyne på alt av kjøretøy langs veien med firkantede skilt, og den nye regelen er universal og gjelder alle uansett kjøretøy - skiltstørrelsen er lik uansett. Sosialdemokrati i praksis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

E32 har samme løsning som E34, men E28 har ikke dette så vidt jeg vet. Synes egentelig mange biler før i tiden hadde panseret hengslet i framkant, flere Honda modeller har også hatt dette. Er nok ett eller annet direktiv som sier at det skal være sånn ja

E12 har forhengslet panser, men E28 har ikke denne løsningen. E23 og E24 har også forhengslet panser. Mye tyder på at E34 er den siste BMW modellen med forhengslet panser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Werther skrev:

Samme situasjon her. Jeg får ikke fylt bensin med det nye skiltet, så må kjøre med et tilpasset falsk skilt som kan tiltes frem og tilbake uten problemer. Jeg har siste året sett med argusøyne på alt av kjøretøy langs veien med firkantede skilt, og den nye regelen er universal og gjelder alle uansett kjøretøy - skiltstørrelsen er lik uansett. Sosialdemokrati i praksis :lol:

Det er dessverre slik at de sosialistene som har styrt landet her i mange år har gjort hva de kan for å lage ett helvette for de som kjører amerikansk bil. En viss SV leder sto jo under valgkampen for mange år siden med brosjyrer ifra Bergheim og sa at slike biler ville de ikke ha på norske veier. De var jo livsfarlige hvis de kolliderte med typiske kjønnsløse sosialistbiler som Renault og Toyota. Så når de først nesten hadde klart å kvele dem med avgifter så var det om å gjøre livet til de eksisterende så vanskelig som mulig... Derav mange dusteregler som dette, lys, krav til orginalitet, nedvekting av totalvekt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja,totalt motorhavari midt i e18 rushet mellom Drammen og Holmestrand,var en noe stressende opplevelse gitt.

Blir litt ekstra stressa når det er ca 20 mil hjemmefra :).

Takk gud for Falck og leiebil,så nå sitter jeg her med brus og potetgull i godstolen igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...