Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Noen får kontakt med bilen, andre ikke når du bruker ODB2 adapter på den runde motor-kontakten. Kan garantere skal du lese ALLE moduler MÅ du ha ADS kabel. Du kan jo lese gjennom denne tråden:

 

kanskje du blir klokere :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den runde kontakten har pin 15, 17 og 20 man skal bry seg om. Pin 15 på plass betyr at du må ha ADS for å kunne lese alle modulene. Pin 17 er kun der på nyere biler som har OBD2, når lokket er igjen blir denne koblet videre med pin 2 (ikke 100% sikker om pin 2) og man får kontakt inne i bilen (for de som har stikk to steder). Pin 20 er resten av diagnoselinjen.

De vanlige OBD 2 stikkene med 16-pins har K-line på pinne 7. Pinne 8 kan være totalt frakoblet. Når du bruker adapteren fra den runde kontakten under panseret til en OBD2-kontakt går ofte pinne 17 til pinne 7 på OBD2-siden og pinne 20 til pinne 8 på OBD2-siden. Så hvis pinne 8 ikke er koblet til noe på adapteren vil du kun få lest av motorkoder og kanskje automatkasse om du har det. Derfor lodder folk sammen pinne 7 og 8. Det gjelder også hvis man har alt på på pinne 20 og må derfor lodde det sammen.

De fleste overgangskabler har dog brua sammen pinne 17 og 20 lenger før de møtes i OBD2-adapteren. En annen ting er at en 94 E38 støtter ikke OBD2 og da får folk ikke kontakt, enda dem skulle lodde ting sammen. Mye av info om diagnosekabler kommer fra USA og der har de hatt litt annet opplegg, bl.a at E36 fikk OBD2 mot slutten av produksjonstiden og motorhjernen fikk en liten oppdatering for å støtte det.

Det skader ikke å koble sammen pinne 7 og 8 på en scanner, men i de fleste tilfellene så blir det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har et lite dilemma.

jeg har byttet ABS/DSC pumpe(modul) på min E46 320ia (2.2L) 2001 modell.

jeg har byttet til en brukt pumpe og har blitt fortalt at for at dette skal virke i min bil må det omprogrameres/kodes. problemet er at jeg har null ærfaring med slikt og derfor lurer veldig på om det er noen her som kan hjelpe meg med dette?

jeg holder til i bergen. send meg en melding på tlf om det er muligheter for å hjelpe meg nr mitt er 40763513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mulig et lite problem, holder på oppdatere de fleste moduler i bilen, den har stoppet litt opp på BO cic userface, den har stått i et par timer på 2% og nå er den endelig på 3% men der har den også vært i snart 3 kvarter. Time remaning har ikke endret seg de siste 3 timene, så jeg lurer på om det har skjedd noe alvorlig galt her. Kjører icom a2 og ista p. Legger ved bilde. I drive kontrollen driver og blinker ukontrolert😝 Bilen er e90 2011 mod.  På forhånd takk👍

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer deg her og på PMen din. DU har programmert uten ICOM B altså mosten.... Så her har du tråkket rimelig i salaten. Sett opp ICOM B og prøv igjen.. Har du flaks går det, hvis ikke har du nettopp ordnet deg et innkjøp av en ny CIC :) Dessvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.2.2016 at 13.02, BMWlog skrev:

Hvilket program gir mest funksjonalitet? For eksempel mulighet til å lese ut alt av feilkoder på en gang, slette alt på en gang samtidig mulighet for koding?

Det er vel inpa eller rheingold/ista+ for å lese feilkoder. De hat mest muligheter uansett hva de sammenlignes med.

Kode er ncs. Den har mest mulighet uansett hva den blir sammenlignet med.

Skal du ha en alt i en pakke kan du se på icarly. Evt ista med d og p samt icom. Men det koster jo litt mer enn icarly, dog mer muligheter på alle områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den til å kommunisere med bilen(Facelift E90 med N47 motor) nå, men idet jeg trykker shift + f9 og velger N47, så blir alt tysk og uforståelig. Samme visst jeg velger E90 og functional jobs.

Hva er det jeg ikke har fått med meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Det var visst fordi alt av moduler opererer på tysk etter en spesiell versjon eller noe.

Anbefaler ista / rheingold. 

Riktig! Når Inpa fungerer, så skal det være nok å bare pakke ut Rheingold, og starte med Istagui?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er noe mer så kan du se i det innlegget mitt i signatur. Skrev inn litt ekstra der her om dagen.
Det er mulig at når du har lastet ned .rar fila, høyreklikk og velg "unblock" nede til høyre i egenskaper vinduet, om den er der da.

Du må også gå til innstillinger i rheingold og velge obd som kommunikasjons måte.

Endret av Otis
endret tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Otis skrev:

Ja, om det er noe mer så kan du se i det innlegget mitt i signatur. Skrev inn litt ekstra der her om dagen.
Det er mulig at når du har lastet ned .rar fila, høyreklikk og velg "unblock" nede til høyre i egenskaper vinduet, om den er der da.

Du må også gå til innstillinger i rheingold og velge obd som kommunikasjons måte.

Installerte de 2 filene, men får fortsatt feilmelding ved oppstart. Noen forslag?

 

 

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...