Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som nevnt har jeg kikket en del på 911 i det siste. Samtidig sparer jeg til en 1M Coupe, så jeg innrømmer at jeg er litt uklar på bilfronten.

Her om dagen gikk det imidlertid opp for meg at det tar mange år før jeg kommer til å kjøpe noe annet enn en daily driver. Jeg har en halvtime til jobben, og det blir litt over 20.000 km i året med blandet kjøring, delvis på vinterføre. Da blir det litt for gæli å kjøre rundt i en 911 eller en 1M. Dette er biler som må tas litt ekstra vare på i mitt hode.

Etter at kona fikk seg treliter (X3 30d), har jeg gått på en smell og blitt avhengig av sylindervolum. Så min neste bil må også ha minst en treliter. Samtidig vil jeg ikke ha for stor bil, så da har jeg begynt å kikke på 1-serie med bensinsekser. Jeg tror at en 130i eller 135i E8x vil være et godt kompromiss mellom "sportsbil" og bruksbil. En M135i F20 vil også passe, men jeg synes kanskje at den er et hakk for stor (og dyr foreløpig).

Jeg liker forsåvidt ulv i fåreklærutseendet på 130i, men E82 135i er en av de kuleste bilene jeg vet om, så det er nok den som frister mest. Siden jeg ofte står i kø, er det mest aktuelt med automatgir og da ender vi opp med en bil som sjelden dukker opp på Finn. I USA finnes det imidlertid en del av disse bilene, og faktisk en del av dem som har tuning fra Dinan med opp mot 400 hester.

Det jeg ikke helt har klart å finne ut av ennå er om det er kurant å importere denne type bil fra USA, eller om det er noen store hindre i veien. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awt. Selvsagt må man tilpasse kjørestilen noe for å ikke koble inn bensinmotoren, men bilen skal ha mulighet for å velge dette manuelt. Dessuten ser jeg for meg fordeler med regenerering. I ren eldrift har bilen 88hk. Med tanke på at dette er tilgjengelig uavhengig av turtall, er det mer enn tilstrekkelig for meg hvis kjøringen ikke skal kategoriseres som lek. Så får man heller koble inn hybridmodus når man skal ha det gøy eller må ha litt ekstra spurt. En stor besparelse tror jeg det blir likevel.

Jeg ser at dinside.no annonserer at den endelige startprisen for 225xe blir 358000 og ikke 300 000 som først antatt. Det blir altså 100 000 mer enn en egolf som blir det helelektriske motstykket iogmed i3 kun er en fireseter. Den har vel også enda mindre bagasjeplass..

Ogee1

Spørsmålet blir jo om du ønsker et kompromiss som kan fungere til alt, eller om man heller skal ha en bil man gleder seg til å kjøre. E91 jeg hadde var min kompromiss løsning. Selvom bilen var utrolig kjekk, så angrer jeg litt på at jeg ikke hadde en billigere bruksbil og m3 i tillegg. Det er nok den kombinasjonen det blir for meg neste gang jeg kan kjøpe bil med hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ogee1

Spørsmålet blir jo om du ønsker et kompromiss som kan fungere til alt, eller om man heller skal ha en bil man gleder seg til å kjøre. E91 jeg hadde var min kompromiss løsning. Selvom bilen var utrolig kjekk, så angrer jeg litt på at jeg ikke hadde en billigere bruksbil og m3 i tillegg. Det er nok den kombinasjonen det blir for meg neste gang jeg kan kjøpe bil med hjertet.

Ja, jeg tror det er et kompromiss som er det eneste aktuelle noen år til. En 135i med litt trimming og kanskje litt moddet understell bør kunne bli en ganske morsom bil for meg som ikke er bortskjemt med M-bil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

135i tror jeg er en gøy bil. Nå vet ikke jeg om det er økonomi eller andre ting som holder deg igjen til å ha noe mer enn en bruksbil, men kanskje det hjelper på beslutningen å prøvekjøre alternativene dine? Jeg som mange har ikke kjørt allverdens spreke biler, men for de jeg har prøvd eller sitti på med, har jeg forstått hva bilene kan by på i langt større grad enn youtube og finn.no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere ganger i tråden vært innom de sentrale eierfamiliene i Volkswagen AG (VAG). Dette er viktig for å forstå bakgrunnen for dagens situasjon i VAG konsernet samt Porsche (som nå er en del av VAG). Ferdinand Porsche den eldre (som bl.a utviklet VW "Boble" og Porsche 356) fikk to barn... Ferdinand Anton Ernst (normalt omtalt som "Ferry") og Louise (gift Piëch). Ferry fikk fem barn... Ferdinand Alexander (designet 911 og normalt omtalt som "Butzi"), Gerhard, Hans-Peter, Wolfgang (idag styreformann i Porsche Automobil Holding SE) og Susanne. Louise fikk fire barn... Ernst, Louise, Ferdinand (utviklet bl.a Porsche 917, Audi Quattro, Bugatti Veyron samt var i en årrekke styreformann i VAG) og Hans-Michel.

 

Volkswagen AG er blandt Tysklands viktigste og største industrikonserner. Konsernet er også en veldig viktig del av Tysklands historie og selvforståelse (signifikant mer enn f.eks Mercedes-Benz og BMW). VAG er ikke bare et bilde på det moderne og suksessrike Tyskland (det økonomiske mirakel - Wirtschaftswunder), men også et bilde på positiv omstilling fra det totale nederlaget Tyskland befant seg i da den andre verdenskrigen var avsluttet. Det går en direkte linje fra Ferdinand Porsches geniale konstruksjoner på 1920 og 30-tallet til dagens VAG som er verdens største bilprodusent med over en halv million medarbeidere og en årlig omsetning som er dobbelt så stor som Norges brutto nasjonalprodukt (BNP).

 

Berlingske Tidende (danskenes pendant til norske Aftenposten) bringer idag et portrett av familiene Porsche og Piëch som jeg synes er veldig opplysende og fornuftig. Det er ikke så mye nytt i artikkelen som vi ikke har vært innom i tråden tidligere, men som en sammenfatning er artikkelen bra skrevet... :)

 

http://www.business.dk/transport/to-klaner-slaas-om-porsche-og-volkswagen

 

Det har i lang tid vært relativt stille fra familiene Porsche og Piëch, som sammen sitter på aksjemajoriteten i Volkswagen AG. De har mest trolig kranglet ferdig på kammerset og blitt enige om at det beste for alle er å fremstå i offentligheten som en samlet enhet. Krisehåndtering på høyt nivå er et begrep som styreformann i Porsche Automobil Holdning SE, Wolfgang Porsche, har måttet lære seg etter at dieselskandalen ble kjent og nå får han åpenbart virkelig bruk for kunnskapene iom. at krisen i VAG begynner å gjøre vondt på alle impliserte parter. Trist.

 

http://e24.no/bil/volkswagen/vw-eiere-skal-moete-ansatte-for-foerste-gang-etter-skandalen/23571778 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av BMW E9, Porsche 911 anno 1963-73 og Mercedes-Benz W109 og W113 er Citroën SM definitivt blandt mine favoritter når det gjelder kule vintage/oldschool biler. Dette er Citroën på sitt aller beste... spesiell, annerledes, fransk (på en god måte), italiensk (på en enda bedre måte), cool, hurtig og svært komfortabel... :)

 

http://petrolicious.com/articles/man-machine/why-vintage-cars-are-better-part-1?_=1449090667670

 

 

gallery_38233_76_341705.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når VAG presenterte løsningen for 2 av motorene de har jukset med, var at hvorfor gjorde de ikke dette i utgangspunktet, hvis det var så enkelt som å justere software, og på ene motoren montere en billig liten del? For min del skurrer det betydelig, og det blir spennende å se tester og tilbakemeldinger på biler som har fått endringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å synes at dette virker litt merkelig. Det jeg registrerer er at det overordnet er presentert to historier til offentligheten vedr. hva som har skjedd i VAG. Den ene historien forteller om en fryktkultur der medarbeidere og sentrale mellomledere ikke turte å fortelle sjefene hva som var galt med motorene og/eller at det faktisk var noe galt med motorene jmf. utslipp av nitrøse avgasser. Denne fremstillingen frikjenner på mange måter toppledelsen og derfor er jeg svært skeptisk til om den er korrekt. 

 

Den andre historien, som ikke nødvendigvis utelater den første historien, forteller at toppledelsen helt bevisst valgte å spare noen få euro pr. produserte motor og at dette var en ren spekulasjon mot reglene for utslipp av spesielt NOX i USA. Senere kom det frem at det også var problemer med utslipp av CO2 i Europa, men at dette var et resultat av dårlige og lite realistiske testprosedyrer. Jeg synes også at denne historien virker merkelig i all den tid gevinsten ikke står i forhold til risikoen.

 

Noe mer alvorlig må derfor ligge bak beslutningen om å implementere et juksemodus i motorene og jeg tror ikke løsningen er så enkel som et lite plastrør samt lett omprogrammering av styreprogrammet i motoren. Som du poengterer ville det evt. ha vært mye enklere å gjøre dette i utgangspunktet. Mye tyder derfor på at VAG stadig ikke har luftet godt nok ut på direksjonsgangen iom. at man fortsatt sitter igjen med flere spørsmål enn svar i denne saken.

 

Apropos VAG og det som faktisk er veldig bra med konsernet. Dette er definitivt bilen BMW burde ha bygget med referanse til E26 M1... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at kona fikk seg treliter (X3 30d), har jeg gått på en smell og blitt avhengig av sylindervolum. Så min neste bil må også ha minst en treliter. Samtidig vil jeg ikke ha for stor bil, så da har jeg begynt å kikke på 1-serie med bensinsekser. Jeg tror at en 130i eller 135i E8x vil være et godt kompromiss mellom "sportsbil" og bruksbil. En M135i F20 vil også passe, men jeg synes kanskje at den er et hakk for stor (og dyr foreløpig).

Jeg liker forsåvidt ulv i fåreklærutseendet på 130i, men E82 135i er en av de kuleste bilene jeg vet om, så det er nok den som frister mest. Siden jeg ofte står i kø, er det mest aktuelt med automatgir og da ender vi opp med en bil som sjelden dukker opp på Finn. I USA finnes det imidlertid en del av disse bilene, og faktisk en del av dem som har tuning fra Dinan med opp mot 400 hester.

 

 

130i er en fantastisk bil men gir likevel ikke de helt store sportsbilassosiasjoner. Den er passe rask men ikke mer enn at mange som har blitt vant ved diesel-moment ikke lar seg synderlig imponere. Det beste med bilen er lyden fra motoren og måten den leverer krefterne på. Over 4000 rpm er den bare fantastisk.

 

Jeg har ikke kjørt 135i men vil tro at den oppfattes mye raskere. Likevel er det jo spørs om man ikke heller vil ha en av de (siste?) selvpustende rekkeseksere fra BMW.

 

 

Ved siden av BMW E9, Porsche 911 anno 1963-73 og Mercedes-Benz W109 og W113 er Citroën SM definitivt blandt mine favoritter når det gjelder kule vintage/oldschool biler. Dette er Citroën på sitt aller beste... spesiell, annerledes, fransk (på en god måte), italiensk (på en enda bedre måte), cool, hurtig og svært komfortabel... :)

Citroën SM er virkelig en perle men kan sikkert også være et mareritt å eie. Jeg har forstått at selv for Citroën-entusiaster så har den et rykte for upålitelighet.

 

Min egen Citroën C6? Tja, den er på verksted igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tyske næringslivsavisen Handelsblatt forteller i et intervju med BMW's styreformann Harald Krüger at BMW, som en følge av den aktuelle dieselskandalen, vil akselerere utviklingen mot en fremtid med elektriske biler. Kommende utslippskrav vedr. stempelmotorer vil tvinge bilprodusentene til å tenke radikalt annerledes enn de gjør idag. Såpass alvorlig er dieselskandalen i relasjon til hvordan folk flest nå ser på alminnelige biler at BMW ikke lenger oppfatter andre etablerte bilprodusenter som deres nærmeste konkurrenter, men derimot teknologitunge selskaper som Google, Tesla og Apple (underforstått at BMW frykter konsekvensene hvis disse firmaene for alvor begynner å bevege på seg i retning av å bli bilprodusenter og/eller større bilprodusenter enn de er nå... elektriske og/eller alternativt drivstoff).

 

https://global.handelsblatt.com/edition/318/ressort/companies-markets/article/the-future-is-electric-says-bmw

 

 

RNJ: Ja... litt eldre Citroën modeller er definitivt en love/hate affære. Har du stadig garanti eller er du på egenhånd nå?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien har utløpt men det de jobber med nå er primært en fortsettelse av tidligere garantiarbeid. I tillegg er det et par ting som jeg selv må dekke.

Da den første frosten kom så frøs håndbrekket på det ene bakhjulet og bilen lot seg ikke kjøre før det ble tø igjen. Jeg har nå skaffet oppvarmet garasje til bilen og kommer sannsynligvis kun til å bruke den ved spesielle anledninger i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ:

Du må melde adresseendring til bakvendtland! Sette en fransk sliter med fwd og diesel i garasjen til penkjøring mens bruksbilen er BMW med rekkesekser og manuell...Huff.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en annen nr2-bil som tilbyr mer kjøreglede, og mindre hodepine. For eksempel Mazda MX-5, E36 M3, amcar-flak, Mercedes W126 eller en fin E34 525i/535i/540i.  Det du driver med nå grenser til masochisme...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien har utløpt men det de jobber med nå er primært en fortsettelse av tidligere garantiarbeid. I tillegg er det et par ting som jeg selv må dekke.

Da den første frosten kom så frøs håndbrekket på det ene bakhjulet og bilen lot seg ikke kjøre før det ble tø igjen. Jeg har nå skaffet oppvarmet garasje til bilen og kommer sannsynligvis kun til å bruke den ved spesielle anledninger i vinter.

 

Jeg opplevde også at bakbremsene på vår E46 frøs fast om vinteren og jeg brukte derfor aldri brekket på den bilen i minusgrader (hvis dette var mulig når bilen sto på et nogenlunde plant område). Jeg brukte istedenfor gearet som brems. På den måten kunne jeg alltid løsne bremsene ved å forsiktig rikke bremsene fri med clutchen.

 

Vår C4 Cactus har akkurat kommet hjem fra sin andre tur til Berlin helt uten problemer av noe slag. Det ble endringer i programmet og derfor ble det dessverre heller ikke hensiktsmessig å leie en BMW hos Sixt i Flensborg. Denne gangen var det damplokomotiver, bunkerser fra den andre verdenskrigen/kalde krigen og julemarkeder som sto i fokus (litt av en sammensetning, men veldig interessant)... :)

 

Basse Lusk: Interessant og det er verdt å minne seg selv på at det ikke er enten eller, men både og når det gjelder fremtidige energibærere.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tider definitivt.

Har gravd litt inn i 225xe materien, siden jeg har skrevet en artikkel om bilen, denne skal kommer i Mars og skal absolutt prøves.

Ikke minst med tanke på om hybrid kan fungere på et annet vis enn kun på papiret. (Se mitt innlegg på foregående side jamf med X5 40e)

Trodde ikke helt på Hydrogen, men når de store aktørene tar seg bryet med å tilrettelegge for store investeringer i denne teknologien, så må det være mer i vente.

Hybrid er nok et delmål, men el er nok kanskje fremtiden.

Dieselgate har definitivt fremskyndet dette. I den grad bilverdenen var komplekst tidligere, har det nå blitt en mengde flere muligheter og faktorer - fallhøyden er enormt mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...