Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Sist jeg så feste for wire for hengerbremsen var på en Volvo 245 fra 1977. De jeg vet om som liker å ha dette, monterer det på hengerfestet, ellers mener jeg nå at en rennesnare rundt festet gjør susen, og det fungerer i praksis.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver 19. Desember og det er vel rundt 85 dager til vårens store begivenhet for meg, nemlig mitt første Porsche nybilkjøp noensinne.

Kriteriene var Bakhjulsdrift, Manuell kasse, sugemotor og lav vekt. I tillegg ønsket jeg meg takløs, da jeg ikke har hatt en cab før.

Kjørte en 996 cab tiptronic igjennom tyskland i sommer, og det gav mersmak. 

Det å specce en helt ny bil fra Porsche AG var en fantastisk opplevelse, og jeg gikk absolutt ikke berserk på utstyrslisten - snarere tvert i mot.

Enzo Ferrari sa en gang at " You pay for the engine, the rest is for free" - og jeg er litt i samme tankekrets. Jeg betaler heller mer for stor motor, enn å lesse på utstyr for flere hundre tusen. Også litt morsomt at det kun var 1 bil på kvoten til Norge i hele 2016. Den fikk jeg :) 

 

Så nå er det bare å smøre seg med den berømte flasken med tålmodighet ::) 

 

ZwSLlWU.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange ganger før så ser min bedre halvdel rart på meg når jeg plutselig roper etter fjernkontrollen.

 

"Så du det?"

"Hva da?"

pauser og spoler tilbake (Takk Canal Digital)

"Se på veggen der"

"Du er ikke god..."

 

LzhiTW9j.jpeg

 

Fulgt opp med:

 

"Hvilken farge skal du ha på din?"

 

:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kaffekopper av stål også. Stålkoppene fungerer til formålet sitt hvis man krever at den ikke skal knuse, men en god porselenskopp holder bedre på varmen enn stålkopper, og jeg foretrekker porselen fremfor stål uansett kvalitet. Dette fordi porselenet føles bedre i hånden og mot leppene, samt egenvekten på koppen er relativt høy sammenlignet med alternativer i papp, plast og stål/aluminium. Forskning viser at dette er med på å øke smaksopplevelsen (spesielt hvis koppen er orange(!)) og etter noen tusen kopper kaffe, er jeg enig. Det er riktignok enormt spesielt dette her, men følelsen en god kaffekopp gir ekstra, er lykke for meg.

På samme måte har jeg aldri likt å drikke brus fra engangsglass i plast.

Statoilkoppen fungerer imidlertid bra, men kunne med fordel hatt plass til minst 50% mer kaffe.

Ganske morsomt at du nevner at amerikanerne ikke fordrar biler som ikke har plass til to store begere fra mcDonalds. X5en har nettopp plass til dette:-D Det er vel heller ikke tvil om hvilket marked bilen er laget for.

Livet er til for å nytes og kaffedrikking på landeveien er nytelse for meg. Det er derfor jeg som regel har med en kopp i bilen hvis jeg skal en plass. Og det er derfor jeg stadig velter porselenskopper i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike er ikke en kulinarisk høyborg for ingenting og selv om ikke alle restauranter og kafeteriaer holder like høy standard er det allikevel veldig vanlig å stoppe ved disse i Frankrike når man skal ha et måltid på en biltur. Et viktig poeng her er at en kopp fransk kaffe minner mer om espresso enn om en alminnelig kopp kaffe som vi får på våre breddegrader. Den skal naturligvis være helt nybrygget og glovarm... og er ikke noe man tar med seg i bilen. Som regel får man også kaffen servert i en keramisk kopp, slik kaffe skal serveres. Franskmennene nyter kaffen som regel stående sammen med noe bakeverk. Det hele foregår veldig enkelt, men er billig og man får beveget litt før man kjører videre. Jeg mistenker at dette lette mellommåltidet i tidligere tider først og fremst var et påskudd får å få seg en gallois eller gitanes sigarett.

 

Større måltider som lunch og middag er en mer alvorlig affære, men også her spiller den kulturelle forskjellen inn iom. at franskmennene (spesielt sydpå pga. varmen) sjelden spiser middag før klokken er rundt 21 om kvelden. Når dette er nevnt er den amerikanske fastfood kulturen med bl.a hamburgere og pizza på fremmarsj i Frankrike også, men man skal ikke langt utenfor de store byene før det blir mer tradisjonelt typisk fransk (og takk for det)... :)

 

Nyere franske biler har forøvrig veldig god plass til vann/brusflasker. Vår Cactus har f.eks plass til et stk. 1 liters flaske i hver fordør samt to stk. 1 liters flaske i hver bakdør. Med hele 6 liter vann i dørene sørger nok naturen for at behovet for rastepauser underveis ikke blir ignorert... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 har kommet litt mellom legendariske E30 M3 og den nær perfekte og fremdeles svært moderne E46 M3.

Men den står utmerket godt på egne ben.

Selv har jeg kjørt mye E36, har vel hatt 5 stk av denne modellen, og den holder seg svært godt må jeg si.

Selvom min 97' 320ia begynner å bli sliten, byr den på gode klassiske BMW kvaliteter den dag idag.

Helt orginal som den er og vil forbli.

Husker jeg hadde et utklipp av en Arktis grå M3 på kontoret på tidlig 90' tall, bildet var tatt i varierende lysforhold, slik at den virkelig kom til sin rett.

En slik en hadde vært morsomt, med manuell selvsagt, eller som i videoen, gul.

Er dette Dakargelb? Var vel 3 ulike gulfarger på den tiden?

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee.. ventet på at del to i den serien skulle komme ut. :)

 

Når det kommer til M utgavene av E36 så ble 3literen bare levert med fargen Dakar Yellow (Dakargelb) om man skulle ha en gul M3. Denne fargen har ikke klarlakk på toppen.

E36 M3 3.2 ble bare levert i gulfargen Dakar Yellow II. Her er det lagt på klarlakk på toppen av gulfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee.. ventet på at del to i den serien skulle komme ut. :)

 

Når det kommer til M utgavene av E36 så ble 3literen bare levert med fargen Dakar Yellow (Dakargelb) om man skulle ha en gul M3. Denne fargen har ikke klarlakk på toppen.

E36 M3 3.2 ble bare levert i gulfargen Dakar Yellow II. Her er det lagt på klarlakk på toppen av gulfargen.

Aha, minnes at en av disse var lysere enn den andre?

Tenkte også på Phenix gelb, men dette er jo en E46 farge igjen.

:-)

Gult er kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på eventuelle andre gulfarger på E36. Men du kan se begge versjonene av Dakar Yellow i videoen. De er veldig like, men unntak av glans.

Den gule bilen som er filmet under tak er en 3.2 med tilhørende klarlakk og glans. Bilen som er filmet utendørs er en 3.0 med mindre glans til tross for at den trolig er polert.

Gulfargen på 3.0 bilen vil lettere miste dybde og glans om den ikke er godt polert slik jeg har skjønt det.

 

Ja, gult er kult. :)

... og blått er flott!  :D

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Som du ser er det akkurat switchet innom, og det ble raskt zappet videre etter bildet var tatt.

Har de siste 2 dagene kjørt e46 m3 smg, mens Kim reparerer bremsene på touranen min. Jeg var litt skeptisk til smg etter å ha lest litt på div forum, men det funker altså helt knall.

Jeg har sittet MANGE timer med bilspill og gir på rattet, så det faller helt naturlig for meg.

68315149b7066e7928612882e73d3b44.jpg

God plass også!

afdef1f792fc15aeb69163e92cd81215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...