Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at enten går effekten marginalt ned (hestekrefter og dreiemoment iom. at dette er to sider av samme sak) eller så øker nox og/eller co2 nivået. Såvidt jeg forstår er nox den slemme komponenten når det gjelder partikler, mens co2 er en lite ønskelig klimagass. Grenseverdiene for nox og co2 som VW skal etterkomme for å tilfredsstille lovverket og myndighetene er relativt høye og burde ikke representere en større utfordring. Mye tyder derimot på at en marginalt lavere effekt (sannsynligvis rundt 5-10 HK og 20-30 Nm) har vært dilemmaet for VW vis a vis konkurrentene og dermed VW's posisjon som en ledende bilprodusent også når det gjelder dieselmotorer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden skrev jeg dette innlegget i "Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.":

The Guardian har idag en interessant artikkel som belyser en annen side ved dette fenomenet. For å kunne tilfredstille en stadig økende etterspørsel etter individuelt tilpassede biler mhp. drivlinjer, utstyr, materialer, farger etc. går bl.a Mercedes-Benz nå tilbake til delvis håndbyggede biler. De mest avanserte robottene er ganske enkelt ikke fleksible nok til å kunne håndtere at bilene blir mer og mer forskjellige. Mercedes-Benz sparer derfor penger ved å skifte ut robottene med mennesker.

Et annet poeng er at dagens produksjonslinjer med div. avanserte robotter krever minst et par uker med rekalibrering hvis en produksjonslinje skal endres. Hvis mennesker erstater robottene kan en rekalibreringen av en produksjonslinje gjøres i løpet av en helg og dette er derfor langt mer fleksibelt hvis Mercedes-Benz f.eks har behov for å produsere en batch med E-klasser som er litt mer spesielle enn de andre E-klassene... noe som det bare blir mer og mer av.

Mercedes-Benz har som mål å redusere den gjennomsnitlige tiden det tar å bygge en bil fra ca. 60 timer til 30 timer. For å kunne gjøre dette vil de utvikle såkalte "robot farmer" der mennesker jobber tett sammen med mindre og enklere robotter/maskiner. Nøkkelen til suksess i denne sammenhengen er å bevare presisjonen og hastigheten til de store fastmonterte robottene samtidig som selve produksjonsprosessen blir mer fleksibel slik at bilprodusentene hurtigere kan tilpasse seg nye trender og utstyr som kommer på markedet... såkalt "fast-paced technology industry".

I denne sammenhengen trekkes både Tesla og mobiltelefonindustrien frem som eksempler. Tesla oppgraderer "on the fly" via downloading kontinuerlig deres biler med ny software og teknikk når den er tilgjengelig og mobilbransjen kommer med nye modeller gjennomsnitlig hver 18 måned samt at softwaren oppgraderes kontinuerlig. Den gjennomsnitlige tiden det tar å utvikle en tradisjonell ny bilmodell er idag 7 år og dette er langt fra hurtig nok i 2016.

http://www.theguardian.com/technology/2016/feb/26/mercedes-benz-robots-people-assembly-lines     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes skal altså halvere tiden det tar å produsere en bil, samtidig som de skal gå over til å bygge mer for hånd. Det synes jeg høres skummelt ut med tanke på finish og kvalitet, ett menneske får aldri den presisjonen som en robot klarer. På samme tid skal de gjøre det på halve tiden av en robot, høres ikke bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen for Mercedes-Benz og de andre store premium bilprodusentene er at det tar lengere tid å rekalibrere store fastmonterte robotter enn den ekstra tiden det tar å produsere bilene med menneskehender. Mye av tiden disse bilprodusentene bruker når de bygger bilene er med andre ord på andre ting enn selve produksjonen av bilene. På den måten kan menneskehender faktisk være både bedre og mer effektive enn robotter.

Et viktig poeng i denne sammenhengen er at målet idag ikke er å gjøre samlebåndene mer effektive, men derimot mer fleksible slik at flere individuelt tilpassede biler kan produseres. Det er dette kundene etterspør i premiumklassen og da må bilprodusenter som Mercedes-Benz. Audi og BMW tilpasse seg. Denne historien handler selvfølgelig ikke kun om Mercedes-Benz.. På den annen side... E34 M5, Mercedes-Benz W124 500E, Audi RS2, Porsche 928 m.fl. er alle sammen mer eller mindre håndbyggede og den relative byggekvaliteten har hverken før eller etter disse modellene vært bedre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker slik at Mercedes vet vel hva det gjør. Det dummeste de kan gjøre nå som kampen er så offensiv er noe som kan skade imaget dems, som f eks dårlig kvalitet. Mercedes vet jo av erfaring hvor ødeleggende ett slikt rykte kan være.

Ja E34 M5 ble håndlaget, men de ble ikke satt sammen på 30 timer. Det gikk i snitt ca 2 uker å bygge en E34 M5, en liten gruppe hadde ansvaret for hver bil. Det kan ikke sammenliknes med samlebåndsproduksjon :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg tenker slik at Mercedes vet vel hva det gjør. Det dummeste de kan gjøre nå som kampen er så offensiv er noe som kan skade imaget dems, som f eks dårlig kvalitet. Mercedes vet jo av erfaring hvor ødeleggende ett slikt rykte kan være.

Ja E34 M5 ble håndlaget, men de ble ikke satt sammen på 30 timer. Det gikk i snitt ca 2 uker å bygge en E34 M5, en liten gruppe hadde ansvaret for hver bil. Det kan ikke sammenliknes med samlebåndsproduksjon :) 

Mercedes-Benz vet i likhet med bl.a BMW helt klart hva de gjør. Dårlig kvalitet rammer alle bilprodusenter i perioder. Audi var f.eks langt nede pga. dårlig byggekvalitet på begynnelsen/midten av 90-tallet, men se hvor de er nå. Det samme kan man si om Mercedes-Benz på begynnelsen av 2000 tallet, men nå går det virkelig fremover for stjernebilen. BMW har vært mer stabile, men rust og enkelte konstruksjonsfeil på motorene trekker ned.

Husk at det er over 20 år siden E34 M5 ble produsert og veldig mye produksjonsteknisk er endret siden den gangen. Når man idag snakker om "håndbyggede" biler er det i relativ forstand. Robottene bygger f.eks stadig alt som har med karosseriet å gjøre, men mange av tilpasningene i bl.a interiøret samt div. justeringer andre steder gjøres i større grad av menneskehender. Jeg tror også at en produksjonstid på 30 timer inkluderer f.eks akkumulert tid vedr. justeringer på den aktuelle produksjonslinjen. Reell produksjonstid pr. bil burde ikke være mer enn det halve idag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Apropos montering av E34 M5...

Jeg kjenner jeg blir nesten litt dårlig når jeg ser de bildene der... Tenk å være velståedende på begynnelsen av 90 tallet og kunne kjøpe seg en ny E34 M5. Jeg synes at man fikk mye mer for pengene den gangen, bilen var rett og slett mer eksotisk. Dagens F10 M5 er liksom så steril i forhold, den er samlebåndsprodusert, den er ikke alene i sitt segment lengere, fås ikke med manuell (ja jeg vet at man får det i USA). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... "inflasjonen" når det gjelder antall eksklusive biler som f.eks M5 bør bekymre selv blårussen hos BMW. Jeg vet ikke hvordan de tenker selv om jeg kan ganske mye om økonomi og markedsføring, men såvidt jeg vet er det kun ledelsen hos Ferrari som rett ut sier at de vil begrense produksjonen av biler for nettopp å unngå en inflasjon av merket på markedet (totalt sett...brukte som nye). Det skal være noe helt eget og spesielt å kjøre en Ferrari.

Porsche tror jeg nå beveger seg helt på grensen i forhold til at for mange mener at merket ikke er så gjevt i relasjon til status som mange skal ha det til. BMW og Audi har dessverre vært der en stund (min mening), mens Mercedes-Benz stadig har litt å gå på (mye fordi de frem til nå har hatt et "gubbe" stempel). Problemet slik jeg ser det er at for mange går i saueflokken og "safer" imaget med å kjøpe en tysk premiumbil tiltross for at det er mye annet tilsvarende bra på markedet (f.eks Maserati og Jaguar). Kan man klandre BMW for å ha suksess? Nei... selvfølgelig ikke, men man absolutt klandre andre bilkjøpere for ikke å ha større fantasi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet og mer spesielt. Jeg har hatt noen turer sydover på kontinentet med mine biler og Pink Floyd har alltid vært på programmet. Jeg liker å kjøre om natten og spesielt på de franske motorveiene som ofte er lite trafikkert når timene blir små. Pink Floyd er selvfølgelig langt fra moderne idag og det kan gå lang tid mellom hver gang jeg hører på bandet, men noen låter trekker meg alltid tilbake. Med tiden er det enkelte av de litt mer spesielle låtene som er mest interessante... som f.eks "You've got to be crazy" fra 1973/74.

Denne melodien ble senere til "Dogs" på albumet "Animals" fra i 1977. Låten var med andre ord klar til å være med på albumet "Wish you where here" allerede i 1975 og bærer preg av dette i form av komposisjon, teksten og lydbildet. Hvorfor låten ikke kom med på dette albumet og hvorfor den endret tittel, deler av teksten og ikke minst tempo er uklart, men såvidt jeg vet ønsket David Gilmour en signifikant mindre offensiv tekst. Det fikk han kun delvis (av Roger Waters), men den originale teksten, som på dette klippet fra 1974, er ganske sterk kost til Pink Floyd å være. Låten passer i alle fall veldig bra en fredag kveld når man er rimelig klar for å ta helg... :)

Denne låten er fra en tid da konseptalbum var populært. Dette betyr at hele platen danner et tema eller en samlet historie. Ditto kunne enkeltlåter også bygges opp som en historie med ekstra elementer, intervaller, temposkift og lengde (gjelder så absolutt denne låten)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men bortsett fra selve prosjektet med å bygge bilene (som egentlig er ganske imponerende i all håpløsheten) synes jeg at filmen forsøker å skape et bilde av Russland som ikke er helt korrekt. Det er utvilsomt deler av den gamle industrien fra Sovjetunionen som stadig finnes, men mye er nytt og/eller oppgradert med tiden. De utvikler og bygger f.eks militært utstyr som på flere områder overgår selv det beste NATO har (amerikanerne har sannsynligvis mer avansert utstyr, men deler ikke nødvendigvis dette med NATO). Den russiske økonomien er primært råvarebasert, men de satser også tungt på forskning, turisme og servicenæringer. Vi hører f.eks mest om NASA's planer om romferder til Mars, men det er et faktum at den internasjonale romstasjonen idag hviler tungt på russiske kompetanser innenfor romfartsteknologi og forskning. Russerne har generelt en helt egen evne til å utvikle avansert utstyr innenfor "less is more" konseptet. Hvis noe kan gjøres enkelt så gjør man det enkelt og får oppgaven gjort. Gode eksempler i denne sammenhengen er Sojuz romfartøyene og Sukhoi Su-27 jagerflyet.

Apropos bilproduksjon i Russland så er det etterhvert ganske mange utenlandske bilprodusenter som har bil/samlefabrikker i landet. BMW, PSA, Kia, GM, Renault, Volkswagen og Ford bygger alle sammen biler i Russland. Det russiske bilmerket Lada (AvtoVAZ) er på vei til å bli revitalisert og hadde sammen med de andre mindre russiske bilmerkene en total produksjon på ca. 1,9 millioner biler i 2014. BMW bygget til sammenligning ca. 2,1 millioner biler dette året... :)

By the way... Chris Harris (og Magnus Walker) har kjøpt en gammel klassiker som vi har hatt fremme i tråden mange ganger... Porsche 928 S... :)

large.56d2c31bd62a4_ChrisHarris928S.jpg.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris har en noe spesiell og fin bilsamling. Oversikt og kommentarer til de 16 bilene han hadde for ett år siden her. BMW, Mercedes, Range Rover, og flere franske biler er godt representert. Lesestoff som går hånd i hånd med mye i denne tråden.

_______

Ellers, i dag har Porsche offisielt lansert 911 R. Alle eksemplarene er selvsagt utsolgt lenge før bilen ble vist til offentligheten. Manuell girkasse og mye annet å like!

 

Vil ha! :love: 

Høres veldig positivt ut det Andreas sier på slutten av videoen med at Porsche vil bygge "purist" biler ikke bare for raskest mulig tider på bane, men også mer for den emosjonelle kjøreopplevelsen dersom det er marked for det. Noe det absolutt er basert på på salget til 911 R, GT4, Spyder eller på prisutviklingen til eldre GT/RS modeller.

Jeg tror nok vi kommer til å se mer til slike modeller i fremtiden. :) Forhåpenligvis i antall som gjør at de går nedover i pris...

____

Edit igjen: Når jeg er inne på Porsche. Kanskje noen har interesse av denne videoen.

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at sammensetningen av biler i samlingen til Chris Harris er interessant. Bortsett fra de åpenbart fine bilene har han flere mer spesielle biler som jeg også har hatt eller har hatt varianter av over det samme temaet. Jeg har hatt to stk. Peugeot 205... en 205 GTi (1,6 liter) og nettopp en 205 XR med TU3S motoren på 84 HK (tilsvarende XS, men med lavere utstyrsnivå). Jeg har ikke hatt en standard E39 523i med manuelt gear, men jeg har hatt en standard E36 323i med manuelt gear (5-serien er for stor for meg, men M52B25 motoren er en fantastisk fin motor). Jeg har ikke hatt to stk. Range Rover, men jeg har hatt tre stk. Land Rover Series III. Jeg har ikke hatt like dyre Porscher som Chris Harris har hatt (bl.a "Kermit" og 997 GT3 RS 4.0), men jeg har hatt fire stk. oldschool Porscher inkl. 911 Carrera 3.2 og 928 S (som Chris Harris nå også har i samlingen). Jeg så forøvrig at Magnus Walker postet et bilde av seg selv på FB sammen med en kompis i en Land Rover Series I i London.

Det er viktig å ha litt bredde når man først er bilgal og det har utvilsomt både Chris Harris og Magnus Walker. Det som er litt morsomt å tenke på når det gjelder noen av disse bilene er at dette er noe jeg holdt på med for 25-30 år siden før det var noe som het informasjonssamfunnet, internett og bl.a facebook... :)

Petrolicious har forøvrig en fin artikkel idag som passer godt i denne sammenhengen... http://petrolicious.com/this-is-how-you-revitalize-a-lovely-ageing-bmw-sedan

Litt mer BMW fra Petrolicious... :)

Porsche museumet er nydelig og virkelig verdt en tur. Alle bilinteresserte bør besøke dette museumet som mer minner om et stort litt avansert klubbhus enn om et museum i tradisjonell forstand. Atmosfæren er intim og man kommer helt nær mange av de legendariske bilene. Kafeteriaen ved siden av trappen i første etasje har forøvrig verdens beste eplekake og man ser rett inn i "drømmeverkstedet" der de restaurerer gamle modeller... :)

Jeg tror imidlertid ikke at det er alminnelig tilgang til garasjen med prototyper og annet memorabilia, men jeg skulle mer enn gjerne ha sett denne samlingen med egne øyne og ditto BMW's samling med det samme. Har jeg rett når jeg skriver at 911 R har den samme 4,0 motoren på 500 HK som 991.2 GT3 RS, men med en 7-trinns manuell gearkasse?... :-P

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...