Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De felgene er nydelige... ren kunst og at de har senterbolt viser bare at Tesla kæler for detaljerne (som danskene sier). Det er ikke utenkelig at Tesla nettopp velger enkelte påkostede og/eller overraskende detaljer/designlinjer som showtoppers når det gjelder Model 3. På Model S var det akselerasjon og den store skjermen som på en måte "solgte" bilen (utover at bilen i seg selv var en sensasjon), mens på Model X er det primært de spektakulære "falkevinge" dørene.

Jeg tror at det går er en syltynn grense mellom überkult og dumt/teit når det gjelder slike påfunn. Citroën DS var jo som et romskip (også interiøret) i forhold til andre biler da den kom på midten av 50-tallet. Da ble de ganske sære detaljene veldig godt mottatt av publikum og innen dagen for presentasjonen var over hadde Citroën solgt 12000 DS'er og det var helt sensasjonelt mange på den tiden knapt 10 år etter den andre verdenskrigen. Andre modeller fra Citroën (som f.eks SM og C6) har vært mindre spesielle når det gjelder designet uten dette har påvirket salget i positiv forstand... snarere tvert imot.

Det er mulig å konstruere dashboard med et alternativ design som i praksis fungerer bedre enn tradisjonell layout. Cactusen har tre luftdyser som vender mot passasjerene, men de er mest til pynt iom. at det ikke er nødvendig å bruke disse for å effektivt varme/kjøle ned luften i kabinen. Luftstrømmen fra frontvinduet og sidene ved frontvinduet er rettet slik at luften blir indirekte fordelt på en utrolig effektiv måte. Dette er mye mer behagelig enn om man får luften direkte mot kroppen/ansiktet. Selv i minus 20 grader på fjellet i vinter med full bil (fire personer + hund og bagasje) hadde vi ingen problemer med dugg på vinduene (kun en svak antydning til dugg helt bak på bakdørene). På vår tidligere E46 Touring klarte vi såvidt å holde frontvinduet og en liten del av fordørene frie for dugg under lignende forhold. Det hadde vært artig om Tesla med Model 3 hadde tatt dette konseptet et skritt videre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok bli lange ventetider på Model 3 slik den selger/får inn reservasjoner. Er ganske så sensasjonelt det som skjer med Model 3. Spesielt med tanke på at dette er en el-bil.
Det tok 3 år og 6 måneder for Model S å gå forbi 100.000 solgte biler.
Leaf brukte ca 3 år på å nå 100k. Volt brukte ca 5år på å nå samme salgstallet. Begge disse kom ut i desember 2010. 
Nå har Leaf passert 200.000 solgte, noe som tok 5 år.
Må nesten ta av seg hatten for det Tesla har fått til med Model 3... Ihvertfall om vi ser på reservasjonene de har fått inn på ca 2 dager.
 
___
 
Fra Elon Musk sin twitter:
Now 232k orders (7timer siden)
 
Definitely going to need to rethink production planning...   (16 timer siden)
 
Thought it would slow way down today, but Model 3 order count is now at 198k. Recommend ordering soon, as the wait time is growing rapidly.  (16 timer siden)
 
Model 3 orders at 180,000 in 24 hours. Selling price w avg option mix prob $42k, so ~$7.5B in a day. Future of electric cars looking bright!  (17 timer siden)
 
_______
 
Salgsoversikt:
Global plug-in electrified vehicle ranking.
 

 

More
Endret av bimmerR
Rot med formatering.. Gjorde det litt bedre/mindre dårlig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten en kvart million biler solgt/bestilt på to dager er helt vanvittig mange og det er helt klart en stor fare for at Tesla kan bli et offer for deres egen suksess. Jeg tror ikke at de har noen muligheter til å imøtekomme denne etterspørselen innenfor rimelig tid. Kanskje burde de ha stoppet å ta imot bestillinger (i alle fall midlertidig) når de kunne se at det tok helt av med interessen for bilen. På den annen side varmer sikkert de ca. 3,5 milliarder kroner i kassen som reservasjonene representerer.

Uansett... når så mange bilkjøpere er interessert i å kjøpe en elektrisk bil markerer Model 3 uten tvil et klart skille når det gjelder elektriske biler generelt. Mange vil noe annet enn tradisjonelle biler med stempelmotorer og det går fort... trolig for fort for de tradisjonelle bilprodusentene. Jeg tror at det er mange i spesielt tysk bilindustri som nå skjelver i buksene og det burde de gjøre. De har ganske enkelt sovet i timen og håpet på at aktiv lobbyisme mot politikerne skulle redde dem. Den planen ville nok ha vært vellykket hadde det ikke vært for VAG's famøse dieselskandale. Den skandalen snudde bildet totalt og det ble umulig for politikerne å feie miljøutfordringene under teppet. Nå er det folket som bestemmer og Tesla's strategi og timing ser ut til å ha vært perfekt, men hvor går de potensielle bilkjøperne når ventetiden for en Model 3 kanskje blir så lang som et par år? 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... 0-100 Km/t på under 6 sekunder er en hard nøtt å knekke for alminnelige biler med mindre man har en moderne motor og 250+ HK med pustehjelp (turbo og/eller kompressor). Når dette er nevnt har mange moderne bensinmotorer blitt veldig sterke og effektive. BMW's N20 motorer er intet unntak i den sammenhengen. Utfordringen er at elektriske motorer (lik de man finner i Teslas bilmodeller) er så mye mer effektive. Disse motorene kan imidlertid knapt sammenlignes og hvis man sammenligner motorene er det mest av akademisk interesse.

Måten motorene utvikler effekt på er helt forskjellig og har ulike egenskaper (positive og negative), men for menigmann (altså deg og meg) som bare trykker på gasspedalen (akseleratoren når det gjelder elektriske biler) og forventer at noe spennende skjer er de elektriske motorene helt suverene. Effekten er umiddelbar og konstant sterk fra <> 0 rpm (forskjellig fra 0 omdreininger). Dette betyr at maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra <> 0 rpm og ikke først ved 1200-1300 rpm, som på de beste stempelmotorene idag. De elektriske motorene har i praksis en helt flat effektkurve der stempelmotorene i større eller mindre grad har en reell kurve med en bunn og en topp.

Såvidt jeg kan se er det egentlig kun batteristørrelsen og entusiastaspektet som forstyrrer bildet. Rekkeviddeangst er en subjektiv problemstilling (for noen er 300 Km langt og for andre er det kort), men i relasjon til entusiastperspektivet er tyngden på batteriet en utfordring. Når en bil på størrelse med en 3-serie veier over 1800 Kg snakker vi ikke lenger om en førerorientert bil. Vi snakker derimot om en svært tung bil som veier minst 400-500 Kg mer enn en tilsvarende fornuftig konstruert alminnelig bil og dette påvirker uten tvil kjøreegenskapene i negativ retning... i alle fall i et entusiastperspektiv (les: fahrfreude). 

Hmmm... smak og behag... pick your choice... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ogee1 skrev:

Uff, blir sekssekundersbiler i ethvert lyskryss snart da. Blir nødt til å trimme X3'n til kona for å unngå at hun blir frakjørt (og sur). :-)

Slapp av, hun tar dem igjen og kjører langt forbi dem når de må stoppe å lade :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi har barn kjører vi ikke Lillestrøm - Tjøme engang uten pause, så 35 mil er godt nok.

Mitt krav er at jeg kan kjøre til og fra jobb, + til Fredrikstad og hjem igjen uten å lade. Det føles kjipt å komme hjem til noen på besøk og spørre om du kan koble i bilen i veggkontakten, eller når jeg har med musikkutstyr og da vil parkere nærmest mulig døra til øvingslokalet. (Hvor det ikke er lader tilgjengelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med at etter elbilene gjorde sitt inntog så er enkelte blitt så veldig opptatt at "man skal jo alltids ha en pause likevel" :P Hva skjedde med tidene da man kjørte Bergen - Oslo non stopp, eller Hirtshalts - Rivieraen på 20 timer? Ingen jeg kjenner tar seg en pause når de kjører Arendal - Oslo, men nå kjenner jeg ingen som er medlem i Tesla menigheten heller (for det er jo dem som er opptatt av pauser, burgerspising og pissing to tre ganger på en 4 timers kjøretur) :) Skal like å se en slik ny Tesla Modell 3 kjøre Oslo-Lillesand nonstopp, vinterstid ved å følge fartsgrensene (Mye 110 sone på denne strekningenen nå). Tror nok kona til ogee1 hadde kommet frem først i X3en sin ja, også kunne hun umiddelbart snudd og kjørt hjem til Oslo igjen ;) Å kjøre på langtur med elbil krever litt planlegging for hvor man skal stoppe og lade, for det er det som er hovedgrunnen for å ta en pause. Ikke for å spise eller gå på do, man klarer seg 3,5 time uten mat og dobesøk ellers i løpet av ett døgn. Ved litt planlegging så spiser man og går på do før man drar av gårde, så det "pause" argumetet til Tesla fanboysa kjøper jeg ikke lengere. Skulle jeg drevet og stoppet for en halvtime tre kvarter for hver tredje time når jeg kjører nedover kontinentet, hadde jo aldri kommet frem..halve ferien hadde jo gått med i kjøring til destinasjonen. (Ikke ulikt en viss togferie ett par grønne hippier har utført i påskeferien, med god omtale i media)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller snu litt på flisa og påstå at før de moderne dieselbilene ble utbredt på midten av 2000 tallet var det helt vanlig å holde pauser med jevne mellomrom når man skulle kjøre langt i Norge. Det var faktisk på den måten at Norge fikk enormt mange bensinstasjoner. Veiene og føret var ofte krevende og bilene (fortrinnsvis bensinbiler) gikk heller ikke så langt på literen. I praksis hadde man en rekkevidde på rundt 400-500 Km pr. tank og ofte signifikant kortere hvis det f.eks var kø eller ordentlig vinterføre.

De moderne dieselbilene endret dette ved at de kunne kjøre 40-50% lenger på en liter drivstoff. Dermed kunne man kjøre 800-900 Km pr. tank (eller signifikant mer for noen bilmodeller) og i et land som f.eks Danmark førte dette til at mange bemannede bensinstasjoner måtte stenge pga. manglende kundegrunnlag. De siste årene har mange av miljøhensyn (les: høye miljøavgifter) kjøpt mindre biler som har en bensinmotor og dermed er vi litt tilbake til utgangspunktet igjen med et større behov for å tanke drivstoff relativt ofte.

Det er med andre ord ikke introduksjonen av elbiler som fører til et behov for å stoppe med jevne mellomrom når man skal kjøre langt. Elbilene bare forsterker en allerede pågående trend/skifte i markedet, som også inkluderer et annet syn på hvordan gjøre det behagelig å reise. Det popper opp med restauranter langs veiene der det før bare var en pølsebod eller en enkel burgersjappe. Folk vil ha "minicruise" istedenfor bare enkel transport på de store fergene som går på kontinentet. Mange vil ha ordentlige hoteller istedenfor enkle moteller og losjier.

Folk vil ha opplevelser i by og natur istedenfor å trykke i en bil mange hundre kilometer av gangen og BMW er absolutt med på fenomenet med deres ConnectedDrive online travelling companion, som tilbyr hjelp til å finne alt fra bensinstasjoner til restauranter og butikker (og ultimativt selvkjørende biler i nær fremtid). Systemet minner deg faktisk også med jevne mellomrom om at det er på tide med en pause og foreslår hvor du kan få en matbit og en kopp kaffe. Skal vi tro BMW blir dette konseptet bare viktigere og viktigere for den moderne familien.

http://www.businessinsider.com/bmw-beats-tesla-daimler-google-in-connected-car-survey-2016-3?IR=T

Et annet aspekt er at mange heller vil ta fly hvis de skal reise langt samt evt. leie en bil når de kommer frem til destinasjonen. Dette gjelder spesielt på kontinentet og i USA der trafikken på veiene kan være relativt krevende. Ergo viser all forskning at mange faktisk ikke har bruk for biler som har en rekkevidde på mer enn 300-400 Km pr. tank og den pågående trenden med downsizing av motorer og ulike hybridkonsepter (les: mindre drivstofftanker) bare forsterker dette bildet...helt uavhengig av at elbilene nå har blitt reelle konkurrenter til de alminnelige bilene. I tillegg til dette satses det enormt på effektiv offentlig kommunikasjon som intercity tog og hurtigtog samt kortdistanse flyruter mellom de større byene. Folk vil bo i byene der det bl.a er lett tilgang til disse tjenestene og dermed er heller ikke behovet for en bil det samme som tidligere og ulike on-demand/dele/leie konsepter av biler popper opp som alternativer til å eie en bil selv. Spesielt unge mennesker ser med de høye boligprisene store økonomiske muligheter med disse tjenestene.

http://jalopnik.com/why-cars-might-have-to-be-replaced-more-often-in-the-fu-1767626933 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke videre opptatt av pauser før jeg fikk barn.

Nå er det nærmest et krav med isstopp på veien om vi skal langt.

Men ja, det med at "vi må ha pause på superladeren utenfor Drammen" funker dårlig. Om barna sovner kjører vi til de våkner og tar pausen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele "ta pause"/rekkevidde debatten føler jeg at det er mer enn bare når man må ta pause som man bør ha et bevisst forhold til.

Det første punktet er naturligvis total rekkevidde. Dette er viktig for å angi hvor lenge du _kan_ kjøre uten å stoppe om du ønsker det. Med 5er diesel som jeg er vant med kjører man langt, over 100mil gjerne. En reell rekkevidde på 20-35mil fremstår da som en ren vits i forhold. Punkt nummer to er tiden du må stå stille. Med vanlig bil velger du enkelt om du skal bruke 3 minutter på å tanke og gjøre ditt fornødne, eller 30minutter og et litt ordentlig måltid. Dette valgt har du ikke med elbil. Summen av disse punktene er en helt enorm fleksibilitet, både på lange og korte turer. Spesielt om man må nå visse steder til visse tider i en rekkefølge. Det være seg ferjer eller andre gjøremål på den samme ruta. Dette gjør at man kan bøye og tilpasse stoppene sine akkurat som man vil for å få en effektiv reise.

Jeg har også barn. Det blir tidvis noe flere stopp, men ikke alltid. Det spørs helt på tiden på døgnet og hvordan reisen er lagt opp totalt. Vi kjører en del øst-vest, og ofte går dette uten noe annet enn et par tisse stopp på vegen. Unger som går bananas i bil er jeg heldigvis ikke belastet med, og eldstemann var regelmessig med på 8-11 timers turer uten så mye som en lyd allerede fra svært ung alder.

Poenget er at jeg liker at bilen min sine behov innodner seg etter mine behov og omverdenens krav, og ikke en bil som krever at jeg og omverdenen må tilpasse oss den.

Og når det gjelder behovet for å kjøre langt uten stopp. Riktignok ikke jeg som kjørte, jeg måtte få en god kamerat til å steppe inn grunnet omstendigheter, men tur retur venezia uten andre stopp en når tanken var tom (på en diesel land cruiser, stor tank). Ett tankestopp ble forlenget med 15min for å få et "ordenltig måltid", men ellers løp jeg og handla noe å tygge på mens bilen ble tanka. Dette var helt nødvendig for å rekke det man skulle gjøre i begge ender. Hadde vi vært låst til elbilens måte å løse transport på hadde vi vel enda vært utenlands.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv føler jeg for ett stopp om jeg kjører noe langere enn 4-5 timer, men stoppet blir sjelden lenger enn 10-15 minutter. Nok til ett dobesøk og en rask matbit, ett større herremåltid eller middag sparer jeg til jeg kommer frem. Etter 5 timer så har man kjørt en Tesla ganske tom for strøm og da kreves det minst tre kvarter (ved superlader) for å få en anstendig rekkevidde igjen. Jeg hadde aldri hatt ro til å gå å kaste bort så lang tid når jeg skal ett sted.

Det jeg vil frem til er at biler som Model S og Model 3 er helt geniale på lokale turer og mindre turer som til nabo byen osv. Men på lengre turer, bil ferie, lang pendling osv så er fortsatt diesel/bensin bilen totalt overlegen. De er kompromissløse, fleksible og ikke minst uavhengige av hvor rastepausen skal tas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren er i anmarsj og hva er vel bedre enn å gi dagligbilen et Carspa :)

Targaen min er en 84 3.2 i meget pen stand, Coupeen er en 88 med 220 Diffsperre som skal inn til hellakkering nå.  Den gule fant jeg faktisk i Miami av alle steder, og er en 82 930 turbo som har blitt backdated og brukt i Racing i Puerto Rico (!) Av en kjent Puertoricaner ved navn Diego Febles, som faktisk vant Sebring 24 timers back in the day.  Den har en SC-motor og 915 kasse samt 46 millimeter Webere. Veldig tøff lyd :)

 

 

 

 

 

12910597_1004615079632162_1238382225_n.jpg

12935467_1004615062965497_1179360408_n.jpg

39_736852799.jpg

12167335_1036449063094824_1192469306_n.jpg

10985267_1782983915256784_7051672911587499553_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

I hele "ta pause"/rekkevidde debatten føler jeg at det er mer enn bare når man må ta pause som man bør ha et bevisst forhold til.

Det første punktet er naturligvis total rekkevidde. Dette er viktig for å angi hvor lenge du _kan_ kjøre uten å stoppe om du ønsker det. Med 5er diesel som jeg er vant med kjører man langt, over 100mil gjerne. En reell rekkevidde på 20-35mil fremstår da som en ren vits i forhold. Punkt nummer to er tiden du må stå stille. Med vanlig bil velger du enkelt om du skal bruke 3 minutter på å tanke og gjøre ditt fornødne, eller 30minutter og et litt ordentlig måltid. Dette valgt har du ikke med elbil. Summen av disse punktene er en helt enorm fleksibilitet, både på lange og korte turer. Spesielt om man må nå visse steder til visse tider i en rekkefølge. Det være seg ferjer eller andre gjøremål på den samme ruta. Dette gjør at man kan bøye og tilpasse stoppene sine akkurat som man vil for å få en effektiv reise.

Jeg har også barn. Det blir tidvis noe flere stopp, men ikke alltid. Det spørs helt på tiden på døgnet og hvordan reisen er lagt opp totalt. Vi kjører en del øst-vest, og ofte går dette uten noe annet enn et par tisse stopp på vegen. Unger som går bananas i bil er jeg heldigvis ikke belastet med, og eldstemann var regelmessig med på 8-11 timers turer uten så mye som en lyd allerede fra svært ung alder.

Poenget er at jeg liker at bilen min sine behov innodner seg etter mine behov og omverdenens krav, og ikke en bil som krever at jeg og omverdenen må tilpasse oss den.

Og når det gjelder behovet for å kjøre langt uten stopp. Riktignok ikke jeg som kjørte, jeg måtte få en god kamerat til å steppe inn grunnet omstendigheter, men tur retur venezia uten andre stopp en når tanken var tom (på en diesel land cruiser, stor tank). Ett tankestopp ble forlenget med 15min for å få et "ordenltig måltid", men ellers løp jeg og handla noe å tygge på mens bilen ble tanka. Dette var helt nødvendig for å rekke det man skulle gjøre i begge ender. Hadde vi vært låst til elbilens måte å løse transport på hadde vi vel enda vært utenlands.....

Du har helt klart et poeng når det gjelder muligheten for å kjøre langt på en tank med en dieselbil. Allikevel viser alle undersøkelser at de aller fleste av oss gjør dette relativt sjeldent og at mange derfor er villig til å inngå enkelte kompromisser når unntaket som bekrefter regelen inntreffer. Det blir litt som å ha en Land Rover for å komme opp den siste kneiken på hytta (alltid kjekt) selv om bilen resten av tiden går mer eller mindre fast i Oslo.

Utfordringen med dieselbilene er at de ganske sikkert vil bli faset ut i løpet av 10-15 år med mindre bilprodusentene i løpet av 2-3 år kommer opp med en fullverdig løsning på nox og co2 utfordringen. Med tanke på VAG's temmelige "billige" løsning i forbindelse med dieselskandalen, som mest av alt minner om en nødløsning, kan det virke som om de vet dette og mer eller mindre har gitt opp på forhånd (type: cutt losses). Jeg registrerer også at PSA har kastet inn håndkleet og innrømmet at deres dieselbiler bruker opp mot 60% mer drivstoff enn de offisielle tallene viser med alt hva dette betyr for et øket utslipp av nox og co2. Dette betyr at enkelte av deres dieselbiler faktisk bruker mer drivstoff pr. mil enn tilsvarende bensinmodeller. Det er åpenbart enklere å be om tilgivelse enn om tillatelse og mest trolig er dette et forsøk på et ganske så panikkartet juridisk krumspring.

Jeg mener at det nå er liten tvil om hvilken vei utviklingen går når det gjelder biler. I en overgangsfase på 5-10 år vil det være ulike hybridløsninger (bensin/elektrisitet) samt små bensinmotorer som vil stå for det store bilsalget. Større motorer (bensin og diesel) vil være å få kjøpt, men de vil være svært dyre både i innkjøp og drift pga. store miljøavgifter både for bilprodusentene og bilkjøperne. Samtidig vil elektriske biler stå for en større og større del av markedet ettersom produksjonsvolumet for disse bilene stiger med årene. Det at en bilprodusent som General Motors (som produserte 10 millioner biler i 2015) har begynt å satse stort på elbiler viser at de har kontroll på markedsundersøkelsene, som forøvrig ble bekreftet i forbindelse med den massive interessen for Tesla Model 3 da den ble presentert for et par dager siden. Jeg tror imidlertid at temmelig mange av disse interessentene (primært i USA) ender opp med en Chevrolet Bolt istedenfor en Model 3 når alt kommer til alt (spesielt når de får vite at ventetiden for en Model 3 kan bli så lang som et par år). 

Et annet og veldig viktig aspekt i denne sammenhengen er at verdens største oljeprodusent, Saudi Arabia, har begynt å forberede seg på tiden etter oljealderen ved å planlegge et investeringsfond som blir mer enn dobbelt så stort som det norske oljefondet. De har i likhet med den norske staten sett skriften på veggen og handler deretter.

       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...