Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må si at når en e34 er velholdt er det en utrolig lekker bil. Så en svart i sta, på pene felger med passe senk. Deilig original 6erbrumling fra potta mens den sklei forbi.

Lenge siden jeg hadde sett en strøken e34 nå. Må si jeg har sansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... E34 er en veldig fin historisk og klassisk modell fra BMW. Dette er faktisk litt merkelig å tenke på egentlig. Det virker ikke så veldig lenge siden at jeg prøvekjørte en 2-3 år gammel E34 518i Touring i 1996-97, men valgte å kjøpe en helt ny Peugeot 405 2,0 GTX stasjonsvogn istedenfor (sort of 205 GTi på steroider). Dette kan man mene mye om, men 405'en gjorde tjeneste rundt 60000 Km uten problemer før den ble byttet ut med en ny Peugeot 406 2,1 TD stasjonsvogn (en virkelig solid og fin familiebil). Det var intet galt med BMW'en, men den var for dyr i forhold til hva man ellers kunne få på den tiden og E39 hadde allerede meldt sin ankomst... :)

Jeg tror at 2,5 sekunder 0-100 Km/t er innenfor rekekvidden for de mest ekstreme standard sportsbilene fra bl.a Porsche. Porsche 918 Spyder (887 HK) klarer offisielt 0-100 Km/t på 2,6 sekunder (uavhengige tester har klart distansen på 2,2 sekunder). Selv dagens 911 Turbo S (580 HK) klarer med Sport Chrono offisielt 0-100 Km/t på 2,9 sekunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er fine biler når de er original og holdes i stand. En kompis kjøpte sin 91' 520i i 2006 og har den enda. Den har stått uten skilter i snart 2 år, full M5 plast, strøkent M5 interiør og throwing star-felger. Garasjen hass er straks(september-ish)ferdig oppusset og da skal vi strippe bilen igjen og restaurere den. Det blir langprosjekt og skal stå klar til veteran i 2021 :) Vi får bare håpe jeg får delta mye under dette og at prosjektet blir fullført, vi prater stadig om at vi skal jekke oss noen pils og holde på. Håper på ferdig før 2021, men med hus og eiendom kommer mye plikter og penger vokser ikke på trær så det blir litt og litt :) Er snart bare 4 år til 2021, så det går fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a29245/bmw-2-series-comparison-test/?zoomable

Denne artikkelen passet bra inn her også. Velskrevet, og med en interessant konklusjon på slutten.

(Den kom opp i denne tråden)

Den ringtiden til Panamera Turbo er egentlig helt hysterisk. Det burde ikke være mulig i en så stor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett 7:38 er den korrekte tiden. Jeg må ha blinset stygt på en eller annen måte og det beklager jeg selvfølgelig. 7:38 er uansett veldig fort og på nivå med f.eks 911 Turbo (997). 7:55 er såvidt jeg vet rekorden for F10 M5.

Den nye 911 Carrera S gjør såvidt jeg forstår Nordschleife på 7:34. Jeg må ha blandet disse tidene sammen på en eller annen måte... :?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Porsche Panamera Turbo er veldig hurtig (dog ikke fullt så hurtig som jeg først trodde... my bad..). Her er i alle fall den den nye 911 Turbo S modellen med 580 HK som iht. Porsche klarer 0-100 Km/t på 2,9 sekunder. Dette tallet er imidlertid konservativt (som vanlig med Porsche) og den reelle tiden 0-100 Km/t er ned mot 2,5-2,6 sekunder. Topphastigheten er 330 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener rekorden for F10 M5 er 7:49 rundt Nordsløyfa, satt av en M5 30 Jahre med 600 hk. Egentelig ikke veldig imponerende når vanlig 560 hester M5 gjør sløyfa på 7:55. Men 30 Jahre har rett og slett alt for mye krefter på en bane som Nurburgring, med kun drift på bakhjula går mye opp i røyk bokstavlig talt. Derfor er det litt spennende at vekten nå skal ned med over 100 kilo og at muligens xDrive skal være å få :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men 30 Jahre har rett og slett alt for mye krefter på en bane som Nurburgring, med kun drift på bakhjula

Det er ikke meninga å krangle, men akkurat den uttalelsen kan jeg garantere at gutta som satte tidene ikke er enige i. Den har dog alt for mye vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og da hjelper ikke all verdens hestekrefter på Nordschleife (uten at jeg tviler på at  F10 M5 30 Jahre med 600 HK er veldig hurtig). Porsche Panamera er imidlertid konstruert til å være en langt mer sportslig bil enn F10. Innstegsmodellen har f.eks 440 HK og ikke 150 HK... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Det er ikke meninga å krangle, men akkurat den uttalelsen kan jeg garantere at gutta som satte tidene ikke er enige i. Den har dog alt for mye vekt.

Jeg oppfatter det ikke som krangling, og det er mye mulig du har rett. Jeg bare ser for meg at 600 hk og 700 nm på kun bakdekka kan bli litt "voldsomt". Men igjen, BMW er jo eksperter på å få enorme krefter ned i bakken. Det er vel også derfor BMW sine supersedaner så si er de eneste som fortsatt holder seg til kun bakhjulstrekk. Der alle de andre med tilsvarende effekt må ha firehjulstrekk klarer BMW seg med tohjulstrekk pga en god del "know how" ;) For å sette det på spissen, M5 har dårligst 0-100 av samtlige konkurrenter....men den har raskest 0-200 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik skrev:

.... og da hjelper ikke all verdens hestekrefter på Nordschleife (uten at jeg tviler på at  F10 M5 30 Jahre med 600 HK er veldig hurtig). Porsche Panamera er imidlertid konstruert til å være en langt mer sportslig bil enn F10. Innstegsmodellen har f.eks 440 HK og ikke 150 HK... :)

Nettopp! Panamera er designet ifra bunnen av som en sportsbil, F10 5-serie er designet ifra bunnen av som en sedan med sportslige egenskaper. Egentelig to helt forskjellig biler som likevel konkurrerer forholdsvis tett :) Panamera er vel den eneste i sin klasse som er konstruert som en sportsbil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Panamera er en egentlig sportsbil kan sikkert diskuteres, men den er definitivt ganske sportslig til å være såpass stor og tung som den er. Poenget er vel først og fremst at Panamera er en Porsche og at dette gjør en forskjell (spesielt på en bane som Nordschleife) med tanke på at mye av teknikken de har utviklet for de ekstreme 911'ene også finnes i Panamera.

Såvidt jeg kan se er den nye Panamera Turbo og F10 M5 30 Jahre akkurat like hurtige 0-160 Km/t. Deretter virker det som om M5'en er marginalt hurtigere enn Porschen. Jeg kan foreløpig ikke finne data for dette (ikke tilgjengelig på Porsches tyske sider), men det var tilfellet med den gamle Panamera Turbo S som hadde 570 HK og ikke 550 HK (som dagens Panamera Turbo har). M5 30 Jahre har som kjent hele 600 HK og dette (+ frontarealet samt gearingen) er helt avgjørende når det gjelder akselerasjonen opp mot topphastigheten. Vi får se hva som skjer når den nye Panamera Turbo S etterhvert kommer på markedet... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...