Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dessverre er sannheten og begrunnelsen for situasjonen i en setning noe sånt som: "Mangelfull kompetanse innen tekniske fag og prosjektledelse i FLO." I praksis er det en ekstrem ukultur blant de sivile yrkene samt en stor grad av korrupsjon og kameraderi. De fleste går rett fra skolebenken og inn i forsvaret, og de beste går til privat næringsliv når plikttjenesten er ferdig. Da blir det dessverre aldri en sunn kultur, hvor kostnader og budsjett aldri får spesiell forankring.

Anskaffelsen av fregattene samt mangelen på reservedelsavtale er et godt eksempel. 

FLO er avhengig av sivile verksteder for både arbeidskraft og kompetanse når det gjelder vedlikehold og oppgraderinger av fregattene. Faktisk var FLO så dårlig stilt, at jeg måtte selv utarbeide tilbudsunderlaget på flere prosjekter jeg skulle by på, til tross for at arbeidet var utført på andre båter fra før av FLO's eget verksted.

 

Dessverre fungerer heller ikke samarbeidet mellom de militære og sivile delene av forsvaret spesielt godt og er særdeles personavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes er kult er franske bilmerkers samarbeid med sportmerker. Jeg skjønner såklart det er et stunt for å selge, men likevel kult med "det lille ekstra". Renault Captur Helly Hansen edition, Renault Kadjar X-Games edition og Citron C4 Cactus RipCurl edition er gode eksempler, om ikke de eneste :) Uansett har ikke tyskerne såvidt meg bekjent noe lignende?

Vel, en 5-serie Quiksilver Edition hadde ikke vært passende, men en X1 eller 1-serie. Jeg vet E84 X1 K2 Edition var på bordet, men kom aldri i salg dessverre.

IMG_3041.JPG.b356db3c4c57ec0e6c20e3f4aa27ef8f.JPGIMG_3040.thumb.JPG.9f10ce62877c1d8c6ee7e549fbe617c9.JPGIMG_3039.thumb.JPG.f170e9dd3436fd82a49ae3581430c915.JPGIMG_3038.thumb.JPG.3581f592eae043b76c69524bd952693d.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ESveen skrev:

Hadde ikke BMW en Oakley edition av første gen. 1 serie? 

Dette måtte jeg sjekke opp og jaggu hadde du rett! Takk :) 

Fant også ut at de finnes i Norge også(basert på finn.no-annonser som kom opp ved søk).

Likevel er jo dette noen år siden nå, vært kult om noe lignende kom på dagens 1-serie eller X1. :) 

IMG_3042.JPG.99c2eec964d20bbb4270d341b47e7150.JPGIMG_3043.JPG.31bd41527a58627d7f40bf1f0ecf487d.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW gikk jo bananas på 90-tallet med Golf 3. De kom med vanvittig mange varianter: Rolling Stones, Pink Floyd, Bon Jovi, Special, Europe, Avenue, New Orleans, 20th Anniversary, Harlequin, Trek, Wolfsburg, Joker, Movie og Savoy. Og dette på toppen av alle de utallige variantene med blant annet 3 stk GTI-modeller (!!) 2.0 8V, 2.0 16V og TDI, pluss 2.8 og 2.9 VR6. 

Joda, det var nok å velge i - det skal de ha. Noe måtte de vel finne på for å jazze opp en av 90-tallets dølleste biler. Figuren bak rattet på bilen på bildet har et fårete smil om kjeften, men det er nok fordi han hører på noe morsomt på radioen.  

Sånn som BMW selger sjela si om dagen så hadde det kanskje funket med noen special-editions rundt omkring? "Nordic Edition" (flere M-emblemer), "Imola Edition" (diesel tilpasset de italienske avgiftene) og "Chop Suey Edition" i Kina. Sistnevnte fikk jo M5 og M6 i "Horse Edition" i 2014....

http://www.bmwcoop.com/2014/01/29/bmw-m5-m6-horse-edition-commemorating-chinas-year-horse/

VOLKSWAGENGolfIII3Doors-1434_1.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke klar over Edition-utgavene til BMW du nevner. Uansett er ingen direkte opp mot sport, gjerne ekstremsport. Utenom Oakley Edition som nevnt over. Har Audi noen forresten?

Jeg vil ikke ha femti forskjellige "Edition" av en type bil, men en liten ekstremsport-Edition av og til(holder med én pr. generasjon) hadde vært kult :) Og dette er for å presisere ikke noe som passer 5-serie, X5 og oppover, mener jeg.

Og ja, Golf 3.. Den er kjip, lettskrudd, men kjip... :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. at VW gikk bananas med ulike spesialvarianter av Golf III så tror jeg dette var en reaksjon på at Peugeot freaket helt ut med spesialversjoner av 205 modellen. Det var bl.a Color Line, Gentry, Green, Junior, Look, Roland Garros, Winner, Radio 1 FM, Collection, Griffe, Indiana, Lacoste, Open, Forever, New-Look, Sacré Numéro, Trophy, Generation m.fl... :)

Dette fortsatte med bl.a 106, 206, 306 og 405 modellene, men med ikke fullt så mange spesialmodeller (kanskje med et unntak av 106 modellen). Som regel handlet disse modellene kun om kosmetiske endringer, men det finnes enkelte unntak der bilene også teknisk ble betydelig oppgradert.

En litt artig modell, som til det fulle viser konseptet, er Peugeot 306 Eden Park. Den modellen er en spesialmodell som kun ble produsert i et antall av 1500 stk. Rent teknisk er den som en alminnelig 306 med f.eks 1,8 16V motor, men interiøret fikk en oppgradering med skinnseter der hodestøttene foran og bak er formet som rugbyballer (les: Eden Park er såvidt jeg forstår en rugbybane på New Zealand).

peugeot-306-eden-park.jpg

Apropos relativt små biler så er det nå bekreftet at bl.a VW er på vei bort fra ekstrem downsizing av motorer. De gjør som BMW allerede har gjort og legger seg på 1,5 liter som den minste motoren (dog med et lite unntak for Up som ikke er bygget for større motorer). Som vi allerede vet har ikke drivstofføkonomien i de minste motorene svart til forventningene ved alminnelig bruk og med med kommende strengere miljøtester kryper derfor bilprodusentene til korset og innrømmer fadesen.

http://www.thedrive.com/sheetmetal/7400/vw-chairman-says-downsizing-is-on-its-way-out

http://blog.caranddriver.com/volkswagen-to-kill-diesels-in-favor-of-hybrids-for-smallest-cars/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som liker å lese om politikk og spesielt ikke i et forum som dette og/eller i sammenheng med biler generelt. Til det vil jeg og mange andre poengtere at det idag er nærmest umulig å skrive fornuftig om biler uten å komme inn på politikk og denne interessante artikkelen i The Drive av Lawrence Ulrich forklarer hvorfor (det samme gjelder naturligvis for EU og Norge)... :)

http://www.thedrive.com/opinion/7450/listen-up-cars-are-part-of-politics-and-politics-are-part-of-cars

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telegrambyrået Reuters melder at Elon Musk har fortalt dem at Tesla begynner produksjonen av Model 3 allerede den 20 februar. Den opprinnelige planen var at produksjonen av modellen skulle starte i juli måned. Hvis dette er korrekt må man si at Elon Musk nesten kan utrette underverker med tanke på hvor presset bilprodusenten har vært det siste året. De første bilene er en forproduksjon for å kalibrere utstyr og produksjonsteknikker, men normalt går det ikke lang tid fra forproduksjonen begynner til bilfabrikkene har fullt tempo på produksjonen av biler som skal selges til kunder.

http://www.thedrive.com/news/7502/tesla-could-begin-building-model-3-electric-cars-this-month   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hehe, det var ikke et sekund for tidlig! Da håper vi det ikke er lenge til Audi, BMW og Mercedes følger etter med helelektrisk A4, 3-serie og C-klasse med rekkevidde som kan konkurrere mot Model 3. MB har jo helelektrisk B-klasse, en igrunn ikke så dum bil, men rekkevidden er alt for kort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår å se hvor kompetent Model 3 rent faktisk blir visa versa f.eks Opel Ampera. Vi må nok forvente enkelte kompromisser i forhold til de dyreste Model S'ene iom. at den har en kortere plattform og dermed ikke like stor plass til batteriet. Jeg tror også at interiørdesignet og den overordnede kvaliteten på dette blir noe mindre sofistikert og høyverdig enn på Model S (og da tar jeg høyde for at kvaliteten på dette ikke er den aller beste på Model S). I billigste utgave kommer Model 3 til å koste omtrent det halve av den billigste Model S varianten og med mindre Tesla helt bryter det forholdet mellom pris og kvalitet som er etablert med Model S/X vil Model 3 også fremstå som en klart billigere bil. På den annen side sikter de seg helt sikkert inn på 3-serien og det krever en viss standard på designet og den overordnede kvaliteten.

Såvidt jeg forstår vil Model 3 få en rekkevidde på 345 Km (Teslas egen måling) og dette er nogenlunde identisk med innstegsmodellen Model S med 60 kWh batteri. Under norske forhold vil nok realistisk rekkevidde være et godt stykke under 300 Km. Hvis vi så sier at man bør holde seg i intervallet 20-80% av batteriets kapasitet for å få en akseptabel ladetid svarer dette til en praktisk rekkevidde på rundt 230-240 Km. Altså noe helt annet enn f.eks Model S med 100 kWH batteri klarer med sine rundt 350-360 Km (målt på den samme måten). På den annen side koster denne modellen uten ekstrautstyr nesten 3 ganger så mye som innstegsmodellen i Model 3 programmet. Jeg tror allikevel at Model 3 kommer til å bli enormt populær... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er enige i at elbiler er fremtiden. Mannen som driver 1450 ST1- og Shell-stasjoner bare i Norge har naturligvis sin egen agenda, men kan han ha rett? - Tesla vil gå konkurs og Norges elbil-hype er villedet. Totalutslippet av CO2 går opp samtidig som elbilandelen øker.

Hvordan går det med elbil-markedet i Danmark etter at myndighetene endret reglene, er det lett å bli kvitt en elbil til akseptabel pris? Hvis det skulle gå helt galt med Tesla, hvordan blir tilgangen på deler i fremtiden?

Subsidiene elbilkjøpere lokkes av i dag, kan vise seg å bli dyr, også for eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anttonen har jo helt klart egne motiver for å så tvil om elbilenes fremtid så han fester jeg ikke mye tillit til. Jeg tror poenget nå er å se hva som skjer utenfor Norges grenser. Situasjonen i Norge de siste årene når det gjelder elektriske biler har vært spesiell. Fordi bilene har blitt solgt uten avgifter og nordmenn generelt har god råd har det i relativ forstand blitt solgt mange elektriske biler. Antall elektriske biler i relasjon til det totale bilsalget har vært høyt... også i forhold til andre land, men slik kommer det ikke til å fortsette. Det norske (og det danske) bilmarkedet er lite og i realiteten ubetydelig i verdenssammenheng. Dette illustreres ved at det ifjor ble solgt rundt 350000 elektriske kjøretøyer bare i Kina.

Kina er faktisk et av landene som idag satser mest på utbredelse av elektriske biler. Myndighetene i Kina gjør nå som østeuropa gjorde med teletjenester og hopper over et ledd i utviklingen ved å gå direkte for elektriske biler istedenfor å adoptere vår tidligere utvikling med fossile biler. Innkjøp av nye biler i bl.a offentlig tjeneste skal innen 2020 (tror jeg det er) i Kina kun være elektriske. Flere land i det tidligere østeuropa satset etter murens fall på mobiltelefoner istedenfor å bygge ut og/eller modernisere fastnettet. 

Tesla er bare en av etterhvert temmelig mange produsenter av elektriske biler (og det er bra), men Teslas salg av biler stiger allikevel hele tiden jevnt og med over 20% i USA ifjor. Her er det verdt å minne om at en Model S i USA koster minimum 70000 dollar og det er helt klart i premiumsegmentet. Teslas salg vil helt sikkert bare stige enda mer når den betydelig rimeligere Model 3 kommer på markedet. Fabrikken i California har en kapasitet på hele 500000 biler pr. år og i kjent stil mangler det ikke på ambisjoner hos Elon Musk... og han pleier å nå de målene han setter seg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, model 3 ser lovende ut. Jeg liker faktisk designet på denne imotsetning til S og X. Jeg tror fortsatt elektrisk er fremtiden, men som nevnt før, MYE må gjøres og tilrettelegges! Personlig hadde jeg nok valgt tysk elbil foran amerikansk. :) 

Utdatert artikkel, men de skriver noe bra:

www.motortrend.com/news/tesla-model-3-family-car/amp/

 

Traveling via the Supercharger network harkens back to the days when it wasn’t all about the destination but when getting there was half the fun. There are historical landmarks and lots of signs on the side of the road that need to be read by a new generation.

Instead of just turning the industry on its head with such unprecedented interest, the affordable Tesla Model 3 may get more travelers to think about the journey and not just the destination. We’re thinking the little ones will have plenty more to look at during that journey, too, with that cowl-to-trunk all-glass roof that will afford them a front-row view as planes, clouds, cityscapes, and star-filled night skies drift past.

 

Edit:

Jaguar I-Pace ser lovende ut :) 

http://www.dinside.no/motor/full-elektrisk-kundeko/67021787

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...