Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, ogee1 skrev:

Dette har ikke noe med lineær effektkurve å gjøre. Det er en veldig enkel sammenheng mellom dreiemoment, turtall og hestekrefter: hk = Nm x RPM / 7121

Da får du 112 hk ved 2000 RPM og 225 hk ved 4000 RPM hvis du har 400Nm.

Dette er jeg klar over, men den aktuelle motoren utvikler maksimalt 190 HK ved 4000 rpm og har 400 Nm. Ergo blir regnestykket ikke helt korrekt (225 = 400 x 4000 / 7121). Man må vite eksakt moment ved et gitt turtall for å kunne bruke formelen. I dette tilfellet vet jeg at 520d motoren utvikler ca. 335 Nm ved 4000 rpm (som er der motoren har maksimal effekt på 190 HK) og legger man inn dette tallet i formelen får man nogenlunde korrekt effekt (188 HK).

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men kanskje elektronikken i en moderne turbomotor på en eller annen måte overstyrer effektutviklingen. Min bil yter iht. Citroën forøvrig 100 HK ved 3750 rpm og maksimalt 254 Nm (ved 1750 rpm). Dette gir 133 = 254 x 3750 / 7121.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men kanskje elektronikken i en moderne turbomotor på en eller annen måte overstyrer effektutviklingen. Min bil yter iht. Citroën forøvrig 100 HK ved 3750 rpm og maksimalt 254 Nm (ved 1750 rpm). Dette gir 133 = 254 x 3750 / 7121.

Sånn er det stort sett på alle motorer. Maks dreiemoment er på lavere turtall enn maks effekt. Når din Cactus har 100 hk ved 3750 RPM, så betyr det bare at på det turtallet har dreiemomentet falt til 190 Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer fremgang på elbil fronten. Danske Clever har inngått samarbeid med Reitan om å sette opp hurtigladere på YX stasjoner. Jeg er egentlig litt overrasket over at ikke bensinstasjonene har kjent sin besøkelsestid for lenge siden. De burde jo satset mye mer på utbygging av ladestasjoner og omstilling av stasjonene sine. Dette er jo en kundegruppe som de har sjangse til å "fange" i butikken i lang tid når det lades så her må det være potensiale.  

https://clever.dk/om-clever/presse/#/pressreleases/clever-and-eon-partnership-to-establish-ultra-fast-chargers-on-yx-stations-in-norway-1833314

Og nå skal Daimler teste lastebiler :o 

http://elbil.no/na-lar-de-20-kunder-teste-elektrisk-lastebil/?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev fra Norsk elbilforening - mars 2017&utm_content=Nyhetsbrev fra Norsk elbilforening - mars 2017+CID_c2c02e23a4128ed510abf3e78aa690db&utm_source=Nyhetsbrev fra Elbilforeningen&utm_term=N lar de 20 kunder teste elektrisk lastebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Det er en annen svakhet ved å bruke formelen også og det er i de tilfellene der momentkurven er relativt flat over et bredt område (f.eks mellom 1750 og 2500 rpm). Effekten er naturligvis ikke den samme i hele dette turtallsområdet. Helt generelt bommer man ikke grovt hvis man ved maksimal effekt ved f.eks 4000 rpm dividerer effekten på to for å finne effekten ved 2000 rpm, men helt korrekt blir det naturligvis ikke. Uansett hvilken formel man bruker må man kjenne til enten dreiemomentet ved et gitt turtall eller hestekrefter ved et gitt turtall (for å finne Nm).

@minim Jeg er helt enig og det virker som om oljebransjen generelt ikke helt vet hvordan den skal reagere på utviklingen med elektriske biler. Det interessante er imidlertid at det kan virke som om historien gjentar seg ved at landhandleren får en ladestasjon (les: bensinpumpe) utenfor som et supplement til den ordinære driften. Mercedes-Benz Urban e-Truck er interessant og vi har også kort omtalt den tidligere i tråden her :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto Bild har fått kikke på en Porsche Panamera Sport Turismo og lage en liten video om bilen, i motsetning til "alle" andre som baserer seg på Porsches reklamevideo. Interessant å høre at bagasjerommet er 520 liter med bakseteryggen på plass og 1390 liter med ryggen felt ned. Tall som ligner på en ordentlig stasjonsvogn. Litt mindre stasjonsvognaktig er baksetet. Porsche har sagt at det blir plass til tre personer, men når man ser størrelsen på kardangtunnellen og midtkonsollen ser man at det er lite plass igjen til en passasjer i midten.

Også interessant å se hvor like hovedlinjene i bilen er sammenlignet med studien fra 2012

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg kan forstå de som kjøper outlander phev og tilsvarende familiebiler, hvor kundegruppen åpenbart er opptatt av å få mest mulig for pengene, og går inn for å kjøre mest mulig med eldrift.

Men når bilene koster 6-700 som feks glc 350e og oppover, er norge uten forbud mot fossildrivstoff innen enkelte områder i en særposisjon. Jeg ser ikke poenget for forbrukeren, annet enn status/symbolikk. 

Det er selvsagt fornuftig å velge hybridvarianten pga avgiftslettelser, (man sparer over 100k på nevnte mb) men avskrivningene er såpass høye at valget av bil er neppe basert på øknomi. Bagasjerommet blir så mye mindre (over 100liter på glc) pga batteripakken, så for min del måtte jeg valgt en større bil, fordi jeg ikke kan leve med kompromisset over plass i bagasjerommet. Så i praksis ville jeg da enten hatt glc med mer effekt enn jeg trenger (250d ville vært nok for meg) og med for lite bagasjerom, ellers måtte jeg hatt GL, hvor forbruket/utslipp øker markant og miljøgevinsten i et globalt perspektiv er borte.

Jeg syns jo det er litt tragikomisk, men en kompiss har kjøpt glc 350e fordi han syns den ser så kul ut. Men han ser seg og nødt til å beholde den gamle stasjonsvognen pga glc'en ikke har mer enn 395liter bagasjerom som følge av hybridløsningen..

For min egen del håper jeg det kan komme en suv fra en europeeisk produsent med ren eldrift snart.

Hel elektrisk mini 2019, samt helelektrisk X3 i 2020. Inext 2021, etter sigende vil dette bli en meget avansert helelektrisk bil.

Er vel momsfritt til 2020, eller er det T.o.m?! Er vel fra den tidsepoken det vil løsne mtp elbil og et større modelspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man diskuterer stasjonsvogner her. Jeg har en litt mer edruelig og folkelig stasjonsvogn på utlån denne uken - en 2016 Focus 1.5 Ecoboost med 182hk og automat.  En kvikk sammenligning opp mot Mondeo:

Mye bedre bybil med mindre svingradius, mer kompakt og oversiktlig samt bedre utsyn. Bredt bagasjerom ifht ytre mål, relativt sprek bil - 182hk på 1400kg inkludert fører. Ganske kul motorlyd ved pådrag, men samtidig lavt støynivå ved normal bruk.

Dårligere seter enn Mondeo. Jeg er ikke glad i automat og denne automatkassen overstyrer manuell modus (for eksempel girer den ved 5700rpm istedenfor 6600rpm). En ting som irriterer meg kraftig er den ekstremt hysteriske kollisjonsvarsleren - den hyler, piper og blinker 10 ganger pr dag i bykjøring fordi den mener jeg vil krasje i biler foran. Radaren mangler fortsatt trafikkforståelsen til et menneske.

Blandet forbruk med en god del bykjøring er 0,74. Er ikke imponert over forbruket ifht andre bensinbiler jeg har hatt. Tilsvarende kjøring med firerdiesel pleier å ligge på 0.53-0.57 pr mil.

Sleden ser ut som den på vedlagte bildet. Grei nok bil, men ser frem til manuell kasse igjen - for min del er manuell giring hele forskjellen mellom å kjøre og å bli transportert, så vil heller mellomgasse med en firesylindret diesel enn å bli fraktet mer effektivt med en automatkasse.

$_86.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Auto Bild har fått kikke på en Porsche Panamera Sport Turismo og lage en liten video om bilen, i motsetning til "alle" andre som baserer seg på Porsches reklamevideo. Interessant å høre at bagasjerommet er 520 liter med bakseteryggen på plass og 1390 liter med ryggen felt ned. Tall som ligner på en ordentlig stasjonsvogn. Litt mindre stasjonsvognaktig er baksetet. Porsche har sagt at det blir plass til tre personer, men når man ser størrelsen på kardangtunnellen og midtkonsollen ser man at det er lite plass igjen til en passasjer i midten.

Veldig interessante filmer... takk skal du ha. Panamera Sport Turismo har virkelig et elegant design og at de har vært tro mot designmodellen fra 2012 skyldes nok at den fikk mye oppmerksomhet og at folk nærmest tryglet Porsche om å bygge modellen. Nå er den her og den er sexy som få andre biler.

Det jeg liker med Porsche (under tvil i større grad enn med BMW) er at man tydelig ser forbindelsen til f.eks 928 modellen og den samtidige 911 modellen. Porsches DNA med markerte relativt runde former og en kraftig fremtoning er stadig intakt. Det jeg elsket med Porsche for 25-30 år siden med modellene 924, 944, 911 og 928 er der stadig.

Panamera Turbo Sport Turismo (E-Hybrid er ikke interessant for min del) koster fra 160000 Euro eller ca. 1430000 NOK uten norske avgifter. Dette er temmelig mange penger selv om man får en utrolig elegant stasjonsvogn (eller i alle fall noe som er mer eller mindre like praktisk) som har en V8 motor på 550 HK og klarer 0-100 Km/t på 3,6 sekunder samt en topphastighet på 304 Km/t. Jeg skulle nok ha blitt noe annet enn IT-systemutvikler og bodd i et annet land enn Danmark... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/2/2017 at 16.00, Fredrik skrev:

Det er uten tvil ganske usikre tider vi befinner oss i nå, men veldig mye handler om psykologi og hva som konkret skjer fremover på bilmarkeder som er en del større enn det norske. Jeg tror ikke at oljeindustrien og den tradisjonelle bilindustrien gir seg så lett. Eksempler på dette ser vi nå i USA der Donald Trump har sagt at han ikke tror på miljøforandringene (tiltross for temmelig overbevisende eksempler på at de er alvorlige) og ulike sterke næringsinteresser i oljeindustrien (som Trump uten tvil har egne økonomiske interesser i) som har dannet politiske koalisjoner for å påvirke politikerne til å innføre ulike skatter på elektriske biler og strøm til disse bilene.

Kock Industries Inc., som er det nest største private selskapet i USA med over 100000 ansatte og en årlig omsetning på over 100 milliarder dollar, har gått i bresjen for å innføre ekstra avgifter på elektriske biler og strøm til bilene (som allerede er belagt med avgifter når den når forbrukerne). Begrunnelsen skal være at oljebransjen mener at elbilene påfører dem et tap ved at omsetningen av olje går ned og at dette er alvorlig for amerikanske arbeidsplasser (ikke et ord om at elbilene med tilknyttede bransjer er med til å skape nye arbeidsplasser).

Det interessante her er ikke at oljebransjen åpenbart gråter krokodilletårer over tap av omsetning, men at denne argumentasjonen brukes nå etter over 20 år med stadig mer drivstoffeffektive stempelmotorer. Oljebransjens omsetning har falt kraftig i den samme tiden (altså i relasjon til bilbruk) og det er tvilsomt om den frem til nå relativt lille andelen av elektriske biler har kunnet påvirke dette i signifikant grad. Noe helt annet er det om oljebransen frykter at vi står foran et paradigmeskifte når det gjelder transport og at de egentlig frem til nå bare har sett begynnelsen på et kontinuerlig og varig omsetningstap. Mye kan tyde på at dette er den reelle årsaken til hvorfor oljebransjen nå ønsker å gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elektriske biler.

Ut fra en liberalistisk tankegang har jeg store problemer med å følge dette resonnementet. Normalt er skatter og avgifter ikke populært når det gjelder det private næringslivet og spesielt ikke i USA. Hvis en bransje viser seg å være mindre profitabel er normalt medisinen restruktureringer, frasalg og innovasjon... og bestemt ikke skatter og avgifter (selv ikke på konkurrerende bransjer og produkter). Jeg synes derfor at dette ganske tydelig avslører at ikke bare den alminnelige bilbransjen har sovet i timen, men at oljebransjen må ha gått i dvale for 20 år siden og stadig sover. Helt håpløst.

https://electrek.co/2017/02/27/fossil-fuel-industry-electric-vehicle-fees/

 

Det amerikanske analysebyrået Wood Mackenzie, som har spesialisert seg på olje, gass, energi og metaller (ikke ulikt Rystad Energy), melder at det amerikanske oljeforbruket sannsynligvis topper i 2018. Dette skjer tiltross for at salget av biler vil øke i årene fremover og at amerikanerne stadig kjøper større biler. Øket salg av elektriske biler, hybridbiler og redusert drivstofforbruk er derfor årsaken til at oljeforbruket i USA vil falle fom. 2018. Så forstår man bedre hvorfor oljebransjen nå ønsker særskatter på elektriske biler og strøm til disse bilene.

https://consumerist.com/2017/03/02/americans-gas-guzzling-habit-will-peak-in-2018/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til en liten "off topic" melding i @Fredriks alternative tråd. For dagens i dagens blogginnlegg er av ut-på-tur typen, med lav hardcore bilfaktor. Og siden du, Fredrik, var positiv til noen slike utskeielser sist vi var i kontakt, deler jeg denne her.

De av dere som måtte like slike særheter, inviteres til å dele og like siden på fb :wink: 

http://blåhvitblogg.no/artikkel/gjennom-natten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blåhvitblogger skrev:

Drister meg til en liten "off topic" melding i @Fredriks alternative tråd. For dagens i dagens blogginnlegg er av ut-på-tur typen, med lav hardcore bilfaktor. Og siden du, Fredrik, var positiv til noen slike utskeielser sist vi var i kontakt, deler jeg denne her.

De av dere som måtte like slike særheter, inviteres til å dele og like siden på fb :wink: 

http://blåhvitblogg.no/artikkel/gjennom-natten/

Herlig lesing! :) Jeg sitter med samme inntrykk av min egen 320d xDrive, selv om det er E91. Jeg likte godt bildet av bilen på ferga, det var noe spesielt over det, hele stemningen :) 

Gjennom-natten-2146-768x480.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike åpne ferger er nok mest for kortere fergestrekninger på/i vestlandet/nordnorge. De gir en helt annen og finere stemning enn de kjempestore og lukkede fergene som f.eks går over Skagerak og Kattegat samt til Tyskland. Jeg har som oslogutt naturligvis mest erfaring med det siste og jeg husker da disse fergene var ganske bråkete, vibrerte kraftig, krenget mye selv i lav sjø, luktet råttent på de lavere dekkene der det også var temmelig dårlig belysning. Hvis man var uheldig på nattavgangene luktet det også oppkast etter forrige tur med festligheter og helt fantastisk dårlige danseband. Jeg har som man forstår ikke et spesielt romantisk forhold til ferger. Fint bilde though... :)

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt fergen mellom spesielt Frederikshavn og Gøteborg i løpet av de siste 30 årene, men det er mange. Med en bedre halvdel som er dansk har det naturligvis blitt mange turer til/fra Danmark. Vi ble sammen i 1985 og bodde i Oslo frem tom. 2000 da vi flyttet til Danmark. I to år ukependlet jeg sogar mellom Århus og Oslo. Jeg tok for det meste flyet, men det ble også mange turer med BMW'en. Til slutt ble jeg så lei av å skulle rekke fergen eller flyet at jeg kjørte hele veien over Fyn og Sjælland til Malmø og videre mot Gøteborg og Oslo. Strekningen er ganske nøyaktig 1000 Km og hvis jeg startet turen klokken ni om kvelden var jeg fremme i Oslo ca. klokken seks neste morgen. Det ga meg en time til å spise frokost samt ta en dusj før jeg satte meg på Holmenkollbanen ned til jobben i sentrum av Oslo. Sove kan man gjøre når man blir gammel.

BMW'en var forøvrig fantastisk på disse turene og den sviktet aldri. Ikke engang en punktering ble jeg utsatt for. Jeg opplevde alt slags vær fra fantastiske solnedganger om sommeren, til styrtende regn og snestormer om vinteren. Uansett vær hadde jeg alltid en fin tur med BMW'en. Et par matpakker, frukt, kaffe, eplemost, snus og god musikk la grunnlaget for en god stemning i bilen. E46 318d'en var også såpass gjerrig på dieselen at jeg kunne kjøre hele turen uten å stoppe. Etterhvert som jeg fikk trening i å pendle med BMW'en var det faktisk helt greit å kjøre turene direkte også. 

Dette utnytter vi når vi skal kjøre sydover mot sommerhuset i Sydfrankrike. Med BMW'en ble det til 7-8 turer og den sviktet aldri på disse turene heller (ikke engang en punktering). Det å punktere på biltur har jeg faktisk kun gjort én gang, men det var til gjengjeld ganske dramatisk. Det var med en Porsche 944 i rundt 220-230 Km/t på Autobahn rett utenfor Frankfurt am Main. Jeg tror at jeg kjørte over en trekloss som medførte at høyre bakhjul punkterte. Det var bra at det var et av bakhjulene som punkterte og ikke et av forhjulene slik at jeg kunne bevare kontrollen over bilen.

Det ble forøvrig mange fergeturer over Fehmarnbelt (stredet mellom Lolland i Danmark og Fehmarn i Tyskland) med ulike Porscher på vei til Strasbourg i Frankrike der jeg oppholdt meg mye på 80-tallet. Dette var før de store broene ble bygget i Danmark og det letteste var derfor å ta den såkalte "fuglefluktruten" sydover fra Oslo ned mot Helsingborg i Sverige. Der tok man fergen over til Helsingør i Danmark og kjørte videre til Rødby på Lolland der fergen til Tyskland ventet. Deretter var det strake veien videre mot Hamburg og akkurat denne Autobahn strekningene kalles på folkemunne i Tyskland for "Schwedenstrasse" pga. alle svenskene som i årenes løp har markert seg der ved at bilenes motorer har gått i stykker eller at svenskene har forårsaket ulykker. Det er definitivt lett å trykke litt ekstra på gassen når Autobahn ligger bred og flat foran deg, men det er avgjørende at både bil og sjåfør er godt forberedt på den ekstra belastningen man blir utsatt for.

Jeg elsker å kjøre bil og med BMW'en ble det til hele 326000 Km. Jeg har ikke kjørt like langt med alle mine biler, men jeg kjørte bl.a over 100000 Km med et par av Porschene. Den kanskje fineste bilturen jeg har hatt var med en Porsche 928 S tur/retur Oslo-Gibraltar. Jeg er nok også en av de få som har feiret julaften i en Porsche 928 S på Autobahn. Måten den bilen lå totalt stabilt i hastigheter opp mot 250-260 Km/t glemmer jeg aldri (dette var på en tid da selv M535i såvidt klarte 225 Km/t). Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å regulært slappe av selv om hastigheten var rundt 220-230 Km/t. V8 motoren på 4664 cm3 er uten tvil en av de mest karismatiske motorene jeg har kjørt og spesielt hvis jeg tar hvilken tid dette var på med i betraktningen.

Nå er det snart sommer igjen og det betyr at planleggingen for årets roadtrip har begynt. Jeg har litt forskjellig ønsker, men slik det ser ut idag blir det sannsynligvis en større rundtur i Tyskland og kanskje Østerrike. Vi skal helt sikkert besøke Stuttgart og München, men også Hans-Peter Porsche's Traumwerk i Anger ikke så langt fra Salzburg. Anger ligger bare noen kilometer fra Berchtesgaden og Kehlsteinhaus ("ørneredet") så da kan vi besøke disse stedene også (jepp... jeg er ganske interessert i krigshistorie). Vi har snakket om å kjøre ned til Pyreneene også, men dette utgår pga. de politiske urolighetene i Frankrike. Vi får håpe at det holder seg rolig i Tyskland selv om de skal til valg i september. Uansett politiske uroligheter... en større roadtrip blir det helt sikkert i sommer... :)

Apropos München, BMW og BMW Welt... er det noen som vet hvordan man kan få adgang til BMW's lukkede garasjer for historiske biler?

http://petrolicious.com/inside-bmw-classic-s-unreal-historic-vault-in-munich

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydlig lesing, Fredrik - tydelig at vi har noe til felles når det gjelder lankjøringsglede, faktisk også punkteringer! Jeg har overslagsrenet meg til at jeg rundet en million kilometer for noen år siden, og har bare punktert en gang: I en elending Chevrolet Lumina leiebil, på vei fra Boston til New York. Og som deg: Flaks at det var et bakdekk, for det gik vel ca. i 160 km/h da det smalt ...

Ferger: Verden går fremover, også på Vestlandet. Lite flatfyll nå til dags, og de lange forbindelsene blir færre og færre. Men for all del, romantisk er det sjelden. Men når du har hele balja alene nattestid, siger en spesiell stemning på. Så @Marius2002:  Veldig hyggelig at jeg klarte å formidle det i et bilde.

Sognefjorden er for øvring også avantgarde i ferjeteknologi, med verdens første elferge i regulær trafikk. Eventuelle fergenereder kan lese mer her:

https://www.tu.no/artikler/denne-fergen-er-revolusjonerende-men-passasjerene-merker-det-knapt/222522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...