Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelig lesning. 

Bare et lite minne fra en fergetur. For noen år siden var det BMW treff i Mo i Rana og da bestemte jeg meg for og ta det som en ferie og kjørte kysten ned hele veien til Stavanger før jeg kjørte hjem. En flott tur. Det jeg skal fortelle om hendte på et fergeleie på Helgelandskysten et sted. Da jeg parkerte syvern som jeg pleide for og vente på fergen var det ingen som tenkte på den. Så kom det et par tyske bobiler og parkerte i nærheten. De var interesserte, de ruslet rundt, pekte og snakket sammen om bilen min. Jeg satt bare på en benk et stykke bort og observerte. Hadde vel aldri tenkt på at den skulle vekke slik oppsikt. Blant de andre norske på fergekaien så var det jo bare en gammel bil.

Og de som ikke liker tyske bobiler, Det er aldri noe problem, de følger med og slipper deg forbi når mulig, norske bobiler derimot er en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fra en fergetur når jeg var liten og mine foreldre kjørte Caravelle, så var de den siste bilen ombord. Ingen baklem, altså åpent mot havet. Det de gjorde var å knytte tau rundt hjulet på bilen og festet det i ferga, de stod helt på kanten. Jeg har bilde av det, det skal jeg finne fram ved anledning. Utrolig at det var lov den gang. Som mine foreldre sa at det var helt vanlig.

Fineste fergeturen jeg har vært på må være gjennom Geirangerfjorden (jeg vet, klisjefaktor). Mange sier Molde - Vestnes er flott i fint vær, men jeg er innfødt og har skuet hver dag, så det er ikke det samme :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkjøring har absolutt sin sjarm!

Et kriterie for min del er at jeg er såpass alene på veien uten å måtte ta hensyn til andre.

Et av mine kjæreste minner i bil er en tur i e91 320d msport jeg hadde før. Turen gikk fra Bergen til Kongsvinger via Fagernes, Hamar, og Skarnes gjennom Nord-Odal første Juledag. Jeg startet i 6tiden om morningen, hadde blå himmel, tørr asvalt og kom ikke bak en eneste bil før Jeg nærmet meg Gjøvik, etter ca 5timer og 40mil(!)

Ellers har jeg hatt en del roadtrips på kryss og tvers av Sør-Norge. Et av favorittpartiene mine er fra Mysen til Skotterud via Bjørkelangen. Et skikkelig svingparti som er temmelig artig i normale biler, i normale hastigheter.

Ellers byr Hardangervidda (Eidfjord- Haugastøl, Rv7) Rondane Nasjonalpark (Fv27) og Aurlandsfjellet (Fv243) på mye fin natur, sammen med enkelte interessante partier for oss bilinteresserte. Området rundt Rølldal syns jeg også er kjekt å kjøre i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for positive tilbakemeldinger @Blåhvitblogger og det er litt ekstra artig at den kommer fra deg med tanke på hva du har av biljournalistisk erfaring og veldig fine artikler/innlegg i din egen blogg. Anbefales for de som ennå ikke har besøkt bloggen... :)

Jeg må bare legge til at det ikke var mening å feire jualften på Autobahn. Dette var naturligvis ikke planlagt, men bl.a dårlig vær i det sentrale Frankrike medførte at turen nordover tok lengre tid enn beregnet. I Tyskland var det imidlertid perfekte forhold for tildels svært høye hastigheter. Autobahn var praktisk talt tom for trafikk og 928 S'en fikk virkelig strekke ut som den var bygget for. En på alle måter fantastisk bil og jeg er sikkert ikke alene om å mene at Porsche (og BMW) burde bygge en ny stor GT (type: 928 og 8-serien)... :)

PSA (Peugeot og Citroën) har nå tatt over Opel/Vauxhall og som man kan lese i denne artikkelen er avtalen relativt komplisert. Jeg tror at vi fra nå av kan betrakte Opel som essensielt Peugeot, men med et mer interessant design. Det vi sannsynligvis kan forvente fra PSA i årene fremover er mer avanserte tekniske løsninger og en større bredde når det gjelder motorer, gearkasser og drivverk. Med flere bilmerker og produserte biler å fordele kostnadene på vil PSA kunne gjøre som VAG, nemlig å tilby et svært bredt produktsortiment på mange forskjellige markeder og markedsnisjer. Dette er selvfølgelig også veldig aktuelt med tanke på utviklingskostnader relatert til elektriske biler. I dette tilfellet er small not beautiful. Størrelse betyr flere muligheter såfremt man utnytter disse fornuftig, men dette har så langt vist seg å være en utfordring for de tradisjonelle bilprodusentene. Det skal derfor bli spennende å se hva PSA's kjøp av Opel/Vauxhall vil føre til i bilbransjen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-06/psa-confirms-purchase-of-gm-s-european-unit-for-2-2-billion-euros 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/10/2016 at 19.24, Fredrik skrev:

Peugeot Société Anonyme (PSA) som er morselskapet til Peugeot, Citroën og DS gjør store strategiske endringer for tiden. Som vi har vært inne på tidligere er bilmarkedet under forandring og ikke kun fordi elektriske biler får en større utbredelse. Sammensetningen av ulike biltyper i modellporteføljene endrer seg også samtidig som det hele tiden foregår et skifte mot mer påkostede biler og da ikke nødvendigvis større og kraftigere biler. MPV konseptet er f.eks pr. definisjon dødt til fordel for SUV'er, men her er det viktig å poengtere at selve begrepet SUV blir mer og mer utvannet.

PSA har som strategi at Peugeot skal være Frankrikes svar på VW, Citroën ditto et svar på Skoda og DS et svar på Audi. Hvordan dette skal materialisere seg i praksis har vært litt uklart (i alle fall for meg), men nå begynner vi å se konturene av hvordan dette skal bli. Peugeot 3008 har blitt solgt som en slags MPV crossover, men med den nye 3008 modellen som presenteres i disse dager omtaler Peugeot den som en SUV. Jeg er i tvil om endringene er substansielle nok til at dette er helt korrekt, men den har uten tvil blitt temmelig lekker og interiøret må være noe av det fineste som har kommet fra Frankrike... :)

I relasjon til f.eks X3 er ikke teknikken i den nye 3008 modellen imponerende, men så koster den også kun det halve av en X3. Designet er imidlertid etter min mening langt mer spennende enn hva X3 kan tilby og nettopp et spennende design er hva alle de franske bilprodusentene nå satser på i relasjon til f.eks tyskernes generelt litt kjedelige og tradisjonelle "quadratisch, praktisch, gut" stil.

Det generelle kvalitetsnivået på de nyeste franske bilmodellene har også blitt mye mer gjennomført med bedre og mer kreativ bruk av materialer og ikke minst alternative materialer (litt det samme som med i3). De franske bilprodusentene tør å tenke ut av boksen og det er bra for hele bilbransjen... :)  

Peugeot 3008 ble årets bil i Europa og det er vel fortjent selv om de aller fleste av oss nok har større følelser for bilen som ble nummer to... nemlig Alfa Romeo Giulia. Jeg tror at Peugeot kommer til å selge 3008 i bøtter og spann. 3008 GT som har en 2 liter BlueHDi motor på 180 HK og 400 Nm går ganske bra også... :)

http://www.dinside.no/motor/her-er-arets-bil-i-europa-2017/67373789  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svigerfar med en Peugeot 3008, den er ca et år. Jeg klarer ikke helt å se sjarmen. Føler vel at de forsøker å selge på en kombinasjon av emotions og pris. Litt Koreansk med en tvist. PSA har vel aldri gjort det spesielt godt økonomisk, med Opel ombord... vel vel, for meg blir det mer av det samme, et skuldertrekk.

Kanskje litt arrogant og lite veloverveid fra min side, jeg klarer tildels å se det positive i annerledeshet og kreativitet - selvom det ikke er min greie når det kommer til bil. Jeg blir litt grinete av billige halvhjertete løsninger, spesielt ille og kresen er jeg med multimedia og dens betjening. Her faller det aller aller meste gjennom og det viser litt hvordan jeg måler biler og dels satsing/ressurser. Bare se på land/range Rover sine løsninger, her er det en premium produsent med under pari løsninger og kvalitet.

Tilbake til PSA og Opel, la oss håpe de forvalter og bruker det de trenger fra Opel på en god måte, for min del er begge brands i nedre del av skalaen rent personlig, men å søke gode løsninger i fellesskap i et meget spennende tidsepoke for bilismen er nok et godt trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3008 modellen som ble årets bil er en helt ny bilmodell (med bl.a en ny plattform) som er en langt mer gjennomført konstruksjon enn 3008 modellen som ble produsert i perioden 2008-2016. Jeg er ellers helt enig med deg i at det kan være litt vanskelig å se det store med Peugeot (og Opel) idag, men begge bilprodusentene har vært tildels svært populære tidligere (Opel på 50, 60, 70 og deler av 80-tallet. Peugeot på 70, 80 og deler av 90-tallet) og kan uten tvil bli populære igjen. Jeg tror at PSA har gode muligheter bare i kraft av konsernets størrelse. Vi kommer helt sikkert til å høre mye fra PSA i fremtiden. Franskmennene mangler ikke ambisjoner og de selger enormt mange biler.

Vauxhall har i alle år stått spesielt sterkt i Storbritania og ifjor var det kun Volkswagen som solgte flere biler der borte som er et marked med 64 millioner mennesker. Dette er også årsaken til at Vauxhall navnet består og Opel har et par bilfabrikker på øyene.

Når man med en bakgrunn fra primært BMW vurderer de fleste andre bilmerkene er det viktig å huske på at BMW er state of the art når det gjelder alminnelige biler (Porsche dominerer sportsbilmarkedet). BMW setter normalt standarden som de andre forsøker å etterligne. Slik har det imidlertid ikke alltid vært og da BMW (og Audi) på 80-tallet kjempet seg opp var Peugeot primært opptatt med Gruppe B (rally) samt bl.a Paris-Dakar ørkenløpene. Peugeot var et ekstremt teknisk orientert bilmerke og kunne tilby både firehjulstrekk og kraftige turboladede rekkefirere på alminnelige bilmodeller som f.eks 405 modellen.

Det Peugeot ikke så komme var fokuset på premium (hva nå dette egentlig er?) og motorer med stort motorvolum med dertil høye topphastigheter på bilene. Dette er tradisjonelt ikke ting som det selges mye av i Frankrike (primært pga. høye avgifter og en helt annen infrastruktur enn Tyskland) og Peugeot valgte derfor å inngå et samarbeide med Renault og Volvo som resulterte i PRV V6 motoren (også kalt Douvrin V6 motoren). Peugeot var tvunget til å følge tyskerne på dette punktet, men det var de fenomenalt slitesterke XUD dieselrekkefirerne som Peugeot solgte virkelig mange av. Det hjalp selvfølgelig heller ikke at Peugeot var på vei til å trekke seg ut av det nordamerikanske bilmarkedet der bl.a BMW gjorde det stort med de kraftigste motorene.

Peugeot og de andre franske bilmerkene fant deres nisjer i små/mellomstore biler med dieselmotorer og i motsetning til f.eks britisk bilindustri overlevde de franske bilmerkene og de har stadig primært franske eiere. Som vi vet er Rolls-Royce og Mini idag en del av BMW, Bentley av VAG, Lotus av malaysiske Proton og Land Rover samt Jaguar av indiske Tata. Dette er definitivt ikke en attraktiv løsning for stolte franskmenn og derfor gjør de som tyskerne og kjøper utenlandske bilprodusenter som f.eks Opel. Her er det verdt å nevne at BMW også i en periode eide Rover (som var en del av pakken med Mini, Land Rover og Triumph) og faktisk hadde store planer for alle bilmerkene. Etter et kort intermezzo med bl.a Rover 75 og Range Rover mrk.II (P38A) ble disse bilmerkene solgt videre til Ford. BMW har stadig rettighetene til Triumph og Mini er idag fullt ut integrert i BMW... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere i tråden kort vært innom den fantastiske sportsbilen Alpine A110. Société des Automobiles Alpine, som er mest kjent som bare Alpine, er et fransk bilmerke som idag sorterer under Renault. På 60 og 70-tallet var Alpine på nivå med Porsche, men med midtmotor istedenfor motoren hengende bak hadde bl.a A110 bedre kjøreegenskaper enn 911 og gjorde spesielt stor suksess i rally (Monte-Carlo, Sanremo, Tour de Corse etc.).

Alpine's modeller var teknisk basert på ulike Renault modeller, men montert på en lett rørramme og hadde et karosseri av glassfiber. Vekten varierte avhengig av modell og bruksområde, men var så lav som 540-640 Kg. Motorene varierte over årene, men gikk overordnet fra en rekkefirer på 1100 cm3 som ytet rundt 100 HK til en rekkefirer på 1600 cm3 som ytet rundt 140 HK. Dette var nok til at de hurtigste modellene klarte 0-100 Km/t på rundt 6,5 sekunder og hadde en topphastighet på ca. 215 Km/t. 

Til sammenligning klarte 911 S 2,4 anno 1972-73 med en boxersekser på 190 HK 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og hadde en topphastighet på 230 Km/t. Der ser man hva en forskjell i vekten på hhv. 1075 Kg og 640 Kg fører til og dette var også hele grunnlaget for de visjoner Jean Rédélé hadde med Alpine da han grunnla firmaet i 1955. Karosseriet på A110 ble forøvrig tegnet av Giovanni Michelotti (som bl.a også var involvert i designet på BMW E10 "02" i tillegg til en lang rekke modeller fra bl.a Lancia, Ferrari og Maserati) og modellen ble produsert i perioden 1961-1977.  

Den nye A110 har en rekkefirer (også midtmontert) på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm fordelt på 1080 Kg (Porsche Cayman S med PDK veier 1460 Kg). Gearkassen er en 7-trinns Getrag DCT. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t. Prisen på introduksjonsmodellen er 58600 Euro eller ca. 523000 NOK før norske avgifter. Designet er fantastisk og en fin hyllest til Michelottis gamle linjer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få forunt å finne en Messersmith BF-109, med pilot, på tomta si.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/andre-verdenskrig/fant-tysk-krigsfly-med-doed-pilot-i-myr/a/23943318/

Bf109-6.jpg

 

En annen klassiker som har stått opp fra de døde (for en overgang!). En NY yellowbird fra RUF!

http://www.autoblog.com/2017/03/07/2017-ruf-ctr-geneva-yellowbird-porsche-911/

Hva kan man si? Shitts poms frits!

03-2017-ruf-ctr-geneva-1.jpg

04-2017-ruf-ctr-geneva-1.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et intervju med Carlos Tavares fra i dag hvor han er innom emnet om PSA oppkjøpet. Spekulasjonene her i tråden om teknologien var egentlig ikke nevnt, men det kan jo godt være det ikke er av interesse å gå offentlig ut med dette heller. Det kan være bakenforliggende ting som patenter og slikt mot GM som ligger bak at de ligger lavt med det.. Kanskje er det bare så enkelt som han sier også :D 

https://www.bloomberg.com/news/videos/2017-03-07/psa-to-leverage-what-it-learned-from-turnaround-to-opel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] Fantastisk! Ruf og spesielt "Yellowbird" i hendene på Stefan Roser har alltid hatt en spesiell plass når det gjelder min bilinteresse. Denne bilen var bare så utrolig hurtig da den kom på markedet i 1987 at det var vanskelig å ikke bli imponert og spesielt hvis man selv hadde en Porsche, som jeg hadde på denne tiden. 0-100 Km/t på 3,9 sekunder og en topphastighet på 342 Km/t var nesten ikke til å tro at var mulig på denne tiden da andre sportsbiler som f.eks 911 Turbo (930) trengte 5,2 sekunder 0-100 Km/t og hadde en topphastighet på 260 Km/t. For å sette det hele i perspektiv så klarte en alminnelig 911 Carrera 3,2 (tilsvarer 911 Carrera S idag) 0-100 Km/t på 6,1 sekunder og hadde en topphastighet på 245 Km/t. 

Porsche 959 (som hadde kommet på markedet året før) var marginalt hurtigere i akselerasjonen (3,7 sekunder 0-100 Km/t), men toppet kun 317 Km/t som best. Ferrari F40, som også kom på markedet i 1987, klarte 0-100 Km/t på 4,5 sekunder, men hadde en topphastighet på 321 Km/t. 

Det som er verdt å merke seg med disse bilene er at 959 hadde firehjulstrekk og 450 HK, men veide 1450 Kg. Ruf "Yellowbird hadde 469 HK, men veide 1150 Kg. Ferrari F40 hadde 478 HK og veide 1250 Kg. I dette perspektivet forstår man hvorfor Ruf "Yellowbird" var så hurtig i akselerasjonen, men den helt vannvittige topphastigheten var Ruf mer eller mindre alene om (i alle fall når vi snakker "street legal") helt til Jaguar XJ220 og McLaren F1 kom på markedet 4-5 år senere.

Jeg har fått med meg BF-109'ern som ble funnet på/i et jorde i Nordjylland. Her i Danmark er det nå mest fokus på levningene etter piloten som ble funnet i vraket og hvorvidt han skal begraves i Danmark eller Tyskland. Først må de imidlertid finne hans identitet, men siden det også ble funnet identifikasjonspapirer i uniformen er dette sikkert fort gjort. Deretter må tyske myndigheter finne ut om han har slektninger som lever og evt. har ønsker for hvor levningene skal begraves. Det er idag flere tusen graver etter tyske soldater i Danmark, men de fleste stammer fra krigen eller årene rett etter da mange tyske soldater var internert i Danmark i påvente av hjemsendelse til Tyskland. Noen av disse ble drept da de bl.a ble tvunget til å lete etter tyske miner på vestkysten av Jylland.

@minim Veldig interessant og jeg tror at PSA vet hva de gjør, men sannsynligvis vil kjøpet av Opel/Vauxhall over noen år bety en relativt kraftig nedskjæring av arbeidsstyrken. Jeg tror også at PSA vil nedlegge minst et par av Opel's bilfabrikker som blir overflødige når integrasjonen mellom bilmerkene begynner å vise resultater. PSA har i de senere årene nedbemannet fra ca. 120000 til rundt 90000 medarbeidere og det er dette som nå gjør at de i det hele tatt kan kjøpe Opel. Jeg vil tro at denne linjen er en del av Tavares' masterplan for å snu skuten for Opel. 

Det skal forøvrig ble spennende å se om dette kjøpet trigger andre konsolideringer i bilbransjen. Jeg føler meg ikke 100% sikker på at BMW ikke inngår et mer omfattende strategisk samarbeide med en annen bilprodusent og heller ikke på at Fiat Chrysler forblir som idag.

@tennbrikket Hmmm... jeg har behersket sans for dette designet. Problemet med designet på dagens MB'er er at det lett blir "over the top" og vulgært. Der er bl.a BMW og Porsche flinkere til å gjøre designet mer sobert og smakfullt... i alle fall i mine øyner. På den annen side er markedet for slike biler relativt lite (samlet rundt 15-20000 biler pr. år i Tyskland), men for de som kjøper slike biler er ofte en kraftig fremtoning (les: oppmerksomhet) viktig og dette er nok også poenget for Mercedes-Benz med modellen selv om den sikkert får et mer moderat design når den blir produksjonsklar... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen om det blir produsert nok elektrisk kraft til bl.a fremtidens elektriske biler i Europa vil Danmark, England og Nederland den 23 mars inngå en avtale om å utrede muligheten for å etablere en 6 km2 kunstig øy ved Doggerbank midt i Nordsjøen. Rundt øyen vil det bli satt opp 7000 vindmøller. Det er idag totalt ca. 470 store vindmøller (over 3000 MW) i Danmark som totalt produserer ca. 1,6 millioner MW strøm pr. år. Totalproduksjonen når det gjelder strøm fra vindmøller er idag ca. 5,2 millioner MW i Danmark så dette forrteller litt om prosjektets omfang. 

Doggerbank er forøvrig et område på ca. 17600 km2 som ligger midt i Nordsjøen primært i britisk, nederlandsk og dansk territorialfarvann. Banken er en morene etter siste istid og ligger ca. 18 meter under havet.

http://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article9415913.ece

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om dette blir helt offtopic, men siden du drar frem vind energi så er dette litt artige nyheter.

Det er planer om en gedigen batterifabrikk i Sverige. Foreløpig har de vel ikke kommet så langt med planene, men de har hyret en tidligere Tesla topp og fått med seg Vattenfall som investor. Billigere lagring av strøm kan føre til mindre bruk av andre kilder siden man kan produsere så mye man klarer f.eks når det blåser uten å måtte være avhengig av høyt forbruk. 

Får de til den fabrikken så tror jeg de har et stort inntjeningspotensiale siden de europeiske merkene nå kommer med elbiler i de neste årene. De har neppe planer om å lage batteriene selv. 

 

Litt om batteriparker

https://corporate.vattenfall.com/sustainability/climate-conference-cop22/vattenfall-to-build-giant-battery-to-help-keep-grid-stable/

 

pressemeldingen om Northvolt fra i går

https://corporate.vattenfall.com/press-and-media/press-releases/2017/vattenfall-supports-major-battery-production-project-in-sweden/

 

Og sist, men ikke minst. Spetalen dumper NEL. Har lenge lurt på hvorfor han sitter tungt inne der når alle tegn tyder på en flopp. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

 

Doggerbank er forøvrig et område på ca. 17600 km2 som ligger midt i Nordsjøen primært i britisk, nederlandsk og dansk territorialfarvann. Banken er en morene etter siste istid og ligger ca. 18 meter under havet.

Doggerbank er den grunneste delen i Nordsjøen av det som tidligere var Doggerland. Doggerland / Doggerbank er faktisk veldig interessant om man setter seg inn i det :) Doggerland sank i havet, og det er funnet mye menneskeskapte gjenstander og dyrebein, til og med mammuttenner. Den tidligste bosetningen, også kalt pionerbosetningen, kan ha tatt seg til Norge via Doggerland skal vi tro arkeologene. Ahrensburgkulturen, en reinsdyrjegerkultur, kommer fra Nord-Tyskland og det er nettopp disse som kobles til Doggerland. De skal da ha tatt seg over Norskerenna via Doggerland. Så er det påvist at Fosnakulturen og Hensbackakulturen(Sverige) har store likheter med Ahrensburgkulturen.

Mulig et noe sært tema, men arkeologi finner jeg svært interessant :) 

Doggerland_10,000_BP.jpg

Norskerenna(undersjøisk fjord):

Norskerenna.png

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...