Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan skinnets struktur og overflatebehandling til enhver tid er handler mye om mote og smak, men det er ingen tvil om at den generelle kvaliteten på skinnet i biler var bedre før i tiden. Akkurat som med AC og klimannlegg var skinn i biler stort sett forbeholdt relativt dyre biler frem til slutten av 90-tallet.

Jeg har kjørt en Mercedes-Benz W111 230S fra midten av 60-tallet og skinnet i den bilen var mye kraftigere/tykkere og av langt bedre kvalitet enn hva som er vanlig idag på tilsvarende biler. På 80-tallet hadde en god venn en E23 735i som hadde et helt fantastisk såkalt "Buffalo" skinninteriør. Kvaliteten på dette skinnet er som på en Chesterfield stol og holder til evig tid med det rette vedlikeholdet. Skinninteriøret i f.eks Mercedes-Benz W126 var også bra, men ikke like imponerende som i den aktuelle BMW'en.

Mitt poeng er at prisen for ordentlig skinn av god kvalitet er for dyrt hvis det skal inkluderes i dagens alminnelige biler. Alternativet er at det kan kjøpes som spesielt ekstrautstyr (noe som sikkert også er tilfellet), men ikke i alminnelige biler. Ergo henfalt bilindustrien til billig skinn fra produsenter som ikke bryr seg om dyrevelferd og dette er for galt etter min mening. Jeg er derfor helt enig med deg når du skriver at når bilprodusentene ikke vil ta ansvar så bør de pålegges å ta ansvar. Dette er heldigvis i ferd med å skje etter press fra bilkjøperne (spesielt i USA).

Jeg har tidligere lagt ut et par artikler som belyser situasjonen i en annen diskusjon her inne. Jeg skal forsøke å finne disse... :-)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn var definitivt bedre tidligere, husker Buffaloskinnet som var å finne i E34 M5 bl.a, dette VAR skinn! Dakotaskinnet som er standard skinnet pr idag er flaut til sammenlikning. Når det er sagt, imitasjon er kunstig fibre - laget for å etterlikne ekte vare, bare der detter jeg av lasset. Skal det være, så skal det være, jeg ønsker intet "liksomskinn" i min BMW - punktum.

Jeg er kanskje moralsk forkrøplet, men det er så jævlig mye å ta hensyn til i disse dager. Man skal drikke kaffe fra bønder som driver HMS og driver "fair trade", man skal spise gress kontra kjøtt for kuene fiser for mye. Jeg merker jeg ikke klarer/gidder å engasjere meg for noen stakkars stuter som blir alet opp for å bli et par stoler i en bil. Dyr har generelt er drittliv i all industri, enten de blir mat eller stol. Utvilsomt er konsumentens makt stor og i disse dager behøring belyst, men dette er noe MDG og sosialistene får ta seg av, jeg vil ha ekte skinn under min sarte røv, ikke noe dilldall plast. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunststoffer kan være mange ting og veldig mye både ser bra ut og føles dyrt ut. Stort sett alle de tyske premium bilprodusentene tilbyr skikkelige saker på denne fronten nå, men ikke alt er tilgjengelig i Europa. I USA er dette stort og derfor har Tesla nå valgt å fase ut alt som har med ekte skinn å gjøre (setetrekkene er allerede faset ut og rattet vil få kunststoff i løpet av relativt kort tid). Det skulle egentlig bare mangle at man idag kan produsere kunststoffer og imitert skinn som har skikkelig kvalitet. Jeg er ellers litt enig med deg i at imitert skinn virker ulogisk og heldigvis finnes det mange alternativer som har en annen struktur. Det er litt det samme med strukturen på dashboardet i biler også. Dette er normalt i soft touch plastikk, men har en struktur som minner om skinn. Hvorfor det egentlig? Det burde være mulig å finne andre måter å designe dette på (som f.eks i BMW i3 og Citroën Cactus).

Jeg synes ikke at du er moralsk forkrøplet for det ER alt for mye man skal ta hensyn til i våre dager bl.a med mas på FB og alle mulig andre steder i sosiale medier. Alt for mange pusher deres egne særinteresser enten det gjelder politiske eller sosiale spørsmål. Det blir for mye for min del også og dermed gidder jeg ikke å følge opp alt som kanskje i en moralsk kontekst burde følges opp. Jeg tenker imidlertid at ren vanskjøtsel av dyr fordi folk vil ha billig (og dårlig) skinn i f.eks deres Hyundai fortjener litt oppmerksomhet (uten at jeg egentlig vet om akkurat Hyundai bruker slikt skinn i deres biler). Dyrene kan ikke tale deres egen sak og når problemet egentlig bare handler om penger mener jeg at dette er litt viktig å sette fokus på.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det viktigste er å ha en grunn for hva man mener er rett, basert på logiske og fornuftige argument, uansett sak. Følelser kan være en motivasjon til mye, men man bør helst styre valgene sine på logikk og fornuft etter min mening.

Så heller de som ikke har råd til ekte skinn, produsert under verdige forhold, klare seg med stoff eller imitert skinn.

At kyrne promper, er forsovidt greit nok, men det er værre at kjøttproduksjonen fortrenger regnskog og at man vil få matmangel hvis hele jordens befolkning skulle spise like mye rødt kjøtt som man gjør i vesten.

 

Man får ha sine fanesaker, i den grad man selv er motivert. Ikke alle kan ta alle kamper, og ikke alle syns det er interessant. Det gjelder nok både for oss i kalde nord, eller de som lever i pakistan eller sør-afrika for den del. Min mening og "fanesak" er i hvert fall at man bør velge bærekraftige løsninger etterstrebe effektivitet og best mulig ressursutnyttelse, enten frivillig eller med politisk makt. Også får man kutte ut slike idiotiske forslag som å ikke bygge nødvendig infrastruktur gjennom oslo, miljøfartsgrenser eller forby trafikk innen ring 1. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også litt moralsk uansvarlig siden jeg ikke gidder å følge med alt som er politisk korrekt. Jeg spiser kjøtt, jeg kjører forurensende bil og jeg vil ha ekte skinn i bil. Men jeg har ett par ting som jeg synes er viktig, det er å kaste søppel i naturen og at dyr skal ha det bra. Jeg har null toleranse for å kaste søppel ut av bilvinduet, eller kaste en flaske på sjøen når vi er i båt. Jeg blir så forbanna når vi er i skjærgården og folk har gått ifra engangsgriller og knuste ølflasker. 

Jeg bekymrer meg ikke i hverdagen over disse dyrene som lider i bilindustrien, men det er klart at om man kunne vært foruten så ville man jo det. Derfor synes jeg at bilprodusentene skal ta ansvar, så kan kanskje skinn bli noen lapper dyrere. Da blir våre biler med ekte skinn mer attraktive da færre velger det, også har dyrene det gjelder bedre kår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delskinn i Focusen. Regner med at det er imitert, for jeg oppdaget nylig noen rynker/slitasje i skinnet på venstre side av førersetet etter 20 000 km. Jeg tror jeg skrek "Hva i svarte H......!!!" såpass høyt at naboen hørte det godt. Det er ordentlig lavmål når det er så ræva kvalitet på "luksus", men det understreker poenget ditt ganske godt, Fredrik.

Det virker som skinninteriørene man finner i eldre Mercedes og BMW er mye mer holdbare enn de man finner hos andre produsenter fra samme periode, da spesielt amerikansk og japansk. Har hatt to japser med skinn, og de så ikke ut med tanke på misfarging og slitasje etter 225000 km. Amerikanske SUVer har ofte nedsittede sitteputer med ødelagt skinn mye pga den høye sittestillingen, men også førerstolen og armlene i min Caprice er ganske slitt i forhold til den relativt normale km-standen på ca 275000 km. Regner med at noe av årsaken er fordi amerikanske seter generelt er litt mykere med mer fjæring.

De tre eldre tyske bilene jeg har hatt med skinn har holdt seg meget godt i forhold. Høydaren var interiøret i en 1996 523iA jeg hadde som hadde gått 365000 km og så ut som ny innvendig. Rett og slett en fantastisk bil med en enorm luksus- og kvalitetsfølelse når man cruiset av gårde med sekseren surrende under panseret. Høydepunktet var når jeg var nedover i Tyskland med den - 230 på flatmark, 240 i nedoverbakker, moderat forbruk pga utveksling og solid/sporsikker som et tog. Skal definitivt ha meg E39 igjen. Sollyset på vedlagte bilder gjør at setene ser mer slitt ut enn det som var tilfellet.

 

SANY1043 nett.JPG

SANY1045 nett.JPG

SANY1157.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et bilde av en E23 745i i tråden til @Lien som har det nevnte Buffalo interiøret. Som man ser var moten den gangen at skinnet var temmelig stramt strukket opp, men komforten var allikevel formidabel. Skinnet var så kraftig og tykt at sømmene som holder skinnet sammen måtte være tilsvarende kraftige (dette ser man spesielt på toppen av forsetene og nakkestøttene). Fantastisk... :-)

w51iv7khyr7mqsa5gogh.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Kunststoffer kan være mange ting og veldig mye både ser bra ut og føles dyrt ut. Stort sett alle de tyske premium bilprodusentene tilbyr skikkelige saker på denne fronten nå, men ikke alt er tilgjengelig i Europa. I USA er dette stort og derfor har Tesla nå valgt å fase ut alt som har med ekte skinn å gjøre (setetrekkene er allerede faset ut og rattet vil få kunststoff i løpet av relativt kort tid). Det skulle egentlig bare mangle at man idag kan produsere kunststoffer og imitert skinn som har skikkelig kvalitet. Jeg er ellers litt enig med deg i at imitert skinn virker ulogisk og heldigvis finnes det mange alternativer som har en annen struktur. Det er litt det samme med strukturen på dashboardet i biler også. Dette er normalt i soft touch plastikk, men har en struktur som minner om skinn. Hvorfor det egentlig? Det burde være mulig å finne andre måter å designe dette på (som f.eks i BMW i3 og Citroën Cactus).

Jeg synes ikke at du er moralsk forkrøplet for det ER alt for mye man skal ta hensyn til i våre dager bl.a med mas på FB og alle mulig andre steder i sosiale medier. Alt for mange pusher deres egne særinteresser enten det gjelder politiske eller sosiale spørsmål. Det blir for mye for min del også og dermed gidder jeg ikke å følge opp alt som kanskje i en moralsk kontekst burde følges opp. Jeg tenker imidlertid at ren vanskjøtsel av dyr fordi folk vil ha billig (og dårlig) skinn i f.eks deres Hyundai fortjener litt oppmerksomhet (uten at jeg egentlig vet om akkurat Hyundai bruker slikt skinn i deres biler). Dyrene kan ikke tale deres egen sak og når problemet egentlig bare handler om penger mener jeg at dette er litt viktig å sette fokus på.

 

Range Rover Evoque har et fint premium interiør, det hverken ser og føles ikke ut som plastimitert skinn. Mer som skumgummi kledd stoff, det fungerer bra. 

Men tanke på dagens krenkesamfunn og moralismen der ute, så er jeg litt anti. Tiltross for dette og at jeg er far til to flotte unger på 9 og 5 år, er jeg nok ikke moralsk i fritt fall.

Men dyr er dyr, folk er folk. Det er så mye galskap der ute, at dyrevelferd er langt utenfor mitt interresse og dertil mindre prioritet. Jeg er ingen dyrevenn, ei heller gir jeg penger til utenlandske tiggere. Jeg hiver dog aldri søppel i naturen og stopper for gamle damer i gangfeltet, det er en balanse i alt. Jeg velger å bruke tid og ressurser på de nære ting, ikke de abstrakte mediavalgte.

Stoffseter i en 5 - eller ennå verre, 7 serie er krise, alcantara er også kunststoff og noe jeg anser som ok i en 1 eller 3 serie. Men det er ikke noe jeg anser som sporty eller premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man får hva man betaler for. Kvalitetsskin er dyrt og det er enda dyrere å bearbeide det ordentlig til å bli et skikkelig bilinteriør. Jeg leste et sted at det går med minst 12 dyr (eller var det kanskje flere) fra kvalitetsbevisste produsenter (f.eks norske) for å lage skinninteriøret i en moderne Rolls-Royce. Jeg tror nok at kvaliteten på dette skinnet matcher BMW's tidligere Buffalo skinn og vel så det, men måten skinnet blir behandlet og satt sammen på er helt forskjellig og det er dette man først legger merke til i moderne premium biler som Rolls-Royce og f.eks dagens 7-serie kontra eldre tilsvarende bilmodeller. Jeg tenker at det ikke er mulig å få en tilsvarende kvalitet i f.eks 3-serien innenfor de kostnadsrammene og prisene man idag opererer med. Dette er den andre store forskjellen fra f.eks 80-tallet.

Det vil etterhvert komme mange alternative materialer i bilinteriører. Ikke bare setene, men også dashboardet og pyntelister vil få nye materialer og strukturer. Dette er etter min mening definitivt en god ting og veldig spennende. Ikke kun pga. dyrevelferd, men også fordi bilene trenger en utvikling på dette området for å være på nivå med hva vi ellers opplever av nye materialer og kvaliteter andre steder. Vi blir derfor nødt å revurdere hva som er "premium" og luksus i bilinteriører.

Det er ellers litt interessant at det er nettopp Range Rover og Tesla som idag går foran i denne utviklingen. Range Rover eies idag av indiske Tata og kyr er hellige for hinduer (moderguddom). Det er derfor ikke så merkelig at de gjerne vil bidra til å utvikle alternativer til skinn. Tesla på sin side tror jeg vil gjøre nesten alt for å være mest mulig moderne, men "sustainability" i et bredt perspektiv er også viktig for å gi det rette imaget for en elektrisk bilprodusent, forøvrig ikke ulikt BMW's tilsvarende konsept med i3 og bl.a gjenbruksmaterialer i interiøret. Volvo har signalisert lignende planer og dette tror jeg har en sammenheng med at de gjerne vil være et alternativ for Tesla i Kina samt at India også er et viktig fremtidig marked for Volvo.

Jeg er ellers helt enig med deg @Ron Jeremy i måten du prioriterer og abstraherer når det gjelder informasjonsoverfloden i samfunnet. Jeg tenker på en tilsvarende måte... :-)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappa skinn er vel det dyreste man får i BMW, dette er skinn av meget høy kvalitet. Men dette koster en del mer en Dakota som "alle" har. En kamerat har Nappa i sin F01 740d og det er helt klart en stor forskjell i opplevd kvalitet.

Etter faceliften på 3-serien så er nå Nappa skinn tilgjengelig i denne også, til og med dashbord kan kles i Nappa i 3ern nå. Så en 3-serie Induvidual står i dag ikke tilbake for en 7-serie når det kommer til "utsmykking". Slik var uhørt for bare 20 år siden nesten, var ikke mange E36 som matchet E38 ;) Det er ikke uvanlig at en Golf har skinnseter, hvor mange Golfer ble solgt med skinn i 1987? Fikk man i det hele tatt skinn i 2er Golfen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at man kan få skikkelig skinn i en 3-serie som en del av Individual programmet, men det koster ganske mye og dette gir god mening hvis kvaliteten skal være ordentlig. Det er ikke denne formen for skinn som det bør være fokus på i relasjon til dyrevelferd (tror jeg), men derimot skinn i billigere biler der de økonomiske marginene er mye mindre for bilprodusentene (les: det er dette som er utgangspunktet for etterspørselen etter skinn fra billige produsenter som ikke tar hensyn til dyrevelferd).

Det ble ikke solgt mange biler som f.eks Golf med skinn i 1987, men det fantes som dyrt ekstrautstyr. Selv toppmodellen GTI hadde som standard stoffseter eller delskinn. På denne tiden var det også relativt uvanlig med skinninteriører i f.eks de billigere Mercedes-Benz E-klasse og det ble faktisk også solgt en del S-klasser med stoffinteriører. Det var heller ikke uvanlig med manuelle gearkasser i W126 S-klassen (primært 280SE og 300SE). AC/klimanlegg var også uvanlig og selv i S-klassen var soltak normen med mindre det handlet om biler med stor motor (slikt utstyr var i relativ forstand billigere på disse modellene enn i innstegsmodellene).

Jeg ettermonterte faktisk AC på min 1990 Mercedes-Benz W124 (i 1991), men det var egentlig alt for dyrt og AC'en var heller ikke særlig effektiv. Min første bil som hadde originalt klimanlegg var typisk nok en Chrysler Voyager som jeg kjøpte i 1993 og selv på dette tidspunktet var AC/klimanlegg uvanlig på alminnelige europeisk produserte biler.

Når dette er nevnt begynte Mercedes-Benz å montere AC i biler som skulle eksporteres til USA allerede på slutten av 60-tallet, men de samme modellene hadde ikke AC i Europa (i alle fall ikke som standard). Den generelle oppfatningen frem til slutten av 90-tallet var at dette ikke var nødvendig i kjølige Europa. I dag har nesten alle bilmodeller AC/klimaanlegg, men f.eks i Sydfrankrike er det ikke uvanlig å se folk kjøre med vinduene åpne istedenfor at de har en kontrollert temperert klimasone med lukkede vinduer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge så tok det jo veldig lang tid før AC var noe som ble vanlig på alle typer biler. Jeg husker vi var i Spania i 98, hvor vi hadde en Peugeot 106 leiebil. Min far var forundret over at den lille billigbilen der hadde AC. Mens hjemme i Norge hadde vi en Audi A4 som var ganske ny da, uten AC. Jeg har lagt merke til at de fleste Norsksolgte E34 har ikke AC, med mindre det er en på kostet bil med stor motor. Men de var det langt mellom med de avgiftene som var på disse dengang. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk overlevde uten AC, selv i Norge. Det blir varmt om sommeren her også, i går var det 31 varmegrader og da var AC godt å ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alcantara bedre enn skinn, jeg synes M-sportsetene i alcantara er mer sportslig enn skinn. Og jeg ville gått så langt å si det passer i en M-sport 5-serie og jeg personlig ville foretrukket det. 6 og 7-serie ser jeg på som mer luksus og derfor skal de ha skinn for helhetens skyld.

 

Vadersetene til E36, skinn og alcantara. Vet at de leveres i kun skinn også, og de er like fin.

100_0328.thumb.jpg.efde366107d09c921ada6f096c4b11d4.jpg

E34 M5 med alcantara, nydelig. De setene er skikkelig gode for de som tror noe annet.

1993-BMW-M5-Interior.thumb.jpg.8c2111d8190df8e338d0b4dcbf76c35c.jpg

F31. Lekkert og sportslig.

Bmw_Serie_3_F30_507.thumb.jpg.320e767bc800d3fc824fbbbd25d83270.jpg

Og F10 M-sport seter i alcantara. 

f10-msport-7.thumb.jpg.1ac99d934483b92b0ddfb25cc12bf3e0.jpg

Men ja, helt standardseter utgår for min del også. Jeg var med en tur i min onkels 2013 X6 når jeg var i Nord-Norge nå. Der var det skinn komfortseter, de skal jeg innrømme var svært behagelig. Likevel var føltes de ikke den type sportslig som alcantaraen i E91en, selv om X6n også var M-sport. Nå sier jeg ikke at setene i E91 er bedre, langt derifra, men de var forskjellig og jeg foretrekker det ene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...