Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg nevner det sikkert alt for ofte, men ja... fire stk. i løpet av en 4-5 års periode på 80-tallet. Jeg hadde en 924 (1977), 944 (1985), 928 S (1980) og en 911 Carrera 3.2 (1984). Det var en kul tid og med muligheter til å virkelig nyte bilene på kontinentale veier. Det var også en helt annen tid med bl.a langt mindre trafikk enn idag og det gjorde en stor forskjell. Jeg har en god venn som bl.a hadde en 924 Turbo (931) på den samme tiden og vi var faktisk klar over hvor heldige vi var mhp. på den relativt lette trafikken og de gode mulighetene til å nyte bilene i relasjon til hva de var konstruert for. Vi snakket om dette og la ut på kjøreturer så ofte som det kunne la seg gjøre i Tyskland, Frankrike og Spania (jeg har skrevet en del om dette tidligere i tråden).

Det jeg kanskje er mest glad for idag er at jeg på disse turene virkelig lærte bilene å kjenne. Vi overnattet noen ganger i bilene og den kontinuiteten man da får med hele opplevelsen ved å leve i/med slike biler er unik. Bilene trenger inn i sjelen på deg og du forstår hvordan de er og skal behandles på en annen måte enn hvis de bare er et redskap til å vise seg frem i eller kjøre med en og annen søndagstur. Jeg savner definitivt både tiden og bilene, men jeg tror ikke at det kan gjenskapes selv om jeg kjøper en ny Porsche. Jeg er en annen, trafikken er en annen og Porschene er også annerledes idag... :-)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjøme på sommeren er som å være på bilutstilling. 

I går var jeg på den lokale pizzasjappa og spiste. Da vi kom (i M3en) svinget en Boxster ut fra parkeringsplassen. Mens vi ventet på maten kom ei dame i 50-åra i en X4M og hentet mat. Rett etter svinget en Ferrari 550 inn på plassen...

Fra verandaen på hytta, ser jeg alle som passerer ut til Brøtsø. En konstant strøm av lekre biler, som Austin Healey, forskjellige generasjoner 911 (fra '65 til' 17), E-type, F-type, Mitsubishi Evo, MB SLS, Aston Martin og faktisk en Fisker, Mustang, T-ford, og masse annet. X5, Tesla X og S, og Cayenne er vel det nærmeste folkebilene her nå. Ganske morsomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke som andre land, men for oss bilentusiaster er bilparken i Norge selvfølgelig veldig interessant. I Tyskland og i de fleste andre land i Europa handler det nå mye om små biler og den nye VW Polo er en viktig bilmodell i denne sammenhengen. Det som imidlertid er mest interessant med denne modellen er at den også kommer med motorer som kan kjøre på CNG (Compressed Natural Gas). Disse motorene er teknisk ganske like alminnelige bensinmotorer, men utleder færre helseskadelige partikler og er derfor noe bilprodusentene (og spesielt VAG) gjerne vil at folk skal kjøpe nå som utslippskravene blir strenger (fom. 2019) og dieselmotorene dermed fases ut. I denne overgangsperioden før de elektriske bilene i Europa kommer for fullt er det naturligvis viktig for bilprodusentene å ha en teknologi som ikke kan kritiseres for å være direkte helseskadelig og dette er essensielt hele poenget med CNG teknologien.

Som det også blir poengtert i denne filmen må selv de nye 1,5 liter firesylindrede TSI bensinmotorene ha et partikkelfilter for å imøtekomme de nye avgasskravene, mens de mindre 1,0 liter tresylindrede MPI bensinmotorene stadig klarer avgasskravene uten et partikkelfilter. VAG's fokus i relasjon til markedsføringen av bilen er derfor helt klart på bensin samt CNG modellene og ikke lenger dieselmodellene. Akkurat dette er viktig å merke seg når det gjelder en volummodell som VW Polo samt nye biler generelt.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Tesla Model 3 offisielt presentert og den kommer til å begynne med i to versjoner der begge har bakhjulstrekk (dualmotor versjoner kommer senere).

Innstegsmodellen som er kalt "Standard" får en rekkevidde på 352 Km (EPA), klarer 0-100 Km/t på ca. 5,8 sekunder og har en topphastighet på 208 Km/t. Ladehastigheten med Supercharger vil være 208 Km pr. 30 minutter (nominell hastighet under optimale betingelser).

Neste modell som er tilgjengelig idag er "Long Range" og den får en rekkevidde på 496 Km (EPA), klarer 0-100 km/t på ca. 5,3 sekunder og har en topphastighet på 224 Km/t. Ladehastigheten med Supercharger vil være 272 Km pr. 30 minutter (nominell hastighet under optimale betingelser).

Den totale lengden på Model 3 er 4694 mm (+ 70 mm i forhold til F30). Bredden på Model 3 er 1849 mm (+ 38 mm i forhold til F30). Høyden på Model 3 er 1443 mm (+ 14 mm i forhold til F30). Akeselavstanden på Model 3 er 2875 mm (+ 62 mm i forhold til F30).

Til sammenligning er Model 3 faktisk 3 mm bredere enn selv E60 og har en akselavstand som kun er 13 mm kortere. Ergo må vi kunne slå fast at Model 3 ikke er en liten bil og plasserer seg nærmere E60 enn F30 på sentrale punkter som f.eks akselavstanden, som normalt forteller mye om bilens innvendige plass (spesielt i relasjon til passasjerene bak).

Vekten på Model 3 er 1610-1730 Kg (avhengig av batteristørrelse) mot 1475-1740 Kg (avhengig av modell) for F30. Altså ikke den helt store vektforskjellen med større og ytelsesmessig sammenlignbare motorer i F30. 

For nærmere spesifikasjoner vedr. farger, utstyr, ekstrautstyr, garantier og priser (USA):

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-model-3-production-specs-revealed/

http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/exclusive-tesla-model-3-first-drive-review/

Bjørn Nyland @bb79var selvfølgelig invitert til presentasjonen av Model 3 i natt og fikk også en kort kjøretur i bilen. Jeg tar meg friheten til å legge ut en film av dette her (som denne milepælen og presentasjonen faktisk er i relasjon til elektriske biler som fenomen i bilverdenen), men han vil sikkert også selv legge ut filmen samt andre filmer fra seansen i sin egen tråd.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende.

Prisen ser ut til å gå skeis ser jeg. 300ish tusen er jo ribbet med kun rwd og kort rekkevidde. 

Selv uten uten 4wd er den nære 600.000. Vel vel. Og ut fra hva en ser på model s, så kan en regne med en haug småfeil. Jeg har ennå til gode å se en Tesla hvor alle ledene i bremselyset funker. 

BMW sin elektriske 3-serie og X3 kan ikke komme fort nok nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! Jeg tenker også at med det hastverket Tesla har hatt med Model 3 vil feiltesting av bilen av/hos kundene få en ny mening. Det er nok ikke et sjakktrekk å kjøpe et tidlig eksemplar hvis man vil ha en nogenlunde feilfri bil.

Jeg var også litt skuffet da jeg så spesifikasjonene på "Standard" innstegsmodellen, men ved nærmere ettertanke ser jeg at den i relasjon til andre elektriske biler på markedet idag allikevel er ganske imponerende (nesten uansett pris og spesielt hvis vi ser bort fra den billigste Model S). Amerikansk pris tilsvarer 284000 danske kroner og hvis Tesla i Danmark bruker den samme kalkylen som for Model S burde prisen for en Model 3 "Standard" lande på ca. 405000 danske kroner og det er en meget bra pris. BMW i3 koster 296000 danske kroner og Model S 75 kWh koster 619500 danske kroner.

Jeg tror imidlertid at vi vil se en lokal tilpasning av prisen på Model 3 og hvis vi bruker BMW 330e (som koster 535000 danske kroner) som utgangspunkt er det realistisk å håpe på en pris for Model 3 "Standard" i prisområdet rundt 460000 danske kroner. Dette er stadig nesten 150000 danske kroner billigere enn f.eks 330i så jeg vil tro at Model 3 er den elektriske bilen som kommer til å få mange dansker til å kjøpe/lease en elektrisk bil (når Tesla kan levere).

Jeg er helt enig i at BMW og de andre tyske premium bilmerkene har hastverk nå, men på den annen side hjelper det lite for Tesla når de ikke kan levere Model 3 før om tidligst et år hvis man bestiller idag. Jeg registrerer at Tesla har forenklet Model S programmet med batterier som er software begrenset (f.eks at 75 kWh modellen egentlig har batteripakken fra 90 kWh modellen og at denne modellen samtidig er tatt ut av programmet). Dette betyr en mer rasjonell produksjon samt at ladetiden for 75 kWh modellen vil være signifikant hurtigere. Jeg merket meg også at Elon Musk nevnte nettopp 75 kWh modellen da han presenterte Model 3 og vi skal derfor ikke se bort fra at denne modellen etterhvert kommer i en variant med en svært hyggelig pris for å friste noen som har bestilt eller tenker på å bestille Model 3 til heller å kjøpe en Model S. Elon Musk nevnte sogar at hvis man bestiller en Model S 75 kWh idag kan den i USA leveres om to måneder.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, model 3 er meget spennende. Dessverre blir det litt som med frasen: "det beste kamera. Er det du har med deg".

Det hjelper ikke å ha en attraktiv pakke når man ikke klarer å levere. Når leveringstider er et år eller mer, som Ampera, blir det noe nært meningsløst. Det er også betimelig å være kritisk til kvaliteten, når det har vært et rush med å få denne ferdig. Men de klarte det og prisen er spennende. Denne er ikke for meg. Blir for tett på en nr 1 bil og da trenger/ønsker jeg en SUV eller stasjonsvogn. Men definitivt et skritt opp for Tesla, dette er den beste modellen fra Tesla hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at løsningen ble bedre enn forventet da jeg først hørte om at Model 3 kun skulle ha en sentral skjerm. I praksis ser den ut som en liggende iPad og dette er ganske sikkert ikke tilfeldig... :)

Resten av dashboardet har klare "skandinaviske" trekk (enkelt og elegant) og uten tvil noe som danskene eller svenskene kunne ha funnet på. Jeg liker helt klart dette designet.

model%203%20dashboard%20-%20head%20on%20

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest spent på når de klarer å levere. Ser det diskuteres på elbilforumet seint 2018 for de som bestile først. En kompis bestilte dagen de åpnet for bestilling og Q1 er datoen de har og forholde seg til nå. Jeg tror det fort blir H2 før de får bil. 

Jeg ser de også oppgir 400 liter bagasjerom til sammen, det virker å være noe lite når det er samlet frunk og bak. 

Jeg tror at de kommer til å selge så lenge ingen andre kommer skikkelig på banen, men den dagen noen gjør det, tror jeg det stopper fort opp. 

Angående kvalitet så ser jeg at model x er belemret med mye dårlig finnish som Tesla må fikse i etterkant av utlevering, model s virker å ha blitt mye bedre, men spørsmålet er hvor kresne kundene som kjøper nå er. Har en mistanke om at en bmw 5/7 serie kjøper i høyere prisklasse nok fort hadde reagert mer en den generelle Tesla kjøper. For meg virker mange av kundene deres å komme fra "vanlige" merker f.eks. Toyota Avensis osv, og de er nok ikke de mest kresne kjøpere på sluttfinnish.

Føler de blir litt som å gå fra macbook til dell pc. Dell pcen funker like bra, men macbooken gir ett mye bedre inntrykk av kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tidsestimatet du har hørt vedr. når Model 3 kan leveres er helt sikkert ikke korrekt (i alle fall ikke iht. de planene som idag foreligger). De 30 første fikk bilen idag (Tesla medarbeidere) og de neste 100 får deres biler i løpet av august måned. I september skal de levere 1500 biler og deretter er planen å langsomt øke tempoet for å nå en produksjon på 5000 biler pr. uke innen desember måned. Dette betyr at Tesla vil klare å levere 30-40000 biler i løpet av 2017.

Når vi når frem til januar måned 2018 skal produksjonen være på 20000 biler pr. måned og årsproduksjonen dermed være på ca. 240000 biler (Porsche har til sammenligning en total årsproduksjon på deres modeller på ca. 235000 biler pr. år). Ergo vil de som bestiller en Model 3 idag mest sannsynlig få deres bil i slutten av 2018.

Tesla prioriterer imidlertid den amerikanske vestkysten (de vil få deres biler først), deretter resten av USA og etterfølegende Canada før kundene i Europa får deres Model 3. Det vil imidlertid helt sikkert komme demobiler også til Europa i løpet av relativt kort tid. Jeg tror at denne prioriteringen er riktig å gjøre iom. at det er på vestkysten av USA at Tesla virkelig er et fenomen (i tillegg til i Norge) og ikke minst et hjemmemarked for Tesla. Bare i California er det 40 millioner innbyggere og på vestkysten av USA totalt ca. 60 millioner innbyggere eller like mange innbyggere som ihv. Frankrike og Storbritania.

Såvidt jeg forstår vil det etterhvert bli utviklet en SUV basert på Model 3 og Elon Musk har også hintet om at en ny Roadster er under utvikling. Jeg tror derfor at vi kan være relativt sikre på at Tesla ikke går av moten med det aller første og at BMW samt de andre tyske premium bilprodusentene egentlig ikke fort nok kan komme med deres alternativer til Tesla. Dette er det idag relativt bred enighet om blandt toneangivende biljournalister og analytikere.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentelig interiøret var litt kult, det er på en måte så sært at det blir litt kult. Men den store skjermen må være veldig distraherende og ikke minst bidra med å ta førerens fokus bort ifra kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Citroën Cactus har kun et lite display foran rattet (som primært bare viser Km/t samt tankinnhold) i tillegg til en sentral skjerm i nogenlunde tilsvarende høyde som skjermen i Model 3. Nå har vi kjørt 80000 Km med bilen og løsningen fungerer fint etter litt tilvenning. Jeg tror ikke at det hadde gjort en stor forskjell om Km/t kun hadde vært vist øverst til venstre på den sentrale skjermen... :)

Elon Musk har argumentert for at skjermen primært er tiltenkt en situasjon der Model 3 er fullstendig selvkjørende. Bilen har allerede idag alle sensorer, kameraer og datakraft nok til å klare dette (hvis man bestilte bilen med det nødvendige ekstrautstyret), men softwaren vil først bli implementert (over internettet - on the fly) når den er klar i løpet av 2018.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...