Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

The twilight of combustion comes for Germany's empire of engines

En interessant og aktuell artikkel som belyser noen av de utfordringene de tyske bilprodusentene har i forbindelse med overgangen til elektriske biler. Flere av hovedmomentene i artikkelen har vi også diskutert i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det "grønne skiftet" kommer til å ødelegge mye av verdens økonomien. Millioner av jobber kommer til å gå tapt, hundretusenvis av dem bare i bilindustrien. Det er millioner av folk som får betydelig redusert kjøpekraft, redusert skatteevne og redusert livskvalitet. Det er enkel matematikk å skjønne at dette kan gå sikkelig, skikkelig galt for økonomien. For det er jo ikke sånn at alle disse arbeiderne kan finne seg noe annet å gjøre, hvor skal de jobbene tas fra? De som er for "det grønne skiftet" argumenterer for at vi må gjøre jorden til ett bedre sted å leve for fremtidige generasjoner. Men hva når de fremtidige generasjonene vil slite med å finne jobb i industrien, landene de bor i vil ha dårlig økonomi og den generelle livskvaliteten og levestandard vil være vesentlig lavere enn våres.

Noen må snart våkne og få satt en stopper for dette. Vi kan ikke rasere folks levestandard og hele land sine velferds ordninger for noe som uansett går i sykluser på tusenvis av år. Trump skal han for at en ser hvor dette bærer, og dermed setter bremsene på for det "grønne skiftet". Hadde bare alle land og myndigheter viet like mye tid, krefter og penger til å få slutt på verdens hungersnød som de gjør til klimasaken. Hva med å deale med de problemene vi har her og nå først, før vi begynner på det som kommer om 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roten til hele problemstillingen er det som ingen våger å nevne. Nemlig overbefolkning. Jorda skulle hatt halvvert befolkningen. Dermed kunne man levd som før og co2 avtrykket pr innbygger kunne økes.

Hvis alt skal bli grønt, stille, politisk korrekt, nullutslipp og økologisk, ja da er det mange arbeidsplasser som forsvinner. Og ingen nye arbeidsplasser trengs heller. For dersom alle skal sitte på hver sin jordflekk med 1 stk ku, en høne og 2 tomatplanter så er man selvforsynt. Man må heller ikke bygge hus fordi materialen til disse er skapt på en forurensende måte. Man får bygge seg et skjul av diverse man finner. 

Til slutt er det ingenting som blir produsert, ingen jobber som behøves, og ingen som trenger å jobbe heller. Fordi man er som nevnt selvforstnt ilag med at de materielle godene er til e minimum. Dette er modellen MDG går for og som desverre er noe neste generasjon kommer til å prakke på oss eldre. Man ser allerede i barnetv dialogene hvordan det er lagt opp til å hjernevaske de små til å kun få impulser på de nevnte ting over. Eksempel: dagens postman pat sykler. Min tids postman pat hadde en gammel varebil med feiljustert tenning ig usynkronisert kasse. Jeg vet hvilken modell som er sunnest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se Netflix-dokunentarserien Our Planet med David Attenborough. Jeg har to episoder igjen, og der belyser de mye som må tas tak i. Det er ikke direkte knyttet til utslipp, men generelt menneskeskapte forstyrrelser og andre tinger vi må "passe på". Men også bare hvordan dyrelivet er og fungerer forskjellige plasser. Kjempeinteressant ihvertfall :) Fruen sovnet, men jeg liker dokumentarer. 🤷‍♂️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det grønne skiftet blir verdens undergang - snarere tvert imot. Det har vært mange ulike skifter i løpet av historien (blandt annet flere ødeleggende kriger og et par epidemier) og mange trodde også at digitaliseringen ville skape en massiv arbeidsløshet, men slik gikk det ikke. Jeg tror at omstillingen til en renere verden vil foregå på en fornuftig måte og at ting vil bli tilpasset underveis (som det pleier å gjøre i en markedsstyrt økonomi).

Når dette er nevnt er det en grunn til at vi opplever at de tyske bilprodusentene ikke ligger i front med elektriske biler og det er bl.a fordi det tyske samfunnet trenger tid til å gjennomføre denne omstillingen, som berører nesten alle deler av det tyske samfunnet. Den tekniske spesialiseringen i Tyskland er utrolig høy og dette medfører en ytterligere utfordring. Det er svært mange brikker (politiske, økonomiske, tekniske, praktiske etc.) som skal falle på plass til korrekt tid før de tyske bilprodusentene kan komme opp i moment når det gjelder utvikling og produksjon av elektriske biler. Det er imidlertid ingen tvil om at de tyske bilprodusentene sov i timen da Tesla i 2012 presenterte Model S, men få om noen er i dag mer klar over hvilken utfordring de står overfor enn tyskerne når det gjelder hva de må gjøre hvis de stadig skal ha relevante bilprodusenter også om 10 år. 

Jeg tenker at det vi i dag ser er et slags ekko fra 1920 tallet. Dette var på en tid da offentlig transport var normen og kun noen få velstående personer hadde råd til personlig mekanisk transport. Hest og vogn var stadig alminnelig. Tog og skip hadde dampmaskiner. Trikker gikk på elektrisitet. De få bilene og lastebilene som var gikk på bensin, damp og i noen tilfeller diesel eller elektrisitet. Det var mange forskjellige energikilder, men i relasjon til personlig biltransport var prisen avgjørende for folk flest - noe ikke minst bl.a Ford Model T og VW Boble kom til å stå som eksponenter for.

Allikevel var det folk på 1920 tallet som mente at dampmotoren hadde fremtiden foran seg også i biler. Det er lett å se hvorfor når man tenker på at vann var tilgjengelig overalt, dampmotoren har få bevegelige deler og ikke minst med tanke på hvor kraftige de var. Jay Leno's 1925 Doble E-20 dampbil bruker overopphetet damp og utvikler ca. 150 HK samt over 1300 Nm fra stillestående. Bilen trenger derfor ingen gearkasse og kan via en kondensator gjenbruke dampen og dermed kontinuerlig opprettholde trykket. 0-100 Km/t går løs på ca. 15 sekunder og topphastigheten er ca. 140 Km/t (on par med f.eks den samtidige Rolls-Royce Phantom I som hadde en bensinrekkesekser på 7,7 liter). Dette er litt av en forskjell til den over 20 år yngre VW Boble 1100 anno 1946 som hadde 25 HK og 67 Nm (0-100 Km/t gikk løs på ca. 50 sekunder og topphastigheten var 105 Km/t). Mellomakselerasjonene for Doble E-20 med sine ca. 1350 Nm er selvfølgelig av en annen verden i forhold til Boblen.

Utfordringen var selvfølgelig prisen på bilene. Doble E-20 kostet over 11000 USD (en utrolig høy pris og helt klart på nivå med f.eks Rolls-Royce og Duesenberg). Boblen kostet til sammenligning 990 tyske riksmark eller ca. 250 USD. Den lave prisen gjorde Ford Model T og VW Boble tilgjengelig for folk flest og selv om ikke teknologien var den mest avanserte som var tilgjengelig på denne tiden ble bilene allikevel utrolig populære.

Poenget her er naturligvis at Doble E-20 var så mye mer sofistikert og faktisk også mye mer miljøvennlig, men dette hadde ingen betydning i den store sammenhengen. Alminnelige transportable behov var viktigere og folk flest hadde i realiteten ikke et valg. I dag er dette annerledes og mange kjøper en bil mer ut fra et ønske/valg enn økonomi.

Doble E-20 viste hva som var teknisk mulig med gammeldags teknologi allerede i 1925 og på mange måter minner den i relativ forstand litt om dagens Tesla modeller. I dag er f.eks Tesla Model 3 state of the art tiltross for at den grunnleggende teknologien er over 120 år gammel og var state of the art da Doble E-20 kom på markedet som en av de siste dampbilene. Som man kan se i videoen er Doble E-20 stillegående som en elektrisk bil og det massive dreiemomentet fra <> 0 rpm er høyere enn selv de aller kraftigste blandt dagens elektriske og konvensjonelle biler.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at utviklingskostnaden på Audi e-tron var den doble av hva de normalt putter inn i en ny modell. Så noe begynner å røre seg i deler av industrien der. I3 er jo teknisk sett en mye mer avansert konstruksjon en Tesla. Det tesla har gjort riktig er at de lagde en stor familiebil, med lang kjørelengde og superladere. Og har klart å bygge opp en hype rundt merket som er helt vanvittig.

Nå har jeg to biler fortiden, en 2015 xc70 med automat og awd og 240hk, den føltes direkte slapp ut når jeg kjørte den for første gang på noen uker etter å ha rullet rundt i Audi e-tronen siden jeg fikk den. Så overgangen til elektrisk har vært en positiv opplevelse for min del. 

Den direkte responsen, lave støynivået resulterer i en veldig fin kjøreopplevelse.

Så får det være at jeg savner litt motorlyd og girskift når man klemmer til, for det er uvant at det bare drar og drar og er helt stille. Plutselig har man alt for stor fart uten at man merker det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er interessant at BMW i3 på mange måter er mer teknisk avansert enn f.eks Model S, men ikke på alle områder. Det er spesielt det lette chassiset av karbonfiber samt utstrakt bruk av gjenbruksmaterialer som er mer avansert, men når det gjelder f.eks software (inkl. styring av lading, batteriet, motorer og evne til selvkjøring) er Model S mye mer avansert. BMW skal også ha ros for en CO2 nøytral produksjon av bl.a i3 (eksl. batteriet).

Det er også interessant at Tesla ikke driver aktiv markedsføring av deres bilmodeller - så evt. hyping kommer fra bilenes eiere og andre som kanskje gjerne vil ha en slik bil og/eller bare støtter Tesla eller elektriske biler generelt.

Årsaken til at Audi e-tron har hatt store utviklingskostnader og har store produksjonskostnader skyldes flere ting. Modellen deler MLB plattform med bl.a Q8, men er kraftig spesialtilpasset for elektrisk fremdrift. Den bygges i en nybygget fabrikk i Belgia for ikke å forstyrre Audi's eksisterende produksjonslinjer. Audi kjøper mange av delene fra eksterne leverandører som f.eks batterier fra koreanske LG.

Flere seriøse biljournalister mener imidlertid at bilen ikke er ferdig utviklet (altså i relasjon til hva vi normalt forventer av en bilprodusent som Audi), men at det var helt avgjørende for Audi å vise verden at de ønsker og kan konkurrere med bl.a Tesla. Dette tror jeg er korrekt, men det viser samtidig tyskernes dilemma når det gjelder elektriske biler.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt at det er ny bygd fabrikk, fabrikken den bygges i lagde A1 før

https://www.audi.co.uk/about-audi/audiupdate/e-tron-update/02_Brussels_Factory.html

ellers har du helt rett, den er bygget på en plattform som ikke er dedikert el-bil, og det har kanskje noe av skylda for litt dårlige plassmessige løsninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende informasjon vedr. Audi's bilfabrikk i Belgia. Jeg har tidligere kun kort lest om denne fabrikken og skrev ut fra hukommelsen. Jeg tenker imidlertid at Audi må ha gjennomført ganske store investeringer for å endre produksjonslinjen fra å bygge A1 til e-tron. Dette har helt sikkert ikke vært helt billig selv om "nybygget" i denne sammenhengen kanskje er å strekke begrepet litt vel langt. Ombygget er trolig et mer korrekt uttrykk å bruke.

Uansett er Audi e-tron en imponerende konstruksjon som uten tvil viser at Audi nå både mestrer teknologien og er i stand til å bygge en bil som kan konkurrere direkte med f.eks Tesla Model X. Audi oppnådde definitivt målet med e-tron og vil uten tvil komme med nye elektriske modeller som blir enda bedre og trolig også bedre enn Tesla's modeller. Såvidt jeg forstår kommer Tesla snart med en kraftig facelift av Model X og S (inkl. et større batteri - trolig 120 kWh og supercharging som Model 3) så dette blir spennende. Jeg er personlig ikke i markedet for disse modellene (hverken fra Audi eller Tesla), men jeg følger interessert med fra sidelinjen... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke i markedet som oslo residenser(sør-øst) rett uten for bommen, foreldre fem minutter lengre sør, og t-bane til jobb var behovet likt null. X5n gjorde jobben og vel så det så var behovet for å gjøre noe lite. 

Men så satt jeg der i september 2017 og så at alle reserverte el-biler og kom over Audis mulighet. 20.000,- lapper føltes ikke som så mye med dagens rentenivå så gjort var gjort etter et par meldinger med en kompis som selger Audi. Ventetiden ble brukt til å lese ALT om e-tron og når det nærma seg høsten 2018 og fattern sa han ville kjøpe x5n og slaget av hans xc60 gikk mega fort. Ja da satt man der og egentlig ikke hadde noe valg. Å kjøpe større premium bil i Oslo som ikke var ren el føltes helt feil( da kunne man ha beholdt x5n) så da ble det all-in. Nå kjører jeg aldri langt, noen turer til sviger utenfor hamar er stort sett det lengste jeg kjører. De andre få turene er såpass planlagte at et ladestopp eller to er innafor. 

Så da ble det, på den hardbarka petrol headen el-bil, og det er faktisk en avgjørelse som jeg i etterkant ikke angrer på. Audi har virkelig gjort jobben, en Tesla kunne jeg ikke ha levd med. Jeg er allergisk mot knirkelyder(x5n var skuffende der) og dårlig fitment. Ikke er jeg super fan av skjermen i midten, og må ærlig innrømme at idrive funker bedre enn audis nye mmi med trykkskjermer over alt. Ser tøft ut da.

så nå står jeg der, en diesel Volvo som jeg faktisk vurderer å bytte ut i en Tesla Model 3. (Tydeligvis like rakrygget som en gelemann). Rett og slett fordi Oslo er en by hvor fosildrivstoff ikke er ønskelig og en model 3 ville fungert som en veldig fin nr.2 bil, eller den ville ha nok for ha blitt nr.1  siden det er kona som kjører bil daglig og den er mindre og enklere å håndtere, samt at jeg ikke har garasje plass hun må rygge ut av for bil nr 2.

Så får vi nå se hva tiden bringer, men jeg oppfordrer til faktisk prøve en el-bil og se hva det er for noe før man snakker det helt ned.(slik jeg gjorde)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne bytte ut vår Citroën C4 Picasso med en Model 3, men iom. at vi bor i Danmark blir det for upraktisk å ha en slik bil. Det er foreløpig relativt få steder man kan lade bilen og det å lade hjemme er ikke et alternativ med de høye elprisene vi har i Danmark. Har man solceller på taket og en Tesla Powerwall stiller saken seg noe annerledes, men dette koster minimum 100K DKK. 

Vi kjører også relativt lange strekninger når vi først er på tur (f.eks til Gålå i Norge - 720 Km, Berlin - 620 Km eller den franske rivieraen - 1800 Km) og selv om dette absolutt er mulig i en elektrisk bil er det stadig vesentlig mer praktisk med en dieselbil. Til daglig tar vi bussen eller trikken på jobb i Århus (13 Km).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men allikevel noe miljørelatert. Jeg har i dag en Audi A2, som da den kom i år 2000 var litt forut for sin tid, og ble alt annet enn en salgssuksess (mye grunnet høy pris). A2 ble bygget i alu, så de veier godt under 1000kg., har god aerodynamikk og et design som i mine øyne holder seg ekstremt godt. Gode å kjøre er de óg, spess min med 110hk. I det siste har jeg tenkt litt på å få meg en bittelitt større bil, men med noe av den samme filosofien mtp vekt. og da har jeg tenkt litt på Citröen Cactus. Morsomme å se på (Ikke så langt fra konseptet som ble vist, akkurat som med A2), veier under 1000kg, forholdsvis rimelig, lavt forbruk og litt bedre plass enn i A2´n. Visstnok fin lyd i den 3-sylindrede motoren også. Men det sitter langt inne å bytte ut A2´n som jeg digger, med en Cactus. Kunne også tenkt meg en i3, men som no.1 bil blir den litt for liten med to små barn.

A2´n sammen med colourmatching Cactus, og Z3Cˋn sammen med colourmatching Cactus.

0AAD6AC5-07F3-42B9-AADA-F6C36DD7D6FD.thumb.jpeg.19401d36408328db0f128241e28d1971.jpeg706F2345-125C-4FDB-A84E-E2080EF4B1CA.thumb.jpeg.4bd8504c9328364502ad6f668d8cd484.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 0.57, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at det grønne skiftet blir verdens undergang - snarere tvert imot. Det har vært mange ulike skifter i løpet av historien (blandt annet flere ødeleggende kriger og et par epidemier) og mange trodde også at digitaliseringen ville skape en massiv arbeidsløshet, men slik gikk det ikke. Jeg tror at omstillingen til en renere verden vil foregå på en fornuftig måte og at ting vil bli tilpasset underveis (som det pleier å gjøre i en markedsstyrt økonomi).

Det er jo en del jobber i industrien som har forsvunnet de siste 30 årene pga digitalisering. Veldig mange har blitt arbeidsledige eller førtidspensjonerte, iallfall i de land som ikke har like gode vilkår for arbeidere som i Norge.  

På 18.4.2019 den 7.26, flobben skrev:

Nå har jeg to biler fortiden, en 2015 xc70 med automat og awd og 240hk, den føltes direkte slapp ut når jeg kjørte den for første gang på noen uker etter å ha rullet rundt i Audi e-tronen siden jeg fikk den. Så overgangen til elektrisk har vært en positiv opplevelse for min del. 

Nå føles jo en XC70 med Automat direkte slapp uansett hva du sammenlikner de med. Volvo er jo ikke akkurat kjent for å ha agile motorer og raske automat kasser...

Men jeg kjørte en e-tron her om dagen, bare en liten tur men det var nok til å gi ett godt inntrykk. De speila som er kamera med skjerm i døra var absolutt crap, ellers var det en super bil. Ser ut som en Audi, føles som en Audi og kjører som en Audi. Ikke like idiot rask som en Model X P100d, men hva er vitsen med det likevel. Hadde jeg bodd i Oslo og måtte hatt elektrisk familiebil så hadde jeg valgt e-tron over Model X eller S any day.

1 time siden, Fredrik skrev:

Vi kjører også relativt lange strekninger når vi først er på tur (f.eks til Gålå i Norge - 720 Km, Berlin - 620 Km eller den franske rivieraen - 1800 Km) og selv om dette absolutt er mulig i en elektrisk bil er det stadig vesentlig mer praktisk med en dieselbil. Til daglig tar vi bussen eller trikken på jobb i Århus (13 Km).  

Alt handler om behov og bruksområde. Som du sier så er det ikke til å komme utenom at diesel er mer praktisk. Det sitter bare jævlig langt inne for enkelt nyfrelste elbil eiere å innrømme det. Det er ikke mange, men noen få jeg kjenner som slukøret har solgt en elbil og kjøpt diesel igjen. 

Jeg har selv kjøpt ny bil nå, svidd av like mye penger som de fleste av mine landsmenn bruker på Model S, X, e-tron eller I pace. Jeg har gått mot strømmen og kjøpt en 100 prosent fossil BMW, uten at det vil overraske noen 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, N.E.W. skrev:

Litt på siden, men allikevel noe miljørelatert. Jeg har i dag en Audi A2, som da den kom i år 2000 var litt forut for sin tid, og ble alt annet enn en salgssuksess (mye grunnet høy pris). A2 ble bygget i alu, så de veier godt under 1000kg., har god aerodynamikk og et design som i mine øyne holder seg ekstremt godt. Gode å kjøre er de óg, spess min med 110hk. I det siste har jeg tenkt litt på å få meg en bittelitt større bil, men med noe av den samme filosofien mtp vekt. og da har jeg tenkt litt på Citröen Cactus. Morsomme å se på (Ikke så langt fra konseptet som ble vist, akkurat som med A2), veier under 1000kg, forholdsvis rimelig, lavt forbruk og litt bedre plass enn i A2´n. Visstnok fin lyd i den 3-sylindrede motoren også. Men det sitter langt inne å bytte ut A2´n som jeg digger, med en Cactus. Kunne også tenkt meg en i3, men som no.1 bil blir den litt for liten med to små barn.

A2´n sammen med colourmatching Cactus, og Z3Cˋn sammen med colourmatching Cactus.

0AAD6AC5-07F3-42B9-AADA-F6C36DD7D6FD.thumb.jpeg.19401d36408328db0f128241e28d1971.jpeg

Cactus er så latterlig kul, bare se på designet av takrailsene! I mine øyne grunn nok til å kjøpe en ;) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145083867 Kom over denne annonsen i går, for en majestetisk slede 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@N.E.W. Vi hadde jo en Citroën C4 Cactus i 3 år og toltalt ca. 90000 Km. Vår Cactus hadde en BlueHDi firesylindret dieselmotor på 1,6 liter som ytet 100 HK og 254 Nm. Dieselmotoren er litt tyngre enn den 3 sylindrede bensinmotoren så vekten på bilen var nærmere 1100 Kg enn under et tonn, men bilen er stadig relativt lett og det merkes når man kjører den. Jeg liker den originale Cactus modellen og tenker at den er ganske unik på en positiv måte. Vi hadde ingen problemer med vår Cactus i de årene vi hadde bilen.

@Fredrik 90 Jeg er temmelig overbevist om at det totalt er skapt flere nye jobber pga. digitaliseringen enn det er jobber som er forsvunnet, men dette er selvfølgelig ganske irrelevant for de som mistet deres jobber pga. den nye teknologien. Ikke alle hadde muligheten for omskolering og dette er selvfølgelig trist.

Elektriske biler er etter min mening helt klart fremtiden, men pr. i dag handler det mest om smak og behag vedr. hva slags fremdriftssystem man ønsker å ha. Jeg har nevnt dette noen ganger, men det handler ikke om enten eller (stempelmotorer vs. elektriske motorer). Verden er ikke sort eller hvit og folk kan velge helt fritt hva de vil kjøpe. For noen er elektriske biler det mest fornuftige valget, mens for andre er elektriske biler bare et upraktisk alternativ. Jeg liker f.eks Model 3, men den er ikke et alternativ for oss her i Danmark. Hadde jeg bodd i Norge ville jeg imidlertid ikke ha tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en Model 3 som bruksbil. Trolig ville jeg imidlertid hatt f.eks en Mazda MX-5 ved siden av bare for ikke å slippe helt taket i klassiske kjøreopplevelser... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...