Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig, men at flere land etterhvert i perioden 2025-2030 vil forby salg av nye biler med dieselmotorer er en utfordring i denne sammenhengen. Jeg tror også at vi vil se produksjon av nye biler med bensinmotorer i denne perioden, men ulike former for mild hybrid og hybridmotorer vil bli vanlig. På den annen side er jeg ganske sikker på at dieselmotorer i tunge kjøretøyer vil forstette langt utover denne perioden. 

Dieselmotorer har tatt seg litt opp salgsmessig de siste årene og det er utrolig så rene disse motorene har blitt etter at myndighetene begynte å legge press på bilprodusentene når det gjelder utslipp. Forklaringen er at dette er dyrt for bilprodusentene og såvidt jeg har fått med meg er vi nå ved en grense når det gjelder hvor dyre de kan være før bilprodusentene taper penger på disse motorene.

På den annen side er dette en balansegang på flere nivåer for bilprodusentene. På den ene siden er det et samlet regnskap når det gjelder utslipp for samtlige bilmodeller (altså pr. bilprodusent) som er avgjørende for myndighetene. Dette er også årsaken til at f.eks Porsche ikke lenger tilbyr dieselmotorer og flere bilprodusenter vurderer å stoppe produksjonen av de aller minste bilmodellene (f.eks PSA med Peugeot 108 og Citroën C1) som genererer liten profit, men fyller relativt mye i det nevnte totalregnskapet for utslipp. På den annen side er det bilmodeller som helt klart er best utslipp og forbruksmessig med dieselmotorer (primært tyngre kjøretøyer som f.eks BMW X5 etc.). Trenden går imidlertid mot bensinmotorer med mild hybrid (48 volt system og en mindre elektrisk hjelpemotor). 

I USA ser vi nå at V8 bensinmotorer begynner å ta seg opp salgsmessig igjen (spesielt i større SUV'er). Motorene er imidlertid signifikant mindre enn de tradisjonelt har vært og kan stenge av den ene sylinderbanken for mer økonomisk kjøring. Mer eller mindre like store V6 bensinmotorer har av samme årsak også blitt populære alternativer (bensinrekkeseksere når det gjelder f.eks BMW). Dieselmotoren for personbiler er imidlertid død i USA og dette påvirker også de europeiske bilprodusentene som er avhengige av eksport til USA (inkl. bl.a BMW). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at Tesla Model 3 Performance eller Long Range (avhengig av fokus) i dag er den beste elektriske bilen man kan kjøpe og dette tiltross for alle feil og mangler modellen har. Bilen er fantastisk effektiv og såvidt jeg vet er intet grunnleggende med bilen dårlig. Den opplevde kvaliteten er ikke den beste når det kommer til finish på karosseriplater, lakk og montering (og slikt er naturligvis ikke bra), men dette kan ordnes og vil bli tatt hånd om av Tesla på garantien. Bjørn Nyland er i alle fall ikke bekymret for dette når det gjelder hans Model 3.

Tesla lager de mest effektive elektriske drivlinjene, de er også soleklart i ledelsen når det kommer til SW, selvkjørende biler og har enorme mengder data å kalibrere ut fra. Ikke minst har de Musk selv.

tesla model 3 er utvilsomt en bra bil, men produksjonen og kvaliteten holder den tilbake.

la meg sitere en nabo med lang fartstid fra tysk premium:

» jeg ble skuffet og lei over en slik kvalitet på et nytt premiumprodukt i 2019, etter å ha ventet på bilen i snart 3 år. Men etter å ha vært i kontakt med Tesla ang mine problemer med model 3 (ladeluken er bl.a teipet igjen) er jeg lynforbanna. «

Han fikk verkstedtime i slutten av juni..

så model 3, er virkelig vanskelig å anbefale Fredrik, som ide utvilsomt, men som et faktisk produkt, styr unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi har sett nye biler med mer feil og dårlig finish siden 70/80 tallets italienske og britiske biler. Denne perioden var preget av mye streik og uroligheter, noe som førte til en elendig kvalitet på bilene. Dette ekkoet ser jeg i dag på Model 3, de er rett og slett ikke ferdige når de går ut fabrikksportene. Det koster Tesla mangfoldige penger og misfornøyde kunder. 

Amerikansk bil industri slet med dårlig kvalitet på sine biler på 80 tallet. Lee Iacocca kom med en ganske original løsning på dette da han snudde Chrysler fra synkende skip til suksess på starten av 80 tallet. Det hjalp ikke med K-Car bilene når kvaliteten var elendig. Så han tok en Toyota inn på fabrikksgulvet, plukket en tilfeldig Chrysler fra produksjonslinja og sammenliknet bilene. Han ga så streng beskjed om at dette kom han til å gjøre ukentlig frem til kvaliteten ble sammenliknbar, hvis ikke så kunne folk finne seg annet arbeide. Så dette burde Elon ta inspirasjon av, rull inn en G20 3-serie på produksjonsgulvet som mal for hvordan en premium mellomklasse bil skal bygges. G20 3-serie er virkelig en bil med nydelig byggekvalitet og finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er ikke i markedet for en elektrisk bil i dag (hovedsakelig fordi vi bor i Danmark som har dyr strøm og et relativt dårlig utviklet nettverk av ladestasjoner), men på generelt grunnlag mener jeg at det stadig er litt for tidlig å kjøpe en elektrisk bil (ihvertfall i Danmark). Jeg er ingen innovatør når det gjelder nye biler og har aldri vært dette (bortsett fra Mazda MX-5 mrk.I og Citroën C4 Cactus mrk.I som jeg var blandt de aller første kjøperne av i henholdsvis Norge og Danmark). Jeg foretrekker å kjøpe velutviklede og velprøvde bilmodeller - samt alt annet når det gjelder teknikk og gadgets.

Jeg tenker at de som har kjøpt og kjøper en Tesla Model 3 burde få litt ros for dette. De kjøper et relativt uprøvet produkt som koster ganske mange penger, men uten disse bilkjøperne ville mye ha stoppet opp for Tesla. Euforien er en viktig del av hele opplevelsen og den er uten tvil Teslas viktigste salgsargument. Derfor er det utrolig viktig at Teslas norske serviceapparat håndterer kundene profesjonelt og korrekt. Dette har det dessverre vist seg at er en utfordring. På den annen side kan dette knapt komme som en overraskelse iom. at ventetiden for service og ettersyn hos Tesla har vært lang også før Model 3 kom på markedet. Som Bjørn Nyland opplyser i sine seneste videoer på Youtube finnes det imidlertid alternativer og det er lov å være bare litt kreativ selv når det gjelder hva man bør gjøre for å gjøre seg selv en tjeneste.

Jeg mener stadig at Tesla Model 3 Performance og Long Range (begge med dual motor) er den beste og mest interessante elektriske bilen på markedet i dag. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom den varslede oppgraderingen av Model S og X (ingen egentlig facelift). Det handler primært om tekniske oppgraderinger for lengre rekkevidde og bedre ytelser. Innstegsmodellen Model S Standard Range klarer nå 450 Km (WLTP), 0-100 Km/t på 4,2 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. 

Model S Performance inkluderer etter oppgraderingen Ludicrous Mode gratis og dette betyr 590 Km rekkevidde (WLTP), 0-100 Km/t på 2,6 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Model S Long Range har marginalt dårligere ytelser, men en bedre rekkevidde på 610 Km (WLTP) - 592 Km (EPA).

Hva har så Tesla gjort? De har bl.a utviklet nye og mer effektive motorer (en såkalt Permanent Magnet motor er installert foran som på Model 3 Performance istedenfor for en Induction Motor), nye og mer effektive silicon carbide power units (nye invertere som bl.a medfører lengre tid med full effekt f.eks på Autobahn), bedre kjøling av batteriet som nå også kan klare V3 Superchargere (altså signifikant høyere ladehastighet som på Model 3) mm. Totalt er det snakk om ca. 10% bedre effektivitet når det gelder rekkevidde og ytelser.

Bjørn Nyland forklarer dette bedre enn jeg kan... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si Model S har økt kraftig i pris, trodde disse kostet rundt 700 000 kr ferdig på veien. Men de begynner jo på 700 000 kr, en P100D koster jo 1,1 mill. De økte vel prisen når Model 3 kom som innstegsmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teslas prispolitikk er mildt sagt uforutsigelig og relativt forvirrende synes jeg. På den annen side ser man også tydelig at de justerer prisen etterhvert som konkurrerende bilprodusenter kommer med reelle alternative elektriske bilmodeller og justeringene er derfor forståelige ut fra et pris og markedsperspektiv. 

Hvorvidt man synes at toppmodellen er dyr avhenger av hva man legger vekt på. Hvis man f.eks fokuserer på akselerasjonstiden alene er ikke 1,1 millioner NOK mye å betale for en bil som klarer 0-100 Km/t på kun 2,6 sekunder. Jeg vil hevde at dette i relativ forstand er ekstremt billig hvis man først har bestemt seg for å kjøpe en Tesla Model S.

På den annen side ville jeg aldri ha kjøpt en såpass dyr bil uansett bilmerke, men dette er bare mitt synspunkt. For de som er ute etter det hurtigste og mest sensasjonelle gir en slik bil absolutt mening. Det er også ganske utrolig at en stor familiebil kan være såpass hurtig og dette viser etter min mening bare hvor effektive elektriske motorer er i forhold til stempelmotorer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To interessante og etter min mening ganske objektive og informative artikler i relasjon til hhv. korrupsjonssaken mot Renault-Nissan sjefen Carlos Ghosn og den tyske undersøkelsen som påstår at Tesla Model 3 har et høyere CO2 avtrykk enn Mercedes-Benz C 200d. Dette er interessant stoff og vel verdt å bruke litt tid på.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/da-ghosn-blev-gaaet-spillet-om-renault-nissan

https://www.dagbladet.no/nyheter/helt-absurd-a-hevde-at-elbiler-har-storre-utslipp/70996126

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fremstår en pent brukt Model S, gjerne i 70D eller 85D utgave, som et bedre kjøp enn Model 3. Den har hatt noen år på baken og mye er forbedret underveis, den har en bra rekkevidde og er nok generelt sett langt bedre sammenskrudd enn Model 3. På en pent brukt Model S vil sannsynligvis også det som har vært av recalls og problemer vært fikset på verksted allerede. Det er kjekt med garanti, men det hjelper lite om en må bruke mye tid på å levere, vente og hente bilen på verksted i ett sett. Det koster potensielt mye penger i tapt arbeidsinntekt.

PS: for ikke å glemme bagasjeplassen og "praktiskheten" i en Model S. Der de kunne gjort Model 3 til en kjempepraktisk kombikupé ala Model S, A5 sportback eller 4 Gran Coupé, har de laget en innlasting lik 5 GT, bare uten kombiåpningen som ekstramulighet. Helt tullete. Kunne laget en kombikupé-hatch og heller spart penger på å lage dører med rammer på vinduene.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange andre biler jeg heller kunne tenkt meg enn en Tesla hvis jeg skulle brukt en million på en bil. Man får en veldig bra utstyrt 5 serie til den prisen.

Ellers så er det tydelig at Tesla skaper debatt og at folk liker og lese om de. Er det noen som tror at dette hadde blitt en sak i mediene hvis det hadde vært Audi det var snakk om.  https://www.nettavisen.no/okonomi/gjensidige-tesla-eiere-har-betalt-for-lav-premie/3423676547.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Nei. Jeg ser ikke helt hva som er poenget i historien bortsett fra at Gjensidige åpenbart i følge dem selv har hatt en for dårlig risikovurdering i relasjon til de av deres kunder som har en Tesla. Jeg tenker imidlertid at dette like mye handler om at en helt annen kundegruppe nå med Model 3 og etterhvert brukte Model S og X får tilgang til en Tesla. Åpenbart så øker Gjensidiges kunderisiko samtidig.

@papertiger Ja. Model S 70D og 85D er uten tvil gode alternativer til en ny Model 3, men jeg tror at det er en misforståelse at Model S er bedre skrudd sammen enn Model 3. Såvidt jeg vet skiller det ikke mye vedr. måten de er konstruert på og Tesla har fått en del kritikk for dette iom. at Model S grunnleggende er fra 2012. Det er først og fremst tilpassing av karosseriplater, dører og vinduer som generelt er for dårlig på Model 3 og som tidligere nevnt er dette ikke alvorlige feil (bare veldig irriterende når man har kjøpt en helt ny bil).

Model 3's interiør er signifikant mer moderne enn ditto på Model S som f.eks ikke engang har lommer i dørene. Bakseteplassen er også bedre i Model 3 fordi den utnytter plassen som er tilgjengelig bedre. Det aller viktigste er imidlertid hvor mye mer effektivt batteriet er, motorene er og ikke minst at Model 3 kan bruke de mye hurtigere versjon 3 Superchargere (noe som Model S og X først nå kan).

Bare som et eksempel så har Model 3 Long Range AWD med 75 kWh batteri en rekkevidde på 496 Km (EPA), mens Model S 70D og 85D har en rekkevidde på hhv. 390 Km (EPA) og 430 Km (EPA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilverdenen forandrer seg hurtig og den vil aldri mer bli den samme. Mr. Carwow, Mat Watson, er blandt de biljournalistene som er mest oppmerksomme på dette fenomenet og dermed ofte viser klipp fra bilutstillinger i Kina (denne gangen fra Shanghai som forørvig også er Kinas største by med ca. 26 millioner innbyggere - byer i Kina har med andre ord like mange innbyggere som hele land og stater i Europa/USA).

Det er verdt å merke seg at ikke bare har Kina f.eks andre BMW modeller enn vi har (lokalt bygget av BMW i Kina), men hvis de har stempelmotor koster de pga. div. miljøavgifter og/eller toll omtrent dobbelt så mye som man f.eks betaler i Tyskland - og ditto det halve hvis bilen er elektrisk og bygget i Kina. Det popper også hele tiden opp nye bilprodusenter i Kina og noen av disse kommer vi helt sikkert om noen år til å stifte bekjentskap med her i Europa. Det er virkelig innovative tider i Kina som på mange måter minner om 1920-1930 tallet her i Europa og i USA. 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil verden har vel alltid vært i forandring og har sjelden gått tilbake på noe. Men det er litt interessant å reflektere over den situasjonen bilprodusentene er i nå. Før i tiden, tenker da 30 år og eldre så trengte bilprodusentene kun å konsentrere seg om to hovedmarker...Europa og USA. Russland, Øst-Europa og Asia hadde politiske systemer som gjorde salg av vestlige biler minimalt. Produsenter som BMW, Porsche, Mercedes trengte å lage biler som europeere og amerikanere liker. I dag må da lage biler som både europeere, amerikanere, kinesere og russere liker. Da ender vi opp med bestemte modeller som selges i bestemte verdens deler. Før så kunne du f eks kjøpe E12 530 i USA, den kom ikke til Europa. Men det var liksom så langt de trakk strikken, det var ikke snakk om å lage en hel modell kun for USA alene. Så skjedde det noe i resten av verden på tidlig 90 tall, kapitalisme danket ut kommunismen og flere land ble åpnet for det frie markedet. Egentlig så var det en gavepakke for bilprodusentene, plutselig åpnet det seg ett kjempe marked for alle sammen. Millioner av nyrike kinesere og russere ville ha vestlige luksusbiler. Og siden så har de alle sammen vokst seg store og fete, BMW, Vag, Mercedes, Volvo, GM, Ford alle fikk de ta del i kjøpefesten. Jeg leste her for leden at BMW i dag produserer flere V12 motorer enn de noen sinne har gjort. Det stusset jeg på da BMW før hadde to modeller med V12, E31 og E32/E38. Jeg tenkte at M760i var ett litt mer nisje produkt enn hva E32 750i var på sin tid. Og det er den forsåvidt også, men E38/E32 750i ble solgt kun i USA og Europa (pluss noen andre små markeder, men det var ikke her mengden lå). Slik jeg ser det så ville det være dumt av BMW å ikke selge 1-serie sedan i Kina, eller lage X7 for USA. Hadde de ikke gjort dette så hadde de sagt fra seg viktige markedsdeler. Men, BMW står fast på at de tradisjonelle modellene som 1 og 2 serie (og alle variantene av den), 3 og 4 serie samt 5 serien er utviklet med hovedfokus på å treffe det europeiske markedet. 3-seriens største marked er faktisk Europa med Tyskland i front. Så gjenstår det å se hvor lenge det varer, nå er det nye tider igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at bilmarkedet alltid har vært under forandring, men jeg tror samtidig aldri så mye som akkurat nå - eller mer korrekt aldri så mye siden bilens barndom. Bilhistorien er etter min mening utrolig interessant og inneholder det hele med stort sett alt fra storpolitikk - imperialisme, proteksjonisme, rå kapitalisme til brutal kommunisme.

Perioden fra slutten av den andre verdenskrigen og dermed også slutten på det britiske imperiet frem til slutten på den kalde krigen med Berlinmurens fall i 1989 var på alle måter dominert av USA. Amerikanerne kjørte deres eget løp og dette gjorde også de amerikanske bilprodusentene. De bygget deres egne bilmodeller uten større hensyn til hva andre bilmarkeder etterspurte og/eller hadde bruk for. De europeiske og japanske bilprodusentene bygget primært biler for å oppfylle et behov på hjemmemarkedene. De amerikanske bilprodusentene som Ford og GM deltok i dette via bl.a europeiske Ford, Opel/Vauxhall og Mazda. Det var først mange år senere at de europeiske og japanske bilprodusentene begynte å bygge større mengder spesifikke bilmodeller for eksport til USA som med tiden var blitt verdens største og mest lukrative bilmarked.

Det var med andre ord amerikanerne som definerte standarden og europeerne fulgte opp med modeller som bl.a Mercedes-Benz W100, W109, W116, Porsche 928, BMW E31, E32 etc. som alle sammen kunne kjøpes med en V8 motor. Dette var viktig for rekkesekserne, som de europeiske bilprodusentene frem til 1960-70 tallet hadde foretrukket, ble aldri spesielt populære i USA. V8 motorer og automatgear var det amerikanerne ville ha, men som vi her i Europa først fikk råd til langt inn på 90-tallet.

Nå ser vi mer og mer at det er kineserne som definerer standarden og de amerikanske og europeiske bilprodusentene legger seg etter denne. Enn så lenge med spesialtilpassede og primært lokalt produserte varianter av bilmodeller utviklet for de europeiske og amerikanske bilmarkedene, men om noen år vil vi se at bl.a BMW bygger egne bilmodeller primært rettet mot det kinesiske markedet. Historien gjentar seg, men denne gangen med Kina i hovedrollen istedenfor USA.

Et annet trekk vi stadig ser mer av er såkalte globale bilmodeller. Altså "one size fits all", men standarden for hvordan de enkelte bilmodellene grunnleggende skal være bærer mer og mer preg av hva kineserne foretrekker. Årsaken er naturligvis at det kinesiske bilmarkedet er i ferd med å bli det største og mest lukrative bilmarkedet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om folk har fått med seg denne serien fra Carfection med Henry Catchpole, men jeg er i alle fall helt med så langt. Det er også ganske artig at de har valgt de litt mer spesielle variantene innenfor hver generasjon av M3... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...