Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

@sveigis Det er alltid spennende hvis disse gamle bilene stadig eksisterer. Nesten alle bilmodeller går på et eller annet tidspunkt i levetiden igjennom en periode der nesten ingen synes at de er kule og verdien faller. Kunsten er jo at de overlever denne perioden i det hele tatt eller uten for mange dyre skader/slitasjer. 

Noen bilmodeller blir aldri favoritter eller ordentlig verdifulle og de gamle frontmotoriserte Porschene er blandt disse. Veldig ufortjent synes jeg for de er mye bedre enn folk tilsynelatende tror. Mange er dessverre neglisjert og koster for mye å restaurere i dag.

Før vi flyttet til Danmark i 1999 brukte jeg i en periode en frisør på Solli Plass i Oslo. Han hadde en brun 928 (altså den første varianten) som sto parket utenfor salongen. På dette tidspunktet virket 928 litt altmodisch og knapt så kul. Man så heller ikke modellen så ofte så den var egentlig litt av en kuriositet. Frisøren var åpenbart stadig stolt av bilen den gangen, men jeg vet ikke hva som skjedde videre med den.  

Skrevet
19 timer siden, Fredrik skrev:

Alpina E34 B10 BiTurbo må nesten nevnes i denne sammenhengen. Den kom i 1993, men var ikke mindre imponerende med en topphastighet på 290+ Km/t. Det må ha vært litt av et syn med en familie + vovsen susende forbi på Autobahn i slike hastigheter. Ikke så merkelig at noen av pressebildene inkluderte en Concorde. 

https://www.alpina-automobiles.com/en/alpina/news/news-detail/p/30th-anniversary/  

alpina_b10_bi-turbo_6.jpeg

B10 Biturbo er jo en helt fantastisk maskin, og Concorde-bilen (nummer 003 av 507) er som du sikkert kjenner til en av de 11 Biturboene som er i Norge. alpina_b10_bi-turbo_3.thumb.jpg.e79b844a81f87a3b1e76bb4306b688ae.jpgIMG_0564.thumb.JPG.f51f3d1d9ee45e39c4b69768b790d9dc.JPG

Så må jeg arrestere deg på årstallet; B10 Biturbo ble presentert i Geneve i april 1989 og den første bilen ble levert i august samme år. Produksjonen ble lagt ned siden BMW sluttet å produsere M30-motoren i 1994. De siste 50 535i'ene som ble produsert gikk rett til Alpina i Buchloe og ble de 50 siste B10 Biturboene. De 50 siste har de brede nyrene fra V8-modellene, facelift speil og annen hekkspoiler. Bil nummer 507 eies selvfølgelig av Alpina selv.

SportAuto 1/1990 satte B10 Biturbo opp mot Ferrari Testarossa, og forskjell i ytelse var vel mindre enn man skulle tro.

image.png.1a76ff33de6b4f0291c911bdbb763464.png

Men Alpina var jo ikke alene om å "forbedre" BMW'er; Hartge, AC Schnitzer, Kellerners, MK Motorsport og Racing Dynamics gjorde mer eller mindre vellykkede forsøk på det.

Og siden vi stadig er innom Mercedes, så var de også utsatt for det samme, med AMG, Brabus, Carlsson (som jeg innbiller meg var i nært samarbeid med Hartge), Lorinser, MAE osv.

Etter min mening er den naturlige B10 konkurrenten den uimotståelige AMG Hammer, eller AMG 300E 5.6 (og senere 6.0) som var det offisielle navnet. Oppgitt toppfart var 308km/t. 

amg_300_e_6.0_hammer_6.avif

Brabus gikk vel enda et steg lenger og stappet en V12 ned i en W124.

For moro skyld kan jeg oppsummere toppfarten på Alpina sine 5-serier:

  • 1979 E12 B7 Turbo, 300hk, 250km/t
  • 1982 E12 B7 Turbo S, 330hk, 261km/t
  • 1984 E28 B7 Turbo/1, 300hk, 265km/t (Teknikens Värld målte 270)
  • 1989 E34 B10 Biturbo, 360hk, 290+km/t
  • 1997 E39 B10 V8, 340hk, 275+km/t
  • 2001 E39 B10 V8S, 375hk, 284km/t
  • 2005 E60 B5, 500hk, 314km/t
  • 2008 E60 B5S, 530hk, 317km/t
  • 2010 F10 B5 BiTurbo, 507hk, 307km/t - oppgradert i 2012 til 540hk, 319km/t
  • 2015 F10 B5 BiTurbo Edition 50, 600hk, 328km/t
  • 2017 G30 B5 BiTurbo Allrad, 608hk, 330km/t
  • 2023 G30 B5 GT, 634hk, 330km/t

 

Skrevet (endret)

@Orjan Du har helt rett med produksjonsdatoene. Jeg blandet sammen med Alpina E34 B10 3.0 AWD som selvfølgelig er noe helt annet. Uansett ville jeg heller hatt en Alpina E34 B10 BiTurbo enn en av de sammenlignbare W124 variantene. Jeg er heller ikke så begistret for f.eks Hartge og AC Schnitzer. Det var/er litt mer klasse over Alpina etter min mening.

Endret av Fredrik
Skrevet

Om 10 dager er det nøyaktig 36 år siden muren falt i det tidligere Østtyskland. Den dagen/kvelden befant jeg meg i retning nordover på Autobahn litt nord for Frankfurt am Main og opplevde store køer med østtyske biler som ville vestover. Det var sannelig en veldig spesiell opplevelse som jeg har skrevet om tidligere. Jeg kunne selvfølgelig ikke forestille meg hva som ville skje videre med jernteppets fall og Sovjetunionens endelik.

Men hvordan var det så i Østtyskland på denne tiden da vi i vest f.eks kunne kjøpe fine Alpina modeller og mer alminnelige biler som f.eks Mercedes-Benz W124 300E var en ganske vanlig øvre middelklassebil? Svenske Trafikmagasinet gjorde i 1985 en reportasje i Østtyskland som i dag er ganske interessant. 

YouTube- Trafikmagasinet i Østtyskland 1985  

Skrevet

Når Lada er en "snobbe bil" så sier det jo litt om utvalget forøvrig 😲

På 70 og 80-tallet var det en lokal forhandler som enten var importør eller hadde et slags sentrallager for Lada i Norge, det stod massevis av gule, røde, brune og oransje Lada'er klar for salg. Det satte jo også sitt preg på den lokale bilparken, så det var mange Lada'er i trafikken da. Lada 1500 var vel egentlig en Fiat 124 klone som ble bygd i Russland. Husker også en Moskvitch i nabolaget, men utover det var det kanskje ikke så mye russisk å se i trafikken.

vaz-2103_ziguli_108.jpeg

 

Skrevet

Det interessante er jo at i Russland er Lada Nova/Riva (opprinnelig VAZ-2101) mest kjent under det mindre snobbete kallenavnet "Kopeyka" den minste pengevaløren i Russland. Tilsvarer norske ører under kroner. Sovjetene hadde andre finere bilmerker som f.eks Zil og Moskvitch. Hele modellinjen basert på Fiat 124 er i Russland kjent under navnet "Zhiguli" etter en fjellkjede ved Volga floden. VAZ står for Volzhsky Avtomobilny Zavod eller Volga Automobil Fabrikk på norsk.

Hovedsetet for VAZ ligger i byen Tolyatti i Samara Oblast (fylke) langs Volga floden. Navnet Tolyatti er en "russefisering" av etternavnet Togliatti etter Palmiro Togliatti som var en kommunistisk fagforeningsleder i Italia. 

Lada Nova var basert på Fiat 124 (kåret til European Car of The Year i 1967), men endret ganske kraftig for å klare russiske forhold. Motoren var en russisk konstruksjon og ny. Chassiset var laget av tykkere stål og forsterket flere steder. Både bremsene og fjærer var kraftigere samt at undervognen var hevet for å klare dårlige veier på den russiske taigaen. Det ble også installert en ekstra manuell bensinpumpe.

Jeg kan forøvrig huske at jeg helt på begynnelsen av 90-tallet tok en taxi i Oslo som var en Lada Nova. Det var en ganske interessant opplevelse, men ikke en dårlig opplevelse. Man satt litt høyt bak, men det var ok med plass. Komforten var for tidsperioden også ganske ok. Hverken Fiat 124 eller Lada Nova var dårlige biler. Min mor hadde i mange år en Fiat 127 og den fungerte også ganske bra uten store problemer. I motsetning til et par DAF'er hun hadde hatt tidligere. 

Vedr. Lada har jeg alltid hatt litt sansen for Niva modellen. Den er imidlertid ikke basert på Fiat 124 selv om den har enkelte komponenter fra Nova modellen.    

Skrevet
På 31.10.2025 den 14.56, Fredrik skrev:

Vedr. Lada har jeg alltid hatt litt sansen for Niva modellen. 

Helt enig - Niva er tøft. I dag dukket det faktisk opp en på finn - kan ikke være mange igjen av dem nå. Bruktbil til salgs: Lada Niva - 1989 - Rød - SUVOffroad | FINN.no

I følge min "go-to" bil-bilde-nettside ( Index page ) så er den klassiske NIVA'en fremdeles i produksjon! Imponerende at en modelle holder det gående nesten uforandret i snart 50 år (fra 1977 til nå..)

1977 VAZ-2121 "Niva"

vaz-2121_niva_32_02d4059e0b03083e.avif

2025 LADA Niva Legend Sport (2121S)

lada_niva84.jpeg

Skrevet

@Orjan

Et par dager etter at du nevnte AMG Hammer (6.0l) kom jeg over et artig eksemplar. 

Dro på besøk for å hente et eksosanlegg jeg kjøpte via finn, og ble nysgjerrig når jeg så han hadde en navneplate med "Mercedes-Benz 6.0" på veggen utenfor sidedøra inn til garasjen.  Innenfor porten sto det en W124 (C124) 300CE coupe. Meget pen med 18" AMG-felger, skinn, fin senk etc...og med en Chevrolet LS2 6.0-liter motor og gir. 

Godkjent ombygd med LS2 på norske skilt.  Rett og slett en fantastisk bil!

Tok ikke bilder av den, men en en utrolig fet slede  Amerikansk driftssikkerhet i kombo med tysk design/interiør var en skikkelig vinner.  

Skrevet
6 timer siden, Werther skrev:

@Orjan

Et par dager etter at du nevnte AMG Hammer (6.0l) kom jeg over et artig eksemplar. 

Dro på besøk for å hente et eksosanlegg jeg kjøpte via finn, og ble nysgjerrig når jeg så han hadde en navneplate med "Mercedes-Benz 6.0" på veggen utenfor sidedøra inn til garasjen.  Innenfor porten sto det en W124 (C124) 300CE coupe. Meget pen med 18" AMG-felger, skinn, fin senk etc...og med en Chevrolet LS2 6.0-liter motor og gir. 

Godkjent ombygd med LS2 på norske skilt.  Rett og slett en fantastisk bil!

Tok ikke bilder av den, men en en utrolig fet slede  Amerikansk driftssikkerhet i kombo med tysk design/interiør var en skikkelig vinner.  

Har du vært nedover i mine trakter ?

Minner meg mistenkelig om bilen en kamerat av meg bygde for nevnte eier .

Isåfall en skikkelig bil .😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...