Der Barockengel Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Ja.. dine betraktninger er helt korrekte. F12/F13/F06 er alle sammen basert på F10 som igjen deler plattform med F01 (moduloppbygget). Britene har et godt uttrykk for fenomenet... modellen er en såkalt "parts-bin-special" eller basert på gjenbruk av deler på godt norsk.Det er VAG´s store mann Ferdinand Piëch (Ferdinand Porsches barnebarn gjennom datteren Louise Porsche) som er arkitekten bak konseptet rent teknisk, men BMW går faktisk et skritt videre i relasjon til possisjonere modellene i markedet. Ferdinand Pïech selv er faktisk litt mer beskjeden på egne vegne: I et intervju nylig fikk han et konkret spørsmål om modul- og plattformkonseptene var en Pïech-oppfinnelse. Pïech svarte at ideen med å bruke plattformer hadde han fått fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2013 Ferdinand Pïech selv er faktisk litt mer beskjeden på egne vegne: I et intervju nylig fikk han et konkret spørsmål om modul- og plattformkonseptene var en Pïech-oppfinnelse. Pïech svarte at ideen med å bruke plattformer hadde han fått fra BMW. I hvilken kontekst snakket han om? Refererte han f.eks til relasjonene mellom E12/E28/E24 og/eller pekte han på Neue Klasse og konglomeratet av submodeller i den sammenhengen? Litt avhengig av kontekst har jeg ingen problemer med den utlegningen, men utbroderer vi relasjonsmulighetene har f.eks Mercedes-Benz også et par veldig tidlige eksempler på tilsvarende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2013 Har du noen gang tenkt på at du kan printe ut f.eks et nytt karosseri eller interiørdel til din bil? Ikke det sier du... det tenkte jeg nok. Det kan man imidlertid og man kan også printe en helt ny bil (minus motor og drivverk) med såkalt 3D-printing.Fordelene med fremstilling ved hjelp av 3D-printing fremfor tradisjonelle produksjonsprosesser er mange. Teknikken er f.eks tilgjengelig for alle og finnes sogar som open sourche... f.eks RepRap. Teknikken er billig og tillater dermed billige prototyper som igjen vesentlig reduserer utviklingskostnader. Teknikken tillater ekstremt små toleranser vedr. selve fremstillingsprosessen og teknikken tillater former som idag ikke er mulig med f.eks stål og aluminium. Mulighetene er nærmest uendelige og bare fantasien setter begrensninger. Dette har bl.a Jim Kor erkjent og han har derfor bygget den første komplette bilen basert på 3D-printing... den såkalte Urbee 2. Den er kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på at alle delene (minus motor og drivverk) er printet forstår man bedre at dette er ganske revolusjonerende. Jeg tror at dette kommer til å bli veldig stort om bare noen få år... http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d ... =co6085034 Jay Leno viser hvordan teknikken med 3D-printing fungerer sammen med en 3D-scanner. Han mangler en komponent til en dampbil fra 1910, men med en 3D-scanner og en 3D-printer er alt mulig. Dette gir temmelig imponerende perspektiver. Tenk bare hvordan man kan bruke denne teknikken hvis BMW har avsluttet produksjonen av en komponent til f.eks E30 eller f.eks Koed har satt opp prisen med 130% på en del/komponent... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 7, 2013 Share Skrevet Mars 7, 2013 Ferdinand Pïech selv er faktisk litt mer beskjeden på egne vegne: I et intervju nylig fikk han et konkret spørsmål om modul- og plattformkonseptene var en Pïech-oppfinnelse. Pïech svarte at ideen med å bruke plattformer hadde han fått fra BMW. I hvilken kontekst snakket han om? Refererte han f.eks til relasjonene mellom E12/E28/E24 og/eller pekte han på Neue Klasse og konglomeratet av submodeller i den sammenhengen? Litt avhengig av kontekst har jeg ingen problemer med den utlegningen, men utbroderer vi relasjonsmulighetene har f.eks Mercedes-Benz også et par veldig tidlige eksempler på tilsvarende... Jeg mener Pïech har referert til inspirasjonen fra BMW flere ganger, men alltid som en kort kommentar etterfulgt av at VW har utviklet konseptet til et nytt nivå. From the top of my head sier Pïech det omtrent slik: "Konseptet med å bruke plattformer stammer fra min tid hos Audi. Og det var i sin tid BMW som i sin tid satte meg på tanken. De benyttet det på sin 5- og 7-serie." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2013 Piëch begynte hos Audi i 1973 som hovedansvarlig for spesielle oppgaver vedr. teknisk utvikling (Hauptabteilungsleiter für Sonderaufgaben in der technischen Entwicklung) og ble hos Audi i de neste 20 årene frem til han i 1993 ble CEO for VAG. Ergo opplevde han som medarbeider hos Audi alle BMW modellene fom. E12 tom. E34 samt E3 tom. E32. Jeg kjenner til at E12/E28/E24 er relaterte når det gjelder plattform, men er det også en tilsvarende relasjon mellom f.eks E32 og E34 (som jeg umiddelbart finner mest sannsynlig)? Spørsmålet er ikke retorisk ment, men derimot veldig interessant rent teknisk. Mercedes-Benz R129 fra den samme tiden deler plattform med W124 og det ville egentlig være litt merkelig hvis BMW ikke var inne på det samme sporet mhp. economy of scale og effektivisering generelt. Over til noe helt annet: Chris Harris med en Genève rapport - McLaren P1, LaFerrari etc. samt en test av Mercedes-Benz E63 AMG... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 e32 og e34 er så og si identisk på mange måter ja, absolutt innenfor samme platform (de fleste understellsdeler passer om hverandre, samme delenummer). Det samme gjelder faktisk tildels også e31, dog har denne helt annen bakstilling. e60 og e63 er vel samme greia, veldig likt. e8x og e9x også veldig like rent teknisk. e39 og e53, litt annen forstilling pga 4wd og tung bil, men ikke langt unna at disse kan gå som "samme platform" heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 Over til noe helt annet: Chris Harris med en Genève rapport - McLaren P1, LaFerrari etc. samt en test av Mercedes-Benz E63 AMG... CH er bare best. E63 er grom, M5 vil ikke få det lett, og noe som blir helt klart, neste generasjon M5 vil få Xdrive, det er ingen vei utenom, når 2 av de tøffeste konkurentene tilbyr det pr idag. Forvirrende opplegg men dog. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 Det er ikke bare BMW og MB som sliter med registerkjede-havari.Også Audi A4 og A6 bensin sliter med dette. I god VAG-stil mtp svak kundeservice så skylder informasjonsjefen på dårlig vedlikehold av eierene. En person har fått havari på sin A6 3.2 fire ganger... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab I Sverige har de jo også slitt med DSG-havarier på VW Passat. Tar kvelden mellom 50- og 150 000km. VW har ofte vært vriene mot kundene, og vil fordele kostnadene mellom kunde og verksted framfor å dekke girkassebytte på 1-3 år gamle biler. Ang DSG. Det er et stort problem her også! Har to kamerater som jobber hos Møller, og det er opptil flere kasse-skift om dagen.. Helt galskap, og som du sier; Ofte må kunder betale gjerne halve reperasjonen selv. Er ikke akkurat det du ha lyst til etter 30-50k KM.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 Det er ikke bare BMW og MB som sliter med registerkjede-havari.Også Audi A4 og A6 bensin sliter med dette. I god VAG-stil mtp svak kundeservice så skylder informasjonsjefen på dårlig vedlikehold av eierene. En person har fått havari på sin A6 3.2 fire ganger... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab I Sverige har de jo også slitt med DSG-havarier på VW Passat. Tar kvelden mellom 50- og 150 000km. VW har ofte vært vriene mot kundene, og vil fordele kostnadene mellom kunde og verksted framfor å dekke girkassebytte på 1-3 år gamle biler. Ang DSG. Det er et stort problem her også! Har to kamerater som jobber hos Møller, og det er opptil flere kasse-skift om dagen.. Helt galskap, og som du sier; Ofte må kunder betale gjerne halve reperasjonen selv. Er ikke akkurat det du ha lyst til etter 30-50k KM.. Snakket for en tid tilbake med verkstedmesteren hos en ikke merke forhandler om nettopp VAG og girkasser. Han trakk frem de manuelle som også et problem, det var ikke uvanlig med girkasse ras på biler med under 100k på telleren, der og da byttet de kasse på en golf med 80k på telleren. Ifht kvalitet så er vel generasjonen E34 en ingeniør prosjektert bil, og ikke økonomi prosjektert. Derav kvaliteten, kunne tenkt med en E34 med anstendig motor. En bekjent hadde en superstrøken E34 530iat med M5 interiør, glemmer ikke den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 CH er bare best. E63 er grom, M5 vil ikke få det lett, og noe som blir helt klart, neste generasjon M5 vil få Xdrive, det er ingen vei utenom, når 2 av de tøffeste konkurentene tilbyr det pr idag. Forvirrende opplegg men dog. Dette er også noe jeg tror, M5 vil nok komme med Xdrive på neste generasjon. Hadde selv håpt på alt i F10 generasjon men tiden vil vise, F10 har ennå 4 år igjen å leve så tiden vil vise. M5 er kanskje nå den som er tregest til 100, men det er jo en kjent sak at den er lang raskere enn papir talla. Som nevnt tidligere i tråden så har den blitt målt helt ned i 3,7 sekunder på 0-100 så det er nok ikke fare for at den kommer til å henge etter. M5en har også sin fordel men at den slipper den ekstra vekten og drivverk forsinkelsen biler med firehjulsdrift lider under når de kommer opp i fart Ifht kvalitet så er vel generasjonen E34 en ingeniør prosjektert bil, og ikke økonomi prosjektert. Derav kvaliteten, kunne tenkt med en E34 med anstendig motor. En bekjent hadde en superstrøken E34 530iat med M5 interiør, glemmer ikke den. Kan anbefale E34 på det sterkeste. Slitesterke og solide biler som tross høy alder er meget driftsikkre. Kvalitetsfølelsen er en helt annen enn i nyere biler, her har du den solide og tunge følelsen av at ting har høy kvalitet og er godt skrudd sammen. Har hatt min 19 år gamle E34 med 238 000 km i ett år nå, knall god bil synes jeg. Ting liksom bare virker på disse bilene Som ett hint så skal Esveen her på forumet selge sin nydelige 1995 E34 540IAT, denne bilen fortjener å bli tatt godt vare på http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=251405 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2013 Som jeg har nevnt før - nye biler er mye fasade og lite innhold. Opplevd kvalitet er supert, men reel kvalitet over tid er ikke helt tilstede. Jeg har tre biler som har gått henholdsvis 240k, 260k og 360k km. Alle kjører på original motor/kjede og original girkasse/clutch. To av dem har knapt rust selv etter tjue år.DET er kvalitet Før i tiden hadde jeg mange fordommer mot biler som har kjørt langt, men nå forstår jeg at det er viktig å nyansere kritikken. Veldig mye handler om konkurransen den enkelte bilmodellen står opp mot i det markedet den skal selges og veldig mye handler om moderne produksjonsteknikker. Idag kan man i en mye større grad designe biler til en pris enn man kunne før i tiden. Det er heller ikke uvanlig at bilprodusentene subsidierer enkelte bilmodeller med andre bilmodeller for å fronte en teknologi (les: Bugatti Veyron som det med prominente eksempelet) eller utvikle et marked eller en markedsnisje (f.eks Citroën C6). Opel og Hyundai/Kia kjemper utvilsomt en hård kamp for deres andel av bilmarkedet og det er ingen tvil om at bilmodellene de har idag objektivt tilbyr tildels svært mye bil og kvalitet for pengene. Selv om man subjektivt ikke liker disse bilmerkene må man allikevel erkjenne at konkurransen virker i relasjon til at man får mye bil for pengene. Peugeot 406 og Citroën Xantia (deler plattform, motorer og drivverk) er to andre bilmodeller i mellomklassen som for ca. 15 år siden delte skjebne med f.eks dagens Opel Insignia. PSA (Peugeot & Citroën) var fullstendig klar over at 406 og Xantia ville møte brutal konkurranse i et marked som var totalt dominert av VW Passat, billige varianter av Audi A4 og BMW 3-serie, Ford Mondeo, Saab 900 etc. Ergo måtte bilene bygges til en standard som medførte at bilkjøperne fikk mye for pengene i relasjon til spesielt økonomi, holdbarhet og driftssikkerhet (altså ikke utstyr/gadgets som idag). Galvaniserte karosserier, høy kvalitet på drivverk og motorer (spesielt dieselmodellene), høy kvalitet på stoff og plastikk i interiøret, gode dynamiske egenskaper, god plass etc. Kort sagt måtte PSA på alle måter bevise at deres bilmodeller var bedre enn konkurrentenes. Dette var ingen enkel oppgave, men både 406 og Xantia ble en stor suksess som det ble solgt hhv. 1,6 og 1,2 millioner stk. av. Jeg har selv hatt 3 stk. 406 (prefacelift) og har bare godt å si om modellen. Hvis vi spoler tiden 15 år frem ser man at det først er nå at det virkelig begynner å tynnes ut på veiene når det gjelder f.eks Peugeot 406 (iallefall her i Danmark). De som stadig finnes (stort sett dieselmodeller) har imidlertid overraskende lite rust og interiøret fremstår stort sett alltid som relativt lite slitt (spesielt prefacelift)... iallefall i forhold til alder og kjørelengde. Det er ikke uvanlig at disse bilene har kjørt over 500000 Km uten større problemer. Min svoger har en 406 2,1 TD fra 1998 som med original motor/kjede/turbo/pumpe og original girkasse/svinghjul har kjørt ca. 610000 Km. Lite rust har den også tiltross for at den står utendørs 365 dager i året i fuktige Danmark og har gjort dette siden den var ny. De bygger dessverre ikke slike biler lenger... Vår 2003 E46 318d Touring runder snart 330000 relativt problemfrie kilometer, men tiltross for at den er 5 år nyere og har kjørt det halve av min svogers 406 har den allerede mer rust enn den. Mekanisk fremstår BMW´en imidlertid som ganske fornuftig i relasjon til kjørelengden. Den har stadig original motor/kjede/turbo/pumpe og original girkasse. Clutch og svinghjul er byttet hhv. to og tre ganger. Interessant nok har bilen stadig originale hjullagere... sikkert en konsekvens av å alltid kjøre på 195/65-15 dekk/felger kombinert med voksen kjøring. Stoffinteriøret er også stadig helt selv om stoffet på førersetet nå begynner å bli tynnere (dog ingen revner og hull). Jeg er godt tilfreds og kjører lykkelig videre mot 350000 Km.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Mars 9, 2013 Share Skrevet Mars 9, 2013 Citroen har endel "lure" løsninger. Ble vel litt mye vin og escargot under konstrueringen! Hehe Har inne andre citroen pga. dyser. Da diesellekkasje i flammeringer. (c3 2004 1,4D 8v og 16v) På ene motoren er dieseltilførsel i en skrå vinkel, inn mot dysen, slik at man ikke kan trekke rett opp i dysens vinkel inn i motor (med glidehammer). Turbokjøling ligger oppå/over motor (counter productive?) I tillegg er det så tåpelig (les: helvete) å få av innsugsmanifold, at de DIY og tips man finner på nettet, oftest innebærer å skjære vekk gods fra manifolden, for å komme tilstrekkelig til uten å fjerne den. Haha. Blir stadig overrasket over utformingen av det mekaniske på disse merkene. Mye av det ligger selvfølgelig i erfaring, teknikk og spesialverktøy, men også mye idiotisk. Husker også samboeren fikk en opel vectra 90-ish mod. sedan av faren, da hun fikk lappen. Var noen små rustflekker. Ila 12mnd hadde rusten steget med 300-400%, interiøret falt faktisk fra hverandre (div. trim, deksler osv). Byttet mye el. greier som vinduheismotor, sentrallås og div annet. Hjul hengte seg fast, håndbrems frosset osv. Så flyttet hun inn med meg og fikk seg en E34 520i manuell. På halvannet år byttet vi traversforinger bak, og de var gåen når hun kjøpte den. Den hadde ikke rust, men fikk noen striper når hun parkerte bilen i veggen på butikken. Ellers var det et hull i stoffet i førersetet. Hadde en E34 525 på videregående. Også gode greier. Den hadde den typiske slarken i styring. Min far hadde en E34 520i for vel 15 år siden. Den hadde gått langt, og han bytttet vel bare bremser og registerreim. Som mange sikkert har fått med seg, fikk jeg grønt lys av samboeren til å kjøpe 525d LCI, og håper på at den ikke skuffer kvalitetsmessig. Er litt nervøs, og tenker ofte på om en E39 hadde holdt bedre. Men det hjelper ikke at jeg vet E39 er gode biler, når naboene gir meg (jeg-er-bedre-enn-deg-i-din-gamle-bmw blikk) både utenfor huset og når vi handler. Ubehagelig og nedlatende, mot unge mennesker. Faren til en jente jeg virkelig mislikte på ungdomsskolen, kjører rundt i en pre-lci E90 316 og han begynner nesten å le når vi går ut av E46en. Vet man ikke burde bry seg om hva andre mener, men gleder meg så sykt til å parkere vedsiden av ham med 525d LCI. Haha. Gidder ikke kjøpe F10 av den grunn. Da hadde man gått rett i luksusfellen. Tror E60LCI er et fint kompromiss angående bang for the buck (alder, utstyr og pris) Det er altså skikkelig ekle folk her ute. Cayenner står linet opp. Aston Martin, div porche. Jeg bor da på den fattige siden av veien, der man får tregt internett og mindre utsikt. Husker grunnmuren rundt hagen vår raste for noen år siden. Tok noen måneder før vi fikk bygget den opp igjen. Kostet 750K med polakkarbeide. Da fikk en 10 år gammel gutt over veien forbud mot å være venn med min lillebror, fordi tomten vår så "så jævlig ut". Hehehe Min far kjører rundt i A6 stv, og har en nissan micra som andre-bil. Han ble rygget på av en av disse "rikingene", mens han satt i bilen utenfor butikken. De stakk av og kom tilbake etter en stund. Det var da en eldre mann som lærte datteren å kjøre. Fangeren ramlet av og eksosanlegget begynte å bråke. De som rygget i ham, ville ikke føre skademelding og mente min far skulle drite i skaden fordi han kjørte en stygg, gammel drittbil "så dette gjorde jo ingenting". sorry for OT, ble litt revet med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Mars 9, 2013 Share Skrevet Mars 9, 2013 Hvor i Bergen er det slike tendenser? Høres nesten ut som Kalfaret eller Fana en plass. Mange ekle mennesker her i verden. Jeg er heldig og bor i et ganske jordnært nabolag. Mange nye, store, flotte eneboliger, men folk er hyggelig å grei. Går for det meste i biler som Honda, VW, Ford og BMW. Føler det er generelt sett veldig lite snobberi i Åsane Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Mars 9, 2013 Share Skrevet Mars 9, 2013 Det er Mathopen og Skarefjellet! Snerpete fruer til folk som eier diverse firma, eller er gift med folk som har høyere stillinger på marinebasen. Så de verste er de som lever på andre. Hehe. De som tjener de største pengene er det sjeldent man ser noe til. Men det er nok fruene i Cayenne som ler mest av de med billigere biler på parkeringen utenfor rimi. Ser stygt på deg, så et selvtilfreds skråsmil, løfter armen høyt og trykker på fjernstyrte sentrallåsen og sender deg nok et blikk i halvveis sidesyn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå