Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nürburgring/Nordschleife "Die grüne Hölle" er som kjent solgt og representanter for de nye eierne har akkurat holdt en pressekonferanse der de poengterer at banen er bygget av folket for folket og vil også i fremtiden bli brukt av folket. Det vil under velsignelse og ledelse av den store leder, Kim Jong-un, bli bygget en tro kopi av banen i Nordkorea... som et symbol på nasjonal stolthet og kommunismens ufeilbarlighet... og navnet på banen vil bli NorthKoreaRing. Nordschleife vil som et symbol på den vestlige kapitalismens fordervelse og undergang bli ødelagt... :shock:

http://bridgetogantry.com/2/index.php/h ... on-planned

49rbs5pxhmb9cquy8oh8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar Fredrik, tror det må bli en 911 Carrera ja. Skal sjekke litt på mobile.de fremover :)

Kan fort hende den blir litt nyere en 80 tallet sånn sett. Om vi må ha den noen år før den kan hentes gunstig til Norge gjør jo ikke noe så lenge vi kan nyte den på ferier :)

Neste spm jeg da må finne ut av er hvordan det er å kjøpe en tysk bil, ha den i Frankrike med skilter og forsikring OK.

Kanskje like greit å se etter en bil i Frankrike evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste testen der Chris Harris kjører en eldre A3 Type 8P anno 2003 er ikke representativ. Mitt poeng er at Audi med deres siste modellgenerasjoner er på et helt annet nivå kjøredynamisk enn tidligere og det er nettopp dette som vises i helt nye tester (helårsdekk eller ikke).

Det er viktig å forstå dette riktig. BMW har ikke blitt dårligere (med et lite unntak av den elektriske styringen), men Audi har derimot blitt mye bedre. Kjøpet av Porsche begynner å gi synergieffekter. BMW vinner ikke lenger slike tester automatisk, men har fått betydelig konkurranse... og dette er faktisk bra iom. at det betyr at BMW bare blir enda bedre... :)

Testen er lagt opp ifht Aldrende nåværende toppmodel vs ny model, som er hakket under toppmodel.

Begge er fremdeles på markedet, mao testen er valid!

135'n er ikke bare vesentlig billigre, den er raskere og mer morsom å kjøre også.

Det vil bli akkurat samme test som når fremtidige M4 vil gå mot den aldrende med allikevel nåværende RS modellen ifra Audi.

Selvsagt forventer man at den nyere modellen vinner, men i CH sin test av RS3 vs 135i er det ikke toppmodel vs toppmodel, og CH gjør et vesentlig poeng at 135i gir mye effekt og kjøreglede for pengene, ikke ofte BMW får slike ord etter seg.

BMW blir stadig en bedre bil(er), samtidig har auda forbedret seg, har de forbedret seg mer en BMW?

Ikke faen! Hehe.

Blir uansett spennende å se hvor bra VAG vil gjøre auda, ifht Porsche?

Ifht synergieffekter er dette litt vel tidlig.

Å utvikle en ny model tar fort 4 år.

VAG har vel ikke hatt tilgang til Porsche så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi snakker litt forbi hverandre når det gjelder Audi´s kvaliteter vs. BMW. Først og fremst... det er ingen tvil om at E87 M135i er en vesentlig bedre bil enn RS3 (på nær lydbildet som er mye mer sexy i Audien), men dette er ikke mitt poeng. Som Chris Harris understreker er RS3 basert på den gamle A3 serien (8P) og dette gjør en stor forskjell på flere områder... spesielt kjøredynamisk. Testen er reell nok i relativ forstand (les: det er ennå ikke kommet en nyere RS3 modell), men iom. at dagens RS3 modell bygger på et 10 år gammelt chassis synes jeg allikevel at sammenligningen halter ganske mye. Audi kan selvfølgelig mye mer og bedre enn denne gamle RS3 modellen viser... :)

Kjennern: De nordeuropeiske naboene som har lokale biler i vår franske landsby kjører franskregistrerte biler. Jeg hører det samme fra folk i familien som har hus i Spania også. Såvidt jeg vet er tyske premium biler ganske dyre i Frankrike også og i tillegg har de barske miljøavgifter mot eldre biler (les: en lett skjult hjelp til de utsatte franske bilprodusentene). Jeg tror allikevel ikke at du går helt feil hvis du kjøper en 911. En pent brukt 996 er også et alternativ hvis du ikke vil legge alt for mye penger og tid i prosjektet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at testen med RS3 og M135i er høyst relevant fordi som jeg sa i tidligere at RS3 er en bil som kom i 2011, den har som en RS modell svært lite tilfelles med vanlig A3 annet enn råkarosseriet. Også er det jo det faktum at RS3 konkurrerer direkte mot 1M og ikke M135I som retter seg mot S3, så det at BMWen gjør det så bra i denne testen sier mer om BMW enn Audi.

Hadde vært artig om 135en de brukte også var utstyrt med X-drive, skal bli artig å se denne mot A45 AMG som har fått 360 hester ut i fra sin firer turbo. Det er varslet enn 0-100 tid på 4,6 sekunder som er likt med M135I X-drive selv om BMWen har 320 hester i forhold og en tung rekkesekser, skal bli artig å se hvordan A55 går i forhold til BMWen når man kommer opp i laglige hastigheter. M135i bruker 23,6 sekunder på en kilometer med stående start og det er forbasket raskt for en bil som ikke en gang er full M 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik mener sikkert en kilometer med stående start... :P

Please... når dere først skriver i tråden... begrunn hvorfor dere skriver som dere gjør. Svar som "ja"/"nei" er ikke spesielt interessante å lese. Fredrik... nok en gang... vi er ikke enige og jeg synes derfor at vi skal rette fokuset mot hvor bra BMW er istedenfor hvor dårlig Audi er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spooky... BMW Active Noise Control - "PINCH"/"PUNCH"... :-$

Haha, denne var artig! :)

Ps; jeg er ingen skribent, men prøver så godt jeg kan :)

Angående denne diskusjonen om hvor bra audi eller bmw'er er har jeg en ting å si. Samme pokker hvor raske disse audiene er, veier dette aldri opp for bmw's følelse når det kommer til interiør, understell og styring. Mine erfaringer er basert på en 2011 mod a4 2.0t/manuell S-line og en e91 318d m-sport som jeg begge har en god del timer bak rattet i.

På disse områdene faller audi som en stein i vann.. Styrefølelsen er dvask og lite inspirerende, og det finnes lite eller ingen kontakt med veien. Understellet er altfor hardt og det slår i stykker ryggraden om man bare ser en stein i veibanen. Det værste med disse bilene er der du sitter. Der foretrekker jeg å sitte på en kirkebenk i fem timer fremfor en liten time i et audi sete(seriøst).

På alle nevnte områder banker bmw møkka utav audan. Styrefølelsen er mer presis og passe tung, understellet er bedre avstemt og sportsstolene er rene drømmen å sitte i :)

Takk gud for vårt kjære merke bmw! [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse områdene faller audi som en stein i vann.. Styrefølelsen er dvask og lite inspirerende, og det finnes lite eller ingen kontakt med veien. Understellet er altfor hardt og det slår i stykker ryggraden om man bare ser en stein i veibanen. Det værste med disse bilene er der du sitter. Der foretrekker jeg å sitte på en kirkebenk i fem timer fremfor en liten time i et audi sete(seriøst).

På alle nevnte områder banker bmw møkka utav audan. Styrefølelsen er mer presis og passe tung, understellet er bedre avstemt og sportsstolene er rene drømmen å sitte i :)

Takk gud for vårt kjære merke bmw! [-o<

Alt er smak og behag, men hvilke seter i Audien hadde du? At det er S-Line sier ingenting, S-line kan være enten bare utvendig, bare innvending eller begge deler(på alle alternativene får man S-Line merker på bilen). Sistnevnte mener jeg er er ordentlig S-line. Uansett, vi hadde en 2009 A4 Avant S-line(inv og utv), den hadde meget gode seter(S-line setene) og rattet og alt var bare herlig. Det jeg kunne sette fingrene på med den var at den var som du sier litt stiv, da utvendig S-Line har også en del senk pluss stivere, og så var det fremhjulstrekk noe som jeg ikke får helt til. Men alt er som sagt smak og behag, dette blir som nevnt flere ganger her en evig diskusjon.

Vi byttet "nylig" til en 2013 A4 Allroad, hvor det er 40/60 fordeling på Quattrosystemet, 60 på bakhjulene, og det er som en drøm å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M135i bruker 23,6 sekunder på en kilometer med stående start og det er forbasket raskt for en bil som ikke en gang er full M 8)

Tja... min gamle tidligere 911 Carrera 3.2 med kun 231 HK anno 1984 klarte denne disiplinen på 25,8 sekunder. Porsche 911 Carrera med 272 HK anno 1993 klarer disiplinen på 24,7 sekunder. Porsche 911 Carrera med 320 HK anno 2001 klarer disiplinen på 22,7 sekunder.

Hva er BMW´s utfordring i denne sammenhengen iom. at M135i også har 320 HK?... Alt for høy vekt. 1500 Kg er mye også i relasjon til den aktuelle 996 modellen som veier 1320 Kg. Min gamle 911 veide 1280 Kg, men det var en annen tid med et annet fokus på sikkerhet. Ingen av de aktuelle Porschene har ladeluft med alt hva dette betyr i relasjon til dreiemomentet... :)

M|Fjeld: Supert... takk for innlegget... skriv i vei... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne like gjerne byttet ut F20en i en 1M coupe. Denne er basert på et karosseri som snart er 10 år gammelt, og allikevel ville det parkert Audien på de fleste måter.

Jeg ser du skriver at Audi har forbedret seg de siste årene, men det hjelper ikke stort når de beholder ideen med rettstillt motor. Poenget er at grunnoppbyggingen i de fleste Audiene er helt på jordet, og BMW har alltid lagt energi og penger i å optimalisere vektfordeling og drivlinje.

Da hjelper det lite om Audi flytter motoren 5cm bakover og gjør noen små endringer.

Har du sett under en Audi av nyere generasjon før? Og en tilsvarende Bmw? E39 er en mye smartere konstruksjon enn tilsvarende A6, det gjelder også E60, F10, E8x, E46, E9X, F30, F20 osv.

Det er klart det funker å plassere motoren foran styraksen, men er det optimalt? Overhodet ikke.

Det er noe annet med 50-100% av motoren bak styraksen som de fleste BMWer kan skilte med. I tillegg til gode girkasser, gjennomtenkte hjulopppheng og utstrakt bruk av aluminium. Det er dette som gjør at BMW har styring, balanse og agilitet i egen klasse.

I tillegg ser jeg du skriver at E90 ikke er noen "revolusjon" kontra E46. Kjøreegenskaper og sittestilling ER revolusjon i E90 kontra E46. Utrolig fint chassis, mye bedre styring og mye lavere sittestilling en E46!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...