Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Joda, men dette blir peanuts og som å kaste bort kroner for å spare ører. Vektbesparelsen ved å f.eks skifte ut et par stag og et panser med alternativer av aluminium er relativt marginal og etter min mening mer en gimmick (eller i beste fall det lille ekstra) enn et skikkelig tiltak for å gjøre en bilmodell lettere. Det er i dette perspektivet Jaguar´s bidrag til utviklingen var helt eksepsjonelt. Selvfølgelig... på den korte banen handler fravalget av aluminium eller andre lette materialer om økonomi, men i et lengere perspektiv vil bilprodusentene allikevel måtte foreta drastiske investeringer for å få ned vekten på bilene.

Her er forresten en annen bilmodell som gjør bruk av et chassis/karosseri som til store deler består av aluminium. Nå fikk jeg virkelig lyst på en roadtrip i det vestlige USA igjen. Det begynner å bli noen år siden sist (19)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi reduserer vekten på den kommende A4 (B9) modellen (ventet i slutten av 2014) med 100 Kg. Halvparten av denne vektreduksjonen skyldes utstrakt bruk av aluminium, magnesium og plastikk. Basismodellen vil derfor ha en vekt på kun 1330 Kg (dagens BMW F30 316i veier 1460 Kg)... :)

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new ... enamed-B9/

http://www.germancarblog.com/2013/04/au ... eneration/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket tilfeldig ut av vinduet her på kontoret med 2 minutters mellomrom. Første gang: Aston Martin Rapide som passerte. Annen gang: Porsche 991 cab (med taket oppe. En skam i sola!).

Mange fine biler i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet veier mer vet du :wink:

Hehehe... det må vi jo håpe, men jeg tror dessverre ikke at det er en direkte sammenheng når det gjelder biler. I min verden er det stort sett nesten alltid motsatt. De lette bilene med fokus på fahrfreude er de mest interessante... :)

[space]: Aston Martin Rapide har jeg ennå til gode å se "live"... en fantastisk bil... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansh: Ja... moderne støtdempere med ulike elektroniske oppsett/programmer har definitivt gjort mye for komforten når det gjelder helt moderne biler, men i en overgang var det mye tullball på dette området. I tillegg var det i mange år et problem at mange bilmodeller bare ble tyngre og tyngre. Denne utviklingen er heldigvis i ferd med å snu, men det vil nok gå et par generesjoner med bilmodeller før vekten er der den bør være for en alminnelig familiebil (12-1300 Kg).

Jeg kan allikevel ikke fri meg for å gjøre noen refleksjoner rundt felgstørrelsen på dagens biler. Selv McLaren F1 anno 1992 har kun 17" felger og det er en bil som har 627 HK, klarer 0-100 Km/t på 3,6 sekunder og en topphastighet på 387 Km/t. Poenget er trolig, som du er inne på, at bilen veier under 1200 Kg og er relativt liten når det gjelder fysiske mål.

BMW E39 540i anno 1996 med M62B44 motor på 286 HK har kun 16" felger. E46 330i anno 2001 hadde 17" felger. Det hadde også Porsche 911 Carrera (996) med 300 HK anno 1998. Dette er en bil som klarer 0-100 Km/t på 5,2 sekunder og har en topphastighet på 280 Km/t.

Sikker på at det med felgene har noe å gjøre med det tekniske i det hele tatt? Bilene før var jo såpass små at 17" så relativt stort ut. Prøvde mine 17" felger på E61en til en kamerat, og det så ut som trillebårhjul på den bilen. Så rett og slett dumt ut. Riktig nokk lavprofil siden felgene er tiltenkt E30, men likevel. Nye biler sluker store felger uten at det ser på trynet ut! ;) En E65 på 15" f.eks hadde sikkert funket, men sett komplett idiot ut! :P

":wdytix3l]Kikket tilfeldig ut av vinduet her på kontoret med 2 minutters mellomrom. Første gang: Aston Martin Rapide som passerte. Annen gang: Porsche 991 cab (med taket oppe. En skam i sola!).

Mange fine biler i Oslo!

Er ikke mange feite biler som ruller her i bygda, så jeg merka det godt når påsketuristene inntok bygda ja! Så bla. to stk. Panamera, og en CLS 63 AMG Shooting Brake. Den CLSen er feit på bilder, og faktisk myye feitere irl! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det med felgene har noe å gjøre med det tekniske i det hele tatt? Bilene før var jo såpass små at 17" så relativt stort ut. Prøvde mine 17" felger på E61en til en kamerat, og det så ut som trillebårhjul på den bilen. Så rett og slett dumt ut. Riktig nokk lavprofil siden felgene er tiltenkt E30, men likevel. Nye biler sluker store felger uten at det ser på trynet ut! ;) En E65 på 15" f.eks hadde sikkert funket, men sett komplett idiot ut! :P

Som jeg skrev i det samme avsnittet: "Poenget er trolig, som du er inne på, at bilen veier under 1200 Kg og er relativt liten når det gjelder fysiske mål". Så... ja bilens størrelse (eller mer korrekt hjulbuer/åpninger) har absolutt betydning for felgstørrelsen. På den annen side er det få alminnelige biler idag som har såpass store bremser at ikke 17" felger passer rent fysisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det med felgene har noe å gjøre med det tekniske i det hele tatt? Bilene før var jo såpass små at 17" så relativt stort ut. Prøvde mine 17" felger på E61en til en kamerat, og det så ut som trillebårhjul på den bilen. Så rett og slett dumt ut. Riktig nokk lavprofil siden felgene er tiltenkt E30, men likevel. Nye biler sluker store felger uten at det ser på trynet ut! ;)

E30-hjul vil alltid se små ut på en 5-serie uavhengig av felgstørrelse. :)

(Når man varierer dekkdimensjon og felgstørrelse på en bil, vil omkretsen av dekket/hjulet være relativt konstant. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30-hjul vil alltid se små ut på en 5-serie uavhengig av felgstørrelse. :)

(Når man varierer dekkdimensjon og felgstørrelse på en bil, vil omkretsen av dekket/hjulet være relativt konstant. )

Absolutt... +/- 5% variasjon sier loven om omkretsen på et dekk, men rent visuelt kan designet på en felg (og dekk) gjøre en ganske stor forskjell... :)

Sånn rent praktisk: 205/55-16 er en ganske alminnelig dekkdimensjon idag. 205 er bredden på dekket i millimeter, 55 er høyden på dekket i prosent av bredden (i dette tilfellet 112,75 mm) og 16 er felgens diameter i tommer. Rent visuelt er det imidlertid store forskjeller innenfor den samme dekkdimensjonen. Mye avhenger av hvordan dekket er bygget opp, stivheten på sidene, om dekket har felgbeskyttelse, dekkprodusent, type dekk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basismodellen vil derfor ha en vekt på kun 1330 Kg (dagens BMW F30 316i veier 1460 Kg)... :)

Kvalitet veier mer vet du :wink:

Audi sin løsning ifht vekt kommer tidsmessig veldig likt med BMW.

BMW sin neste 7 serie vil inneha endel vektbesparelse, mer enn 100kg vil jeg tro.

Denne skal vi også se neste år.

VW har også festet øynene på den ledende karbon produsenten, den samme som BMW.

Sannsynligvis har MB også sin løsning i nærmeste fremtid, disse kikker på hverandre mye om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store felger så kan de være lette også. Australske Carbon Revolution produserer nå felger som er laget i et (1) stykke karbon (sikkert kjent for noen). Dette betyr at en felg i dimensjonen 12J x 19” er ca. 5 kg letter enn de letteste felgene av mer tradisjonelle materialer. Dessverre så er selve produksjonsprosessen temmelig kostbar så 4 stk. av disse felgene koster ca. 90000 kroner. Jeg anbefaler solide låsbolter... :)

http://www.carbonrev.com/

agr351mvmh846cvimd1b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjul av karbon har vært tilgjengelig for MC i mange år. Men søk på nett, så finner du flere med dårlig erfaring. Karbon er rett og slett lite duktilt. Det tåler veldig mye, men når det først bryter sammen så er det med en smell. Felgen vil ikke bøye seg ved for stor påkjenning, slik en mer konvensjonell felg vil gjøre. Den vil bare kollapse. Jeg vil ikke ha noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...