Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå kan nok riktignok ikke de motorene sammenlignes helt da CLA 45 AMG har turbo, mens S2000 har en selvpustende motor. Bortsett fra det er jeg enig i at det er ganske bra tall. :)

Kan ikke se at jeg sammenliknet dem heller, bare nevnte i en bisettning at det var imponerende med S2000 sin motor tilbake da den kom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda S2000 er definitivt imponerende. En rekkefirer på 1997 cm3 som yter 240 HK uten ladeluft er helt i S14 klassen for å relatere det til BMW. Det er ikke for ingenting at Honda i mange sammenhenger kalles for østens BMW. Jeg er heller ikke alene om å mene at Honda + BMW hadde vært perfect match, men dessverre så er dette ikke sannsynlig idag (les: japansk bedriftskultur er dessverre ikke uten videre kompatibel med vestlig bedriftskultur).

Over til noe helt annet... "singer". Rob Dickinson er leder for Singer Vehicle Designs, Bruce Dickinson´s fetter (Iron Maiden) og var frontsanger i bandet Cathrine Wheel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S2000 er konge å kjøre. Helt jævlig å leve med. Kompis i UK har en. Eller dama har den. Ingen av dem orker å bruke den i London. Hehe.

VTEC er jo uansett konge. Og liker BMW + Honda tankeksperimentet. Men sistnevnte sliter en del økonomisk så det måtte blitt et Bayersk oppkjøp skulle det skjedd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda?

Nissan er vel de som ligger nærmest bmw (og dette er de også kjent for). Spesielt når det kommer til understell og kjøreegenskaper. Fra gamle Datsun og fremover til eks 350z. Er jo historien om Datsun ingeniører som dreiv og måla og fotograferte understellet på en BMW for mange herrens år siden (den gang gjaldt det vel noe 1602/2002 greier).

Og Fredrik90, dette er ikke vondt ment, men det er slitsomt å diskutere når du går i forsvarsmodus, og kverulerer på innholdet i ditt forrige innlegg. For om ikke en direkte sammenligning så var det klare paralleller. At noen da bare påpeker (for deg, eller kanskje bare andre som leser) at det er viktig å ikke sammenligne disse da det dreier seg om med og uten ladeluft, er helt innafor. S2000 kan vel sammenlignes med s14 som Fredrik sier, eller s54.

Og det er vanvittig imponerende tall AMG presenterer. Men det blir spennende å se om man faktisk har full effekt etter å piske den over tid. Moderne motorer er på denne måten svært kjipe. Elektronikken er så god at man kan legge motoren inn i et område hvor det til slutt vil gå varmt, høy egt, bank etc, men så bare legge av effekten når man nærmer seg dette. Personlig mener jeg jo at dette er juks fra ende til annen, og at motorer fra store produsenter skal levere den effekten den er oppgitt med, selv etter noen runder med pisking på bane.

Kommentar til posten over, VTEC er flotte greier, men skiller seg VELDIG fra vanos og valvetronic. Vtec har faktisk en del fordeler over vanos, uten tvil, men også noen bakdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht s2000, så mener jeg dette er en bil litt uten fokus.

Man tar en cab, setter ned i en "racing/banemotor som må piskes for å gå...?

Putt heller en slik motor i en lett no nonsense chassi av en coupe, og fullfør konseptet!

Og la cab'en som aldri blir like stiv og lett, bli brukt for kos men en motor som harmonerer!

Ifht japansk og BMW Fredrik er du litt ute, sjekk ut dette:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=841774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... nå er det ikke mer enn et par dager siden jeg skrev at BMW i fremtiden kommer til å samarbeide med bilprodusenter helt utenfor BMW systemet når det gjelder nye bilmodeller, motorer og drivlinjer. Dette kommer til å bli en trend som nesten alle seriøse bilprodusenter kommer til å følge, men i ulik grad og på forskjellige måter. Ferrari har f.eks allerede varslet at de vil produsere færre biler i fremtiden for å gjøre merket enda mer eksklusivt og rendyrket. Ferrari vil utvikle motorer for Maserati, men ellers vil de forbli helt selvstendige.

viewtopic.php?f=9&t=179727&p=2789072&hilit=plattform#p2789072

Vedr. Honda har den tradisjonelle oppfatningen av merket vært at de er en like stor motor og teknologiorientert bilprodusent som BMW. Honda utviklet bl.a deres første komplette F1 bil allerede i 1964. Honda har også annonsert at de vil levere F1 motorer til McLaren i forbindelse med 2015 sesongen. Mye av den gjengse oppfatningen av Honda som Japans pendant til BMW ble etablert på 80-tallet med modeller som Prelude, Accord, Civic og CR-X.

Dette kan synes litt merkelig idag, men de som husker Hasco Motor AS og ildsjelen Hanne Skotvedt vet at hun i Norge klarte å etablere Honda som en seriøs konkurrent til bl.a BMW. Situasjonen var ikke ulik i mange andre land også. Honda var virkelig stort på 80-tallet og utviklingen ble fulgt opp med bl.a NSX som var en ekstremt sofistikert og kompetent sportsbil.

Idag virker Honda dessverre litt falmet imagemessig og det er derfor ikke usannsynlig at f.eks Nissan er et bedre sammenligningsgrunnlag i relasjon til BMW. Fenomener som dette forandrer seg hele tiden i kraft av hvor vellykket en bilprodusent til enhver tid er i relasjon til markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Fredrik90, dette er ikke vondt ment, men det er slitsomt å diskutere når du går i forsvarsmodus, og kverulerer på innholdet i ditt forrige innlegg. For om ikke en direkte sammenligning så var det klare paralleller. At noen da bare påpeker (for deg, eller kanskje bare andre som leser) at det er viktig å ikke sammenligne disse da det dreier seg om med og uten ladeluft, er helt innafor. S2000 kan vel sammenlignes med s14 som Fredrik sier, eller s54.

Om mitt innlegg ble tolket feil er greit nok, men greia er den at jeg personlig ikke synes disse motorene kan sammenliknes på noen som helst måte. Jeg nevnte bare i samme åndedrag at motoren i CLA 55 AMG er imponerende på samme måte som jeg synes motoren i S2000 var imponerende i sin tid :)

Gjør nå ikke dette så fordømt vanskelig da karer.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvordan man tolker begrepet "klassiker" i relasjon til biler. I min terminologi inneholder begrepet ikke nødvendigvis kostbare og avanserte bilmodeller. Selv en Opel Ascona B 2.0 E med 110 HK fra slutten av 70-tallet er en stor klassiker i min verden. Det er også E21 323i med sin fabelaktige M20B23 motor på 143 HK anno 1977.

Begge disse modellen var samtidige med Porsche 924 som kom på markedet i 1976, men Porsche var den hurtigste og hadde kjøreegenskaper de andre bare kunne drømme om. Utfordringen for 924 og de andre frontmotoriserte Porschene (944, 928, 968 og den moderne ekvivalenten Panamera samt Cayenne) er at de av enkelte fanboys aldri vil bli oppfattet som "ekte" Porscher. Dette er selvfølgelig ikke objektivt korrekt, men hver sin smak... folk må få mene det de vil.

Porsche 924 var en glimrende konstruksjon som Porsche tok svært alvorlig. Allerede i 1979 kom 924 Turbo (931) og året etter kom 924 Carrera GT (937). 924 Turbo hadde offiselt 170 HK, men samtidige tester viste at motoren egentlig ytet ca. 200 HK. Så hurtig var 924 Turbo at Porsche fikk problemer med å forsvare 911 SC (180-188 HK) vis a vis modellen og bedre ble det ikke da 924 Carrera GT kom på markedet med sine 210 HK (samtidige tester viste ca. 230 HK). I denne sammenhengen er det viktig å poengtere at 924 hadde tilnærmet 50:50 vektfordeling, bakhjulstrekk og en matchvekt på knapt 1100 Kg. Oppskriften på en god sportsbil kan faktisk ikke bli bedre.

Hvordan bør man vurdere Porsche 924 idag sammenlignet med jevngamle bilmodeller? Jeg synes at E21 323i er et godt sammenligningsgrunnlag. Ingen av dem har fått spesielt stor oppmerksomhet, men begge har utvilsomt store verdier som prisgunstige klassikere. Porschen er den klart beste av disse to og som jeg har understreket var både 944 og 968 basert på 924. Selve 924 chassiset ble med andre ord produsert i hele 19 år og dette forteller egentlig historien om en formidabel suksess... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak, behag og forskjellige preferanser er poenget i denne sammenhengen. I tillegg er det viktig å ikke observere gamle bilmodeller som Porsche 924 igjennom alt for moderne briller. Modellen er tross alt nesten 40 år gammel. Da den var ny var den imidlertid teknisk, kjøredynamisk og ytelsesmessig minst like kompetent som Boxster/Cayman er idag. Den var en innstegsmodell og at den kun hadde en rekkefirer var heller intet nytt for Porsche. Modellene 356, 912 og 914 (m.fl) hadde også rekkefirere... dog luftkjølte, men de kom også i utgangspunktet fra Volkswagen AG.

Nettopp dette nære samarbeidet med Volkswagen faller mange tungt for brystet når det gjelder Porsche (og åpenbart spesielt når det gjelder 924/944), men her er det viktig å minne om Porsches historie og tekniske fokus. Porsche har aldri vært et like edelt og glamouriøst bilmerke som f.eks Ferrari. Porsche har alltid mest handlet om effektivitet og praktisk kjørbarhet i beste tyske "Quadratisch, Praktisch & Gut" tradisjon.

Porsche 924 var i likhet med forgjengeren 914 et samarbeidsprosjekt med Volkswagen, men pga. ulike praktiske og økonomiske årsaker tok Porsche over hele prosjektet i forbindelse med oljekrisen i 1973-74. I likhet med 914, forgjengeren 912 og dagens Boxster/Cayman var modellen utviklet for å være et billigere alternantiv til 911. Hvorvidt dette er et kynisk konsept er et spørsmål om definisjoner, men de fleste bilprodusentene gjør idag tilsvarende markedsmessige tilpasninger.

I 1976 var Porsche 924 med sine 125 HK ytelsesmessig spitzenklasse i sitt markedssegment. Bare det faktum at den hadde en topphastighet på over 200 Km/t var helt spesielt. Den kraftigere E21 323i hadde kun en topphastighet på 190 Km/t og selv E12 528i var ikke signifikant hurtigere enn 924. Man kan derfor lett forstå at Porsche 924 Turbo (931) var ganske unik da den kom på markedet i 1979. I likhet med dagens Boxster S manglet den ikke mye fra å være gjennomført hurtigere enn 911.

Porsche 924 Turbo er en relativt kraftig oppgradert 924, men motoren er grunnleggende den samme rekkefireren (dog med ladeluft). Porsche så imidlertid tidlig behovet for å oppgradere 924 og dette skjedde i tre faser. Først kom 924 Turbo som implementerte et oppgradert teknisk fundament. I 1981 kom Porsche 924 Carrera GT som implementerte et oppgradert understel med en øket sporvidde og dermed et tilpasset karosseri. I 1982 kom 944 som implementerte alle endringene i tillegg til en ny og kraftigere rekkefirer basert på den ene sylinderbanken fra V8 motoren i Porsche 928S.

Man ser tydelig den visuelle overgangen mellom 924 og 944 på 924 Carrera GT anno 1981

1me18a3prc4b839cuilo.jpg

Hva forteller egentlig denne historien? Etter min mening forteller historien først og fremst at mange dessverre misforstår hva Porsche står for og at modeller som 924, 944 og 928 (og til en viss grad moderne modeller som Boxster/Cayman og Panamera) er tildels kraftig undervurderte som sportsbiler (altså i relasjon til når de er produsert). Porsches utfordring er åpenbart at for noen er bilmerket kun synonymt med 911. Dette er en skam. Porsche står for og har alltid stått for mye mer enn 911... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sexy bil, helt klart, men jeg er enig med Chris Harris.. Elektriske motorer har ingenting i en slik bil å gjøre!

Bilen veier 1640kg totalt sett, men om du tar ut el-motoren så har du fortsatt 610hk og bilen veier mye mindre! Han sier 1100kg i videoen, men jeg veit ikke om det stemmer.. Fortsett å lette bilen på alle mulige måter man kan, og dropp å drasse rundt på el-motor, batterier osv osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår også Chris Harris' frustrasjoner, men 918 er først og fremst en teknisk tour de force for Porsche. Akkurat som med 959 undersøker Porsche de nye mulighetene den tekniske utviklingen byr på med en slags rullende prototype i stor skala. Det er så meningen at de tekniske nyvinningene samt erfaringene man får md disse med tiden skal overføres til de mer ordinære produksjonsmodellene.

Jeg husker at det var tilsvarende kritikk mot 959 da den kom også. Folk oppfattet den som unødvendig komplisert i relasjon til 4x4, bruk av kevlar og nomex i karosseriet, magnesiumfelger, automatisk høydejustering av understelet etc. I forhold til Ferrari 288 GTO og ikke mist Porsche 930 samt div. spinoffs på denne var 959 nærmest et romskip under det 911 liknende karosseriet.

Porsches fokus med 959, tildels Carrera GT og sikkert også 918 er svært virkningsfullt. Porsche har aldri bygget mer effektive og teknisk overlegne biler enn de har gjort siden 959 viste veien fremover på slutten av 80-tallet.

Som jeg skrev i kommentarfeltet til Chris Harris' prøvekjøring av 918 (altså som en kommentar til kritikken av at 918): "Hva om Porsche 918 faktisk viser seg å være hurtigere på banen (Nürburgring/Nordschleife) enn McLaren P1 og Ferrari LaFerrari?"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...