Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kun hatt en VW før vår nåværende Up! (en Boble).. så min erfaring med Folkevogn er relativt begrenset. Det er ingen tvil om at bilen er enkel og at den ikke er spesielt raffinert mhp. støy fra spesielt drivverket. Man hører f.eks ganske tydelig mekaniske lyder når man skifter gear i lavere hastigheter, men ikke mer enn i f.eks en Boble. Jeg synes egentlig at sammenligningen med nettopp Boble gir mening hvis vi ser bort fra alder og motorkonfigurasjonen. Bilen er utviklet for å være liten og enkel, men allikevel stor nok og med tilstrekkelig mange kvaliteter til at den stadig er attraktiv for veldig mange og det behovet de har.

 

Akkurat hva som skjer her i Danmark er imidlertid ikke helt enkelt å forstå. Det er ingen tvil om at Up! i den grad er hypet og at modellen etterhvert vil falle som en sten på bruktbilmarkedet. På den annen side har den 12 års rustgaranti og med en gjennomsnitlig pris på kun 120-130000 kroner skal det godt gjøres av en VW å bli et håpløst økonomisk prosjekt. Verditapet vil uansett bli begrenset.

 

På et mer generelt nivå er de høye salgstallene for Up! her i Danmark interessante. Hva skyldes disse og hvorfor er modellen så populær? Jeg tror at interessen for modellen langt på vei kan forklares ved at de pietistiske småborgerlige idealene står sterkt i landsbyen Danmark. Den er økonomisk, snusfornuftig, støter ingen og har det rette småborgerlige merket på panseret. Salgstallene for de litt billigere tvillingsøskene Citygo og Mii er langt fra like imponerende, men de modellene sender heller ikke ut like solide småborgerlige signaler. Allikevel... tiltross for all denne litt kjedelige småborgerligheten liker jeg vår lille hvite Up! veldig godt... :)

 

Hahaha... Fish... en litt mer sexy semi VW... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette, men noen av dere lurer sikkert på hva greia er med den såkalte "Gudspartikkelen" som for et par dager siden trolig ble funnet i et forskningsforsøk ved CERN i Sveits/Frankrike. Noen beskriver funnet av den hypotetiske elementærpartikkelen som det viktigste siden oppdagelsen av elektronet (1894) og at forsøket som indirekte påviser "Gudspartikkelen" eller mer korrekt Higgs-boson var/er mer avansert enn den første månelandingen.

Higgs-boson ble først beskrevet av den engelske forskeren Peter Higgs, blandt andre, i 60-årene og har inntil nå (tror man) vært en teoretisk beskrivelse av at alle partikler i utgangspunktet er masseløse, men ved lav energi vil de partiklene som vekselvirker med Higgs-bosonet opptre som massive partikler.

Man leter med andre ord etter etter en elemtærpartikkel som virker som en fasilitator for dannelsen av masse... vår fysiske verden og ikke minst universet slik vi forstår det. Dette er interessant for å finne ut hvorfor og hvordan universet ble som det ble etter Big Bang (les "Gudspartikkelen"). Akseleratoren i CERN prosjektet er Big Bang i miniatyr og Higgs-boson er "The Missing Link" (les: fasilitatoren)... inntil nå... :)

http://www.aftenposten.no/viten/CERN-fo ... 35849.html

Den britiske TV-serien "Reality On The Rocks" ble laget på midten av 90-tallet. Mye har blitt forsket på siden den gangen, men serien er etter min mening allikevel interessant i relasjon til Higgs-boson og ikke minst forståelsen av universet. Mange viktige forskere er med... bl.a nettopp Peter Higgs samt Stephen Hawking, John Ellis, Roger Penrose, David Deutsch m.fl.

http://www.youtube.com/watch?v=5K8ZCqBFMN0

http://www.youtube.com/watch?v=3paPm_Y6Ro4

 

Med tanke på dette innlegget er det litt artig at Peter Higgs idag sammen med den belgiske forskeren Englert er tildelt Nobelprisen i fysikk for nettopp oppdagelsen av elementærpartikkelen Higgs-Boson. Dessverre så er den gamle, men geniale TV-serien "Reality on The Rocks" ikke lenger tilgjengelig på YouTube.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Higgs-og-Englert-far-Nobelprisen-i-fysikk-7333115.html#.UlPvXhDwJmc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et par interessante artikler... "Hvorfor genererer tyske biler så mye bremsestøv?" og "BMW 2-serie offisielle data"... :)

 

http://www.caranddriver.com/features/the-power-to-stop-about-that-dust-page-5

http://www.worldcarfans.com/113100964063/bmw-2-series-m235i-220i--220d-official-specs-leaked

 

gallery_38233_76_133265.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre stk. Series 3 Land Rovere (2x88" og 1x109") har jeg sansen for spartanske, men kapable offroadere. Motor Trend´s Jonny Lieberman tar den imidlertid et skritt lengere og tester et par Humvee´s (den militære varianten av Hummer H1). Tiltross deres størrelse og tyngde er det temmelig imponerende hva disse bilene klarer offroad. Litt artig er det også at Lieberman trekker relasjoner til Lamborghinis vannvittige LM002 som har en V12 motor fra Countach... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et par interessante artikler... "Hvorfor genererer tyske biler så mye bremsestøv?" og "BMW 2-serie offisielle data"... :)

 

http://www.caranddriver.com/features/the-power-to-stop-about-that-dust-page-5

http://www.worldcarfans.com/113100964063/bmw-2-series-m235i-220i--220d-official-specs-leaked

 

gallery_38233_76_133265.jpg

Det står ikke noe om framhjulstrekk på denne bilen her, var det ikke noen som hardnakket påsto at 2 serien skulle få det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi kan være ganske sikre på at iallefall 2-serien kommer med bakhjulstrekk. Årsaken til dette er at en motorkonfigurasjon med en langsliggende rekkesekser og kun forhjulstrekk er svært uvanlig (jeg vet ikke engang om det finnes). Normalt vil en slik motorkonfigurasjon medføre en separat drivlinje fra gearkassen frem til forhjulene og da snakker man normalt om 4x4. Alternativt vil en slik motorkonfigurasjon bli vesentlig dyrere å produsere enn om motoren ligger på tvers i motorrommet som f.eks i Mercedes-Benz AMG A45. Med mindre 1-serien og 2-serien evt. baseres på ulike plattformer og drivlinjer (les: hhv. Mini og 3-serien) vil jeg mene at også 1-serien i fremtiden får bakjulstrekk... :)

 

Thundercoil: Enig... en 2-serie virker mye mer fristende enn en 4-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkefunksjonen her er ikke helt patent, men jeg tar sjansen på at dette ikke allerede er diskutert:

 

Er det andre enn meg som har forkjærlighet for Citroën C6?

 

post-69487-0-16395600-1381343437_thumb.j

 

Jeg har aldri kjørt eller sittet i en C6 men har lest mye positivt om bilen. Det er vel ikke akkurat en "drivers car", men tanken på en stor bil med fokus på komfort tiltaler meg. Flott er den også i mine øyne. Bruktprisene nærmer seg levelige nivåer men jeg er usikker på holdbarheten. Sikkert mye som kan feile...

 

I sommers skulle jeg ta fergen fra Lysebotn men det viste seg at en samling med C6'er fra hele europa hadde reservert hele fergen. Har aldri sett så mange C6 på én gang :smile:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere studiekamerat jobbet på Citroen verksted. Han sa at C6 var fete greier, men automaten var bare tull og fandenskap! 

 

Skal kontakte han og høre for å få ting bekreftet/avkreftet!

 

Snakket med han

 

C6 har ikke AL4 kassa(blant teknikkere; Mongo-4), han hadde personlig ikke skrudd på denne modellen grunnet at det tilhørte sjeldenhetene at det kom en innom. Han snakket om 3 kunder som hadde en iløpet av hans 6 år som teknikker der.

Han forteller meg at en C6 kan være risky business nå som den begynner å dra litt på årene. Han sier selv at Citroen utenfor garantitiden kan være dyrt.

 

Citroen kan man gjøre gode bruktkjøp på, men man må passe på og være hendig selv.

 

C5 er gode kjøp, men de har sine feil særlig modell 1 og 2.

 

 

 

vanlige C5 1/2 feil er bremser bak (dårlig patent), bakstillingslager (blir slakk etter mange mil), nevnte feil på kassa om det er automat...
og C5 2 har slitt en del med at blandings spjeldet i varmeapparathuset ryker, og låser seg i kald luft posisjon
dét fordi akslingen er i plastikk, og på vinteren (når folk helst vil ha det varmt), kan den knekke
er en billig del, men hele dashbordet og varmeapparathuset må ut
 
også har det hendt at diverse styreenheter har røket

er av og til litt tull og knot med bakrute og baklukeåpnerene på stasjonsvogna
samt pussergjennomføringa som kan låse seg (som på alt annet)
 
Den nevnte feilen på kassa er lugging etc. AL4-kasse.
 
Konklusjonen er at man bør holde seg unna C5 gen.1, gen. 2 og 3 er mye bedre, men 2ern har også sine feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at 1-serie blir fwd når 2-serie tar over med coupeene.

[...]

 

 

Jeg mener å vite at det i første omgang kun er den kommende 1-serie GT som får FWD. Muligens får hele 1-serien FWD ved neste generasjonsskifte.

 

Den første framhjulstrekkeren fra BMW vil vi se i kommende 1-serie GT (som blir offentliggjort innen få uker). Det er først når neste generasjon 1-serie kommer (rundt 2016) at modellen vil bli framhjulstrekker (3-dørs, 5-dørs) og alle kommende versjoner av 1-serie (f.eks sedan) vil ha driften på framhjulene. 2-serien overtar coupe- og cabrioletmodellene med bakhjulstrekk.

 

Videre diskuterer BMW hvorvidt neste generasjon Z skal stokkes om på. Det er foreslått at dagens Z4 blir en Z5 og en ny Z3 vil se dagens lys. Videre planlegges det en Z1, men denne skal ha, i likhet med 1-serie, framhjulstrekk. Det er også foreslått Z2, Z4 og Z6, men den minste modellen skal ha framhjulstrekk og en Z2 blir derfor motstridende i forhold til det øvrige modellprogrammet.

 

Jeg syntes vel egentlig at Z-modeller med partall vil være det mest fornuftige og dette åpner jo helt klart for en ny versjon av Z8 som en direkte konkurrent til MB SLS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret over at XL1 veier 800 kg sett i lyset av at Audi A2 kun veien rundt 100 kr mer. A2 har plass til 4 eller 5 personer, har utstyr som aircon, airbag osv og er designet i forrige årtusinde.

Det stemmer at den vanligste bensinutgaven av A2 veier ca. 900 kilo. Dieselutgavene veier noe mer - med unntak av 1.2-litersutgaven som kun veier 825 kilo uten fører.

Da har 1.2-literen endel komponenter som skiller den fra andre A2er: Lettere baksete, lettere frontrute, mindre drivstofftank, og utstrakt brukt av understellskomponenter i lettmetall. I tillegg er motoren forholdsvis lett.

Den lave totalvekten var imponerende da bilen var ny - for lenge, lenge siden ;) - og er egentlig ganske imponerende ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange interessante innlegg i tråden nå... :)

 

Jeg elsker Citroën C6, men kanskje mest på et intellektuelt nivå. Bare det at Citroën bygget bilen tiltross for at de visste at den aldri vil selge i tilstrekkelige mengder er imponerende. Det er en øvelse i stolthet over firmaets historie samt tekniske og designmessige løsninger. C6 viderefører arven fra Traction Avant, DS, CX og XM på en glimrende måte. Jeg vil gå så langt som å påstå at Citroën nesten var forpliktet til å utvikle C6... og for en bil! Den er spesiell og sær på akkurat den rette måten. 

 

Akkurat som med en rekke av de andre bilmodellene fra Citroën ender man opp med å enten hate eller elske bilene. Ingen er upåvirkede og likeglade med designet. Dette er også hva jeg liker i en verden der alt for mange har penger nok til å kjøpe intetsigende konsepter og design. Franskmenn og italienere (ja... latinere generelt) ser det helt annerledes og implementerer selve "livet" i tingene de omgir seg med inkl. biler. De har en mer følelsesmessig og intellektuell tilgang til tilværelsen enn oss andre... og bra er det i en verden der tørre "anglosaksiske" økonomiske kalkyler alt for ofte får bestemme rammevilkårene.

 

Apropos den nye 1-serie GT og ryktene om at den blir forhjulsdrevet. Betyr dette at modellen også kun blir levert med rekkefirere som ligger på tvers som i Mini? Det som er interessant i denne sammenhengen er hvordan BMW rent teknisk implementerer forhjulstrekk i relasjon til drivlinjen og hvor fleksibel den vil være. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men de tekniske løsningene er helt forskjellige.

 

Audi A2 er uten tvil en undervurdert modell, men den var ganske dyr... både i kjøp og i reparasjoner. Jeg var forøvrig under Up!´en her om dagen og man forstår jo hvorfor den er lett. Spesielt forstillingen er spinkle greier i forhold til f.eks E46 318d Touring, men så veier VW´en også godt og vel 600 Kg mindre enn BMW´en. Hadde A2 vært ny idag og med f.eks en elektrisk motor ville den ha solgt i store mengder. I denne sammenhengen mener jeg at Audi bare var 10 år for tidlig ute med A2... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt*

En ferge full av C6er må forresten ha vært et interessant skue. :)

 

 

Se der, ja. C6 er allerede diskutert - beklager!

 

Har dessverre ikke bilde av fergen (som ikke er veldig stor) men her er et dårlig mobilbilde av noen få av C6'ene på Lysebotn:

 

post-69487-0-43870000-1381386096_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...