Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tja, fin er den nok ikke men kanskje litt kul. Det ligger én på finn og den er nesten gratis

 

post-69487-0-91372500-1407234996_thumb.j

https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44878364

 

EDIT: Beklager, så feil! Bilen du viser til er jo ikke en biturbo. Jeg har sittet på i en biturbo i Norge på starten av 90-tallet og den gang var det litt av en drømmebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to forskjellige modeller fra samme merke da...litt sånn.. 3serie coupe og 5serie sedan... så kan ikke sammenlignes... eldre Quattroporter blir dyrere og dyrere nede i europa... spesielt de som fremdeles sitter sammen og funker... ikkeno særlig god kvalitet på de bilene dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen av å eie en Porsche gir mening hvis man, som jeg primært gjør, fokuserer på kjøreegenskapene modellene har og ikke så mye på statusdelen. Det gir definitivt en god følelse å kjøre en Porsche og som regel skuffer bilen ikke. Hverken når det gjelder kjøreglede eller ytelser. Denne filmen illustrerer på en god måte mitt poeng. Tiltross for hele 81 HK og 160 Nm mindre enn M4 har 911 Carrera overtaket når marginene virkelig teller (hovedsakelig fordi den er en sportsbil og ikke en sportslig coupé). Slik har det vært stort sett nesten alltid med sammenlignbare gatemodeller (Porsche vs. BMW)...iallefall så lenge jeg kan huske... :)

 

Porsche vs BMW.

Begge har sine svorne fans.

Den første er den ultimate sportsbilen, kompakt, lett og veldig fokusert.

Bmw'n har flere sider, den kan brukes til det daglige, er mer praktisk og med EDC er den også en komfortabel bil

Men kan samtidig kjøres hardt på bane, litt kinderegg mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panamera...cayenne... begge er hverdagsbiler som er praktiske...og kan kjøres hardt på bane...?

Og koster det hvite ut av øya om du ønsker noe mer en Diesel....

M3 er en mye mer komplett og brukervennlig bil enn 911, som det berømte kinderegget som Lasse nevner :) Den er en hårsbredd ifra å være like rask rundt banen som en tilsvarende 911, den har mer plass, bedre comfort og funker egentelig like greit utenfor banen som på banen. Derfor har den blitt en slik suksess og klasseleder :) M5 tilbyr også en bedre total pakke enn Panamera Turbo, for det første så har den sitteplass til fem. Større bagasjerom, kanskje ikke like skarp på banen som Panamera men definitivt bedre på veien og ikke minst ett spiselig utseende :) Ingen biler har vel fått betegnelsen "verdens beste bil" slengt etter seg oftere enn M5, det kommer ikke av ingenting ;)

Ingen kombinerer sport, komfort og brukervennlighet bedre enn BMW, kanskje litt for kompromissløst vil noen si men genialt vil andre si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller du litt, jeg kommer på en bil som har fått det slengt etter seg vesentlig flere ganger! ;)

mercedes-benz-w123-2.jpg

Du misforstår! Jeg mener ikke i slitestyrke men i bruksområder, M5en er familiebilen som er en superbil med plass til hele familien. Det har den vært siden den skapte klassen for supersedaner tilbake i 1985. Siden konseptet er så komplett så har den ofte blitt kalt "verdens beste bil". Andre biler har blitt kalt "verdens beste bil" pga andre ting som driftsikkerhet og suksess :) Som f eks W123 og VW Golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og koster det hvite ut av øya om du ønsker noe mer en Diesel....

M3 er en mye mer komplett og brukervennlig bil enn 911, som det berømte kinderegget som Lasse nevner :) Den er en hårsbredd ifra å være like rask rundt banen som en tilsvarende 911, den har mer plass, bedre comfort og funker egentelig like greit utenfor banen som på banen. Derfor har den blitt en slik suksess og klasseleder :) M5 tilbyr også en bedre total pakke enn Panamera Turbo, for det første så har den sitteplass til fem. Større bagasjerom, kanskje ikke like skarp på banen som Panamera men definitivt bedre på veien og ikke minst ett spiselig utseende :) Ingen biler har vel fått betegnelsen "verdens beste bil" slengt etter seg oftere enn M5, det kommer ikke av ingenting ;)

Ingen kombinerer sport, komfort og brukervennlighet bedre enn BMW, kanskje litt for kompromissløst vil noen si men genialt vil andre si :)

 

og så tar vi av oss de tjukke fanboybrillene og beveger oss tilbake til den virkelige verden og der tilbyr 911 en god del ting som M3 ikke gjør. M3 er en 3-serie (toppmodellen men likefullt), 911 er designet fra grunnen av som et ikon og en klasseleder på alle mulige måter. Folk som vil ha en 911 vil ha en 911, ikke en 3-serie med stor motor og diffsperre...

 

Du er på jordet her, og at M5 er bedre på veien enn Panamera er jo også i beste fall tvilsomt. Ingen av disse bilene er banebiler, de veier 2 tonn så hvorfor du drar inn det er litt pussig.

 

Mange mener derimot at BMW i større og større grad har mistet seg selv de siste årene, og nå for det meste produserer turboladede hvalrosser på 2 tonn i sitt forsøk på stjele kunder fra Audi og Mercedes ( noe de lykkes med for all del, men Fahrfreude har det aldri vært mindre av enn nå til fordel for luksus - bmw pleide å være for de kjøreglade ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

savner lyden av de brutale gamle m5ene :(

 

tidene forandrer seg, samme gjør bilene, det er ikke noe vi dessverre får gjort noe med, enten kan vi henge med eller bli igjen som de E30 eierene xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de nye får du jo kunstig lyd via høytalerne som skal forestille motorlyd..sier vel litt om hvordan trenden er hos BMW for tiden.

Nei, nå for tiden er det "same shit different wrapping" enten du velger Audi RS, M5 eller AMG… BMW tilfører ikke så mye lenger synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de nye får du jo kunstig lyd via høytalerne som skal forestille motorlyd..sier vel litt om hvordan trenden er hos BMW for tiden.

Nei, nå for tiden er det "same shit different wrapping" enten du velger Audi RS, M5 eller AMG… BMW tilfører ikke så mye lenger synes jeg...

skandale at m3 er 6 sylinder også! Når jeg tenker på m biler så dukker alltid v8en og v10en til m5 og m3 opp. Kan ikke forestille meg en M bil med 6 sylinder og kunstig lyd. Skal ikke si bilen er dårlig, noe den rett og slett ikke er, men det er ikke det samme med de turbomotorene, når man kjører bil i millionklassen og 400hk så burde det være bedre lyd og motor i de bilene. 

Men dagens miljøfokus tillater ikke slike biler som vi pleide å få fra bmw :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historieløs ;)

rett meg om jeg tar feil, men var ikke forrige generasjons m3 v8er? de forrige generasjonen har jeg ikke mye peiling på, men jeg sikter til 4liter motoren i de gamle m3ene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...