Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå ja... citroen har faktisk kommet seg betraktelig siste årene..har selv vurdert 1.gen c4 som bruksbil par ganger.. Eneste grunnen til at jeg ikke ender opp med en er for den jeg vil ha med riktig utstyr enten blir solgt før jeg rekker å kjøpe eller har helt feil pris...

 

Nye cactus er såpass fresh at den garantert vil bli en hit blant middelklassen snart.. kult design, bra plass og billig økonomi er nok viktige faktorer her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Citroën Cactus leverer glimrende driftsøkonomi er den på flere områder såpass spesiell at den skiller vannene på en måte som ikke ligger langt tilbake for noen av Chris Bangles kreasjoner. Noen (inklusiv meg selv) elsker designet og de tekniske løsningene fra første stund, mens andre aldri blir fortrolige med bilen. Det som kanskje taler mest mot å kjøpe en Cactus er det faktum at den er en Citroën. Hverken driftssikkerhet (jmf. ulike forbruker tilfredshetsundersøkelser) eller gjensalgspriser understøtter et kjøp av en Citroën. Jeg tror at dette får en viktig betydning for hva slags bilkjøpere som kommer til å kjøpe en Cactus. Konkurransen i denne delen av markedet er såpass hard at mange potensielle kjøpere av Cactus kommer til å velge mer opplagte bilmerker enn Citroën.

 

Ergo skal man på godt og vondt virkelig ville ha en Citroën og i dette perspektivet gir Cactus mening. Som en ny Citroën tilbyr den et friskt pust av nytenking og artige varianter på kjente Citroën løsninger og merkesaker. Her er det viktig å påpeke at selv om Cactus markedsmessig er en del av C4 familien er den basert på en forlenget DS3 plattform og det er realiteten snakk om en helt ny bilmodell. Cactus er bl.a over 200 Kg lettere enn C4 (noe som er oppsiktsvekkende mye i forhold til at de fysisk er nogenlunde like store) og iom. at det stadig handler om et stålchassis har Citroën måttet endre det meste på Cactus. Praktisk talt ingenting er overført fra C4... ingen karosseriplater og heller ikke interiøret.

 

Det mest interessante i denne sammenhengen er understelet og måten bilen oppfører seg på veien. Citroën er viden kjent for deres tradisjonsrike hydrauliske fjæringssystem, men moderne støtdemperteknologi har idag langt på vei gjort dette systemet redundant. Systemet har sine fordeler, men overordnet tilbyr det ikke signifikant mer komfort og/eller bedre kjøreegenskaper enn tradisjonelle stålfjærer og gode støtdempere også kan tilby. Ergo er det idag kun de dyrere variantene av C5 som har et hydraulisk fjæringssystem (som et alternativ til luftfjæring på konkurrentenes modeller). Citroën har derfor valgt å fokusere på konvensjonelle fjærer, men samtidig optimalisert understelet slik at det tilbyr mest mulig av den samme komforten og kjøreegenskapene som det hydrauliske fjæringssystemet gjør.

 

Vi fikk en forsmak på dette da vi ved en tilfeldighet fikk en C5 med konvensjonelle fjærer av Sixt i Flensburg da vi skulle leie bil i sommerferien. Fjæringssystemet på den bilen er utmerket og tilbyr en kjørekomfort som totalt sett er nesten bedre enn en tilsvarende C5 med hydraulisk fjæring... iallefall opp tom. 130-140 Km/t. På Cactus har Citroën gått et skritt videre med konseptet (bl.a ved å tilby vesentlig mer styrefølelse... faktisk som en følge av overgang til elektrisk styring) og kjøreopplevelsen man får minner ikke så rent lite om de eldre modellene CX og XM. Fjæringen er ekstremt myk... spesielt etter BMW standard, men også i forhold til de fleste andre bilmerker. Hvorvidt man verdsetter denne finessen er selvfølgelig en smaksak... som det alltid har vært.

 

En annen litt artig finesse er utformingen av forsetene som mest av alt minner om en todelt sofa. De som har sittet i en eldre Citroën som f.eks CX vet hva jeg snakker om. Filosofien bak disse setene er omtrent 100% motsatt av f.eks BMW's sportsseter, men konseptet fungerer og komforten er glimrende i relasjon til hva slags kjøring bilen legger opp til. Heller ikke dette er en løsning som faller i smak hos alle. De fleste forventer mer tradisjonelle forseter og hvis man samtidig ikke er åpen for alternative løsninger er f.eks en Golf et langt mer opplagt valg.

 

Jeg tror derfor at terskelen for å virkelig legge penger på bordet for en Citroën Cactus er rimelig høy. Umiddelbart tenker jeg at en sammenligning med slik tradisjonelle SAAB kjøpere var (les: stort sett lærere og akademikere) ... ikke er helt gal. Det er nesten nødvendig med en intellektuell tilnærming til bilmerket og bilen for at man skal være eller bli interessert. Basert på helt alminnelige kriterier tror jeg ikke at Cactus har en sjanse mot konkurrentene. Citroën vet dette og derfor er Cactus såpass spesiell som den er... :)   

 

 

Lasseh: Takk til deg også for hyggelige ord. Linken til artikkelen virker ikke, men mon ikke det er denne?... :)

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/comparison-bmw-m4-vs-m235i-vs-b4-biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F45 2-serie Active Tourer har kommet på markedet og de første artiklene der biljournalister fra media som ikke spesielt skriver om biler har blitt publisert. Danske Jyllandsposten (omtrent svarende til Bergens Tidende) omtaler modellen som intet mindre enn BMW's "judasbil" (4/6 stjerner). Dette er sterke ord, men som jeg har vært inne på tidligere er det definitivt mange følelser involvert når BMW nå har begynt å produsere biler med forhjulstrekk under eget navn. Jeg tror imidlertid at modellen både er og kjører glimrende... :)

 

http://bimmers.no/page/index/_/bimmers/hva-gj%C3%B8r-en-bmw-til-en-bmw-r46

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6935931/bmw-s-judasbil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om Porsche gjorde det ville de vært vesentlig mye lengre fra "grunnlaget" sitt enn det BMW er nå.

Jeg bryr meg ikke så mye om active tourer, så lenge de holder den ubrukelige drivlinja si der. Når vi mister 1 serie med bakhjulstrekk da skal du se det blir mer utrivelig å skaffe seg en billig "kjøremaskin".

Det eneste negative med active tourer per i dag er utvanning av merket. BMW er også kjent for å være klasseledende hva kjøreegenskaper angår, og de tar nå på seg en utfordring jeg ikke er helt overbevist om at de er klar for. Eller sagt på en annen måte så må de nå bevise at de leder klassen mot langt flere modeller og produsenter enn før. Videre gir det også rom for at BMW sakte men sikkert kan prise opp 3 serie.

Når det er sagt, er det ikke fint at husmor kan gå å kjøpe en kjøreglad og "kul" BMW MPV for omtrent samme type penger som konkurrentene? (med forbehold om utstyr på basisversjon, og hvor dyrt ekstrautstyret blir). Altså, har man behovet for rimelig 7seter, så er det jo fint å ha muligheten til fortsatt å kjøre BMW?

For dem som er konsekvente med å velge kjøreglade biler når de kan da.. (Ja det var et spark i siden ;):P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hatet jo Porsche når de lanserte Cayenne...og Cayenne Diesel...og Panamera...Med diesel... Men du ser jo nå at disse modellene er de som selger mest...Om ett par år er det glemt at F45 var ett hatobjekt i 2014 :P

Er ikke helt sikker på det, 2 AT vil helt klart finne sin tilhengerskare takket være sitt design, merkenavn og kjøreegenskaper. Men ikke glem at Diesel og SUV var nødvendig for Porsche om de skulle øke sitt salg, 2 AT er mer en nisjefyller og er ikke tenkt til å ene og alene øke salget til BMW. Se heller på den som en del av en større strategi om å øke salget i alle segmenter :)

Det ser ut til at 2-serie Active Tourer også blir en skikkelig familiebuss... ;)

 

http://www.dinside.no/930047/bmw-2-serie-active-tourer-kommer-som-7-seter

Ordet "familiebuss" blir litt feil å bruke her, da snakker vi heller om biler som Mercedes V-klasse med 10 seter og slikt. En 7 seters 2 AT vil gå inn under klassen minivan eller MPV som vi kaller den her i Europa. BMW har forøvrig en 7-seter i sortinementet fra før, nemlig X5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bortifra an 2-serie AT kan bli en aktuell familiebil for min egen del om få år. Selv om e61-en vi har nå fungerer veldig bra til dette nå, er det relativt trangt i baksetet, og jeg ser ikke for meg hvordan vi skal klare å plassere tre barneseter i bredden på en sikker og fornuftig måte om det skulle bli aktuelt.

En slik i 225i, og gjerne med xDrive tror jeg faktisk kan bli en ganske grei bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke så mye imot Active Tourer konseptet (ref: "Hva gjør en BMW til en BMW?" artikkelen), men det er ingen tvil om at modellen er en aldri så liten utfordring for BMW entusiasten i meg... og da kanskje spesielt som "buss". Jeg er ellers ganske enig med deg awt at bilen som xDrive gir mer mening hvis man allerede har erfaring med BMW. Såvidt jeg forstår regner imidlertid BMW med at rundt 70% av 2AT kjøperne vil være folk som kommer fra andre bilmerker. Jeg forstår faktisk at dette er alt for økonomisk fristende for BMW til å ignorere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og på motorsykkelfronten så kan man nå kjøpe scooter! Finnes til-og-med i elektrisk variant

post-69487-0-97072100-1408988555_thumb.j

 

Jeg var på Spa-Franchorchamps i helgen og så Formel 1. En stor opplevelse selv om lyden i turbomotorene ikke kan måle seg med de selvpustende fra forrige år. Ikke lett å ta bilder men her er et av danske Kevin Magnussen

post-69487-0-13994100-1408988718_thumb.j

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...