Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kan også tipse deg om at bilfilmen Rush ligger på Netflix, virkelig bra og interessant film i og med at den er basert på en sann historie :)

Volvo har jeg alltid likt og jeg tror at grunner er at jeg har hatt mye Volvoer rundt meg i min oppvekst. I vår store familie (har 7 tanter og onkler på mors siden og 5 på fars siden) så har det alltid gått i enten BMW, Volvo eller amerikanske merker, derav min fasinasjon for disse bilene. Har faktisk alvorlig vurdert Volvo ved ett par anledninger men problemet er at jeg ikke har klart å la være å måle dem opp mot tilsvarende BMW og da går det til BMWens favør som regel. Men jeg hadde en lengere kjøretur i en Volvo 940 stasjonsvogn for noen år siden, komfortabel bil å kjøre og man sitter nesten på utstilling å kjører. Ellers så tror jeg Volvo må ha bilverdenen sine beste bilseter, selv om komfortsetene i min F10 er veldig nærme ;)

Min bestefar som drev sitt eget byggmester firma kjøpte seg på midten av 80 tallet (1985 tror jeg) en helt ny rød Volvo 245 Turbo, som varebil. Han begynnte å smått å bli dårlig knærne og gjorde mindre og mindre arbeid selv så han fartet mer rundt på byggeplasser osv der firmaet hans var engasjert samt rundt å så på anbud. Min far som på denne tiden var noen år yngre enn hva jeg er nå hadde sansen for denne bilen, den var jo sprek og som han har fortalt i etter tid så gikk det an å spinne dounuts med den :P Det var visst ikke mye å bytte på denne og hans egen Golf Mk1 GTI i ren akselerasjon rett frem 8)

Bilen hadde han vel frem til slutten av 90 tallet så denne husker jeg godt selv, 5 år etter kjøp kunne man sette inn baksetene uten kostnad og da var det en ypperlig familiebil som ofte ble tatt på langturer akkruat før jeg er i stand til å huske noe. Og bilen lever visst ennå, dessverre som rånebil/gatebil med masse trim og garantert en annen farge enn originalfargen. Naboen min er nemmelig veldig inne i Volvomiljøet og mener iallfall bilen skal befinne seg på det indre østland ett sted, som turbobygg...

post-47692-0-33082100-1410509043_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Citroën C4 Cactus med dieselmotor og manuelt gear er genial, men man må forstå bilen for å kunne like den (her tror jeg helt bestemt Saab og Citroën har mye til felles). Det mest fremtredende med vår Citroën er den myke fjæringen (skikkelig oldschool Citroën) og HDi motorens kultiverte gange. Dette er så langt fra såkalt sportslighet som det er mulig å komme på sivilisert vis. Infotainmentsystemet og ikke minst forsetene er også av en helt annen og mye bedre verden. I høstferien blir det langtur til Berlin, Dresden og Hannover med innlagte pauser i Dessau (Bauhaus) og Weimar... :)

Kult! Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke synes noe om C4 Cactus i starten. Nå har den vokst litt på meg og jeg synes den er morsom og kul! At den skiller seg ut er bra, trafikkbildet trenger biler som er annerledes! :-)

Før jeg gikk i anskaffelse av min Veloster så jeg også litt uoffisielt på andre mindre vanlige biler, type Alfa Romeo Giulietta/ 159 Sportwagon, Citroen C6, Mini Countryman/Clubman, i tillegg til vanlige Audi og BMW selvfølgelig. Jeg tror jeg har gjort et godt valg, den har alt av utstyr som er mulig, ikke gått så langt og fortsatt har 3 år igjen av nybilgarantien! Neste bil blir nok enda større men det er ikke før om noen år, har virkelig fått sansen for Jaguar XF og XF Sportbrake, sistnevnte er himla dyr og man får vel god a4 allroad/3-serie x-drive til den prisen. XF begynner å falle ned til et greit prisleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men du skjønte sikkert hvilken bil jeg refererte til i innlegg over her... Blåser langt i om det er en M5, 535I eller for den saks skyld en 518, jeg syens denne sekvensen i filmen er kul. Punktum!

Du trenger ikke å tøffe deg. Saken er at jeg så litt frem til å se en gammel e34 m5 i tøffe kjørescener, men dessverre så var det dårlig med det.

Videre så blir det tåpelig med måten du skyter rundt deg i alle og enhver tråder her inne om hvor ille alle ombygde biler er, at de ikke er verdt noe, at eierne ikke er ekte entusiaster osv. Hvorvidt filmen er kul eller ikke, eller om du synes det, har jeg aldri kommentert.

Når det er sagt så husker jeg at jeg likte denne når den kom:

Men ble lettere skuffa når jeg så den igjen nå. Dog e38 med manuell og spenstig kjøring er synes jeg er kult ;) Har også litt sanser for Statham som "action skuespiller".

Fredrik: Takk for linken til youtube klippet. Balansert, fint og underholdende. Jeg synes dog utvilsomt at utviklingen er litt trist, og ville blitt sprø av bremse effekten som slår inn når du går helt av gass for å hente strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å tøffe deg. Saken er at jeg så litt frem til å se en gammel e34 m5 i tøffe kjørescener, men dessverre så var det dårlig med det.Videre så blir det tåpelig med måten du skyter rundt deg i alle og enhver tråder her inne om hvor ille alle ombygde biler er, at de ikke er verdt noe, at eierne ikke er ekte entusiaster osv. Hvorvidt filmen er kul eller ikke, eller om du synes det, har jeg aldri kommentert

Tøffe meg? Er du seriøs eller... hvem skal jeg tøffe meg for? Poenget er at klippet er kult uansett hva slags bil det er syens jeg, greit nok at det er skuffende at det ikke er noen ekte M5 de kjører men når vi ser hvordan det går med bilen til slutt så er iallfall jeg glad at det ikke er noen ekte håndlaget M bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så husker jeg at jeg likte denne når den kom:

Transporter filmklipp.

Men ble lettere skuffa når jeg så den igjen nå. Dog e38 med manuell og spenstig kjøring er synes jeg er kult ;) Har også litt sanser for Statham som "action skuespiller".

 

Det var denne filmen som åpnet øynene mine for BMW i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: Det du skriver om Volvo 240 (og Lada... mangler bare Fiat 127) er jeg veldig enig i. For ikke så alt for lang tid siden da Norge var et ganske annerledes land var disse bilmodellene veldig vanlige på veiene. Volvo 240 var uten diskusjon en av de aller beste familiebilene man kunne kjøpe og den lå på toppen av bestselgerlistene igjennom store deler av 80-tallet. Bruksverdien var skyhøy... og det var etterhvert gjennomsnittsalderen også. 240'ene gikk langt og havnet først hos høggeren når de var helt kjeks etter 17-18 år. Inntil for noen år siden var 240 stadig ganske vanlig her i Danmark også, men nå er det sjelden at man ser modellen i trafikken. En lokal original kjører imidlertid daglig sin Volvo 740 stasjonsvogn og den er jo nesten like gammel. Det jeg spesielt liker med denne modellen er panoramavinduene rundt hele bilen. De gir en helt annen og mye bedre kjøreopplevelse enn mange moderne biler med smale vinduer presterer (noen nye biler gir meg helt klaustrofobi på dette området)...  :)

 

Det jeg likte best med 240en var i trange parkeringshus (f.eks. Oslo City) - da kunne man rygge inn i veggen til det stoppet. Solide STØTfangere i ordets rette forstand. Når jeg satte på Turbo-vinge på bagasjelokket ble det lettere å lukeparkere da man så hvor bakluken endte. Ellers er det en OK bybil, da den i likhet med MB W124 har en pervers bra svingradius.

Faren min eide en periode en 1977-modell 245 lik den på bildet. Den hadde gått 270 000 km da vi la på tur ned til Italia. Vi fikk dog et ufrivillig stopp i Provence noen dager da fjørene på høyre side knakk på motorveien midt på natta, og bilen måtte på verksted. Men den koste seg i lastebilfila tur-retur Italia, og året etter tok den en paradetur rundt i Danmark/Nord-Tyskland. God bil, men slet med mye rust i spesielt forskjermer og gulv. Noe av grunnen kan være at den hadde gått på Vestlandet med mye fuktighet - husker den hadde gamle Bergensskilter - SN93xxx-skilter.

 

post-47117-0-51830100-1410570922_thumb.j

 

Det jeg savner mest med moderne biler er muligheten for å kunne ha armen i vinduskarmen. Det moderne designet/beskyttelsen gjør at man ikke får den samme gode "råne-stillingen" som i eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar(far til min mor) kjøpte i sin tid en slik 245L(Lyx?) ny, han har den enda. Han holder til i Valdres hvor det ikke saltes stort(begynte å salte E16 gjennom valdres for mindre enn 10 år siden). Bilen er helt original og det finnes overhodet ikke rust på den! Mener den har gått rundt 340 000km, han brukte den som snekker-bil i sitt yrkesaktive liv.

 

Jeg vet ikke om dette var en dyr eller billig bil da den var ny, men jeg er ikke imponert over komfort, seter og løsninger, mwn det er rett og slett skikkelig Volvo!

Det jeg liker er all sjarm den har, og at akkurat denne modellen er blitt uhyre sjelden å se langs veien! En annen i slekten på min alder har hatt ønske om å få kjøpe den, men min morfar har ikke villet selge den til han da det er fare for at det blir brukt for hardt(raggar-bil).

 

Bilen har vel ikke blitt polert siden den var ny, og den tiden da den ble kjøpt var det veldig trendy og velge trafikksikre lakkfarger. Siden Volvo alltid har tenkt mye på sikkerhet kom de med en slags gyselig gulfarge.. Minner litt om fargen på den gamle Idun-pølsesennepsflaska(gul med hvit skrift).

Min mor forteller at de hadde en tilsvarende bil noen år før, men grunnet høyt oljeforbruk(Peugeot motor?) ble den byttet ut med denne. Fra en nydelig burgunderfarge, til en gyselig "trafikksikker" farge :P

 

Bilen har vært tro i tjenesten, byttet clutch og litt bremsedeler, olje og filter. Så har den gått på turer fra Valdres til Stongfjorden der familien er fra, i alle år med både lette og tunge lass. Det imponerer!

 

Av slike gamle biler, så er det gamle BMWer fra slutten av 70 tallet jeg har kjørt mest, og det kan kanskje ikke helt sammenlignes med Volvo uansett. Det er vel en helt annen stil. BMW var vel ikke noe alle kjøpte den gangen av prismessige årsaker heller, samt at jeg tror at det i og for seg var ordentlig stas å kjøre Volvo herregårdsvogn den tiden.

 

Denne fargen er nok ikke langt unna, og det skulle den gang være en såkalt "trafikksikker" farge. Skulle synes godt i trafikkbildet eller noe slikt!

 

1979_Volvo_242DL_For_Sale_Front_resize.j

 

Volvo har jo hatt sin suksessoppskrift, og særlig i Skandinavia, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor de solgte så bra slik jeg ser det(jeg levde jo ikke den gang disse var nye). De ble produsert over en lang periode, og alle med det samme designet i grove trekk, fremdeles stiv bakaksel og ellers særs gammeldags teknologi. Selv på starten 90-tallet da siste modell av 240 kom så var den gammeldags. Lite nytt, som også det svenske "Trafikmagasinet" kan melde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har jo hatt sin suksessoppskrift, og særlig i Skandinavia, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor de solgte så bra slik jeg ser det(jeg levde jo ikke den gang disse var nye).

 

Volvo 240 var vel Norges mest solgte bil i 9 år på rad, fra 1972 til 1980. 240 hadde glimrende driftssikkerhet, solid drivverk, lavt verditap, god plass. kjempebra kollisjonssikkerhet, greit bensinforbruk, billige deler, relativt gode kjøreegenskaper og den tålte snø og kulde som ingen annen bil. Hva mer kan man kreve? Rett og slett en perfekt bil for skandinaver.

Når man ser på konkurrentene ville nok jeg også gått for 240, eventuelt Granada.

 

post-47117-0-90144700-1410647111_thumb.j

post-47117-0-13811200-1410647128_thumb.j

post-47117-0-37439700-1410647148_thumb.j

post-47117-0-37559400-1410647167_thumb.j

post-47117-0-65470500-1410647183_thumb.j

post-47117-0-49040300-1410647201_thumb.j

post-47117-0-10439500-1410647223_thumb.j

post-47117-0-58087900-1410647240_thumb.j

post-47117-0-40454200-1410647257_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt bil på slutten av 70 tallet så hadde jeg valg en annen bil som faktisk var ganske populær i Norge på denne tiden. Hadde rett og slett valgt en Chevrolet Malibu Wagon, kosta rett under 100 000 kr ny og det er ikke så fryktelig mye mer enn Volvo 245 som ny kostet rundt 80 000 kr. Men i Malibuen fikk du skuddsikker 5,0 liters V8er med 145 hester, automatgir, elvinduer, crusiekontroll, aircondition og full sperre som gjorde at den dro seg frem over alt på vinterføre :)

Dette var da Amerikanerene ikke viste bedre og laget gørrsolide biler til småpenger, før Japanerene kom og de måtte spare inn for å holde tritt med utviklingen. Stadig den dag i dag tusler det en og annen Malibu rundt på norske veier, enten en rulle malt en med sørstatsflagg på taket og raggere bak rattet eller en original en med en skjeggete gammel gubbe bak rattet :)

post-47692-0-29953000-1410648504_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt bil på slutten av 70 tallet så hadde jeg valg en annen bil som faktisk var ganske populær i Norge på denne tiden. Hadde rett og slett valgt en Chevrolet Malibu Wagon, kosta rett under 100 000 kr ny og det er ikke så fryktelig mye mer enn Volvo 245 som ny kostet rundt 80 000 kr. Men i Malibuen fikk du skuddsikker 5,0 liters V8er med 145 hester, automatgir, elvinduer, crusiekontroll, aircondition og full sperre som gjorde at den dro seg frem over alt på vinterføre :)

 

Ja, jeg vurderte å nevne Amcar-konkurrentene, men føler at de var for litt spesielt interesserte. De solgte relativt bra, men jeg tror de tok flere potensielle MB W123 og BMW E12-kunder enn de tok av arbeiderklasse-bilene.

I dagens pengeverdi kostet en 240 drøye 300 000 kr, mens nevnte Malibu (som er mindre og billigere enn f.eks. Caprice) kostet drøye 380 000 kr. Amerikaneren var mye bil for pengene, men dyrere i drift. Og folk hadde ikke like god råd i 1980 som i dag.

I går møtte jeg på en gammel Caprice wagon i en trang gate på Majorstua. Selv i dagens standard er den bilen grisestor.

 

post-47117-0-16364000-1410649672_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og far kjørte Malibu Classic Wagon før året de startet med down-sizing. Bygget på samme ramme som Caprice Classic med noen forskjeller.

Var visst en solid og god bil, brøytet veien om vinteren sålenge marktrykket var nogenlunde jevnt, men var en ordentlig sluffe å kjøre med. Sistnevnte er nok den største grunnen til at mor og far kjører BMW idag!

Kjøring på humpete vei, og såkalte vaskebrett førte til at bilen begynte å flyte på veien fordi fjæringen var såpass myk. Postet bilde

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde en gul 626(929?) (lik den på bildet lenger over her) på slutten av 80tallet.. Er vel den bilen jeg husker best siden den alltid stod parkert utenfor huset vårt.. deretter gikk han over til en beige 626 av den mer firkanta typen, før han kjøpte seg en grønn datsun 120Y... I 1996 solgte han bilen og var billøs frem til 1998.. 

 

Har prøvd å finne igjen den første gule bilen uten hell (manglet siste to tallene i regnr) og regner med den er vraket for mange år siden... Å være guttunge på slutten av 80tallet i en gate på carl berner, med en ren og pen knall gul bil parkert rett utenfor er en av mine klart sterkeste minner fra barndommen. Å innta nesten alle måltidene i bilen istedetfor inne på bordet gjorde vel sitt til at min bilinteresse ble sterkere og sterkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderte å nevne Amcar-konkurrentene, men føler at de var for litt spesielt interesserte. De solgte relativt bra, men jeg tror de tok flere potensielle MB W123 og BMW E12-kunder enn de tok av arbeiderklasse-bilene.

I dagens pengeverdi kostet en 240 drøye 300 000 kr, mens nevnte Malibu (som er mindre og billigere enn f.eks. Caprice) kostet drøye 380 000 kr. Amerikaneren var mye bil for pengene, men dyrere i drift. Og folk hadde ikke like god råd i 1980 som i dag.

I går møtte jeg på en gammel Caprice wagon i en trang gate på Majorstua. Selv i dagens standard er den bilen grisestor.

Nja, var nok den mere lukseriøse søstermodellen til Malibu, Oldsmobile Cutlass Cruiser som konkurrerte direkte mot biler som Opel Commodore, Ford Granada 2,8 Ghia og Volvo 265. W123 var selv med de mindre motorene er sykt dyr bil mens E12 som også var veldig dyr i tillegg var for spesielt interesserte, BMW var på denne tiden kun ett lite nisjemerke i Norge. Cutlass Cruiser kostet 115 000 kr i følge en gammel reklame i ett Amcar ifra 1979 (Trans Am begynte på 134 000 kr), men da fikk man kassetspiller, velour seter, sentrallås og kjørekomputer som ikke Malibuen kom med ;) En Malibu var vel der en ny F11 520d er i dag, dyr men ikke så dyr at folk flest kan ha råd til den :)

Folk hadde ikke så mye penger som i dag nei, men velferdsøknigen og byggingen av landet var ganske godt på vei ved inngangen til 80 tallet. Vanlige arbeidere hadde råd til både fargetv og telefon, bil var blitt helt vanlig og folk kunne reise til syden på ferie. For en familiefar med en jobb som ga bittelitt over snittet i inntekt var det ikke noe problem å ta familien ut på tur i en splitter ny Amerikaner i stede for en Volvo 245 eller Granada som naboen hadde. I følge tall ifra Amcar så er det faktisk kun Chrysler Stratus og nå Tesla Modell S som har slått Chevrolet Malibu/Olds Cutlass Cruiser som Norges mest solgte amerikaner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...