Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk ikke at 2AT er ser så aller værst ut. Litt avhengig av vinkel er den ganske elegant... spesielt til å være en slags mini MPV. Kanskje er det bedre å tenke på den som en litt mer praktisk hatchback enn 1-serien... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens hovedinnlegg i tråden kan sammenfattes som gamle konsepter på en moderne måte. Morgan Plus 8 Speedster kan neppe kalles spesielt moderne og innovativ, men med en BMW V8 motor på 4,7 liter er den iallefall hurtig og har et fabelaktig lydbilde. BMW R Nine T har også et retrodesign, men teknikken er moderne og jeg synes at det er artig at BMW holder fast på konseptet med en tosylindret boxermotor... :)

 

 

Aeron AS2 er også på mange måter et gammelt konsept iom. at det var Aérospatiale-BAC Concorde som var verdens første passasjerfly som kunne fly supersonisk (altså over lydens hastighet) med en cruisehastighet på hele 2124 Km/t (Mach 2,02). Aeron AS2 vil fly med en cruisehastighet på 1470 Km/t (Mach 1,2) og ha en topphastighet på 1960 Km/t (Mach 1,6). AS2 er et samarbeidsprosjekt mellom amerikanske Aeron (basert i Reno, Nevada) og europeiske Airbus. I motsetning til Concorde som kunne ta opp til 120 passasjerer vil AS2 kun ha plass til 12 passasjerer. Rutenettet er foreløpig stipulert til å være Sao Paulo-New York, Tokyo-Singapore, Paris-Washington, London-Seattle og San Francisco-Tokyo. AS2 vil fly de første kommersielle turene i 2021.

 

http://www.aerionsupersonic.com/full-video.aspx

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-264#entry2782015

 

gallery_38233_76_396617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har nå sluppet sin AMG versjon av C klassen, kjent som C63 AMG. Den kommer i to motorvarianter, en 375 hester med 650 nm og en 503 hester med 700 nm. Sistnevnte kalt C63 AMG S og begge variantene bruker samme 4.0 liters V8er med turbo som står i den nylig lanserte GT AMG. Det er jo helt klart at nye C63 kjører kraftig over M3 effektmessig, men den er tro det eller ei ikke sprekere. C63 AMG S med 503 hester skal gjøre 0-100 på 4,1 sekund og det er eksakt det samme som M3, tross nesten 100 hester mer og 150 nm mer.... Det er her jeg mener BMW beviser hvor stort teknisk forsprang de har og hvor utrolig god motor og drivlinjer de lager i forhold til sine konkurrenter, enkelt og greit så viser det at "less is more" :)

Her vil jeg mene at BMW M og Porsche er helt i spitzen klasse når det gjelder teknologi og effektivitet, svært få andre bilprodusenter klarer å matche dette. Jeg tror nok ikke BMW M3 trenger å frykte for sin posisjon ennå, hverken designmessig eller på banen :)

post-47692-0-85439100-1411589042_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... høy vekt ødelegger mye når det gjelder akselarasjonsytelser i relasjon til motoreffekt. C63 AMG S veier hele 1800 Kg, mens dagens M3 veier 1635 Kg. Dette forklarer noe av forskjellen, men det er ingen tvil om at C63 AMG S mer er bygget etter en klassisk GT oppskrift enn som en sportsbil. M3 er helt klart mer fokusert i denne sammenhengen. På den annen side har Porsche 911 Carrera S de samme akselarasjonsytelsene med kun 400 HK og 440 Nm. Årsaken er ganske sikkert at Carrera S med PDK kun veier 1490 Kg. 

 

Ellers er det liten tvil om at F30 har et mye mer elegant og sporty design enn W205. Spesielt bakfra ser Mercedesen bare merkelig ut. Baklysene ser jo ikke ut i måneskinn engang... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at Mercedes har mange flere "supermodeller" enn bmw...Om c klassen plutselig tok 0-100 på 3.1sekund så hadde den spist opp sine egne søskenmodeller..kannibalisme er ikke så smart...hvorfor kjøpe en SLS GT når man får samme prestanda i en billigere c63? Mercedes kunne fint ha skrudd ned 0-100tiden på C63...Men da på bekostning av sine større og dyrere søsken...og det er vel ikke helt smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå stasjonsvogna er særdeles tøff. Mercedes har alltid laget flotte stasjonsvogner.

 

C63T AMG er det vel.

 

post-50093-0-73754300-1411635645_thumb.p

 

 

Sedanen virker noe mer hårete, også mye mer hårete enn dens rival; BMW M3. Jeg synes ikke de er på jordet. Når man kommer opp til det nivået at man går for de beste modellene BMW eller Mercedes har å by på, så er det ikke hundredeler som avgjør, men helheten man ønsker seg og forholdet man har til merket(Selv hadde jeg vært særs i tvil, en nøysom prøvekjøring hadde nok vært på sin plass).

C-klasse Sedan synes jeg er noe uheldig med bakparten, dessverre. Bilen later til å virke litt smal på endene. Den gamle C-klasse sedan(W204) virket ikke like luksuriøs, men her gjorde de en innertier med stasjonsvogna.

Jeg føler den nye stasjonsvogna er langt finere enn sedanen.

 

10600664_970674029626276_115704476982865

 

Når det gjelder C-klassen generelt så har jeg ikke hatt veldig sansen for W202, den virket både billig og kjip. Selv da den var ny var den gørrkjip og henvendte seg til de som ser på bil som et fremkomstmiddel, men ønsket Mercedes. W203 kom litt i bakevja da Mercedes' rykte var på det verste. Ikke akkurat noe blikkfang eller noen stor snakkis.

 

C-klassen tok seg meget opp med W204 som kom senere. Da fikk brått C-klassen en litt sånn "Wow" faktor. Særlig disse modellene i hvit nærmest "florerte" i Oslo Sentrum.

 

1957-859-16001.jpg

 

Mercedes-Benz_W204_front_20080709.jpg

 

Skulle jeg handlet bil idag i en mer normal motorisering hadde C220T CDI med AMG pakke stått ganske sterkt. Synes dette er en meget pen og elegant stasjonsvogn i passe størrelse. Blir spennende å se hvor lenge den holder seg mtp. design. C-klasse har liksom ikke vært veldig heldig der.

 

mercedes-benz-c-class-c220-cdi-amg-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes AMG-versjonen av nye C-klasse sliter med at den definitivt ikke er et godt utgangspunkt for å lage et sportslig utseende. Synes vanlig C-klasse er ganske vellykket som en elegant utssende bil (bortsett fra bak, hvor det kunne vært løst bedre), men dette ble bare feil, og M3 stiller definitivt i en helt annen klasse utseendemessig med sin lave, brede front.

 

Uansett; har tro på at dette kan bli spennende hvis de får til premium med fransk særpreg:

http://www.ba.no/motormagasinet/article7604266.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMG er for mye rettet mot GT sin styrke, grom lyd og raskt rett frem.

Litt vel mye amerikansk mao.

Dessuten er C forsøkt å se ut som en liten S, mao, mer luksus enn sport.

Personlig syns jeg MB gjør endel bra grep om dagen, men interiøret med navi skjermen og Command.... fiasko!

Et av de virkelig store designelementene man MÅ få rett, har endt katastofalt dårlig.

Når det er sagt, AMG S blabla, vi har ennå til gode å se M3 GTS, nåværende M3/4 er isolert sett et fantastisk konkurransedyktig produkt, GTS derimot er virkelig business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at BMW har valgt å ta så lite ut av nye M3 i forhold til forrige modell så er jeg sikker på at det kommer til å komme flere motorvarianter på sikt. Sikkert GTS og Competition Package, i 2016 feirer også M3 30 år og da kommer det garantert enn jubileumsmodell med noe sykt med hester. Det ryktes så smått om enn mulig CSL utgave i denne anledning 8)

Like sikkert er det også at AMG kommer til å kjøre en Black Series utgave av C63 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... akkurat hva BMW finner på når det gjelder 30 års jubileumet for M3 skal bli veldig spennende å se. Det vi alle vil ha er en ny CSL, men det kan også være at BMW velger å fokusere på fremtiden og en hybridløsning a la i8. Jeg har en mistanke om at det er det siste vi kommer til å få se, men sikker er jeg selvfølgelig ikke. Spennende... og kanskje spesielt i forhold til at Mercedes-Benz helt åpenbart har en utfordring når det gjelder vekten på enkelte av AMG modellene (derfor GT predikatet). På dette området ligger BMW idag langt foran Mercedes-Benz og hvis noe av karbonfiber teknologien fra i3/i8 kan overføres til en skikkelig milepæl av en M3 modell er intet bedre. E46 M3 CSL var jo også relativt kraftig ombygget med bl.a et tak av glassfiber-armert plastikk og et bagasjeromsgulv av presset/limt papp. Totalt var den 110 Kg lettere enn standard E46 M3.

 

Jeg er ellers enig i at W204 (spesielt facelift) så langt er den mest elegante C-klassen og det er heller ingen tvil om at det er T-modellene som er de fineste... :)

 

Citroën DS serien blir bare "DS" som bilmerke, men først og fremst i Kina der Citroën ikke har en historie rent markedsføringsmessig. Dermed er det lettere for Citroën å skape et helt nytt image med tildels ekstremt design som i mange kineseres øyne vil gjøre bilmerker som f.eks Mercedes-Benz og Audi direkte kjedelige. Jeg tror at konseptet er det rette for Citroën. Her i Europa er bilmerket langt på vei direkte misforstått (spesielt C6 understreker dette) og det å finne en balansegang mellom fornuftig og spennende design/teknikk er ikke alltid like enkelt (Chris Bangle kan underskrive på dette tror jeg).

 

Så er det bare å finne frem popcorn & cola... konklusjonen er overraskende... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BMW har vært lure og skaffet seg en enorm kompetanse på området rundt vektbesparelse og bruk av karbon, i tillegg til at de har kommet langt på hybridsiden. Begge deler er noe som er nyttig å ha med seg inn fremtiden slik forutsetningene ligger an nå, med bruk av lettvekts materialer og karbon kan vi også endelig få slutt på downsizingen som har ridd bilbransjen stygt de siste 5 årene. Det meldes jo blant annet om at neste 7-serie skal bli den letteste i klassen og vil i likhet med dagens modell få både rekkeseksere, V8ere og V12ere. Garantert er også en ren hybridmodell med firesylidret motor koblet sammen med en el-motor slik det forskes og prøves ut i X5 akkurat nå.

 

Men noen hybrid drivlinje i noen M modell tror jeg vi ikke ser ennå, vi har ennå ikke sett en dieselmotor under panseret på en ren M modell og da ligger en hybridløsning lengre frem. Men jeg er veldig spent på kommende X5M og hva den får under panseret, den vil helt klart gi ett hint om hva vi vil se i neste ganerasjon M5. Om det blir en ny V8er eller en V10er med ladeluft slik ryktene vil ha det til gjenstår å se, jeg tipper iallfall mellom 550 og 600 hester og under 4,0 sekunder til 100 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ut av 15 stk. 911 modeller klarer 0-100 Km/t på godt under 4,0 sekunder (3,1 sekunder som best med 911 Turbo S)... så det hadde helt klart vært en milepæl om dagens M3 også kunne delta i dette selskapet. Jeg tror ikke flere hestekrefter er veien å gå, men derimot å fjerne 100-150 Kg av bilen på den samme måten som med E46 M3 CSL. Hvis BMW i tillegg implementerer en elektrisk motor i drivlinjen snakker vi fort om 911 Turbo ytelser istedenfor 911 Carrera S ytelser... og DET hadde helt klart vært noe å skrive hjem om... :)

 

316: Den Alfaen (SZ/RZ) er vel nesten en 90-modell. Seriøs cool.... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ellers enig i at W204 (spesielt facelift) så langt er den mest elegante C-klassen og det er heller ingen tvil om at det er T-modellene som er de fineste... :)

 

W204 er en solid bil med få feil. Jeg er glad i sedanen også.

Denne kjørte jeg 135000km med uten å bytte bremseklosser...Dog et casterstag venstre foran på 130000km.

 

post-47117-0-46423000-1411673246_thumb.j

post-47117-0-99158200-1411673262_thumb.j

post-47117-0-14528700-1411673284_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W204 er en pen bil synes jeg, langt penere enn W205 syens jeg :) Men den er avhengig av AMG styling på samme måte som E9x er avhengig av enten LCI eller M-sport (og jeg hadde ingen av delene :P) Men W204 var dessverre ikke like gjennomarbeidet som modell som den burde, bakseteplassen var knapp, interiøret er nøkternt, prisene høye, ikke de mest effektive motorene gjorde at den ofte ble en god nummer to eller nummer tre i biltester mot A4 og 3-serien. Nye C-klasse sies å ha mer eller mindre lukket dette gapet mellom seg og sine konkurrenter, den er mer gjennomarbeidet, prisene og motorene er mer konkurranse dyktige :)

En bil kan forøvig fint gå 150 000 km med urørt understell, min E90 hadde ved en kilometerstand på 143 000 km stadig helt originalt understell. Eneste som var byttet var en foring bak, samt bytte av skiver og klosser ved 90 000 km. Alt annet var helt urørt tross at halve distansen var tilbakelagt på lavprofildekk, den var stadig fast og fin da jeg byttet den inn. E34en min kjører fortsatt med originale støtdempere, hjullagere og bærebroer selv etter 260 000 km og 20 år på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...