Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

CC33800 er såvidt jeg vet sirkusdirektør Arnardos gamle og som nå eies av Bertel O. Steen. BP71748 tilhører en tromsøværing... så dermed finnes det iallefall minst tre stk. W100 på norske skilter. Fantastiske biler, men mon ikke en W109 300SEL 6,3 holder i lange baner. De deler det meste av teknikken inkl. motoren, men der W100 er et tungt slagskip er W109 mer en lett krysser. Under tvil har den et mer elegant design også. Vi mangler en skikkelig Große BMW... :)

 

Over til noe helt annet igjen. Jeg kom tilfeldigvis over dette innslaget med en Porsche 914/6 GT på Nürburgring (som jeg har postet en gang tidligere i tråden). Det artige med innslaget er at det går hva remmer og tøyler kan holde til uten at det går alt for fort... og det liker jeg. 914/6 GT har en boxersekser på 1991 cm3 som er hentet fra 911. Motoren yter 110 HK og det var nok til at den 985 Kg tunge Porschen med midtmotor klarte 0-100 Km/t på 8,7 sekunder samt en topphastighet på ca. 210 Km/t... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer glad i de litt "nyere" og mer folkelige Mercedesene, og da gjerne W116 som ofte blir stående i skyggen av W126 nå i moderne tid.

6.9 var vel verdens beste bil på 70-tallet. Men skulle jeg kjøpt en i dag ville jeg nok sett etter en 300SD, da det er en bil man lettere kan bruke hver dag i 2014 pga lavere drivstofforbruk og muligens billigere deler til motor/gir (tipper jeg).

Jeg synes W116 er grisetøff. Må virkelig ha vært et syn i 1972...

 

post-47117-0-72276500-1412014101_thumb.j

post-47117-0-07055100-1412014149_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,9 var vel verdens beste bil ja, vi kan vel si verdens dyreste bil også tenker jeg. Da har jeg mye mer sansen for 300 SEL 6,3 som virkelig var fantastisk da den kom, 0-100 på 6,5 sekunder i 1967 var svært imponerende for en stor sedan. Vi må vel opp på E3 3,0SI for å finne noe liknende ytelser ifra en sedan, da den gjorde 0-100 på 7,3 sekunder :)

Den gangen kunne Mercedes virkelig lage biler gitt :) Jeg skulle så gjerne ha hatt en 300 SEL 6,3 og en C126 560 SEC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey, mercedes-prat jo :)  henger meg på, har kjørt litt 126 560sec, nydelig bil ;) er sånne småting med gamle luksus-mercer, bare se på tuta, du har to steg: ett for å hilse, som gir en mild, normal tut, og så har du trinn to som er på nivå med en tåkelur ment for å skremme vettet av sinker som har fovilla seg ut i venstrefila på autobahn :P  kunne godt tenke meg noe sånt, men tror gammel bmw står hakket høyere på lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BMW tiltaler også meg i mye større grad, men jeg må si jeg ikke finner helt den store fasinasjonen for E3 og E9 som jeg burde som hardnakket BMW mann. Ei heller 2002 modellene treffer de rikige punktene hos meg, derfor har jeg mye lettere for å falle for Mercedes og Amcar fremfor pre 1975 modeller av BMW. Snakker vi E23, E12 og E24 så er saken en helt annen men jeg har likevel lyst på en C126 560 SEC for å ha noe helt annet, på samme måte som jeg f eks også har lyst på en Lincoln Continental Mark IV :) Alt ifra Mercedes etter 1985 er for meg totalt uinteressant (med forbehold selvsagt), jeg klarer bare ikke W124, W201 er helt ok egentelig men gørr kjedelig i forhold til E30, R129 SL er nitrist å se på og W140 S-klasse er bare svært lite pen og elegant.

Men fy så mye spennende historie og interessante modeller de har bak seg der nede i Stuttgart. Neste gang jeg er i Bayern og omegn så skal Mercedes museumet helt klart besøkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en klassekamerat hadde de første 3-4 årene på folkeskolen en Mercedes-Benz W116 350 SEL. Dette var på midten av 70-tallet og det er ingen overdrivelse å skrive at bilen vakte relativt stor oppmerksomhet. Spesielt pga. størrelsen (over 5 meter lange biler var svært uvanlig i Norge på 70-tallet), men også fordi den hadde en V8 motor (som nesten var enda mer uvanlig i Norge på 70-tallet).

 

Apropos V8 motorer så hadde min onkel en Rover 3500 Vanden Plas på denne tiden og den hadde også en V8 motor. Jeg husker også denne bilen som temmelig uvanlig og imponerende (spesielt designet var moderne og futuristisk). 70-tallet var stadig en tid da britiske premium bilmerker som Jaguar, Rover, Triumph og selvfølgelig Bentley og Rolls-Royce sto høyt i kurs. Både dronning Elizabeth og statsminister Margaret Thatcher hadde Rover som deres favorittbilmerke. Idag eies Rover, Triumph og Rolls-Royce av BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos V8 motorer så hadde min onkel en Rover 3500 Vanden Plas på denne tiden og den hadde også en V8 motor.

 

Historien bak den motoren er ganske morsom. Det var jo en Rover-representant på fabrikkbesøk hos GM som nærmest snublet over en kassert GM-motor med tvilsom fremtid som sto i et hjørne. Det ingen visste da var at denne motoren skulle få nytt liv og masseproduseres videre i hele 40 år til før den ble pensjonert. 

 

Fra denne sleden:

 

post-47117-0-43292100-1412021184_thumb.j

 

...før den endte sine dager i luksus:

 

post-47117-0-73351800-1412021206_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Rovers klassiske V8 motor er ikke akkurat ny med røtter helt tilbake til slutten av 50-tallet. Den var imidlertid relativt innovativ så den er en lettmetallskonstruksjon. Den var derfor relativt lett i forhold til størrelsen og dette gjorde den populær også i andre sammenhenger enn Rovers egne bilmodeller. Morgan, TVR, Triumph og MG brukte også motoren med stor suksess. Mitt første møte med motoren var faktisk på slutten av 80-tallet i en tidlig MGB GT V8 som jeg den dag idag angrer på at jeg ikke kjøpte. Designet av Pininfarina og med tilstrekkelig effekt er dette en av de få sportslige 70-talls modellene på den billige siden av en 911 som stadig kan brukes til daglig transport. 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på straks over 200 Km/t er temmelig bra for såpass gamle biler. Kun 2592 stk. ble bygget.

 

gallery_38233_76_485189.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo, og far til en kamerat, har en nydelig gammel Rover sedan med en slik V8. Var det ikke også slik at den motoren opprinnelig var ment for marin bruk, eller ble prøvd for dette, før Rover fant den, og at det utgikk pga. korosjonsutfordringene lettmetallet gir i en båt? Har blitt fortalt hele historien for en tid tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg tilbragt første halvdel av september på kryss og tverrs av USA's østkyst, i hovedsak for å besøke produsneter, men det ble overraskende mange opplevelser som egner seg godt i denne tråden selv om jeg ikke akkurat er i bilbransjen. Leverandøren jeg reiste rundt med fortalte meg faktisk, mens vi kjørte en sen kveld på en motorvei over the Appalachians, at han har 3 Mercedeser fra 60-70 tallet (jeg er litt usikker nå på akkurat hva det var. Mener 98% sikkert at det var to 300SEL, og en SL(?). Den ene 300SEL hadde han arvet fra sin bestefar, og fikset den opp sammen med sin far mens han var i tenårene. Denne stod visst med motorproblemer nå. Den andre var visst et prosjekt han ikke hadde helt tid til, så han vurderer å selge begge sine 300SEL for å bruke pengene på å få den siste i 100% topp stand.

 

Før jeg begynte jobbdelen av turen leide jeg følgende for å cruise fra Miami til Key West og slappe av noen dager:

post-44044-0-35334100-1412157528_thumb.j

 

Definitivt egentlig ikke min type bil, men absolutt gøy å kjøre rundt med i 5 dager. Og det den manglet av tekniske kvaliteter tok den bra igjen med sjarm og morro- og showfaktor. Dette var for øvrig en Camaro SS med 6,2 V8.

 

Første jobbdagen fikk vi låne jakthytten til en vi skulle besøke neste dag. En veldig hyggelig mann med to spesielle hobbyer; nemlig våpen (ble sagt ingen hadde flere i hele North Carolina) og Gamle Mercedeser (først og fremst W123). Ble spurt om vi ville bli hentet til middag i W123 eller W211, så ble det selvfølgelig W123, og denne dukket opp:

 

post-44044-0-58460800-1412157866_thumb.j

 

post-44044-0-21584700-1412157903_thumb.j

 

Han hadde 3 stk. til, også i svært god stand, etter hva som ble sagt.

 

Overraskende var det også å finne følgende i ene kroken på soverommet, ladd og alt, med ekstra patroner i nattbordskuffen:

 

post-44044-0-01671300-1412158052_thumb.j

 

Et veldig godt tips til morsomme kjøreveier i USA, er definitivt å kjøre på noen av de mindre veiene i the Appalachians, som på mange måter minner om å kjøre i Norge. Her var det absolutt mulig å ha det veldig gøy innenfor fartsgrensene, og det var lite trafikk.

 

post-44044-0-05461500-1412158364_thumb.j

 

Bare synd det var denne staselige bilen vi kjørte hele veien fra Charlotte NC til Nashwille og tilbake, via diverse omveier:

 

post-44044-0-25131900-1412158511_thumb.j

 

Jeg forstår nå veldig godt hvorfor trinnløse girkasser får så mye negativ omtale, for det var fullstendig håpløst.

 

På det siste jobbmøtet jeg var på møtte jeg en mann som også drev med kjøp og salg av særlig gamle Porscher. Han eier visstnok til en hver tid 20-30 klassiske 911, og diverse annet spennende. Fikk se bilde av en strøken 911 fra 70-tallet som han akkurat hadde kjøpt til en veldig hyggelig pris, etter den ble funnet på et lager etter veldig mange år. Så hvis noen vil ha en god kontakt for import av noe slikt fra USA er det bare å spørre. Jeg skal definitivt legge inn et besøk hjemme hos han neste gang jeg er der.

 

Ellers kan man veldig kort oppsummere turen med at Nashville var en overraskende fin og interessant by, og Miami, hvor jeg tilbrakte noen dager på Fountainbleu hotell, var utrolig gøy. Hotellet er kjent fra mange sammenhenger, deriblant James Bond-filmen Goldfinger. Hotellet består i dag av 4 store hotellbygg forbundet av et enormt fellesområde og messesenter, og var høyst levelig.

 

post-44044-0-29460000-1412158952_thumb.j

 

Denne turen ble også mitt første møte med Dreamliner, som jo også er en teknisk interessant konstruksjon, og de ekstra store setene med god beinplass på economy extra var svært behagelig i forhold til de vanlige Norwegian-setene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sannelig et interessant innlegg i tråden Hansh... jeg liker positive overraskelser. Jeg abonnerer på diverse kanaler på Youtube og er det én ting som virkelig slår meg er det hvor dyp interessen for biler er i USA (gamle som nye). Man merker at amerikanerne har hatt mye penger helt siden 50-tallet og det finnes derfor utrolig mange små og store bilsamlinger rundt omkring i de tradisjonelt velstående statene på østkysten og vestkysten av kontinentet. Det er selvfølgelig mest gamle amcars, men også plenty med fine europeiske bilmodeller. Jeg liker velstående steder der tiden ser ut til å stå stille iom. at det på slike steder også er gode muligheter til å finne/se gamle klassikere.

 

Apropos Appalachians... så er det en gammel drøm å få oppleve. Dette er fjellkjeden som strekker seg fra det nordøstlige Canada ned til Alabama i USA over en strekning på ca. 2500 Km. Fjellkjeden er relativt lav med en gjennomsnitshøyde på knapt 900 meter, men den høyeste toppen, Mount Mitchell i North-Corolina, når opp til en høyde på 2040 meter over havet. Området er relativt øde samt tradisjonelt fattig og dette har vært med til å skape myten om relativt omfattende hjemmebrenning (moonshining) blandt de lokale. Øde områder i det østlige USA betyr imidlertid som regel også interessante veier å kjøre på og det er spennende for min del... :)

 

Nashville, Tennessee har jeg lest at er en fin by å bo i, men jeg hverken kjenner byen eller har vært i den. Jeg kunne egentlig godt tenke meg å besøke de nordlige sydstatene som Tennessee, North/South-Corolina og Arkansas. Disse statene faller ofte litt i skyggen av mer kjente stater som Louisiana, Mississippi, Alabama og Georgia. Overført til europeiske forhold blir dette litt som å besøke mindre kjente land (sett fra Norge/Danmark) som f.eks Ungarn, Romania og Bulgaria.

 

Over til noe helt annet. Det har vært en travel dag med en merkelig kombinasjon av jobb og vårt nye samarbeide med Michelin som omfatter en test av deres nye X-Ice piggfrie vinterdekk. Jeg ser frem til denne testen som jeg tror at kan bli interessant når rapportene blir publisert i den aktuelle tråden. Jeg er på vegne av bimmers.no også litt stolt over at vi har fått til et såpass omfattende samarbeid med en stor og velrenommert dekkprodusent som Michelin. Michelin har lang erfaring med å utvikle kvalitetsdekk til ulike bilprodusenter og BMW er heldigvis intet unntak. Dette vil jeg fortelle mer om senere i en egen artikkel som postes i tråden som følger dekktesten.

 

http://bimmers.no/topic/790202-invitasjon-til-test-av-michelin-x-ice-xi13-vinterdekk/

 

Michelin har tradisjonelt også et meget omfattende samarbeide med Citroën. Vår helt nye Citroën C4 Cactus ble f.eks levert med både sommer og vinterdekk fra Michelin. Her er forøvrig en litt artig beskrivelse av bilen... :)

 

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2014/09/genfoedte-citroen/

 

Aston Martin Lagonda er snart klar og du verden for noen historisk interessante linjer... :smile:

 

http://www.carscoops.com/2014/09/aston-martin-drops-new-photos-of.html

 

gallery_38233_76_280683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at brukerne av dekkene og deg ikke blir såpass korrupte at dere ikke kan ytre deres reelle meninger om dekk/felg på forumet. Eller at vi ikke kan diskutere dekk uten at konkurrerende merker blir slettet.

Må bare innrømme med en gang at dine anmeldelser av piggfrie vinterdekk i Danmark påvirker meg lite. Jeg er åpen for de fleste merker, men de få gangene jeg kjøper nytt blir det Continental. Du skjønner sikkert selv skepsisen fra noen når en "profilert redaktør"  får gaver fra industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at brukerne av dekkene og deg ikke blir såpass korrupte at dere ikke kan ytre deres reelle meninger om dekk/felg på forumet. Eller at vi ikke kan diskutere dekk uten at konkurrerende merker blir slettet.

Må bare innrømme med en gang at dine anmeldelser av piggfrie vinterdekk i Danmark påvirker meg lite. Jeg er åpen for de fleste merker, men de få gangene jeg kjøper nytt blir det Continental. Du skjønner sikkert selv skepsisen fra noen når en "profilert redaktør"  får gaver fra industrien.

 

Unnskyld meg Werther, men jeg har personlig ikke mottatt noen verdens ting fra Michelin og jeg kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg har kjøpt en helt ny Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 som en bruksbil her i Danmark og den har som standard dekk fra Michelin. Dette er en tilfeldighet... eller kanskje ikke iom. at bilen i likhet med Michelin er fransk og Michelin faktisk er veldig store i Frankrike også. Samarbeidet bimmers.no har med Michelin er kommet istand via Michelin Nordic AB i Stockholm og den avtalen har noen klare betingelser: Testbilene skal være BMW'er og ingen av testsjåførene får gratiale i form av penger eller utstyr. Testsjåførene står derfor fullstendig fritt til å skrive hva de vil i forumet om dekkene de tester for Michelin.

 

Mitt motiv i denne sammenhengen er å skape gode relasjoner til næringslivet slik at bimmers.no kan bli et attraktivt sted for annonsering av kvalitetsprodukter som har relasjon til BMW og/eller BMW sjåfører/eiere. Dette vil på sikt skape gode inntekter for forumet og dermed gjøre oss i stand til å kunne produsere bl.a redaksjonelt innhold av høy kvaliet. Dette er mitt høyeste ønske for forumet i årene som kommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg virkelig setter pris på med jobben min er at jeg får reise mye, og til mange spennende steder folk flest ikke reiser. Som regel reiser jeg også med lokale forbindelser, og får på den måten en helt annen mulighet til å faktisk oppleve steder og kulturer.

 

Jeg er ingen stor fan av amerikansk populærkultur, men må innrømme at jeg ble positivt overrasket mange ganger på turen, og nok har et langt mer nyansert bilde nå. Dette var for øvrig min tredje tur til USA, og den andre hvor jeg har reist mye rundt på østkysten. Forrige gang var det mye reising med privatfly med Buffalo som base, og selv om det selvfølgelig var en stor opplevelse og, ga det definitivt ikke den samme innsikten. Appalachians kan som sagt absolutt anbefales, og påde mest øde stedene var dagliglivet på mange måter som klippet ut av amerikanske filmer. Det ble spøkt litt på turen med at ting ikke går så veldig fort på disse stedene, men sjarmerende var det absolutt. -Og ikke minst en enorm kontrast til Miami!

 

At turen skulle bli så bilmessig interessant hadde jeg ikke sett for meg, og ihvertfall ikke at han jeg reiste med, og som jeg har handlet med i over 8 år, hadde 3 klassiske Mercedeser. Ellers håper jeg at min neste tur over Atlanteren innebærer San Fransisco og Napa Valley..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...