Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja Yello er tøft. Vi var en kameratgjeng som drev med bygging av ganske tung bilstereo på midten av 90-tallet (bl.a Pedi her på forumet) og Yello var en gjenganger for å få maks dynamikk og bass. De ble også ofte spilt når en ba om demo av forskjellig utstyr i butikker. 

 

På en måte juks og på en annen måte så viste det hvor viktig en god produksjon er for å yte et stereoannlegg rettferdighet, det var greit i ene anden av skalaen å spille Yello og så i andre enden av skalaen å spille noe akustisk som var innspilt på Kirkelig kulturverksted som f.eks Bjørn Eidsvåg. Da fikk en testa ytterpunktene. Kirkelig Kulturverksted var også garantist for krem lyd og er det sikkert fremdeles men da snakker vi om akustisk musikk. 

 

Tyskerne var dyktige på den tiden med gode produksjoner med Trance og Eurodance band som f.eks Culture Beat og Magic Affair. Skikkelig feit lyd, ingen kom vel da opp på nivået til Yello som i noen tilfeller kunne bli for mye av det gode som du selv var inne på. 

 

Falco liker jeg også den dag i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min interesse for stereo begynte også som en følge av at vi var en guttegjeng som på slutten av 80-tallet eksperimenterte med tung stereo (primært Cerwin Vega PA-systemer). Dette utviklet seg videre til High End anlegg (bl.a Mark Levinson og Sonus Faber). Akkurat som for dere var Yello en gjenganger for å teste PA-anleggenes grenser og produksjonene til bl.a Kirkelig Kulturverksted for å teste kvaliteten på High End anleggene. Jeg har stadig de originale CD'ene fra bl.a. Dronning Mauds Land og Coen på norsk... fabelaktige produksjoner. Jeg har også Sonus Faber Minima FM2 høyttalerne jeg kjøpte til stuen på den tiden. De er idag antikke, men spiller stadig som en drøm. Resten av anlegget (Proceed, Onkyo etc.) er dessverre solgt eller oppslitt. Idag bruker jeg en NAD C352 og iPad i kombinasjon med Sonusene. Det spiller faktisk meget bra så lenge man ikke spiller for høyt. Jeg hører imidlertid mest på musikk via PC'en. Det tyske plateselskapet Telarc har forøvrig noen eldre, men geniale produksjoner innen klassisk musikk på CD. Vel verdt å prøve på et skikkelig anlegg... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med Cerwin Vega sub i bilen og Denon forsterkere. Etterhvert ble CV bytta ut med Celestion subber da Celestion en liten periode på 90-tallet prøvde seg i bilstereoverden. Denon forsterker ble bytta ut med Phoenix Gold. Phoenix Gold fra tiden de var "handmade in the USA" var heftige saker. 

 

Sonus Faber og Mark Levinson har jeg aldri hatt gleden av å lytte til men abbonerte på Lyd og Bilde i noen år og husker fra testene der at dette er 2 merker i øverste divisjon. 

 

Gikk en lang perioder og drømte om AW250 monoblokkene til Electrocompaniet, disse hadde jeg hørt hos HiFi klubben og de ble også gitt heder inni omslaget til History plata til Michael Jackson. Husker ikke detaljene lenger men antar de hadde et par i studio :smile:

 

Har idag en 7.1 Denon forsterker og høyttalerne er Kef, helt greit til både film og spotify, kjører all signalgang digitalt med HDMI så det blir stort sett Spotify fra PC. Så har jeg en aktiv CV 12" hehe. 

 

Jeg har også en Dronning Mauds land CD "Tiden kler seg naken" fra 1994. Brilliant innspilling dette også. Dette er også litt av bakdelen med å være glad i god lyd, det blir lett å lete etter plater med god produksjon, god musikk med dårlig lyd ble alltid et dillema, ihvertfall var jeg slik og er det vel tildels fremdeles.  Jeg skal se om jeg kan finne Cd`er fra Telarc. Alltid kjekt med gode innspillinger. 

 

Her er en av de store, med eller uten Jimmy Page :-)

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... akkurat "Big Log" har vel blitt trukket frem 5-6 ganger i tråden og jeg liker naturligvis både låten og videoen veldig godt. Dette er en av de helt tidlige 80-talls låtene (1983) som har tålt tidens tann bedre enn mye annet fra den samme perioden (gjelder Led Zeppelin og Robert Plant generelt). Videoen er også veldig tidstypisk (har jeg også vært inne på tidligere). Vi spilte forøvrig mye Led Zeppelin når vi var ute og spilte med PA-anlegget (bl.a Frederikke på universitetet i Oslo)... :)

 

Jeg kjører for tiden en Citroën C4 Cactus og selv om jeg ikke skal strekke en sammenligning med Citroën DS for langt er det allikevel visse likheter mellom disse to modellene. De er begge ekstremt komfortorienterte med et understel som sluker det meste så lenge veien ikke er alt for ujevn. Begge understelene "flyter" litt over veien og duver svakt (må oppleves). Begge modellene hadde og har et svært spesielt design (utvendig og innvendig)... helt annerledes enn alle andre bilmodeller. Begge modellene har stoler og ikke seter foran... og de er ekstremt komfortable. Man synker liksom ned i stolene og sitter utrolig godt (må oppleves). Begge modellene har mange spesielle løsninger som i praksis fungerer utrolig godt på en veldig fransk måte (må oppleves). Vive La France... :)

 

 

Citroën DS kom på markedet i 1955 og som et eksempel på hvor lang tid siden dette er i bilsammenheng og hvor langt forut for sin tid DS var, er denne tyske filmen fra det samme året om BMW temmelig interessant. Som man kan se var BMW 501/502 fra en annen æra designmessig og teknisk. Citroën DS var som et romskip i forhold. Til tyskernes forsvar må vi huske på at 1955 bare var 10 år ett krigens slutt og da var Tyskland praktisk talt sønderbombet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YHHbkFKPwXc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at BMW brukte Nurburgring allerede på 50 tallet til å teste ut biler, var nesten ikke til å kjenne igjen banen på de bildene der. Var ikke Barockengelen egentelig utviklet sent på 30 tallet men stoppet for produksjon på grunn av utbruddet av andre verdenskrig? BMW holdt denne i produskjon helt frem til 1960 og det sier litt om den litt trange økonomiske situasjonen de var i den gang, de skulle bare visst den gang hvordan situasjonen for merket er totalt forandret i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om BMW 501 begynner egentlig med at München og dermed BMW's fabrikker var totalt sønderbombet etter krigen. Tyskland var delt opp i fire ulike okkupasjonssoner (den sovjettiske i øst, britiske i nord, franske i vest og amerikanske i syd) der amerikanerne bestemte i Bayern (altså det sydlige Tyskland). Amerikanerne tillot til og begynne med ikke gjenoppbygging av bilfabrikken og BMW måtte derfor de første årene etter krigen nøye seg med å bygge motorsykkelen R24. Årsaken til amerikanernes motvilje mot at BMW skulle gjenoppta bilproduksjonen og dermed bli reetablert som et stort og betydningsfullt firma var at BMW hadde utviklet og bygget noen av krigens mest avanserte krigsmaskiner og utstyr (blandt annet 801 flymotoren og jetmotoren 003).

Deler av bilproduksjonen var imidlertid i 1942, som en følge av gjentatte flyangrep, blitt flyttet til BMW's fasiliteter litt lenger nord til byen Eisenach. Denne fabrikken var etter krigen relativt inntakt og det tok ikke lang tid før produksjonen av førkrigsmodellen 328 var igang. Utfordringen for BMW var imidlertid at Eisenach lå i den sovjettiske okkupasjonssonen og de ønsket ikke at BMW i Munchen (og dermed vestmaktene) skulle bestemme over fabrikken og bilene som ble bygget der (primært 328 modellen). Samtidig var Mercedes-Benz i Stuttgart så smått kommet igang igjen og det samme var Opel i Rüsselsheim samt Volkswagen i Wolfsburg. Ferdinand Porsche hadde også begynt å produsere modellen 356... først i byen Gmünd i Østerrike og senere også i Zuffenhausen utenfor Stuttgart. Som en liten digresjon er det verdt å nevne at BMW i Eisenach senere kom til å hete Eisenacher Motorenwerk (EMW) der rondellen stilistisk var litt mer kantet og rød/hvit istedenfor blå/hvit.

Det var derfor et stort ønske om at BMW også skulle begynne å produsere biler igjen og løsningen kom via ulike samarbeidspartnere i England. Før krigen hadde BMW samarbeidet med Bristol Cars (BMW ble solgt under navnet Frazer-Nash i England) og de fikk tak i det som var igjen av rester etter bilproduksjonen i München som krigsskadeerstatning. BMW ingeniøren Fritz Fiedler flyttet til England og ble ansvarlig for utviklingen av modellen Bristol 400 som var basert på disse restene fra bl.a 326 og 327 modellene. Det ble etterhvert også i mindre skala satt igang produksjon av biler basert på disse restene i byen Messerkirch ca. 200 Km vest for München. Bilen fikk navnet "Veritas" og det var også tidligere BMW ingeniører som sto bak denne modellen som bl.a vant det tyske mesterskapet for sportsvogner i årene 1947-49. Økonomisk gikk det imidlertid dårlig for bilprodusenten i Messerkirch og allerede i 1950 var det kroken på døren. Firmaet ble flyttet til Nürburgring og en begrenset produksjon av rene racerbiler ble opprettet, men allerede i 1953 ble dette tiltaket også avsluttet.

Samtidig hadde Fritz Fiedler flyttet tilbake til München der man så smått var kommet igang med bilproduksjon igjen. Restene etter krigen var brukt opp og man var derfor tvunget til å utvikle et helt nytt chassis, men den nye modellen var allikevel basert på teknologien som lå til grunn for førkrigsmodellen 326 (bl.a motoren). Den nye modellen fikk navnet 501 og designet ble tilslutt utviklet i München (Peter Schimanowski) selv om Pininfarina også designet en prototype. BMW's ledelse mente imidlertid at Pininfarinas forslag var for lik Alfa Romeo 1900 og vendte derfor tommelen ned for det som ellers var en ganske elegant bilmodell. Interessant nok kan man se enkelte designlinjer fra Alfa Romeo 1900 i 502 Coupé modellen.

501 modellen var en luksusmodell og siktet seg inn på et marked som var dominert av Mercedes-Benz W187 og tildels W186. Problemet var at 501 kostet hele 4000 Deutsche Mark mer enn W187 og dette førte til at modellen solgte dårlig. Det ble ikke bedre av at 501 modellen var tung og ytelsene dermed dårlige (spesielt med den lille rekkesekseren). Litt bedre ble det da V8 motoren ble boret opp til 3,2 liter (tidligere 2,5 liter) i forbindelse med introduksjonen av 502 modellen (som i praksis var en faceliftet 501), men ytelsene var stadig ikke helt tilfredsstillende og designet på bilen viste seg å tåle tidens tann dårlig. Modellen fik derfor det lett humoristiske kallenavnet "Der Barockängel" - altså barokkengelen. Stilarten barokk er forøvrig en epoke innen europeisk kunst og regnes i hovedsak til 1600- og 1700-tallet. Når man ser hvor futuristisk bl.a Citroën DS var forstår man hvorfor 501 fikk denne skjebnen, men den er også litt urettferdig fordi 501/502 var definitivt ingen dårlig bilmodell. Modellen var for dyr i forhold til hva den kunne tilby og designet kunne ha vært mer moderne, men ellers oppfylte den det den ble skapt til - nemlig å trekke linjene tilbake til BMW's storhetstid før krigen og reetablere BMW som en signifikant bilprodusent... :)

BMW 502

gallery_38233_76_535719.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (grunnlegger av det britiske bilmagasinet EVO) er ute med en ny video i Youtube kanalen Harry's Garage. Han er dessverre ikke alt for aktiv med å lage nye videoer, men de er svært interessante når de foreligger. Denne gangen presenterer han en nærmere beskrivelse av sin personlige og originale Lamborghini Countach 5000 Quattrovalvole fra 1987. Jeg er 10-15 år yngre enn Harry og Countach har derfor aldri helt vært min greie, men du verden så spektakulær denne bilen er. Hvor mange biler vet du om som f.eks har 345/35-15 dekk/felger? Kun 610 stk. 5000 Quattrovalvole ble bygget og enda færre med europeisk spesifikasjon som utvikler 461 HK (uten pustehjelp) fra den 5167 cm3 store Bizzarrini V12 motoren.

 

Jeg elsker Harry's entusiasme når han forteller om disse gamle bilene og han er virkelig kunnskapsrik. Jeg hadde forøvrig den samme Alpine spilleren i min Porsche 928S, men akkurat Frankie Goes to Hollywood låten "The Power of Love" tror jeg vi lar forbli i glemmeboken selv om den passer ganske bra i denne videoen... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=NyoTvgPn0rU

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det faktum at bilen som vi kjenner den er 100 år gammel og som konsept ikke har endret seg nevnverdig... og normalt derfor heller ikke er spesielt avansert i en bredere kontekst. Dette er en fin demonstrasjon på hvordan verdens første masseproduserte bil var... Ford T anno 1915... :)

 

"I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be so low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God's great open spaces." Henry Ford

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter anledningen til å rette en takk til biljournalist og forfatter Stein Inge Stølen for boken "Biler - Norske Favoritter fra gullalderen 1950-1980". Jeg fikk boken som takk for hjelpen vedr. et par bilder av min fars Mercedes-Benz W110 som han hadde på begynnelsen av 60-tallet. Bildene fant Stein Inge i denne tråden... :)

Jeg kan forøvrig varmt anbefale boken. Den er gjennomført og interessant med mange artige bilder av gamle favoritter.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=10396435&rom=MP

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere diskutert hvordan BMW planlegger å legge om produksjonen til primært elektriske biler og/eller varianter med elektriske motorer. Det velrennomerte britiske bilmagasinet Autocar (etablert i 1895) melder nå at BMW's såkalte "advanced engineering" avdeling utvikler et konsept som er en slags blanding av i3 med range extender og Tesla Model D. Bilene vil med andre ord få elektrisk 4x4 samt en stempelmotor som kun produserer strøm. De forteller videre at det hovedsakelig er offentlige miljøkrav fra EU som driver teknologien i denne retningen. Dette betyr i relasjon til CO2 at en bilprodusent for samtlige modeller den produserer gjennomsnitlig skal ha et utslipp på 95g/km og at dette skal oppnås i intervallet mellom 85g/km og maksimalt 110g/km for de ulike modellene bilprodusenten produserer. Dette er det et krav om at bilprodusentene oppnår innen 2021 og et enda strammere krav skal være oppnådd innen 2025 (altså om knapt 10 år fra nå).

 

Selv en modell som ActiveHybrid 3 har idag et utslipp av CO2 på 139 g/km og vil derfor ikke kunne selges i 2021. 320d Efficient Dynamics har et utslipp av CO2 på 109 g/km og kommer derfor akkurat innenfor kravet. For nesten samtlig av de andre modellene BMW idag produserer vil kravet bety at produksjonen må legges ned med mindre BMW finner alternative motoriseringer (f.eks 3-serie eDrive som kommer på markedet i 2016). Den samme utviklingen gjelder naturligvis for alle andre tradisjonelle bilprodusenter.

 

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/future-bmw-3-series-lead-ev-revolution

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG har et større investeringsprogram på gang (24 milliarder euro) som bl.a vil medføre en kraftig satsing på elektriske biler. Audi vil bl.a komme med en ren Tesla Model S/D konkurrent som også får en avlegger i form av en tilsvarende modell fra Porsche basert på en nedskalert Panamera. Div. bilanalytikere mener derfor at dette vil presse BMW og Mercedes-Benz i den samme retningen og at vi derfor kan forvente ulike Model S/D konkurrenter fra den kanten også. Porsche har varslet at deres nye elektriske familiebil vil komme på markedet i 2017.

 

http://www.bmwblog.com/2015/01/19/will-audis-push-force-bmws-hand-electric-car-market/

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske artig artikkel i Petrolicious om en norsk bilentusiast som virkelig har skjønt poenget. Christer Lundem kjører en BMW E39 og årsaken til dette fargelegger hele hans bilinteresse. Analoge vs. digitale biler med alt hva dette betyr for bil og kjøreopplevelsen. Kjempefine bilder har han også tatt av gamle klassikere.... elegant... :)

 

http://www.petrolicious.com/am-i-a-car-guy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...