Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rom for en slik diskusjon her, men jeg synes temaet er interessant:

 

http://www.bt.no/meninger/debatt/Je-Suis-Max-Hermansen-3286756.html

 

Det første som slår meg er at dette er den typiske feiloppfatningen av at ytringsfrihet betyr at man ikke er ansvarlig for egne ytringer. Akkurat som radikale muslimer har måttet stå til ansvar for sine trusler i Norge. Jeg hadde definitivt reagert om jeg hadde en ansatt som angrep en stor del av kundene sine offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanskelig diskusjon som krever både fingerspitzengefühl og innsikt i helt elementære prinsipper i vestlige demokratier som er basert på den franske revolusjonens idealer fra 1789-99... liberté, égalité, fraternité... frihet, likhet og brorskap. Det er viktig å forstå bakgrunnen for revolusjonen som var et oppgjør med ekstreme sosiale, politiske og økonomiske forskjeller blandt befolkningsgruppene i Frankrike. Den norske grunnloven som ble nedtegnet på Eidsvoll kun få år senere i 1814 er en direkte videreføring av de franske prinsippene om frihet, likhet og brorskap. Grunnloven inneholder derfor bestemmelser om statsformen, om menneskerettigheter, om den lovgivende makt (Stortinget), den utøvende makt (Kongen i statsråd) og den dømmende makt (domstolene)... altså maktens tredelingsprinsipp etter filosofen Montesquieus tanker. Her er det viktig å legge merke til at maktens tredelingsprinsipp i et demokrati ikke inkluderer kirken eller elementer fra andre religioner.

 

Poenget er å spre makten på tre uavhengige instanser og på den måten sikre de demokratiske rettighetene til den enkelte innbygger i Norge (og alle andre demokratier som deler de samme prinsippene). Folket har på den måten vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Demokrati betyr folkestyre og kjennetegnes ved at det er frie valg, flertallsstyre (altså i motsetning til et aristokratisk styre som var problemet i Frankrike), retten til være uenig med flertallet og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas.

 

Ytringsfrihet omhandler retten til å ytre seg og til å gi eller motta opplysninger (informasjonsfrihet), uansett hva slags medium man benytter, og uten innblanding fra myndighetene. Spesielt det siste er en utfordring i informasjonssamfunnet og dermed i en globalisert verden. Det er en tiltagende tendens til at mange ønsker å gradbøye ytringsfriheten. Dette gjøres ut fra forskjellige motiver (noen hederlige og noen knapt så hederlige), men som min tidligere skolekammerat advokat John Christian Elden presiserer i dagens Aftenposten kan man ikke gradbøye den grunnlovsfestede ytringsfriheten vi alle har selv om vi er aldri så uenige i hva som evt. blir uttalt. Skal ytringsfriheten være reell, kan det heller ikke medføre sanksjoner om man benytter seg av den så lenge man er innenfor lovlige ytringer.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/John-Christian-Elden-om-Max-Hermansens-tap-av-deltidsjobb-Ingen-ytringsfrihet-for-de-med-de-upopulare-meningene-7872539.html

 

Dagbladet kommenterer den samme saken og kommer til den samme konklusjonen som advokat Elden. Det handler ikke om man liker Hermansen og/eller det han står for, men om en grunnleggende rett til ytringsfrihet.

 

http://www.dagbladet.no/2015/01/23/kultur/kommentar/meninger/debatt/max_hermansen/37347444/

 

Når dette er nevnt kan man selvfølgelig diskutere folkeskikk og alminnelig dannelse i relasjon til hvor langt man personlig bør tøye ytringsfriheten. Utfordringen i denne sammenhengen er imidlertid at folk (og ulike samfunn/grupperinger) har forskjellige oppfatninger av hva som er god folkeskikk og dannelse. Det finnes ulike sedvaner, kutymer og uskrevne regler i alle samfunn og dette har etterhvert blitt en svært kompleks størrelse i vår globaliserte verden. Ergo mener jeg og mange andre at de overordnede prinsippene om bl.a ytringsfriheten er viktigere enn noen gang tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Elon Musk har vært nevnt i denne tråden endel ganger etterhvert, så da passer det seg jo med et lite filmklipp fra den kanten en lørdagskveld (som for min del foregår i samme "land" som trådstarter) der han mottar sin nyinnkjøpte McLaren F1. :)

 

 

Elon Musk var bare 28 år når dette ble filmet.

 

Bilen ble forøvrig krasjet etter bare et år, men ble bygget opp igjen og var i Musks eie frem til den ble solgt i 2008.

 

DeanWills-009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to veldig interessante og signifikante bilmodeller (tiltross for at det skiller 8 sylindre og nærmere 500 HK). Artig innslag med en veldig ung Elon Musk... trolig for ung for en McLaren F1. Han føyer seg iallefall inn i rekken av kjente mennesker som har kjørt galt med F1. Mye kan tyde på at 90-talls superbiler som F1 og ikke minst Porsche Carrera GT dessverre viste at veldig kraftige "analoge" biler ganske enkelt ble for farlig for alminnelige sjåfører (uansett hvor mye penger de måtte ha). "Digitale" superbiler var løsningen hvis bilbransjens fineste produsenter skulle unngå opprivende søksmål.

 

I denne sammenheng er Mazda MX-5 en fantastisk konstruksjon og Mazda fortjener virkelig honnør for at de tar en slags "tilbake til fremtiden" manøver med den nye generasjonen av MX-5. Dette er helt klart en av de bilene jeg skal prøvekjøre i år... og gjerne innstegsmodellen med 130 HK (rødmerket på 7500 rpm). Bilen veier rundt 1000 Kg og 130 HK er derfor nok forutsatt at kjøreegenskapene og bilens dynamiske egenskaper ellers er like fine som den første MX-5 generasjonen fra 1990 (som jeg kjøpte det samme året). MX-5 var forøvrig kraftig inspirert av Colin Chapman's Lotus Elan som ble produsert i perioden 1962-75... :)

 

Apropos fine biler fra 60-årene... få om noen biler fra den perioden er vel finere enn Mercedes-Benz W109 300 SEL 6,3 og Porsche 911. Mercedesen fremstår urestaurert og har intet mindre enn 410000 Km på telleren. M100 V8 motoren på 6332 cm3 utvikler 300 HK etter den amerikanske SAE normen (altså motoreffekt uten nødvendige komponenter som f.eks dynamo, vannpumpe, servopumpe etc.) og 250 HK etter den europeiske DIN normen (altså på svinghjulet). Dreiemomentet er imidlertid uansett solide 503 Nm ved 2800 rpm... :)

 

 

 

Lyden fra 911'en på maks turtall er helt enkelt fantastisk... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som liker komikeren Gabriel Iglesias her inne. Her er han på besøk hos Jay Leno med sin 1966 VW Samba. Dette er uten tvil verdens kuleste Folkevogn og originale eksemplarer selges idag for langt over en million kroner. Jeg skulle gjerne hatt en av disse... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over et interessant intervju der Elon Musk bl.a forklarer hvordan han krasjet med sin McLaren F1. Han gjør faktisk et poeng ut av at bilen er "analog" med tanke på sikkerhetssystemer som idag er vanlig på biler. Intervjuet er langt, men absolutt verdt å få med seg iom. at vi får et ganske bra inntrykk av hvordan mannen tenker. Han snakker bl.a om Tesla, SpaceX og det kommende Hyperloop prosjektet... :)

 

 

Elon Musk har også markert seg på et annet område som jeg synes er veldig interessant (jeg er gammel IT-mann). Han har advart mot at kunstig intelligens (altså avansert datateknikk) kommer til å ta over mange av de områdene som mennesker idag kontrollerer. Jeg tror at denne advarselen er viktig fordi tilliten i mellom mennesker til at mennesker kan ta de rette beslutningene langsomt holder på å forsvinne. Ergo vil det politisk, praktisk og ikke minst lovmessig være lettere og mer sikkert at dataalgoritmer erstatter beslutninger som fattes av mennesker (som kan gjøre feil og som det alltid vil være diskusjoner om hvorvidt er korrekte). Jeg liker ikke denne utviklingen... av mange årsaker, men den aller viktigste grunnen til at jeg ikke liker utviklingen er at dataalgoritmer som datamaskinene bruker som regel ikke er tilgjengelig for offentligheten (og hvis de var er det få som forstår hva de går ut på). Enda mer skjult vil det bli i fremtiden når nye dataalgoritmer utvikles av eksisterende dataalgoritmer i både annet, tredje... og kanskje flere hundre ledd tilbake. Situasjonen vil bli totalt uoversiktelig for alle andre enn dataeksperter og knapt nok for dataekspertene.

 

Det finnes etterhvert mange eksempler på at selv helt avgjørende systemer for samfunnet som f.eks myndigheter, kraftverk, militæret etc. ikke har tiltrekkelig oversikt over hvordan deres datasystemer virker og hva slags informasjon som er tilgjengelig. Wikileaks er det mest prominente eksempelet, men det finnes også andre svært graverende eksempler når det gjelder spesielt militære systemer. Mer nærliggende for oss her inne er historien om at BMW's Connected Drive system ikke var tilstrekkelig sikret mot inntrenging utenfra. Konkret handlet det om at noen hadde funnet ut at de protokollene BMW bruker for å kommunisere med bilene var for dårlig sikret slik at fremmede derfor kunne manipulere signalene og utgi seg for å være BMW's servere. Dermed fikk de tilgang til bilenes styresystemer og kunne bl.a låse opp dørene via Connected Drive systemet. BMW oppdaget heldigvis sikkerhetsproblemet med HTTPS protokollene selv (det er iallefall den offisielle utlegningen) og såvidt de vet ble ingen biler utsatt for angrep fra fremmede, men eksempelet illustrerer allikevel hva som er problemet med at vi bruker datasystemer til nesten alt idag... og dette vil uten tvil bli en mye mer delikat problemstilling i fremtiden.

 

http://securityaffairs.co/wordpress/32981/hacking/bmw-fixes-flaw-car-software.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også interessant at Paul Bracq har en minst like stor karriere hos Mercedes-Benz der han designet W100 (600), W108/109 (toppmodellen før S-klassen), W111 Coupé, W113 (SL Pagode) og W114/115 ("Strich-Acht"). Han designet også det franske TGV (Train à Grande Vitesse) høyhastighetstoget som har en registrert hastighetsrekord på hele 575 Km/t. Han er i tillegg også ansvarlig for interiøret i en hel rekke Peugeot modeller inkl. blandt annet 604 og 505. Mercedes-Benz W111 Coupé er helt nydelig... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-t1cyzj3tK4

 

Apropos Paul Bracq's fantastiske kreasjoner. "Strich-Acht" (Mercedes-Benz W114/115 fra perioden 1967-75) er trolig en av det mer solide modellene Mercedes noen gang har bygget. Vi så flere da vi var i Berlin i høstferien 2014 og de er stadig ganske vanlige å se på nyhetsreportasjer fra bl.a midtøsten/nordafrika. Det er stort sett dieselvariantene som er populære i disse strøkene, men den mest interessante modellen har en bensinrekkesekser (M110) på 2746 cm3 (altså som 280 eller 280E). Denne motoren har en dobbel overliggende kamaksel (twin cam) og lyden den utvikler er fantastisk... gurglende og grov med en lett metallisk raspende snert på toppen (helt ulik BMW's tidsmessige tilsvarende M30 bensinrekkesekser som er mye mer turbinaktig i lydbildet). Jeg har alltid likt "Strich-Acht", men man kommer langt med en W123 også hvis det er M110 motoren man er ute etter. Som best med bensininnsprøytning yter den 185 HK ved 5800 rpm og 240 Nm ved 4500 rpm... :)

 

 

Eksoslyden fra Mercedes-Benz W123 280E (185 HK)... :-P

 

https://www.youtube.com/watch?v=QnDB0BZKdLU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:love: :love: :love: :love: ... You bet!... sort of 911 GT3 light...  :love:

 

Utrolig!... Porsche går overraskende til den ytterligheten at de tillater at Cayman blir hurtigere enn innstegsmodellene i 911 programmet. Dette er ukjent terreng for Porsche kommersielt og det skal bli spennende å se hvordan markedet og potensielle 911 kjøpere reagerer på dette. Jeg tror at dette går bra, men mon ikke Porsche oppgraderer 911 Carrera S (400 HK) og/eller i det minste jekker opp prisen på den modellen... :)

 

7.38-7:40 rundt Nürburgring... det er på nivå med Ferrari 458 Italia og Nissan GT-R... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo gamle mercer...Kompis av meg kjøpte denne..helt herlig 70talls fargekombo :)

 

og ja...jeg jakter en pen sommerbil selv... Men markedet er nesten tømt for pene biler i lave prisklasser...Kontra ifjor da det krydde av biler (men da var jeg ikke på jakt) Hvordan er veteranbilmarkedet i Danmark? 

 

96_1964108438_xl.jpg

 

96_446674953_xl.jpg

 

96_1814547761_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...