Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at stadig flere her til lands selger M5er og andre supersedaner til fordel for P85D, og det er faktisk positivt for oss andre som ikke vil kjøre strømbil (vel, vi har jo en E-UP i bilparken men det er jo konebilen og den kjører jeg sjelden :P ) Det blir flere M5er til slags å velge i, jo flere som er til salgs jo mer driver det ned prisene og med lavere priser så kan flere oppfylle drømmen om rå bil :) Så om noen år når staten bestemmer seg for å skru igjen "Elbil krana" så må alle P85D eiere kjøpe seg nye M5er og RS6er og da kan flere nyte 0-100 på 3,3 sek i en brukt P85D til halv pris :P Vinn vinn :)

Hvordan vet du at bruktbilprisen på Tesla reagerer på den måten når regjeringen strammer inn krana? For alt vi vet kan jo markedet for disse bilene gå oppover, hvis en ny Tesla plutselig koster 1,2 millioner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at bruktbilprisen på Tesla reagerer på den måten når regjeringen strammer inn krana? For alt vi vet kan jo markedet for disse bilene gå oppover, hvis en ny Tesla plutselig koster 1,2 millioner ?

Jeg mener ikke at prisene skal stupe som følger av økte avgifter, men innen den tid så vil jo P85D være noen år gammel og som biler flest så synker de i verdi når de blir eldre og får kilometer på tellern.

Men når du først er inne på det, hvis staten plutselig legger avgifter på elbiler og bruken av dem så vil jo dette bli mindre lukrativt, mange vil selge og da synker prisene. Hva var det som nettopp skjedde når Tesla annonserte at P85D skulle komme, jo de flommet over av P85+ på Finn og prisene sank med over 200 000 kr på noen biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, men jeg er ikke helt sikker på om prisen vil synke veldig mye. Jeg ser heller for meg at verdien på en brukt Tesla forblir ganske stabil ( innenfor rimelighetens grenser såklart ). Dette med forbehold om at bilene faktisk viser seg å være ganske holdbare, noe vi ikke vet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbruken til Magnus er nok veldig lik de fleste av oss her inne.

Det er flest hverdager og da er det vanskelig å rettferdiggjøre entusiastbiler som en M bil er.

Personlig ville jeg kanskje heller gått for en 550 med X-drive kontra en M5.

Sistnevnte er for hårete for min kjøring og mitt bruksmønster.

Blir spennende å høre om erfaringen din Magnus, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt M550d foran både E61 M5 og P85D jeg da :) Det er fasinerende den teknologien som Elbilene viser, men det er noe barrierer der som for min del slår inn for fullt. For det første så er det jo det at når batteriet er tomt (etter 600 km eller noe på P85D?) så tar det vel iallfall 5 timer før man kan dure videre, hvis man da ikke er så heldig å være i nærheten av en hurtiglader hvor det kanskje bare tar en halvtime. En M550d kan dure videre etter 4 minutter og med 700 kroner lettere lommebok, MEN den har en realistisk rekkevidde på 1000 km enten det er -10 kuldegrader, storm og sludd eller 35 varmegrader og vindstille. Det har ikke en Tesla og den oppgitte rekkevidden er sjelden realistisk, men likevel nok til daglige gjøremål og bruk. Men så er det jo når man skal på langtur, hvor fort tømmes batteriet på en Tesla ved konstant 140 km/t på Autobahn? Mener å ha lest at det er kun etter 250 km mens en M550d som kjører i samme hastighet rekker ca 800 km på en tankfylling, før den må fylle i 4 minutter får den kan fortsette ytterligere 800 km :) For mitt bruk så hadde ikke en P85D funket, enten jeg ville det eller ikke så er det for mye penger for en bil med for mye ulemper. Derfor hadde nettopp en M550d passet, den har lavt forbruk og stor bruksmønster samtidig som den er like rask som en E61 M5 :)

Jeg mener det er lov å være skeptisk til elbil uansett hvor bra og mange fordeler de har, jeg synes at det har vokst frem en slik holdning at man ikke får lov å si noe negativt om elbil. Det blåser jeg i såfall i og sier med dette hva som er min oppfatning av Elbil, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i tankegangen din, F90 og jeg synes allerede det er bemerkelsesverdig at ladestrømmen i Sverige nå skal koste 3kr/min. Med andre ord vil en full tank på en elbil hos söta bror koste tilnærmet det samme som en "fossilbil" (som elbil-eiere så fint kaller det), men med ufrivillig hvilepause inkludert. Jeg tror ikke det går lang tid før vi ser noe tilsvarende her hjemme, og at de fleste bensinstasjonene får en ekstra meny på bensinprisskiltene som det står "el kr/min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har deres egen bilproduksjon å tenke på og i den sammenhengen er det nærliggende å trekke paralleller til den gangen dieselmotorer ble populære på slutten av 90-tallet. Hverken Volvo eller Saab så den trenden komme og resultatet ble at Volvo måtte kjøpe dieselmotorer av VAG og Saab av Opel (egentlig fra Fiat via GM). Svenske myndigheter gjorde derfor hva de kunne for å motarbeide at dieselbiler ble populære i Sverige (f.eks igjennom ekstra miljøskatter på firmabiler med dieselmotorer). Svensk bilindustri er stadig økonomisk og distriktspolitisk viktig i Sverige (spesielt i forbindelse med underleverandørene) og jeg tror derfor at historien gjentar seg når det gjelder elektriske biler. Svensk bilindustri må beskyttes inntil de selv har stablet alternativer/konkurrenter på bena.

 

Jeg føler meg ellers temmelig overbevist om at elektriske biler er det vi kan forberede oss på blir alminnelig innen ca. 10 år fra nå. Spesielt i forhold til hvordan myndighetene i ulike sentrale land som f.eks Frankrike og Storbritania (ca. 20% av EU's befolkning) agerer. Tyske myndigheter er også positive til elbiler, men går forsiktig frem av hensyn til egen bilindustri. Jeg tror imidlertid at de får fart på seg så snart VAG har et litt bredere elbil sortiment enn idag. Foreløpig vil de ikke favorisere elbiler fremfor konvensjonelle biler, men dette kan fort endre seg.

 

Elbiler er ikke perfekte, men det kan vi heller ikke forlange etter at knapt 7 år har gått siden Tesla presenterte Roadster (som etter min mening var den første elbilen med skikkelige ytelser og ikke minst skikkelig batterikapasitet). Tesla Roadster var også en rullende testbenk for den teknologien vi idag ser i Model S. Poenget her er at utviklingen går utrolig fort og div. bilanalytikere påpeker at det bare er snakk om relativt kort tid før vi ser elbiler med en batterikapasitet på opp mot 1000 Km.

 

Som jeg har vært inne på noen ganger tidligere i tråden er produksjon av biler idag ikke teknisk vanskelig eller spesielt utfordrende. De fleste nye bilfabrikker legges til land utenfor den tradisjonelle I-lands sfæren... primært pga. billigere arbeidskraft, men også fordi bilproduksjon idag er nesten 100% automatisert. Ergo har vi etter litt over 100 år med bilproduksjon kommet til et punkt der det er naturlig med et fundamentalt skifte av teknologi. Elbiler representerer et nytt konsept blandt flere alternativer. Så langt har elbilene vist seg å være mest praktisk og dermed det beste kommersielle alternativet... mye takket være Elon Musk's visjoner for Model S. Det kan være at andre alternativer enn elbiler blir aktuelt, men det tror jeg egentlig ikke. I en overgang vil vi se hybridbiler, men de vil bli faset ut så snart batteriteknologien blir bra nok (ca. 1000 Km på en lading) og antall ladestasjoner når et kritisk antall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jo gjøre litt reklame for mannen nå som vi også har snakket om ham i tråden. Dette blir trolig en av de aller siste testene Chris Harris gjør av en tradisjonell muskelbil før Tesla Model S P85D blir tilgjengelig for all verdens biljournalister og det skal bli virkelig spennende å følge utviklingen. Jeg tror at P85D blir en bombe som mer eller mindre over natten kommer til å revolusjonere hele dette markedet. Spørsmålet er om Tesla er forberedt på det som kommer og ikke minst hva nettopp Mercedes-AMG gjør når Tesla i den grad kommer til å underminere den tradisjonelle mystikken som har hersket blandt de aller mest potente alminnelige bilene (altså bilmodeller som f.eks M3, M5 og div. AMG modeller).

 

P85D er tross alt nesten et sekund hurtigere 0-100 Km/t enn C63 S og det er en evighet på dette nivået. Selv om slike akselerasjonsytelser ikke er alt er det ikke til å komme bort fra at det er et salgsargument av de helt store og mer enn illustrerende for hva elektriske motorer idag står for. De er enkle, billige, ekstremt holdbare og veldig, veldig kraftige. Men så var det lyden da... eller mangelen på godlyd. Det skal bli spennende å se om P85D i den grad imponerer så mye at den manglende godlyden blir mindre viktig også... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så kan man nesten konkludere med at M3 er racerbilen av de to mens C63 er muskelbilen. Jeg vil tro at Alpina B3 BiTurbo faktisk er en mer reel konkrurrent til denne C klassen enn hva nettopp M3 er. Men M3 er jo ett genialt eksempel på at "less is more", med sine 431 hester og 550 nm så er C63S AMG stadig ikke noe raskere tross sine 510 hester og 700 nm. Dette er mye av det som skiller disse bilene ifra hverandre som racerbil og muskel bil, de har rett og slett forskjellige fokus. Nettopp hva Chris Harris forteller i testen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og andre vil mene at dagens M3 og C63 er to sider av samme sak. Ingen av dem er sports/racerbiler, men derimot mer eller mindre sportslige kompakte GT'er. Jeg vil tro at B3 Bi-Turbo også føyer seg inn i denne kategorien selv om det sikkert er nyanseforskjeller. Med begrepet "muskelbiler" mener jeg den samme kategorien selv om dette kanskje er litt upresist formulert fra min side. Poenget er iallfall denne typen biler selv om Model S P85/P85D nok er en mer direkte konkurrent til de litt større modellene E63, M5, B5 Bi-Turbo etc.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med elbilene er dessverre sjåførene. Det.er fascinerende å se hvordan elbilsjåfører har gått fra harmløse, idealistiske sosialister til aggressive egoister som kjører som svin og ikke tar hensyn. Har stort sett daglig klinkødder som vingler mellom filene og kjører som de vil - det virker faktisk som de er fritatt for loven da jeg ALDRI ser at politiet stopper dem. Fossilbiler som kjører slik blir anmeldt av andre og gjerne stoppet. Nissan Leaf-sjåfører tar kaka.

I dag tidlig var det en slik som kjørte slalom på E18, og presset seg inn foran meg og andre så man måtte bremse. Jeg ble så forbanna at jeg ga på og la meg inn foran han i venstrefelt (3 felt i samme retning pluss kollektivfelt) og bremset ned. Han trodde nok først jeg var sivilpoliti og kjørte pent i 10 sek før han hadde 120 i kollektivfeltet og ga meg fingern før han svingte av til Lysaker. Så også en El-Golf som holdt på å kjøre inn i en skolebil i Ryen-rundkjøringa. Vi andre slapp bilen gjennom siden trafikken gikk sakte, men elbiljævelen lå på hornet og nektet å bremse. Hadde fortjent en hjulvinne i panna.....

 

Angående Tesla, så blir det interessant å se hvordan de skal klare logistikken framover. Allerede i dag sliter de med kommunikasjon og kapasiteten - det er for eksempel hele 3 til 4 mnd ventetid på vanlig service siden de er travelt opptatt med garantijobber på feil og defekter, Tesla i USA er fortsatt mer opptatt av å vise frem fancy design og nyheter enn å løse eksisterende problemer som har fulgt bilene siden den var ny. Det er useriøst, og det vil bli vanskelig å kapre marked etter marked når de ikke klarer å betjene Norge med sine 6000 Teslaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... logistikken blir utvilsomt en utfordring for Tesla og den kan bli skjebnesvanger. Klarer de ikke å levere nok biler og/eller tilstrekkelig god service kan det bli fatalt for Tesla. Jeg tror ikke at kundene som nå kommer er like entusiastiske og tålmodige som de første innovatørene. Kundene som kommer nå (iallefall i Norge) er ganske sikkert betydelig mer kravstore på godt og vondt (mest vondt som du også kort er inne på). Veien tilbake til de tre tyske standard premiummerkene er ikke like lang som for de første innovatørene som kjøpte Model S og ikke minst Roadster da de var nye i hhv. 2012 og 2008.

 

Apropos innovatører så har vi fått den første Model S eieren i vår landsby (vel... stor landsby siden det bor ca. 4000 mennesker her). Det er ca. 15 Km til nærmeste alminnelige ladestasjon og ca. 25 Km til nærmeste superlader... så det må man si er litt sporty når det gjelder valg av bil. Bilen står forøvrig mer eller mindre parkert på fortauet iom. at eieren bor i et gammelt byhus fra begynnelsen av 1900 tallet der fortauet går langs huset og bilen er ca. 1 meter for lang til plassen foran garasjen som har innkjørsel direkte fra fortauet (garasjen bruker han ikke og jeg tror faktisk at den er for smal til bilen).

 

Tesla Model S og Citroën DS har uten tvil det til felles at de forandret historien. Det gjorde også Nirvana, men jeg var ikke klar over at bandet hadde en indirekte relasjon til Citroën DS... :-P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De festlige er at hvis man med åpent sinn stirrer ganske lenge på en Citroën DS så ser man etterhvert at den likner på en Model S og kunne godt ha vært en fjærn forløper. Mulig det bare er meg men :)

Ellers så må jeg si at de sjåførene som oppfører seg mest idiotisk i trafikken er helt klart Audi eiere, med VW og Volvo på en god andre plass. Hadde en Audi nesten inni støtfangeren bak tidligere i dag, gud så forbanna irriterende det er. Jeg kan forstå hvordan "roadrage" kan oppstå, er bare ikke helt min stil å stoppe opp og gå løs på andre bilister selv om det frister av og til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De festlige er at hvis man med åpent sinn stirrer ganske lenge på en Citroën DS så ser man etterhvert at den likner på en Model S og kunne godt ha vært en fjærn forløper. Mulig det bare er meg men :)

 

 

Den samme tanken har slått meg også, men jeg tenkte at nå får det være nok. Det får være grenser for nerdetendenser og dårlig skjult beundring for Model S. Allikevel... de har definitivt visse likheter i designet og spørsmålet er om det er tilfeldig. Jeg tror faktisk ikke det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere sett litt på hva Larry Kosilla i det New York baserte detailingfirmaet AMMO NYC er istand til å utføre. Normalt handler det om ulike mer eller mindre fine biler, men de tar større oppdrag også. Boeing 707 dannet basis for flere forskjellige varianter av Air Force One fom. President John F. Kennedy (1961-63) tom. President George H. W. Bush (1989-93)... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-SwWoTYJp9A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...