Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

For en del måneder siden var jeg på jakt etter en bruksbil og diskuterte både Volvo V70 og E46 her i tråden. Av forskjellige grunner ble det ikke noe kjøp, men nå har fru RNJ fått det for seg at hun trenger større bil. Jeg har selv hatt veldig sansen for Citroën Cactus både hva gjelder utseende og selve konseptet. I dag var vi derfor og prøvde en Cactus. Først BlueHDi 100 manuell (diesel) og dernest en kort tur i PureTech 110 manuell (bensin). Begge bilene var i høyeste norske utstyrsversjon (”Nordic Edition HIGH”) og begge har samme grunnpris på 272k.

Kjøreturen bekreftet langt på vei det jeg hadde forventet og jeg er veldig imponert over kjøreopplevelsen og at de klarer å lage en såpass komplett bil som kun veier rundt et tonn. BlueHDi var fin, men umiddelbart likte jeg bensinvarianten mye bedre. Jeg syns den hadde bedre respons og lyden var overraskende frisk – i positiv forstand - fra de 3 sylindre.

Mer overraskende var det at fruen forelskede seg veldig i bilen. Hun var i utgangspunktet skeptisk men lot seg begeistre og er nå mest i tvil om den skal være rød eller hvit perlemor… Eneste hun ikke likte var at bakseteryggen ikke kan deles når den legges ned.

Kjøreopplevelsen er helt klart mer 2CV enn BMW. Veldig komfortabel til størrelsen og tilsynelatende ganske OK betjening av touchskjermen. Alt i alt en positiv opplevelse og jeg syns at prisen på 300k fully loaded (navi, bluetooth, DAB+, cruise, delskinn, parkeringsassistanse, stort glasstak, vinterdekk på originalfelg, avtakbart tilhengerfeste, …) inklusiv 5 års garanti, service og slitedeler er fristende.

Fredrik: Jeg har forstått at du har en Cactus. Er du fortsatt fornøyd? Tanker rundt diesel vs bensin? Er det noe vi bør tenke på før et evt kjøp? Når det gjelder diesel vs bensin så er drivstofforbruket ikke viktig for meg. Bilen vil bli kjørt lite og med en god del korte turer. Mest her i Oslo, 2-3 turer til Kristiansand i året samt kanskje en tur til København en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt ny bil i dag så hadde det uten tvil blitt bensin. Vi småkjører såpass mye at vi må ta oss en langtur i ny og ne for at ikke partikkelfilteret skal gå i stykker, motoren rekker også knapt å bli driftsvarm før den skal slås av igjen på vanlig kjøring. Også er det det politiske da, der ryktes jo om kjøreforbud for dieselbiler i de større byene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Cactus BlueHDi 100 med manuelt gear. Utstyrsnivået er såkalt "Feel" og det vil si ganske standard og uten navi, DAB+, parkeringsassistanse og stort glasstak. Vi har derimot utstyr som bluetooth, klima, cruise og delskinn (åpenbart litt forskjellige sammensetting av utstyr i hvert land). Vi er veldig tilfreds med motoren, men den bruker litt tid på å løsne skikkelig. Det var først etter ca. 10K kilometer at den begynte å føles sterk også på lavere turtall. Citroën påstår at Cactus med denne motoren gjennomsnitlig skal klare hele 32,3 Km/liter (0,31 liter/mil) ved blandet kjøring og det er ikke langt unna sannheten nå som motoren har kjørt ca. 16K kilometer. Vi har ingen problemer med å holde oss ganske godt under 0,35 liter/mil selv når det er minusgrader utenfor.

BlueHDi 100 motoren er tildels mye sterkere enn PureTech 110 motoren (bensin). Først og fremst har dieselmotoren fire sylindre mot bensinmotorens tre sylindre, men den maksimale effekten på 100 HK nås også ved lave 3750 rpm mot 110 HK ved 5500 rpm for bensinmotoren. BlueHDi 100 motoren har også et maksimalt dreiemoment på 255 Nm ved 1750 rpm mot 205 Nm ved 1500 rpm for bensinmotoren. Dieselmotoren er skikkelig laidback og sterk (spesielt i relasjon til bilens vekt som kun er 1145 Kg - 50 Kg mer enn PureTech 110) og det passer bilens øvrige karakter helt perfekt. Jeg har aldri hatt en mer avslappende og behagelig bil... akkurat slik som jeg mener at en Citroën skal være... :)

Den har imidlertid et par mindre bra sider. Seteryggen bak som ikke kan deles er nevnt (dette har Citroën lovet at kommer i løpet av 2015), men det er enkelte ulyder (knirking) i bakhjulsopphenget som ikke skal være der (jeg vil ta dette opp med Citroën på førstegangsservice ved 20K kilometer). Dette oppstår typisk ved brå humper i veien (f.eks telehiv) når fjæringen komprimeres. Fjæringen er ellers fabelaktig "flytende" Citroën... bortsett fra nettopp ved brå humper i veien. Da slår fjæringen kraftig tilbake og føles lite harmonisk. Akkurat dette fenomenet deler imidlertid Cactus med langt dyrere biler. Gearkassen (5-trinns) er OK, men heller ikke mer. PSA har en nyere 6-trinns gearkasse i sortimentet og den er mye, mye bedre. Jeg ser for meg at denne gearkassen i kombinasjon med BlueHDi 100 motoren ville ha vært en av de bedre kombinasjonene man kan få i denne klassen (inkl. tilsvarende motoriseringer fra Mini og BMW). Det er heller ikke helt bra at rattet ikke kan justeres i lengden, men jeg har ingen problemer med akkurat denne mangelen.

Setene er et kapitel for seg... de er fantastiske for min rygg/kropp (jeg er ca. 185 cm høy og er normalt bygget). Man liksom synker ned i setene og bare sitter fantastisk bra også på lange turer over 1500 Km. Min bedre halvdel deler min begeistring for setene (hun er ca. 165 cm høy og er normalt bygget). Opplevd kvalitet på interiøret synes jeg er veldig bra i forhold til hva bilen koster (ca. 210000 DKK). Alt virker skikkelig skrudd sammen og plastikkfølelsen er ikke alt for påtrengende. Citroën har gjort en fin jobb med å rette fokuset på de tingene som betyr noe som f.eks dashboardet. All instrumentering er 100% digital fordelt på to skjermer a la BMW i3 og det synes jeg er litt artig. I all hovedsak fungerer dette meget bra... spesielt fordi den store 7" touch screen skjermen (som er hele 9" med de trykkfølsomme sidemenyene) reagerer tilstrekkelig hurtig på menyvalg. Jeg liker også at fargene på skjermene er klare og at grafikken er veldig tydelig.

Man får uten tvil mye bil for pengene med en Cactus, men designet er ikke for alle. Det er med få unntak enten eller når det gjelder designet. Enten synes man at Cactus er som en Citroën skal være (alternativ, særegen, spesiell, kreativ etc.) eller man synes at Cactus tilhører den samme klassen som f.eks Fiat Multipla... altså biler som aldri burde ha forlatt tegnebrettet (jeg hører dog ikke til de største kritikerne av Multipla). Jeg liker vår Cactus bedre og bedre. Jeg har allerede truet familien med at den bør få lov til å besøke sin kulturelle hjemstavn til sommeren (som er Frankrike tiltross for at den er bygget i Spania). Så langt har vår Cactus vært på to langturer. Først Århus-Berlin-Dresden-Hannover-Århus og i vinter også Århus-Larvik-Lillehammer-Gålå-Lillehammer-Larvik-Århus. Bilen kommer virkelig til sin rett på motorveier og landeveier. Spesielt fjæringen har en fin "flytende" ro og komfort som minner om langt dyrere biler (vesentlig mer sofistikert enn f.eks vår tidligere E46 kunne tilby... selv med standardfjæring og 195/65-15 dekk/felger)... :)

Jeg vil helt klart anbefale at du går for BlueHDi 100 motoren RNJ, men du går definitivt ikke helt feil med PureTech 110 motoren heller. Hva man velger er mest smak og behag. Cactus som en billig og ganske artig bruksbil vil jeg imidlertid uten tvil anbefale. Slå til på "5FRI" tilbudet (alt av service og vedlikehold inkludert i 5 år) og du kan for få kroner nyte bilens mange kvaliteter for alt hva de er verdt i lang tid fremover... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der neue große Mercedes... Mercedes-Maybach S600. En bil som på alle måter er diametralt motsatt Citroën Cactus når det gjelder størrelse, visjon, målgruppe, pris og ikke minst ytelser. Tenk at dette monsteret veier godt og vel 1200 Kg mer enn en Cactus. Den mangler bare 20 Kg på å være dobbelt så tung som vår Cactus BlueHDi 100 (som er den tyngste Cactus modellen). Disse bilene kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte, men som litt mer enn normalt bilinteressert lar jeg meg allikevel fascinere av slike ytterligheter som både S600 og Cactus på hver deres måte er. De fleste tiltrekkes ikke av ytterligheter når det gjelder biler og velger den mer trygge middelveien som f.eks en BMW 520d er i dette tilfellet. 

Citroën er ikke kjent for å gjøre det enkelt for seg selv. Nesten samtlige modeller de har bygget opp igjennom tidene har vært innovative på den ene eller andre måten... ofte med "less is more" som bærende mantra. "Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean to make it simple. But it’s worth it in the end because once you get there, you can move mountains" sa Steven Jobs. Jeg vet ikke om man kan flytte fjell med Cactus, men man kan iallefall kjøre langt på drivstoffet (i motsetning til hva man kan med S600). Ellers er den nye Mercedes-Maybach i all sin velde svært, svært imponerende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Passat Mrk.VIII ble årets bil (COTY 2015) i Europa, men Citroën C4 Cactus kom på en fin andreplass foran Mercedes-Benz C-klasse (W205). Dette resultatet er ikke overraskende med tanke på hvor stor Passat er i markedet for familiebiler/firmabiler/utleiebiler/leasingbiler. Det er heller ikke overraskende at den nye C-klassen utmerker seg i denne konkurransen iom. at den bl.a også er en stor favoritt i markedet for innstegs premium firmabiler. At Cactus kom på andreplass er imidlertid utrolig artig (spesielt med tanke på konkurrentene) og jeg kan ikke gjøre annet enn å skrive under på at det er vel fortjent... :)

http://www.dinside.no/933061/vw-passat-er-aarets-bil-i-europa

Det er forøvrig 25 år siden Citroën sist hadde årets bil med XM i 1990, men C4 kom på andreplass i 2005. Andreplass ble det også for Citroën i 1994 med Xantia. Citroën har forøvrig hatt årets bil i Europa tre ganger (XM, CX og GS). BMW har aldri vunnet årets bil, men det har Porsche med 928 i 1978 og Mercedes-Benz med S-klasse (W116) i 1974. BMW har imidlertid hatt hele fem andreplasser opp igjennom årenes løp (i3, E23, E21, E3 og 1600 "Neue Klasse").

Jeg kom tilfeldigvis over denne slovakiske filmen om Cactus. Den lokale humoren på de kanter virker imidlertid litt spesiell... ellers en artig film som har engelsk teksting... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over en ganske interessant artikkel i Road & Track som på en fin måte korresponderer med en artikkel om BMW og rekkeseksere som jeg har skrevet for bimmers+. Artikkelforfatteren gjør det samme poenget med hvordan bilprodusentene idag primært fokuserer på kostnadseffektive produksjonsmetoder vedr. motorer fremfor hva som teknisk sett er mest fordelaktig. Dette er trist, men det er åpnbart lys i enden av tunnelen. The straight six strikes back... :)

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/bmw-og-rekkeseksere-%E2%80%93-en-kort-motorteknisk-gjen-r53

http://www.roadandtrack.com/new-cars/videos/a8645/the-enginerdy-dept-straight-six-revival/?click=yr&mag=roa

546b4884c21f2_-_roa100114dpt_boot-engine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har vi på dette bildet?

p15_0151_a4_rgb-970x646-c.jpg

p15_0156_a4_rgb-970x646-c.jpg

991 GT3 RS

4L og selvpustende

500 ville hester ved 8250 omdreininger

460nm ved 6250 omdreininger

0-100km/t 3,3sec (997 GT3 RS 4.0 gjør samme øvelse på 3,9sek med manuell girkasse)

1420kg (997 GT3 RS 4.0 er 1360kg)

På papiret veldig like ytelser som den gamle og unike Metzger motoren i 997 GT3 RS 4.0. Maks dreiemoment på den nye motoren ligger faktisk litt høyere enn forgjengeren som hadde 460nm ved 5750 omdreininger. CO2 utslippet er nede i 296g/km. Noe som er en nedgang fra 326g/km.

En god del av "fremskrittet" i ytelser ligger nok i døden på den manuelle girkassen. Kun PDK.

Til tross for at bilen er laget for svinger så gjør den kvartmila på 11,2 sek. Noe som på papiret er like raskt som en Dodge Challenger SRT Hellcat med 6,7liters V8 motor på 707hk.

Ny "911 dekk rekord" har den også.

265/30-20 fremme

325/30-21 bak

Porsche har med andre ord en rå duo med de ny "GT" bilene.

Frem til skikkelig track battle kan man nyte litt klassisk Porsche. Til tross for 240p så er dette blant mine "gamle" favoritt klipp på linje med Yellowbird på ringen. Helt herlig å se kjørestilen. :) Anbefaler alle å se hele klippet.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere gange undret meg over relativt lave priser på brukt Mercedes S-klasse når jeg har surfet på finn. Et eksempel er denne W220

post-69487-0-90052600-1425496369_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56192698

2001 S55 AMG L, 128' km, 229' NOK

Er det noe jeg har misforstått eller er det relativt mye bil for pengene? - eller er kvaliteten på Mercedes fra denne perioden såpass dårlig at det kan bli et særdeles dyrt bekjentskap? Selvom det er en staselig bil så må jeg innrømme at den ikke frister så veldig, men likevel virker det som et greit kjøp, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule Porschen er vel en Cayman GT4? Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om du har skrevet om den tidligere. Ser ut som en veldig interessant sportsbil, synes jeg. Det lille jeg har sett av tester tyder på veldig gode kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere gange undret meg over relativt lave priser på brukt Mercedes S-klasse når jeg har surfet på finn. Et eksempel er denne W220

attachicon.gifW220.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56192698

2001 S55 AMG L, 128' km, 229' NOK

Er det noe jeg har misforstått eller er det relativt mye bil for pengene? - eller er kvaliteten på Mercedes fra denne perioden såpass dårlig at det kan bli et særdeles dyrt bekjentskap? Selvom det er en staselig bil så må jeg innrømme at den ikke frister så veldig, men likevel virker det som et greit kjøp, eller?

Det er nok veldig mye bil for pengene. Og kvaliteten på denne (faceliften) er meget god. Og siden det er en original AMG så er den nok blitt tatt godt vare på også av alle eierne da dette ikke er en allemannseie bil... Man får det karosseriet der med 3.2litern og 224hk ned til 50k også.. men da med begynnende rust overalt og andre små skavanker. Det er likevel mer bil for pengene enn en tilsvarende E38 da denne er nyere, har mer utstyr standard og egentlig, igjen. satte standarden i klassen da den ble lansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes folk er alltid så opptatt av "setter standarden i klassen osv" Hva mener dere egentelig med dette, hvor innovative har S-klassene vært de siste 20 åra?

Pene biler forøvrig, vil jo si dette er forholdsvis mye bil for pengene også. Ikke har den gått langt og som Wicky sier så har den nok fått godt stell oppigjennom, slik at rusta holder seg borte. Hvorfor de er billigere vet jeg ikke, de er vel ikke så veldig ettertraktede på bruktmarkedet grunnet sin høye utsalgspris som nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt W220, den ser enda mer vulgær ut enn W140 og mangler noe av den stilen og tidløsheten man finner i E38. Både W220 og E65 vil nok gå inn i historien som de minst vellykkede modellene i sin serie.

Mercedes fra denne tiden er dyre i drift, da spesielt S/CL med V8 og V12. Hadde ikke brukt penger på de når man i samme kategori får E39 M5 og Audi S8 for samme summer. De er penere, går bra, råere lyd og ruster betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha en luksuscruiser til å kjøre på kontinentet er det ingen som slår en S55 AMG uansett hvordan man vrir og vender på det. W220 har jeg alltid hatt en liten forkjærlighet for (har eid en selv) men dette er høyteknologiske biler...og etter 15år på veiene så blir det ofte en del problemer som dukker opp... slik som på alle andre gamle biler... 

V12 motorene har igrunn ikke så mange problemer utenom tørre/varme/smelta ledningsnett i motoren...Men det finnes enkle ombyggingssett på Ebay..

A8/S8 fra forrigeforrige generasjon ville jeg ikke tenk på... den er virkelig gammelgammel om du skjønner... Ja de er billige og gir mye bang for the buck..men vil man virkelig kjøre en bil som egentlig er en FWD? 

E38 er fremdeles en vakker bil jeg kunne tenkt meg å hatt...Men det er også en meget gammel bil...passerer vel 22år på de tidligste snart.... Og det er nok på tide å se forbi både E38 og w140 nå...de er topp produkter fra en svunnen tid der kostnadene ikke var så viktige som opplevd kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule Porschen er vel en Cayman GT4? Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om du har skrevet om den tidligere. Ser ut som en veldig interessant sportsbil, synes jeg. Det lille jeg har sett av tester tyder på veldig gode kjøreegenskaper.

Cayman GT4 jah.. Stemmer det.

Delte en video som gikk litt i dybden tidligere i tråden.

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?p=2996856

Journalister får nok kjørt GT4 om ikke så mange dager, så kommer nok mer om denne etterhvert.

Kanskje det kommer en RS utgave av GT4 også?

GT4 har solgt i bøtter og spann basert på alle bestillingene. 

"We underestimated the success of the Cayman GT4, which shows that we were right with the concept. In England, within three days two years of cars were sold. It happened in Sweden, it happened in Germany…everywhere.’

Preuninger also explained his decision to only offer a manual gearbox on the Cayman GT4, saying ‘We put a manual in it for good reason – to show people that we listened.’ Clearly, then, Porsche Motorsport is responsive to its customers’ demands. If enough people call for a Cayman GT4 RS, it might just happen…"

Referanse

Veldig gode nyheter at den er blitt så populær. Sier litt om at det fortsatt er et market for slike biler.  :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha en luksuscruiser til å kjøre på kontinentet er det ingen som slår en S55 AMG uansett hvordan man vrir og vender på det. W220 har jeg alltid hatt en liten forkjærlighet for (har eid en selv) men dette er høyteknologiske biler...og etter 15år på veiene så blir det ofte en del problemer som dukker opp... slik som på alle andre gamle biler... 

V12 motorene har igrunn ikke så mange problemer utenom tørre/varme/smelta ledningsnett i motoren...Men det finnes enkle ombyggingssett på Ebay..

Så Grand Tourere som Ferrari 550 Maranello, Aston Martin DB7 og Jaguar XK8 er ikke bedre til å cruise luksuriøst på motorveiene i høy hastighet? For ikke å snakke om Mercedes sin egen CL600?

Jeg fikk heller ikke noe svar på hvor S-klassen har vært innovativ de siste 20 åra, da har jo egentlige ikke statt noen standard siden W126...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...