scoot Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 (endret) Fredrik: Som jeg skrev så har ingen av laderne ombord i bilen noe med supercharginga å gjøre, de er ikke aktive engang. Dette fordi ladestasjonen leverer DC direkte til bilen, slik at laderen faktisk er selve ladestasjonen - og ikke de "små" laderne som sitter i bilen. Det at de selger biler som "klargjort for superlading" er da altså at de i praksis legger inn ( sikkert softwaremessig ) bypassfunksjonen når bilen merker at det er DC som kommer inn. Når Tesla gir en kunde muligheten til å krysse av på den såkalte dobbeltladeren er det for å kunne tilby 22kW lading, og har ingenting med superlading å gjøre. Videoene til Bjørn har jeg sett gjennom selv, og han viser jo først og fremst at det er mulig å leve med en TMS hvis du er tålmodig. Jeg for min egen del hadde ikke orket å dra på roadtrip på den måten hvor jeg må legge inn så mye effort for å komme meg fra A-B. Så det Tesla har gjort som er smart ligger i hovedsak på "battery management system" siden, forkortet BMS. Det er her muligheten for superlading egentlig ligger, ved at de benytter seg av balanseringsmoduler på hver individe celle ( eller serie for å oppnå ønsket nominell spenning ), jeg har ikke fordypet meg i hvordan de kjører serie-parallell systemet for ønsket spenning per celle de lader, men det er noe i den duren. Disse balangseringsmodulene kommuniserer da via BUS til laderen ( enten den interne eller den eksterne ). Dette er også faktisk noe av grunnen til at disse superladerne nå kun kan lade Tesla, dette har ganske så sansynlig noe med kommunikasjon mellom ladestasjonen og bilens ladekrets. Disse må naturligvis kunne jobbe sammen for at balanseringen skal fungere. Så det som er veldig godt gjort fra Tesla sin side er å kunne lage ett såpass stabilt system ut av så mange små celler at de faktisk tåler å få pumpa inn over 200A direkte til pakken, men det er også derfor de kun kan lade fort opp til 80%. Dette er ene og alene fordi etter 80% tvinges BMS til å senke ladestrøm for å unngå at cellene skal brenne - og nettopp for at balanseringsmodulene skal klare å sperre når en celle er ferdig ladet (slik at strømmen bare sendes videre rundt i pakken). Det er jo ikke sånn at alle disse cellene vil være fulladet til samme tid, så får å gjøre dette så effektivt som mulig avslutter de den hefitge ladingen ved 80% for å sørge for at balanseringsmodulene vil kunne gjøre jobben sin. Dette er da naturligvis overvåket via laderen, så det som blir spennende med åra er å se hvordan denne ladingen vil påvirke pakken i sin helhet. Hvis en celle begynner å tømme seg før en annen - slik at noen celler plutselig vil nå 80% kapasitet en stund før andre vil faktisk rent teoretisk denne superladingen ta lengre tid for at systemet skal få utjavnet seg. TMS eiere, og vi som er litt over middels interessert i dette går en spennende tid i møte. Håper ikke dette ble ett rotete inlegg, men jeg blir lett ivrig Endret Mars 7, 2015 av scoot Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av hvordan batteripakken og superchargingen rent teknisk virker. Jeg bare konstaterer at Teslas måte å lade på er signifikant mer effektiv samt at de åpenbart bestreber seg på å få en størst mulig realistisk rekkevidde på bl.a Model S. Den nye P85D modellen har en effektiv rekkevidde på litt over 400 Km og da begynner vi å snakke om noe som minner om biler med større bensinmotorer som f.eks dagens M5 som både effektmessig og ytelsesmessig er nogenlunde sammenlignbar med P85D. Neste skritt blir å optimalisere denne pakken i en lettere bil (alternativt gjøre Model S lettere) slik at 500 Km merket blir oppnåelig. Ergo blir f.eks Oslo-Bergen oppnåelig uten ladestopp på veien. Jeg tror at en effektiv rekkevidde på 400-500 Km er nøkkelen til suksess i relasjon til et bredere lag av befolkningen for Tesla. Med en slik rekkevidde vil elektriske biler langt på vei oppnå den samme praktiske nytteverdien som dagens biler med stempelmotorer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 [...] Den nye P85D modellen har en effektiv rekkevidde på litt over 400 Km og da begynner vi å snakke om noe som minner om biler med større bensinmotorer som f.eks dagens M5 som både effektmessig og ytelsesmessig er nogenlunde sammenlignbar med P85D. [...] Jeg tilfører nok ikke disksujonen ny energi med dette innlegget, men jeg synes det er verdt å påpeke at F10 M5 har et tankinnhold på ca 80 liter og et blandet forbruk på 0,99 l/mil. Dette skal i teorien gi en rekkevidde på omlag 800km per tank, men reelt sett muligens 650-700km per tank. Ved ren langkjøring skal F10 M5 greie et snittforbruk på 0,76 l/mil og en teoretisk rekkevidde på nesten 1050km. Dette må kunne sies å være omtrent dobbel rekkevidde av hva P85D kan skilte med - og vel så det. Fredrik 90, ahj, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Hehehe.... du er åpenbart i det optimistiske hjørnet idag Saltkjelen, men du har sikkert helt rett. Jeg skal ikke kverulere rundt dette, men jeg tror at M5 lett kommer opp i et forbruk på 1,5 liter pr. mil med litt entusiastisk kjøring (og det vil man jo gjøre med en M5)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 Man blir fort litt optimistisk når været er så fint som det er i dag! Når det er sagt har jeg naturligvis ikke noen problem med å se hvor du vil hen (og jeg er igrunn ganske enig), men det er ennå et godt stykke før man er i nærheten av hvor langt en M5 kan kjøre på en full tank. Ved inspirerende kjøring er det ingen tvil om at rekkevidden faller drastisk for M5, men tilsvarende vil det også være for en P85D. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 (endret) Hehehe.... du er åpenbart i det optimistiske hjørnet idag Saltkjelen, men du har sikkert helt rett. Jeg skal ikke kverulere rundt dette, men jeg tror at M5 lett kommer opp i et forbruk på 1,5 liter pr. mil med litt entusiastisk kjøring (og det vil man jo gjøre med en M5)... Og hvor lang tror du rekkevidden er på en P85D ved litt "entusiastisk" kjøring, 100 km? 150 km? Så må man jo i tillegg ta med en ladetid på minst tre kvarter for å kunne fortsette moroa, hvis man i det hele tatt er i nærheten av en superlader Vi skal ikke diskutere BMW vs MB, men å diskutere Tesla side opp og ned det skal vi gjøre dag ut og inn. BMW og MB er da i det minste ordentlige BILER og ikke oppladbare fremkomstmidler, ikke kommer vi noe lengere i denne diskusjonen heller for enkelte har helt klar bestemt seg for at Tesla er en revolusjon. I såfall så er Tesla ødeleggende for alt det vi bilentusiaster står for i dag, nemlig den gode gamle forbrenningsmotoren Endret Mars 7, 2015 av Fredrik 90 Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Saltkjelen: Vi er langt på vei helt enige. Det går stadig litt tid før elbilenes rekkevidde kan sammenlignes med alminnelige biler, men utviklingen går utrolig fort på akkurat dette området. Bare i løpet av et par år har Tesla klart å utvide realistisk kjørelengde med nesten nesten 100 Km. Dette representerer en økning på rundt 25%. Fortsetter denne utviklingen like hurtig (hvilket det er mange grunner til å tro) går det ikke mer enn 4-5 år før elbilene har en like lang rekkevidde som alminnelige biler med store bensinmotorer. På den annen side blir alminnelige biler stadig mer økonomiske og hvis BMW gjør som alle de andre premium bilprodusentene og tilbyr hybridløsninger i kombinasjon med downsizing (type: M5 med rekkesekser og ekstra elmotor i f.eks kombinasjon med 4x4) har Tesla helt klart en utfordring. I tillegg kommer varianter der dieselmotorer spiller en avgjørende rolle (f.eks i SUV'er)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Fredrik90: Når det gjelder MB vs. BMW diskusjonene er jeg faktisk helt enig med Wicky... de er langt på vei oppbrukt og derfor kjedelige. Tesla vs. BMW representerer noe nytt og bringer langt flere perspektiver inn i diskusjonene synes jeg. Når dette er nevnt er jeg rimelig sikker på at vi fortsatt kommer til å diskutere MB vs. BMW i forumet... FredrikE24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 Det er bare det at vi ikke diskuterer Tesla vs BMW men hvor vidt Tesla er en innovasjon eller ei... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Ja... og det er også en viktig diskusjon fordi den på flere områder kommer til å berøre BMW. Husk at de andre premium bilprodusentene i Tyskland enten har utviklet eller utvikler rene elektriske biler som skal konkurrere direkte med Model S. Både Audi og Porsche kommer med deres alternativer allerede i 2016/17. Det er ingen måter BMW kan ignorere denne utviklingen, men det store spørsmålet er hva de planlegger i kulissene. Jeg tenker at de planlegger å ligge litt på været med ulike hybridmodeller der elmotorene får en mer og mer viktig rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 (endret) Personlig tror jeg ikke hverken BMW, M-B, Porsche eller noen form for VAG kommer med ett helhjertet forsøk før det er verdt det. Og når jeg sier verdt det tenker jeg hovedsaklig på batteriteknologien. Per dags dato er det ikke noe poeng å konkurrere med Tesla fordi det på verdensbasis ikke er ett stort nok marked enda. Det markedet vil ikke åpne seg før du kan produsere en normalt priset familiebil som ikke veier 2.2 tonn, og i alle land utenom Norge koster skjorta. Jeg tror derfor Fredrik har helt rett når han sier disse produsentene kommer til å fokusere på hybridløsninger, og heller vente med rene el-prosjekter i stor skala til batteriene åpner dette markedet. Mannen i gata har vanligvis ikke råd til Tesla, hvis man eksluderer Norge fra kartet. Det er ingen tvil om at Tesla har satt i gang en aldri så liten revolusjon på bilmarkedet, om ikke de er alene om å sette den i gang så har de helt klart sparket hardt i ballen. Endret Mars 7, 2015 av scoot Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Både Audi og Porsche kommer med rene elektriske Model S konkurrenter i 2016/17. Modellene er basert på den samme plattformen som er utviklet av VAG. Jeg vet ikke hvordan VAG har orientert seg i forhold til batteriteknologi og ladealternativer. Mest trolig satser de på CHADdeMO og en nogenlunde tilsvarende batteripakke som den Model S har. Porsche har forøvrig allerede bekreftet at deres modell vil ha en rekkevidde på over 400 Km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 Jada, det er jeg klar over. Men ut i fra det jeg har sett så virker det som litt "hastearbeid" bare for å få en modell tilsvarende TMS på markedet. Litt sånn "vi kan også bare så dere vet det" greie. Derav jeg skrev helhjertet, for det virker ikke sånn for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Jeg er usikker når det gjelder Audi og Porsche (disse bilprodusentene pleier å gjøre tingene veldig seriøst), men du har utvilsomt et poeng når det gjelder å komme tidsnok på toget. Jeg har en følelse av at bilindustrien famler seg fremover når det gjelder hva de skal stille opp mot Tesla. Ingen vet hva som kommer til å skje i tiden fremover og ingen vil ta risikoen for å bli stående igjen alene på perrongen. Jeg har en følelse av at BMW innenfor overskuelig fremtid velger en slags middelvei med ulike hybridmodeller som mer og mer kan tilpasses ren elektrisk drift hvis dette viser seg å være nødvendig. Jeg tror ikke at den utviklingen vi ser med elbiler er helt enkel for BMW. Når alt kommer til alt er BMW en av de få bilprodusentene som utvikler og bygger alle deres motorer (stempelmotorer) selv og det er de fenomenalt flinke til. Få om noen bilprodusenter er bedre til å bygge stempelmotorer enn BMW. En elektrisk motor med under et snes bevegelige deler vil aldri bli det samme. scoot reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 7, 2015 Share Skrevet Mars 7, 2015 Det jeg lurer på er...Hvorfor lager BMW en stygg bil som i3 mens Mercedes lager en "Pen" bil som B-klasse electric? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå