Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Audi har vel hatt cvt på alle biler med firesylindre og ikke quattro de siste femten åra.

Du tenker på Multitronic? Trinnløse girkasser med reimer istede for tannhjul mener jeg å ha hørt, skikkelige møkka girkasser spør du meg. Hadde en 2006 modell A6 2,4 med denne, girkassa var treig og hadde lang reaksjonstid. Også havarerte den selvfølgelig...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sabb 2G har og vridbar propell, som først og fremst brukes til bakking. Det er helt suverent å bruke til havnemanøvrering i forhold til vanlige girkasser, å kunne holde litt turtall samtidig som man styrer silkemykt akkurat hvor mye skyv man skal ha. I vår er det og fjernstyring av alle funksjoner, bortsett fra å stoppe den, slik at den er veldig letthåndterlig. Historien om Sabb Diesel er ellers ganske interessant, og ikke minst alle historiene om dem fra fiskere: http://www.frydenbosabb.no/index.php?mapping=37

 

Her er et bilde av snekken, en Forlandssnekke med selvbygget interiør:

 

post-44044-0-15607500-1426065524_thumb.j

 

Her er og video av oppstart av en lik motor. Til samme veier motor og gir ca. 400 kg, som jo er ganske mye for en maskin på 16 hk (kom senere med opptil 22 hk). Har måttet skru en del på motoren siste par årene (sprekk i ene toppen), og det er fasinerende å se hvordan alt både er dimensjonert for å vare nærmest evig og beregnet for å kunne fikses med minimalt av verktøy. For meg er dette lyden av sommer og sjøliv:

 

 

 

Her er og et bilde av den andre båten min når jeg først er i gang:

 

post-44044-0-61275100-1426065711_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på andre siden  av fjorden fikk jeg kjøre to veldig forskjellige biler, en ny Cadillac og en forholdsvis ny Jeep.  Da en smått stusselig Jeep Patriot.  Etter å ha kjørt ut av leiebilsentralen stusset jeg over at girkassen virket snodig, føltes rett og slett ut som en automat med skvær gåen converter!

Først da jeg kom meg ut på motorveien innså jeg at denne bilen måtte ha en CVT kasse, noe jeg fant ut at stemte etter litt googling.

At denne løsningen på drivlinje levde videre i bil etter at DAF brukte det på 60-tallet kan jeg ikke forstå, det var rett og slett fælt å kjøre med og forbruket på den stakkars 2liters R4'n var enormt.   Markedet må være temmelig sært når det finnes folk som synes denne girkassen er flott å ha.

 

Må kunne si at jeg og kjørte to veldig forskjellige biler sist jeg var over fjorden, hvorav den ene dessverre også hadde CVT-kasse. Virket som det i hovedsak var motorlyden den varierte. Var latterlig nok en sportsknapp i den, som ikke gjorde annet enn å sørge for enda mer motorlyd.. Var irriterende på motorvei å skulle f. eks. gi litt gass i en motbakke, da det førte til et veldig høyt turtall med mindre man var svært forsiktig. På svingete veier i fjellene ble det hele bare latterlig... Har tidligere bare prøvd tilsvarende gir i bil, i en Lexus GS450h, og i en kraftig hybrid fungerte det fint.

post-44044-0-02546300-1426067007_thumb.j

 

post-44044-0-12099300-1426067020_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Ferrari noen gang kommer med en modell som har en dieselmotor. Det er umiddelbart spesielt tre årsaker til dette: Ferrari er langt mer premium enn selv Porsche og har alt for mye å tape i form av streetcred ved å tilføre motorer i modellporteføljen som går på et drivstoff som egentlig er et restprodukt fra bensinproduksjon. Ferrari og Maserati vil i fremtiden kjøre et teknisk og markedsmessig parløp der Maserati bygger familiebiler og SUV'er, mens Ferrari bygger sportsbiler (begge bilprodusentene eies av Fiat). Trolig vil Ferrari også satse på kommersielle hybridmodeller (bensinmotorer + elektriske motorer) og dette gjør dieselalternativet helt overflødig... :)

 

Apropos kommende elektriske bilmodeller så bekrefter Audi nå at de vil bygge en konkurrent til Tesla's nye Model X. Tidligere har de annonsert at de også vil komme med en direkte konkurrent til Tesla Model S P85D.

http://www.themotorreport.com.au/61055/audi-confirms-electric-rival-to-teslas-model-x-suv

 

Salget av elektriske biler begynner nå å få et visst volum i Europa. I Norge økte salget av elektriske biler ifjor med godt og vel 140%, men dette er ingenting i forhold til i Storbritania der salget av elektriske biler i 2014 økte med intet mindre enn 300%. I Tyskland økte salget av elektriske biler med 70% og i Frankrike med 30%. Gjennomsnitlig for hele EU økte salget av elektriske biler i 2014 med knapt 37% noe som tilsvarer registrering av totalt 75331 nye elektriske biler. I Norge ble det ifjor registrert ca. 20000 nye elektriske biler.

http://www.theclimategroup.org/what-we-do/news-and-blogs/uk-and-germany-leading-europes-electric-vehicle-revolution/

 

 

Hansh: Artig info om Sabb 2G og bildet av seilebåten ga meg skikkelig sug etter sommerferie. Et skikkelig fint og nostalgisk sommerbilde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto og knipset bilder av denne 1992 928 GTSen i går da eieren kom bort. Han var tredje eier på denne bilen, som ble tatt inn fra Tyskland i 2006. Fullutstyrt og ikke vinterkjørt. Eieren kjøpte sin første 928 i 1986 (en 1982-modell), og dette var hans fjerde 928. Selv etter 30 år hadde ikke kjærligheten rustet, og den brummet avgårde med velklingende V8-sang.

Forresten, så du nevnte Nilfisk. Min onkel har jobbet der i over 40 år, og gikk av med pensjon i fjor...

post-47117-0-96478600-1426184997_thumb.j

post-47117-0-42943500-1426185003_thumb.j

post-47117-0-80909600-1426185004_thumb.j

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

928 er nydelige biler. Det er nok den eneste Porschen jeg kunne tenkt meg og slik har det vært siden jeg leste en artikkel om den på slutten av 80 tallet. Det eneste aberet med de er at deleprisen er hinsides. Gamlesjefen min hadde en slik en som jeg skrudde litt på for ham. Ble alltid imponert over hvor gjennomtank alt var. Men når et komplett sett med skiver og klosser foran og bak kom på 24000 var det ikke like artig.

911 har jeg aldri hatt sansen for men 928 er en helt annen historie men så liker jeg bedre det gamle GT konseptet enn en rendyrket sportsbil også.

 

Ellers synes jeg det er artig at Citroën begynner og finne litt tilbake til røttene sine med Cactus. De skal ikke lage sportslige biler de men komfortable biler som har litt sære løsninger men som likevel er gjennomtenkte. Det var endel år som de kun var en Peugeot med avansert fjæring og annerledes karosseri, da var de kjedelige. Blir spennende og se hva en ny importør til Norge kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos Peugeot, noen som har sett episoden fra siste sesong av topgear ang peugeot-sjåfører? S22E05 mener jeg på at det var...

Fantastisk bra, og ikke så altfor langt ifra fakta vil jeg tørre å påstå, selvom det naturlig nok er noe overdrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos Peugeot, noen som har sett episoden fra siste sesong av topgear ang peugeot-sjåfører? S22E05 mener jeg på at det var...

Fantastisk bra, og ikke så altfor langt ifra fakta vil jeg tørre å påstå, selvom det naturlig nok er noe overdrevet :)

Jepp! Fantastisk innslag! Egentlig var det en hyllest til Peugeot, av de solide evighetsmaskinene fra 60- og 70-tallet som man kunne krysse ørkener med, og av de sportslige GTI-ene fra 80- og 90-tallet. Til slutt en (sterk over drevet, men utrolig festlig) harselas over hvordan Peugeot fra rundt begynnelsen av 2000-tallet nesten utelukkende har laget dårlige og kjedelige biler, samt av kjøreferdighetene til dagens Peugeot-sjåfører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg har hatt mange forskjellige Peugeot modeller og noen Porscher, men det var på 80 og 90-tallet. Min siste Peugeot kjøpte jeg i 1999 og det var en 406 2,0 HDi. 406 var forøvrig etter min mening den siste store modellen fra Peugeot som var nogenlunde fokusert på å gi sjåføren en god opplevelse bak rattet. 406 var egentlig en temmelig fin og gjennomført konstruksjon... spesielt som prefacelift (bedre kvalitet på interiøret) og ikke minst som coupé (designet av Pininfarina og nydelig i linjene). Jeg har ellers hatt ulike varianter av modellene 205, 106, 306 og 405. Vi hadde også en 505 i familien da jeg var barn... :)

 

Peugeot mistet i likhet med Ford og Opel mye av momentet markedsmessig på 2000 tallet. Designet på modellene ble merkelig og den litt halvsportslige attituden fra 80 og 90-tallet ble nedtonet. Noe av dette er selvforskyldt, men i likhet med de tyske bilprodusentene klarte Peugeot seg dårlig i en verden som ble besatt av såkalt "premium" og "sportslighet". Til det var Peugeot alt for rasjonelt orientert og de hadde jo allerede vunnet de store rallymesterskapene, Paris-Dakar og Pikes Peak.

 

 

Porsche 928 er i mine øyne helt nydelig og gammel kjærlighet ruster ikke. Jeg lengter ofte tilbake til min 928S som jeg hadde på midten av 80-tallet. Det var imidlertid en veldig dyr bil å ha den gangen og det er en veldig dyr bil idag. Kostnadsmessig tror jeg at det kan være relevant å sammenligne med Panamera. 928 var en modell som i dagens pengeverdi kostet rundt 2,1 millioner kroner uten ekstrautstyr. Statusmessig, kostnadsmessig og ytelsesmessig (relativt) var denne modellen derfor ikke ulik Panamera Turbo S. 928 hadde få direkte konkurrenter og byggekvaliteten lå ikke langt tilbake for det beste bl.a Mercedes-Benz kunne varte opp med. Med andre ord... det beste som kunne kjøpes for penger på 80-tallet når det gjaldt biler. Det er derfor lett å forstå hvorfor noen går til den ytterligheten å kjøpe en 928 idag. Modellen er et understatement og statement på samme tid. Totalt misforstått av alt for mange, men også en av de mest gjennomførte bilmodellene som kom ut av 80-tallet. Jeg har ellers hatt modellene 924, 944 og 911 Carrera Coupé... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke Porsche lisensrettigheter av Mitsubishi for balanseaksler til sine 944/968 modeller? 

 

Det har ikke alltid vært sånn at japanske bilprodusenter kopierte andres løsninger, av og til var det omvendt. Porsche 911 Targa ble lansert i 1967, og regnes av mange som bilen som lanserte taktypen, et avtagbart takstykke foran en integrert veltebøyle. Men allerede to år tidligere, i 1965, ble Toyota Sports 800 lansert med samme takløsning. Japansk teknologi på sitt ypperste...Dumt de har falt så langt bak nå..

 

 

post-42422-0-78731000-1426238931_thumb.j

post-42422-0-33357600-1426238932_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...