Fredrik Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2015 (endret) Jepp... jeg er 100% enig når det gjelder hvordan relativt lette og motorsvake biler kan være mer morsomme enn betydelig tyngre og mer påkostede biler. Da jeg hadde min Porsche 924 kjørte jeg faktisk mer på vinterføre enn på sommerføre og det var utrolig givende i relasjon til ren kjøreglede. Flere ganger selv på vinterføre tok jeg turen fra Oslo via Gol over fjellet til Leira og videre via Dokka til Jevnaker og tilbake til Oslo kun for å få mest ut av bilens kjøreegenskaper. Med MX-5'en kjørte jeg typisk turen fra Oslo til Lier via Sylling (Tyrifjorden) opp Sollihøgda og tilbake til Oslo via Bærums Verk og Røa... gjerne et par ganger i uken... En annen ting jeg likte med min MX-5 (NA) er hvor lett og enkel kalesjeløsningen var. Jeg kunne fint nå kalesjen med høyrehånden selv når jeg kjørte og på den måten lukke kalesjen på under 10 sekunder... helt genialt. Hvorfor man skal ha elektrisk kalesje når det kan gjøres så enkelt i små biler forstår jeg ikke (vel... det er selvfølgelig en betingelse at bilene er små... noe de stort sett ikke er idag). Jeg har forøvrig alltid hatt en slags personlig målestokk når det gjelder hvor stor en bil bør være. Kan jeg ikke nå rundt i bilen fra førersetet er bilen for stor. Ergo skal jeg kunne få tak i f.eks et kamera som ligger på baksetet fra førersetet... Hehehe... Ariel Quantum er nesten for ekstremt. Jeg tror at en Atom holder i lange baner for min del... Jeg går ut fra at du med riktig antall sylindre på M3 mener 6 (type E36 eller E46) iom. at den geniale firesylindrede modellen for tiden er prissatt langt over rimelighetens grenser... Endret Juni 12, 2015 av Fredrik bimmerR og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 (endret) En Caterham med rundt 150hk hadde nok holdt godt for min del om jeg var ute etter bil i den sjangeren. Likevel imponerende å se tall fra Ariel Quantum. Morsomt det du sier om å nå rundt i bilen fra førersetet. Hin dagen satt jeg bak i "Porsche bobla" og tørket over interiøret. Det er ikke bakseter i den, men der jeg satt bak på en skinntrukket plate kunne jeg nesten tørke over hele taket i bilen. Kunne fint sitte på førersiden og tørke over passasjer døren. Ganske unikt i moderne sammenheng, så akkurat det gjorde det litt vanskelig å gi slipp på den. Men jeg har nå gjenforent boblen med mannen som bygde/modifiserte bilen og det føles godt. Bilen er i riktige hender nå. Han gikk fortsatt rundt med bilde av bilen på kortholderen som han bruker daglig. Det til tross for at det begynner å nærme seg ti år siden han sist eide bilen. Både jeg og eieren har nok endret smak over årene. "Porsche boble" var nok kulere når jeg krøp rundt på gulvet og lekte med lekebiler. Jeg heller mer i retning av orginalbiler nå, noe jeg har gjort lenge. Selv om jeg synes bobler har sin sjarm uansett hvordan de er. Boblen ble hentet i går så jeg har nå mulighet til å gå tilbake til røttene jeg også. Det vil si, jeg har plass i garasjen til en ny entusiastbil som fortjener å stå under tak. Nedenfor er et gammelt bilde av boblen, min andre bil. Min aller første bil og BMW står i bakgrunnen. Det er vel der røttene kommer fra i mitt tilfelle. Krysser fingrene for at ting går som avtalt med mitt kommende bilkjøp. Endret Juni 12, 2015 av bimmerR Fredrik og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2015 Jeg savner egentlig litt min gamle boble (som var min mors). Det var en orangerød 1974 1303 med 3-trinns semiautomatisk gear som i prakis fungerte ganske utmerket (dog litt treg i akselerasjonen). Bilen var relativt rustfri da jeg brukte den som skolebil (rundt 1995-96), men hele eksosanlegget samt bremserør og bensintank var kjeks. Bilen var egentlig farlig å kjøre og siden hverken min mor eller jeg ønsket å betale mer på den havnet den hos høggeren etter 7-8 ukers forgjeves forsøk på å selge den. Jeg angrer på at jeg ikke bare parkerte den i garasjen, men med et lite barn i familien var vår den gangen nye Peugeot 405 2.0 GTX Break (stasjonsvogn) en god del mer interessant. Den var med sine knapt 1100 Kg og 123 ganske villige hestekrefter som en stor 205 GTi (som jeg også har hatt). Av de litt større (relativt) bilene jeg har hatt har denne bilen en av de mest livlige styreresponsene... spesielt på grensen av veigrepet var det plenty av feedback og det var temmelig artig. Jeg liker franske biler (iallefall litt eldre) på dette området... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Min var også en 1974 modell. 1303 S. Vognkortvekt på 840kg. Disse bilene var jo ikke akkurat raske for å si det fint. Motoren som stod i min skulle være god for oppimot 140hk, noe jeg syntes virket ganske optimistisk, men det er ikke tvil om at den flyttet veldig godt på seg til å være en boble. Recaro stolene var montert lavt, man fikk skikkelig hot-rod feeling når man satt langt nede i bilen og såvidt stirret over Porsche dashbordet. En hel haug med takhøyde. Det var ihvertfall en unik bil som har blitt lagret godt med tanke på å unngå rust. Den hadde stått å støvet alt for lenge nå. Jeg burde nok solgt den for lenge siden. Nå som den er tilbake hos eieren vil den nok med tiden få veldig mange år på veien igjen. Kan ikke huske mye snakk om retrobiler i denne tråden. Jeg synes VW har bommet litt med sin moderne Beetle. Ytterst sjelden jeg ser en på veien, og jeg har ikke noe interesse for den heller. Jeg sliter litt med å se hva denne bilen har. Ikke har den bakhjulstrekk som orginalen. Motoren er foran. Ikke har den kjøreegenskapene til Mini. Den har heller ikke prisen til orginalen og designet treffer ikke helt hos meg. Skal man ha en billig VW så kjøper man en Up!. Tror nok heller en moderne Beetle skulle vært basert på Up! (Evo Magazine vet å teste biler uansett motorstørrelse) Eller kanskje noen biler bør forbli klassiske gamle biler istedenfor å prøve å holde de i live? 2CV har ikke gjennoppstått som moderne retrobil, noe som kanskje er like greit? Fiat 500 synes jeg har klart seg ok med tanke på design. Abarth 500 er ganske kul i mine øyner... ..men jeg skal holde mine meninger om de større bilene for meg selv. Slik som Fiat 500X som ble testet hos Dinside. Jeg synes BMW generelt har gjort en veldig godt jobb med Mini (hatcback). Siste generasjon (F56) Cooper er utvilsomt en bra bil men jeg synes den er blitt for stor. Spesielt F56 Cooper S synes jeg har gått i feil retning med designet. (F56 øverst, R56 under). Jeg synes at pengesparingen (Economy of Scale) hos BMW og Mini på flere måter har ødelagt litt for kjerneverdiene hos begge merkene. Mini er ikke så mini lengre, og BMW begynner til enda høyere grad å bli mainstream med fremhjulsdrevne biler. Her kan man se Mini utviklingen: Fiat 500 utviklingen ...og Z4 utviklingen Endret Juni 13, 2015 av bimmerR RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Jeg leste et sted at Fiat Panda 4x4 er en av de mest solgte firehjulstrekkerne i Sveits. Med tanke på kjøpekraften i landet er dette kanskje litt merkelig, men forklaringen er enkel. Bilen har visstnok glimrende fremkommelighet fordi den er så liten og lett (ikke ulikt Suzuki Jimny). Dette er en klar fordel på vinterstid når man kommer opp i høyden på små landeveier og grusveier. De første generasjonene av Suzuki Jimny (bl.a SJ410) er av samme årsak veldig populære blandt offroad entusiaster. Jeg var med på Trandum Trophy som var et slags norsk Camel Trophy Challenge da jeg hadde min korte klassiske Land Rover Series III 88". Konkurransen var åpen for alle typer 4x4 biler og Suzuki vant ofte disse konkurransene med den lille SJ410... Som mini/mikrobil er VW Up! på mange måter en genial konstruksjon. Det er helt klart den modellen som har tatt over den konseptmessige arven etter boblen mer enn Beetle. Det at motoren ligger foran er i denne sammenhengen bare en mindre detalje for resten av bilen minner mye om boblen i relasjon til hvordan den er konstruert utover det tekniske og ikke minst hvordan den er tilpasset markedet. Den er svært billig, tilbyr relativt god plass til fire personer inkl. brukbart med bagasjeplass (klasseledende), er drivstofføkonomisk og kan med rimelig god komfort kjøre 130 km/t (som er anbefalt hastighet på Autobahn). Man kan fint kjøre i 150 Km/t samtidig som man kan holde en normal samtale i bilen. Up! er markedsmessig først og fremst tiltenkt å være en bil for en den urbane familien som kun har begrenset bruk for en bil. Av samme årsak har Up! ligget på toppen av salgsstatistikkene siden den kom på markedet her i Danmark. Fiat 500 Abarth er definitivt en kul bil og apropos den litt større 500X har jeg mest sansen for spinoff modellen Jeep Renegade som teknisk er beslektet. Den har mer seriøse 4x4 egenskaper enn man skulle tro og jeg liker sansen for de små detaljene som designerne har hatt. Jeg tror at denne bilmodellen kommer til å bli ganske populær i Norge... Endret Juni 13, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Apropos Suzuki Jimny - prøvde å prakke den her på kona som konebil, men hun bare lo... Hun liker firhjulstrekk og automat. Synes den er kul, jeg! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59712636&searchclickthrough=true RNJ, Fredrik og bimmerR reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Fiat 500 synes jeg har klart seg ok med tanke på design. Abarth 500 er ganske kul i mine øyner... For noen år siden kjørte jeg bak en Abarth 500 nesten hele veien fra Genova i Italia til Nice i Frankrig. På motorveien er det veldig mange tunneller og lyden fra Abarth'en var helt utrolig. Veldig morsom liten bil! Jeg kjørte selv en 730LD og det var bare såvidt at jeg klarte å henge på. --- Denne helgen er jeg på tur med C6'en til Vestlandet. Fantastisk flott natur og fantastiske veier! Fredrik og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Idag tok vi toget fra Nice til Paris. Det var fem timer med flott natur, synd jeg ikke pakket en flaske vin og nøt på turen, lest at det skal være utmerket! Baren var stengt. Nok om det, vi gikk gjennom Champs Elysées og jeg måtte såklart innom Mercedes og Peugeot som lå der, utstilling av biler og salg av merchandise. Peugeot hadde en morsom liten bil der som het BB1, aldri hørt om. Ellers så jeg BMW og Toyota hadde noe lignende der, de skal jeg også trø innom i en av de nærmeste dagene! Det kryr forresten av S-klasse og Porsche... Endret Juni 13, 2015 av Marius2002 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2015 Jeg har alltid hatt lyst til å kjøre med TGV toget, men det har liksom aldri passet selv om vi har vært temmelig mange ganger i Frankrike. Jeg liker alternative transportløsninger og det å ta tog mellom de store byene i Europa istedenfor fly eller bil blir bare mer og mer populært. Århus er forøvrig endestasjon for den tyske pendanten (ICE) av høyhastighetstog, men frem til sporene blir fullt ut modernisert om et par-tre år er det bare på korte strekninger ned mot grensen til Tyskland at toget kjører i over 200 Km/t. TGV toget kjører opp mot 320 Km/t mange steder og er på strekninger opp tom. 300 Km betraktet som et svært effektivt transportmiddel. Den høyeste hastigheten som er målt for et TGV tog er imidlertid på hele 575 Km/t. Det er forøvrig ca. 1000 Km (hvis man følger motorveiene) mellom Paris og Nice (altså omtrent Oslo-Trondheim tur/retur). TGV toget er med andre ord temmelig effektivt selv på såpass lange turer selv om flyet selvfølgelig er hurtigere. TGV toget er imidlertid totalt sett like hurtig som flyet på strekningen Paris-Lyon (ca. 450 Km) og som en bonus går man både på og av toget midt i sentrum av byene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Fredrik, du har flere ganger i det siste snakket om lyse sommernetter. Jeg var ute en tur i Oslo i natt og knipset noen bilder. Det er ikke ideelt da det er tatt med iphone, er overskyet og bilen er en Mondeo, men jeg legger ut noen Oslo by night-eksempler likevel. Med tanke på det siste bildet er det litt morsomt å tenke på at det for bare noen få år siden gikk en tungt trafikkert 6-felts motorvei tvers over denne plassen. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juni 15, 2015 Share Skrevet Juni 15, 2015 Horsepower Corrupts Når det er sagt.... Ikke så værst disse bilene heller. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2015 (endret) En fantastisk fin og reflektert artikkel, som på en god måte viser hvor vanskelig det er å bevare fokuset når det gjelder de fleste moderne sports og muskelbilene. Jeg tror imidlertid at vi har klart å understreke poenget med denne artikkelen og de tidligere relaterte innleggene i tråden. Problemet er at verden vil bedras, men når dette er nevnt finnes det også helt klare unntak som f.eks Porsche 911 og BMW M3. Det blir feil å si at disse modellene aldri har vært bedre, men hvis målet er at bilene er hurtigst mulig uansett kjøreglede i en bredere forstand er de bedre enn noen gang. Jeg er i likhet med forfatteren av artikkelen, Todd Deeken, imidlertid ikke sikker på om dette egentlig er en fullverdig målestokk. Takk skal du ha bimmerR... Werther: Hva var klokken da du tok bildene av Mondeo'en? Endret Juni 15, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 15, 2015 Share Skrevet Juni 15, 2015 Testen til Evo viser egentelig ikke noe nytt, M3 beholder sin urokkelige posisjon på toppen Men det må jeg si, AMG har gjort en veldig god jobb når det gjelder å skape en konkurrent til M3. Men den er ett klart eksempel på at det ikke nytter å bare pøse på med mer motor og krefter etterhvert som vekta stiger. Ser man på tallene på papiret så er også forskjellene minimale tross den enorme forskjellen i effekt, 0-100 på 4,0 og 4,1 for henholdsvis AMG og M3. Ikke 4,3 slik tallene i videoen sa, det er tall for manuell M3 og ikke DTC som de faktisk tester. Videre så er ikke tallene så forskjellige på 0-200 heller, 12,6 for AMG og 12,8 for M3 så her er det tydlig at fokus på lav vekt og en ufattelig effektiv drivlinje er vel så bra som masse motor. Men det er to interessante modeller, jeg foretrekker selvsagt M3en da den er ett ikon i bilverdenen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2015 Ingen bombe akkurat at du foretrekker M3 fremfor C63S, men apropos "AMG" så er de nå en integrert del av Daimler AG (Mercedes-AMG GmbH) på linje med BMW's BMW M GmbH. Daimler AG har idag tre primære produktlinjer når det gjelder biler:... Mercedes-Benz, Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach. Akkurat når det gjelder motorene fra AMG er definitivt "bigger is more"... få motorer er bedre og mer karismatiske enn M156/159 V8'eren på 6208 cm3... Tenk om man i 1997 hadde investert 6,5 millioner kroner (9,1 milioner 2014 kroner) en McLaren F1. Da hadde man kunnet selge bilen idag for 96 millioner kroner. Hvem sa at ikke biler kunne være en glimrende investering?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juni 16, 2015 Share Skrevet Juni 16, 2015 Jeg var i Fredrikstad i helgen og der var det tilfeldig vis en liten bilutstilling i sentrum på lørdagen. Mercedes forhandleren hadde vært en tur i Oslo og hentet en C63s stasjonsvogn, og selger var veldig ivrig på å starte opp og gi en demo på lydbilde. Ganske rått må man si. Tror jeg fint kunne levd med en slik. (når bakovervente barneseter er historie) Ellers så stod det en i8 der, nye Volvo xc90 og Audi Q7 også. Så alt i ale en spennede bilhelg, som ble toppet av en Ferrari som hadde rånerunde langs kaien fredag kveld. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå