Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Marius, siden du skal fortsette å være fornuftig i bilveien er det jo billigere å beholde Hyundaien. Blåser du 300 papp på en Peugeot vil du jo oppleve et lite hyggelig verditap. Jeg ville heller kjøpt en billigere bruktbil som har mer sjarm og kjøreglede.

Kan ikke skjønne at du vurderer en så kjedelig og intetsigende bil når du har et såpass høyt budsjett.

 

Jeg håper ellers at vinteren i år blir bedre enn de siste årene. I Oslo hadde man vel 2-3 uker med skikkelig vinter, resten var mildvær og skiftende sludd/regn/is. Vinteren 2011/2012 er den siste som var noenlunde lang og stabil med skikkelig kulde. I år har jeg i tillegg tidenes vinterbil - 5.5 meter lang, V8 og diffsperre burde funke bra som sladdebrakke på nattestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Werther her, hadde aldri vurdert noe så døllt som en I40 eller 508 til 300 000 kr. Markedet bugner av spennende flotte bruktbiler som er rundt 3 år gamle, har fortsatt fabrikk garanti og gir eierglede. Tenker på biler som F20 120d, F30 320I, Golf 6 GTI, E60 530d LCI, Audi A5 2,0T, VW Scirocco 2,0 TSI, MB A 200 CDI eller E90 330I LCI som jeg hadde valgt til denne prisen :)

Forørig har jeg aldri fått så mye valuta for pengene som de 18 lappene jeg ga for min E34 520I, nei den er ikke sprek i det hele tatt men det betyr ingen verdens ting i dette tilfellet. Den har bøttevis med sjarm (i mine øyne), godlyd, herlig kjørekomfort og den har vist seg å være forbaska driftsikker og solid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Werther her, hadde aldri vurdert noe så døllt som en I40 eller 508 til 300 000 kr. Markedet bugner av spennende flotte bruktbiler som er rundt 3 år gamle, har fortsatt fabrikk garanti og gir eierglede. Tenker på biler som F20 120d, F30 320I, Golf 6 GTI, E60 530d LCI, Audi A5 2,0T, VW Scirocco 2,0 TSI, MB A 200 CDI eller E90 330I LCI som jeg hadde valgt til denne prisen :)

 

 

Vel... E60 er minst 5 år gammel nå og ingen av de andre bilene du nevner tilbyr like mye plass som en 308 SW. Det kan være vanskelig å avgjøre hvorvidt eller når man bør kjøpe en ny mellomklassbil fremfor en litt eldre premiumbil (underforstått at disse bilene koster omtrent det samme). Min holdning er at skal man ha en ren bruksbil som man er avhengig av bør man ikke kjøpe en bil som er eldre enn 3-4 år gammel. Det er normalt på dette tidspunktet at de første litt større vedlikeholdskostnadene kommer. På den annen side bør man også være litt forsiktig med å betale for mye for en mellomklassebil. Verditapet kan være massivt og det er derfor mest fornuftig å holde litt igjen med motor og utstyr på disse bilene. Man kan kjøpe 308 SW med en større dieselmotor på 150 HK (2.0 BlueHDi), men den lønner seg neppe økonomisk i forhold til den mindre dieselmotoren på 120 HK (1.6 BlueHDi) eller den aktuelle bensinmotoren på 110 eller 130 HK (1.2 e-THP). 

 

Jeg har ellers absolutt sansen for at noen tør prøve noen annet enn det tyske standard trekløveret Mercedes-Benz, Audi/VW og BMW. Det bygges interessante biler utenfor Tyskland også og bare man er litt forsiktig med motorisering og utstyr kan selv en Peugeot eller Citroën gi mening økonomisk og bruksmessig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, og jeg forstår F90 og Werther veldig godt, men...
Jeg liker min Veloster svært godt, den overrasker stadig, skiller seg ut og er en spesiell farkost som er morsom og sær på alle sine måter.
Nei den er sikkert ikke like Fahrfreude som BMW, det skal litt til, men likevel.

En i40 eller 508/308SW Allure tror jeg ikke er dumme valg om man vil ha en driftsikker, grei og ny bil med mye plass og utstyr. De kan selvsagt ikke måle seg mot BMW, Mercedes og Audi på ringen eller på svingete vestlandsveier, men likevel tror jeg de dekker de aller fleste behov. Det eneste er verditapet jeg må vurdere.
For å ta F90s forslag:
E60/61 blir for gammel og en modell jeg ikke klarer å plassere, av og til liker jeg den, andre ganger ikke.
F20 blir for smått, da er jeg like langt som med Velosteren.
F30 er ikke aktuelt, men F31 kan være aktuell. Jeg har prøvd 316d manuell med msport, den gav meg igrunn veldig lite og jeg kunne tenkt meg å prøvd bensinutgaven eller større dieselmotor, men da sprenger jeg budsjettet med en gang. Klart, F31 har et nydelig design.
Golf og Scirocco er jeg like langt med den jeg har, Scirocco vurderte jeg den gang Velosteren ble innkjøpt, men jeg valgte den som "ingen" har.

A5 er kjempekul, spesielt i 4dørs og er en av mine favorittbiler, likevel føler jeg at jeg er litt over denne modellen når det kommer til innkjøp, da jeg vil ha stasjonsvogn. En A7 derimot kunne vært aktuell, men de er dessverre for min del alt for alt for dyr.

E90 330i er nok sikkert kjempemoro, jeg har kun vært med i E92 M3 og den bilglade delen av meg kunne såklart tenkt en slik. Uansett er dette helt feil type bil etter hva jeg ser etter og E9x er dessverre for utdatert etter F3x kom på markedet.

Mercedes har mange fine biler, jeg skal innrømme jeg har sett litt på C-klassen (typ 2012-2013), kunne virkelig ha tenkt meg en GLA, men den er også for dyr.

Det er så mange biler som kunne passet men er for dyr. Naboen har en splitter ny Octavia RS i en non-metallic gråfarge, den liker jeg.
Man får såklart 2011-2012 A4 og 3-serie innenfor budsjettet, men de fleste er strippet for utstyr.

Jeg er veldig enig i Fredrik her, jeg tror han forstår mitt ståsted og synspunkter :)

 

En kompis skal restaurere sin E34, så jeg slår meg med der når jeg har mulighet og jeg vil med tiden(trolig innen 7 år) kjøpe en eldre BMW som bil nr. 2 da jeg savner min E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en klokke på petrolicious:

https://www.kickstarter.com/projects/stratonwatchco/vintage-driver-chrono-by-straton-watch-co

 

74c2f9207653c1ba7ecd722b4c9d22ce_origina

 

Denne førte meg selvfølgelig inn på søk etter Alfa Romeo Alfetta GT :)

 

0d2a589b193b81398dfce25a8359c88b.jpg

 

Hadde ikke sagt nei takk til en sånn!

 

Dette førte meg også videre til en annen bilinspirert klokke:

Autodromo Stradale

 

http://thegadgetflow.com/portfolio/autodromo-stradale-watch/

 

1409237975.jpg

 

https://youtu.be/0DCp_szXSSQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, og jeg forstår F90 og Werther veldig godt, men...

Jeg liker min Veloster svært godt, den overrasker stadig, skiller seg ut og er en spesiell farkost som er morsom og sær på alle sine måter.

Nei den er sikkert ikke like Fahrfreude som BMW, det skal litt til, men likevel.

En i40 eller 508/308SW Allure tror jeg ikke er dumme valg om man vil ha en driftsikker, grei og ny bil med mye plass og utstyr. De kan selvsagt ikke måle seg mot BMW, Mercedes og Audi på ringen eller på svingete vestlandsveier, men likevel tror jeg de dekker de aller fleste behov. Det eneste er verditapet jeg må vurdere.

For å ta F90s forslag:

E60/61 blir for gammel og en modell jeg ikke klarer å plassere, av og til liker jeg den, andre ganger ikke.

F20 blir for smått, da er jeg like langt som med Velosteren.

F30 er ikke aktuelt, men F31 kan være aktuell. Jeg har prøvd 316d manuell med msport, den gav meg igrunn veldig lite og jeg kunne tenkt meg å prøvd bensinutgaven eller større dieselmotor, men da sprenger jeg budsjettet med en gang. Klart, F31 har et nydelig design.

Golf og Scirocco er jeg like langt med den jeg har, Scirocco vurderte jeg den gang Velosteren ble innkjøpt, men jeg valgte den som "ingen" har.

A5 er kjempekul, spesielt i 4dørs og er en av mine favorittbiler, likevel føler jeg at jeg er litt over denne modellen når det kommer til innkjøp, da jeg vil ha stasjonsvogn. En A7 derimot kunne vært aktuell, men de er dessverre for min del alt for alt for dyr.

E90 330i er nok sikkert kjempemoro, jeg har kun vært med i E92 M3 og den bilglade delen av meg kunne såklart tenkt en slik. Uansett er dette helt feil type bil etter hva jeg ser etter og E9x er dessverre for utdatert etter F3x kom på markedet.

Mercedes har mange fine biler, jeg skal innrømme jeg har sett litt på C-klassen (typ 2012-2013), kunne virkelig ha tenkt meg en GLA, men den er også for dyr.

Det er så mange biler som kunne passet men er for dyr. Naboen har en splitter ny Octavia RS i en non-metallic gråfarge, den liker jeg.

Man får såklart 2011-2012 A4 og 3-serie innenfor budsjettet, men de fleste er strippet for utstyr.

Jeg er veldig enig i Fredrik her, jeg tror han forstår mitt ståsted og synspunkter :)

 

En kompis skal restaurere sin E34, så jeg slår meg med der når jeg har mulighet og jeg vil med tiden(trolig innen 7 år) kjøpe en eldre BMW som bil nr. 2 da jeg savner min E36.

Dette var forørig bare noen modeller jeg kom på i farten, det jeg ville frem til er at fornuftig bil ikke behøver å være hverken kjedelig eller meget dyrt. Dette blir litt som å banne i denne tråden men biler som Peugeot har ingen verdens ting ved seg som gjør dem spennende, jo de er veldig økonomiske og har praktiske løsninger men de er blottet for alt som har med følelser og morrofaktor. Huyndai likeså, med akkurat Veloster som unntak fordi den er såpass sær og annerledes at det blir kult. Men å kjøpe noen av de andre modellene kan ikke forsvares med annet enn at man KUN ønsker seg en økonomisk og "grei" bil.

Det er ikke noe galt i å kjøpe en ny Peugeot, Citroen eller Huyndai men kom ikke å si at det er flere grunner til valget enn kun økonomi og praktiske egenskaper. Noen velger kanskje enkelte Citroen modeller pga designet og ett ønske om å skille seg litt ut, det kan jeg forstå da enklete BMW modeller i dag er blitt så vanlige at de ikke skiller seg ut. Det er en grunn til at merker som BMW, Mercedes og Audi kalles premium, de er forbeholdt de kundene som krever litt ekstra og som kanskje ønsker en kombinasjon av økonomi, praktiske egenskaper, pent design, teknologi og følelsen av å eie noe litt mer "spesielt" og ettertraktet. Føler man ikke disse behovene, ja da er kanskje en Peugeot eller Huyndai bilen for deg, da du ikke har krav eller behov for noe mer :)

Jeg har hatt en del leiebiler av merket Peugeot (208 og 308), Kia (Cee'd), Huyndai (I30) og Citroen (C4) og på en dag til dag basis så gjør de jobben like bra som min BMW. Men, når tiden går og man får bilen mer innpå seg så begynner jeg å merke forskjellene, alt ifra ting som tikkelyden til blinklys, fargen i speedometeret og til hvordan automatgirkassen jobber (Peugeot har noen forferdelige automatkasser) gjør at jeg til slutt holder på å spy av hele bilen. Da sitter jeg igjen med ett inntrykk at dette er forferdelige biler, kjekke og økonomiske men neitakk. Nå er folk forskjellige selvsagt og jeg er helt sikkert for godt vant som BMW eier, men jeg forsøker så godt jeg kan å ta i mot disse bilene med ett så åpent sinn som mulig. Men ender alltid opp med å bli skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, sett deg godt inn i verditapet om du vurderer å kjøpe (fransk) bil av ganske fersk dato. Jeg vet om en som enten ikke gjorde det når han kjøpte sin Peugeot, eller bommet grovt og det ble ikke god bil økonomi for å si det pent. Visse modeller er/blir ikke så veldig ettertraktet.

 

Mye enig i det Werther sier, selv om det kanskje ikke passer deg helt.

 

Kanskje du kan vente til du finner en F81 som minner litt om denne? 184hk momentsterke bensin turbo hester dersom du venter til F81 320I faller ned til 300k.

Har du noenlunde normalt kjøremønster, samtidig som du setter pris på litt entusiastisk kjøring så prøv en nyere BMW med bensin og pustehjelp. Da ekskluderer du nok diesel ganske fort. Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt diesel uten å ha prøvd bensin.

 

Ellers kan jeg legge igjen noen visdomsord fra Sabine Schmitz som man kan ta til ettertanke når man kjøper ny bil.

"Life is too short for front wheel drive."

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker entusiasmen :) E91 er nok ikke aktuell fordi jeg synes den er utdatert etter F3x kom på markedet. Jeg har ikke bestemt meg overhodet, men vil prøve hva det er for noe den Peugeoten. Synes det så ut ut som en fornuftig bil, men igjen jeg er klar over at den ikke gir like mye kjøreglede som en BMW eller Audi. De har også en C-Klasse stående, jeg tror heller ikke disse er så galen. Jeg har tidligere sett på X1, men da må det være X-Drive og de som ligger innen mitt budsjett er kjipt utstyrt. Jeg vil holde forsikringen nede og jeg har heller ikke behov for mer en 318i om dere skjønner. Jeg har vært i kontakt med BOS og skal prøvekjøre 2014 308SW i morgen. Den har jo fått terningkast 5 og 6 overalt så noe bra må det jo være. Jeg skal la dere få vite hvordan det gikk. :) Som sagt, intet er bestemt og jeg er åpent for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bin there done that... og lykken (hverken økonomisk eller smiles pr. hour) er ikke nødvendigvis en dyr tysk bil. Jeg har hatt ganske mange franske biler... 9 stk. for å være helt presis. Jeg har også hatt ganske mange tyske biler... helt nøyaktig 12 stk. Det er mulig at jeg har vært heldig, men de tyske bilene har faktisk ikke vært bedre i relasjon til holdbarhet eller pålitelighet. Hvorvidt de tyske bilene har gitt større kjøregleder avhenger mest av tid og sted. Økonomisk er det ingen tvil om at de franske bilene har vært billigst (både å kjøpe og eie/vedlikeholde). 

 

Poenget i denne sammenhengen er som alltid hvor lang tid man har bilen (inkl. hvor langt man kjører den) og ikke minst hvor dyr den er i utgangspunktet. Gjennomsnitlig verditap pr. år er rundt 30% frem til det flater ut etter noen år. Ergo vil verditapet de første årene på en bil som f.eks 530d tilsvare ca. 70% av nybilprisen på en 308 SW. Disse bilmodellene kan på ingen måter sammenlignes utover at de begge kan frakte deg fra A til B, men økonomisk er 530d en katastrofe i forhold til 308 SW.

 

Bruktbilmarkedet i Norge flommer over av ny-gammel luksus. Mye tyder på at svært mange har tapt veldig mye penger på biler de senere årene. Langt på vei kunne dette ha vært unngått hvis de hadde beholdt bilene i noen flere år. Jeg har alltid gjort et poeng ut av at det avgjørende når man beregner biløkonomi er hvor mye hver kilometer koster å kjøre inkl. verditap og vedlikehold/service. Et stort verditap fordelt på relativt få kjørte kilometer gir en lavere nytteverdi pr. krone enn et stort verditap fordelt på mange kjørte kilometer.

 

Mange er sikkert villige til å se igjennom dette pga. forfengelighet (type: dyr tysk premiumbil er kjekt å ha), men dette er ikke et rasjonelt økonomisk argument. For de aller fleste er f.eks en 530d ikke et tema ganske enkelt fordi de ikke har så mye penger eller ikke vil betale såpass mye for en bil. Heldigvis finnes det mange andre interessante biler som både er billigere, mer praktiske og ikke minst morsommere å kjøre. Dette er også mitt poeng når det gjelder f.eks franske biler. Hvis man reduserer forfengeligheten en smule samt fjerner fokuset på effekt som man allikevel ikke på lovlig vis kan få gleden av i Norge er det ganske mye som taler for franske bilmerker.

 

I denne sammenhengen er det interessant at BMW også har fått øynene opp for denne delen av bilmarkedet. 1-serien og ikke minst Active Tourer konseptet sikter seg inn på dette markedet. 1-serien skal bli billigere og BMW vurderer om de skal utvikle en billigere serie under eller til siden for 1-serien og/eller la Mini ekspandere med flere nisjemodeller (f.eks en SUV a la "Active Tourer"). Ergo søker BMW å utvide deres markedet bredere enn dagens fokus på premium. Dette tror jeg er fornuftig... ikke minst i relasjon til deleøkonomien som nå kommer for fullt... :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at når man har kommet til det punktet at økonomi og sparing av penger per mil er blitt så viktig, så blir det jo selvsagt langt vanskeligere å forstå valget av en nyere brukt premiumbil. Mitt inntrykk er at Marius kun ønsker en rimelig og grei bil og da er jo selvsagt en temmelig ny Peugeot mer enn nok, iallfall så lenge man ikke har større krav. Det hele koker egentelig ned til om man er villig til å betale ekstra for en premiumbil som gir mer eierglede og kjøreglede, hvis ikke man føler behov for dette så ser jeg heller ikke noen grunn til å legge ut ekstra penger.

Jeg betaler ekstra for å kjøre BMW og jeg gleder meg til hver gang jeg skal ut å kjøre bil, selv bare bort til butikken :) Noe annet føler jeg ville blitt helt feil for meg som er glad i biler, som entusiast kunne jeg aldri levd med en bil som ikke gir annet enn fornuft tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mye tyder på at svært mange har tapt veldig mye penger på biler de senere årene.     

 

Jeg er i denne heldige kategorien, bortsett fra at jeg ikke har solgt bilen ennå. Fikk ett innbytte tilbud på min i våres og hadde jeg sakt ja så hadde tapet for min del vært på 200.000 i løpet av to år. Bilen i seg selv ville der i mot fra ny listepris ha tapt seg nesten 500.000 på tre år. Hvis man skal realisere ett tap på ca 500.000 hvert tredje år så skal man virkelig ha god økonomi. I mitt tilfelle så kunne jeg sikkert fint gjort ett bytte nå, men problemet er at femmern er en såpass bra bil at det er vanskelig og finne ett bedre alternativ og kunne forsvare ca300-500 i mellom. 

så da er det bedre å beholde den noen år til og heller bruke de pengene på å betale lån på huset. 

Forhåpentligvis så flater verditapet seg noe ut også, slik at man fremover ikke taper like mye penger. Kjøper man en ny bil, så starter jo verditapet på nytt igjen.

Så får man heller leve med at bilen kanskje blir en 5-6år gammel før man byttet ut, kanskje enda mer også hvis man skal se rent økonomisk på det og ikke følge lystbehovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår e61 er syv år gammel nå, og tidligere denne uken var det nøyaktig fire år siden vi kjøpte den. Jeg (som mange andre) kunne naturligvis tenkt meg noe nytt, men jeg sliter med å se hva f.eks. en F11 kan gjøre "bedre" enn bilen vi har nå.

 

En F11 vil naturligvis være bedre på ting som comfort, drivstofføkonomi, driftskostnader(?) osv., men når det gjelder å frakte meg og familien med rot og rask fra A til B gjør jo e61-en en utmerket jobb. Nå kan man jo trekke dette enda lengre og si at det klarer en Toyota Avensis uten problem også, men det blir litt annerledes igjen. En e61 er fortsatt en BMW med de fordeler (og ulemper?) dette medfører, i tillegg til at den er relativt moderne når det kommer til ting som sikkerhet og ekstrautstyr/multimedia sammenlignet med f.eks. e39.

 

Jeg er derfor der er jeg ikke ser helt poenget med å bytte den ut i en nyere "lik" bil så lenge den fungerer greit, og satser heller på å ha den til vi har andre behov/krav når det gjelder bil, som f.eks. at vi ikke har behov for stasjonsvogn, behov for firehjulstrekk (noe som neppe skjer), større tilhengerkapasitet m.m.

 

Når det gjelder økonomien antar jeg at den er verdt et sted mellom 200 - 250K i dag, noe som vil si et verdifall på ~40K i året disse årene. Skulle jeg solgt til fordel for f.eks. en 2014 F11 måtte jeg derfor fort lagt en halv million i mellom. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flobben: Jeg har tidligere i tråden skrevet litt om forskjellen på handelsverdi og bruksverdi i relasjon til da vår tidligere 2003 E46 318d Touring var i den rette alderen for å bli byttet ut med en annen BMW. Det var litt av en erkjennelse (for ikke å snakke om et sjokk) å få de reelle tallene på bordet. Heldigvis var salgssjefen den gangen for BMW her i Århus en sympatisk mann som forklarte meg sammenhengen på en ordentlig måte. Han anbefalte meg at vi kjørte videre med vår BMW og dette ble så til knapt 10 år og godt og vel 350000 Km til sammen. Jeg er rimelig sikker på at dette var fornuftig og at bilen i den siste enden ble solgt på det rette tidspunktet i forhold til at alt teknisk stadig virket og kommende større vedlikeholdskostnader. Jeg mener selvfølgelig ikke at akkurat denne "oppskriften" bør gjelde for alle, men det er iallefall helt sikkert verdt å vurdere aktuell handelspris for bilen kontra bruksverdi på bilen.

 

Hva som er bruksverdi for en bil er helt individuelt. For noen er image viktig, mens for andre er innvendig plass viktig. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, men i økonomisk forstand er det stor forskjell på å bare synes at det er kjekt å kjøre BMW til virkelig ha bruk for ekstra plass til unger og bagasje. Det ene argumentet tenderer mot ekstragavant, mens det andre argumentet er rasjonelt. Det ene argumentet velger man selv, mens det andre er en direkte konsekvens av et tidligere valg.

 

Mitt poeng i denne sammenhengen er naturligvis ikke å argumentere for at det aldri i økonomisk forstand lønner seg å kjøpe f.eks en BMW, men det kan noen ganger være fornuftig å stikke fingeren i jorden å spørre seg selv hvor mange penger BMW'en totalt bør koste (inkl. verditap, service, vedlikehold samt evt. rentekostnader). Jeg tror at mange ikke helt har oversikten over disse tingene og/eller at de har blitt et offer for luksusfellen. På den annen side har temmelig mange etterhvert også svært god råd og da er det sikkert greit nok å betale ganske mye ekstra for en bil. Hver sin smak... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at f eks jeg kjører BMW fordi den gir status og image? At det er grunnen til at jeg velger å bruke penger på en premiumbil? Det er da virkelig ikke så vanskelig å forstå at folk har forskjellige preferanser og krav til ett produkt uten at det skal bunne i ett ønske om å heve seg over alle andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det mener jeg ikke Fredrik. Det var kun et eksempel satt på spissen for å få frem poenget om at hva som er bruksverdi for en bil er helt individuelt. Jeg tror helt klart at du er oppriktig interessert i de kvalitetene som BMW tilbyr i deres modeller. Du ville vel neppe ellers ha brukt såpass mye tid her inne sammen med oss andre. Hvis man skal mene noe om ditt valg av bil utover at den er temmelig kostbar er det evt. at det kan være vanskelig å se hva slags bil som skal være den neste. M5 er et helt annet konsept enn 530d og det er en 7-serie og X-serie også. Du har på mange måter ikke noe å strebe etter med mindre du helt skifter fokus. På den annen side er 530d en kjempefin bil, men kanskje litt vel kostbar (allefall for min del)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...