Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så kom innrømmelsen jeg har ventet på i forbindelse med VW skandalen. Alle offisielle aktører i bilbransjen (myndigheter, bilfprodusenter etc.) i EU og Tyskland visste at bilfabrikantene på ulike måter jukser med avgassverdiene på dieselbiler (og sannsynligvis også bensinbiler). Dette kom iht. den tyske avisen Die Welt frem i et høringssvar til miljøpartiet De Grønne fra det tyske transportdepartementet allerede den 28 juli (altså i god tid før skandalen i USA ble kjent). Ergo er det trolig korrekt, som den danske bilorganisasjonen FDM påstår, at det var europeiske miljøorganisasjoner som tipset amerikanske myndigheter om at NOX avgassverdiene vedr. VW's dieselbiler ikke var korrekte. VW ble spilt sjakk matt i et spill som handler om mye mer enn de aktuelle dieselbilene.

 

Jeg tror at pilen egentlig peker tilbake på det europeiske bilmarkedet og ønsket om å revolusjonere dette markedet hurtigere i en mer miljøriktig retning. Det er en kjent sak at bilbransjen og kanskje spesielt Volkswagen av mange oppfattes som en bremsekloss i forhold til en omstilling til elektriske biler i ulike varianter (rene elektriske biler og hybridbiler) samt mer offentlig transport. VW er i kraft av å være den største bilprodusenten i verden den viktigste aktøren i denne sammenhengen. VW's possisjon i det tyske samfunnet og dermed EU kan ikke overvurderes. De har i lang tid argumentert for en mer langsiktig overgang til et fossilfritt samfunn. Med denne skandalen er VW's politiske gjennomslagskraft dermed kraftig redusert. 

 

Umiddelbart kan det derfor synes som om skandalen i USA bare er en brekkstang for å nå et viktigere mål i Europa. VW blir truet med et eksistensielt milliardsøksmål og Tysklands regjering blir presset til innrømmelser, som med mye strenger avgasskrav for personbiler fom. 2017, evt. kan føre til et forbud mot salg av dieselbiler til persontransport (les: dagens dieselmotorer har ingen sjanser til å tilfredsstille disse kravene og spesielt ikke med de reelle utslippene av NOX og CO2). Her er det viktig å skyte inn at VW har rundt 600000 medarbeidere i 20 forskjellige europeiske land. Svært mye står dermed på spill også for Tysklands regjering og ikke minst EU.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8043179/Tyskland-og-EU-kendte-til-snydesoftware-til-biler/?ctxref=ext

http://www.welt.de/wirtschaft/article146710616/Ist-das-endgueltig-das-Aus-fuer-Diesel-als-Kraftstoff.html

http://www.welt.de/wirtschaft/article146704299/Abgas-Skandal-koennte-die-Existenz-von-VW-bedrohen.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstår annet enn at ved eventuell konkurs pga søksmålet, blir boet kjøpt og man fortsetter virksomheten som før. Butikken til vw har vel aldri gått bedre, så det finnes vel nok av investorer som ønsker seg en eierpost i et sånt konsern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen AG går ikke konkurs iom. at firmaet på mange måter er Tysklands lokomotiv... økonomisk, symbolsk og historisk. Den tyske staten vil intervenere lenge før Volkswagen går teknisk konkurs. Alt for mange arbeidsplasser står på spill og det er heller ingen tvil om at Volkswagen bidrar til Tysklands sterke økonomi. Volkswagens nettooverskudd var på hele 101 milliarder kroner i 2014. De største aksjonærene i Volkswagen AG: 50,7% eies av Porsche Automobil Holding SE, 20% eies av delstaten Niedersachsen, 17% av kongefamilien i Quatar, 12,3% eies av investeringsfond og private aksjonærer og 1,5% eies av Porsche Holding GmbH. Som vi ser er familien Porsche mer eller mindre synonymt med Volkswagen AG.

 

Apropos VW skandalen og Environmental Protection Agency (EPA) i USA som gjennomførte den famøse testen av VW's dieselmotorer. "I think that I saw some illegal emissions coming out the back. EPA get on that!" skriver en av av de som kommenterer denne filmen av en Porsche 917 (en litt billig vittighet kanskje, men morsom allikevel). Motoren er en 180° flat luftkjølt V12 på 4494 cm3 som yter 850 HK ved 8000 rpm og 834 Nm ved 6600 rpm. 0-100 Km/t tok godt under 3 sekunder og topphastigheten var 343 Km/t. Som mest hadde Porsche 917 1100 HK og 1098 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på 2,1 sekunder, 0-200 Km/t tok 5,3 sekunder og 0-300 Km/t tok 11,3 sekunder. Topphastigheten var 409 Km/t... i 1973!... :)

 

Relasjonen til dagens Volkswagen og den dagsaktuelle skandalen i USA er Ferdinand Piëch. Han er barnebarn av Ferdinand Porsche, storaksjonær i både Porsche og Volkswagen... og han var ansvarlig for utviklingen av bl.a Porsche 917. Han var også formann for representantskapet i Volkswagen frem tom. 25 April 2015 og han ansatte Martin Winterkorn i 2007, som frem til i ettermiddag var administrerende direktør for Volkswagen AG.

 

Lydbildet som Porsche 917 har er fantastisk... :)

 

 

Dette er en god samleside vedr. VW skandalen (oppdatert frem tom. i formiddag).

http://www.vox.com/2015/9/21/9365667/volkswagen-clean-diesel-recall-passenger-cars

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... flat V12 og ikke en boxer 12'er. Jeg har også lurt på dette og det handler om måten stemplene er konfigurert på veivakselen og hvordan de slår til siden. Flat V6 motor til venstre og B6 motor til høyre... :)

 

gallery_38233_76_13719.png

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Jeg visste ikke at det var forskjell på dette, og har irritert meg litt på at forhandlere som har hatt Ferrari Testarossa til salgs har skrevet at "dette er en V12 med 180 grader mellom sylinderrekkene". Er motorene i Testarossaen forskjellig fra forgjengeren 512BB da, der BB står for Berlinetta Boxer? 

Endret av Larsinnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Jeg visste ikke at det var forskjell på dette, og har irritert meg litt på at forhandlere som har hatt Ferrari Testarossa til salgs har skrevet at "dette er en V12 med 180 grader mellom sylinderrekkene". Er motorene i Testarossaen forskjellig fra forgjengeren 512BB da, der BB står for Berlinetta Boxer?

Nei, såvidt jeg forstår er motorene i Testarossa og 512BB ganske like (ble vel litt endringer, bl.a. fireventilstopper på Testarossa), og ingen av dem er ekte boxer, jf. illustrasjonen over, men derimot flate V12 til tross for BB-navnet. Endret av PKW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det klart at skandalen med VW's dieselmotorer ikke bare handler om 2,0 liter motorene, men også 1,6 liter motorene. I tillegg er det satt igang en nærmere undersøkelse av V6 motorene for å se om disse også kan manipulere avgasstestene. Det at skandalen også omfatter 1,6 liter motorene gjør saken langt mer alvorlig iom. at produksjonsvolumet for disse motorene er langt større enn for 2,0 liter motorene. Temmelig mange ulike bilmerker og bilmodeller bruker denne motoren. Konkurransen i dette segmentet av bilmarkedet (den såkalte Golf klassen) er også mye større iom. at den også omfatter mange populære bilmodeller fra Frankrike, Italia, Japan, Sydkorea etc. Ergo tror jeg at vi kan slå fast at også de andre bilprodusentene bruker ulike "uautoriserte" metoder for å klare avgasskravene, men ikke nødvendigvis på den samme måten som VW gjorde. Generelt er det relativt liten forskjell når det gjelder div. ytelser (hestekrefter, dreiemoment, forbruk etc.) på de ulike motorene i dette segmentet og det sannsynligjør at heller ikke de andre bilprodusentene har helt rent mel i posen.

 

http://www.business.dk/transport/tysk-transportminister-vw-indroemmer-snyd-i-europa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... "dieselgate" historien ruller videre og jeg er egentlig ikke overrasket over at BMW nå også er under mistanke. Jeg tror dessverre ikke at dette begrenser seg kun til VW.

 

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/vw-abgasskandal/abgasskandal-vorwuerfe-gegen-bmw-lassen-aktienkurs-einbrechen-13821114.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som verdens største produsent av premiumbiler, som også har ett brukbart antall dieselbiler på det amerikanske markedet så ventet jeg egentelig bare på at BMW også ble dradd inn under lupen. Men det gjenstår å se om BMW også har jukset, jeg personlig bryr meg egentelig fint lite om denne krisen. Den har ingen betydning for meg, ja VAG kan få seg en smell men bare BMW går klar her så bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må evt. være fordi du ikke har forstått omfanget av skandalen. Den handler selvfølgelig om VW, men også om Tysklands økonomi (og dermed EU's økonomi). Hvis samtlig av de tyske bilprodusentene skal betale erstatninger på det nivået VW nå blir truet med vil det få enorme konsekvenser for tysk økonomi og gjøre svært mange arbeidsløse i bilindustrien (bilfabrikker, underleverandører etc.). Det kan i værste fall være den samme historien i Frankrike, Tsjekkia/Slovakia (som begge etterhvert er store bilprodusenter), Spania, Italia, Romania etc. De økonomiske konsekvensene kan komme til å vise seg totalt uoverskuelige.

 

I tillegg kommer et evt. forbud mot salg av nye dieselbiler hvis bilfabrikantene ikke klarer å imøtekomme de nye avgasskravene som kommer i 2017. Det kan i tillegg også få tilbakevirkende konsekvenser ved at eldre dieselbiler som er produsert frem tom. skandalen kom frem f.eks får et forbud mot å kjøre i bysoner (med alt hva dette betyr for verditapet). Jeg tror dessverre også at bensinbiler er en del av skandalen. Spesielt nyere bensinbiler med turbo oppgis i mange tilfeller med et alt for optimistisk drivstofforbruk. Disse bilene slipper også ut NOX og CO2 (C02 sogar i signifikant større mengder enn dieselbiler) og så lenge det stadig handler om stempelmotorer vil balansen mellom forbruk og utslipp av NOX og CO2 være et viktig tema.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke medlem av EU og vil ikke bli direkte skadelidende av dette, jeg tror også at dette er noe som er tatt litt ut av sine proposjoner. Værste som kan ramme meg personlig er at min 530d vil få en noe lavere gjensalgsverdi, ellers så er det ikke mye av denne skandalen som kommer til å ha noe å si for min økonomi og hverdag samt millioner andre nordmenn. Det vil kanskje komme ett kjøreforbud mot dieselbiler i byer som Olso og Bergen, men det har også fint lite å si for meg personlig all den tid det aldri kommer til å bli noe total forbud mot å bruke dieselbiler. Jeg vet det høres egoistisk ut men jeg prøver bare å tenke litt realistisk, også er vi jo sånn at til syvende og sist så tenker man først og fremst på hvordan dette påvirker enn personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...