Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tro på dieselhybrid som en midlertidig løsning før hydrogen kommer. En hybrid kunne vært en interessant bruksbil for meg, men pga merforbruket/kostnad når det kun finnes bensinvarianter i mitt busjett så blir det ikke lønnsomt dessverre. En dieselhybrid som får hjelp til akslerasjoner via elmotor og derfor går uten vesentlig belastning utover dette vil vel i tillegg til et ekstremt lavt forbruk ikke slippe ut så mye nox heller?

Forsåvidt, men per i dag er det vel bare Volvo v60 og Peugoet 508 som leverer, og baggasjerommet der lider litt vel hardt av batteripakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

508 har 560liter i bagasjerommet normalt, mot knappe 400liter som hybrid (rxh hvor elektromotoren sitter på bakakslingen og gir den 4x4) og er absolutt en bil jeg kunne tenkt meg. Men nå er jeg mer opptatt av at pendlerbilen skal være komfortabel og drifstoffgjerrig i tillegg til å ha lave driftsutgifter generelt. Så får familiebilen ha plassen og firhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme den knalltøffe Citroen DS5 hybrid, akkurat samme motor/opplegg som i 508 rxh. Var vel et samarbeid der. 163hk diesel på forhjulene og 37hk el på bakhjulene.

Jeg vurderte sterkt både rxh og DS5 hybrid, men batteripakken og alt der gjør disse bilene veldig tunge. Jeg har lilevel troen på disse, selv om det ikke ble en av de denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakket om hydrogen-biler. Ser ut som om det er stor politisk vilje til å hjelpe frem dette alternativet. http://www.bt.no/bil/600-millioner-til-hydrogen-615744_1.snd

Høres ut som om det er samme motorpakke/ teknologi i rxh og ds5 hybrid. Forbruket på rxh er oppgitt til 0,41 på blandet kjøring om jeg husker rett, mens dinside.no klarte bedre enn 0,51 på deres testrunde (mulig tallene er noe feil, jeg gidder ikke å sjekke..) i tillegg varer ikke batteriet mer enn 4km, og har heller ikke plug-in mulighet.

For min del er det først hvis den klarer et reelt forbruk på 0,2-0,3 hvis jeg lader opp hjemme, for den daglige kjøringen det blir aktuelt og prioritere merkostnaden hybridvariantene har. Ellers blir alternativet uøkonomisk, noe rxh egentlig er- fordi det strengt tatt ikke er noen forskjell.. Å klare dette forbruket med en dieselhybrid er noe som teknisk sett burde vært mulig.

Egentlig skulle jeg ønske at outlander var tilgjengelig med dieselmotor i hybridvariant da bilen ellers er "perfekt"'for vårt bruk.

http://m.motormagazinet.no/artikkel/5150/mitsubishi-outlander-phev-en-komplett-hybrid.html#.VhrdDEdEyrU

Phev modellen har 463liter bagasjeplass, mot den ordinærevarianten med 477. Ikke store forskjellen, men jeg skulle ønske det var enda litt til.

Den går hvertfall helelektrisk i 3mil, og klarer de første 5milene på0,2. Nå er jo dette en stor og relativt tung bil, så etter 20mil er forbruket 0,7 Noe som er å forvente av en sånn bil med bensinmotor egentlig. Diesel varianten har et reelt forbruk på 0,6. Noe jeg syns er ganske bra. Kun slått av subaru xv og q3 i denne klassen.

Bare "synd"' de er så populære på bruktmarkedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt fraværende her inne og ser at det ikke overraskende er skrevet mye om Volkswagen-skandalen. Jeg har absolutt ingen spesielle forutsetninger for å mene noe om dette så følgende er kun basert på magefølelse. Skandalen får sikkert stor betydning for selve Volkswagen, men frykten for konkurs tror jeg er overdrevet. Likeledes har jeg vanskelig for å se at saken skal bety det helt store for Tyskland etter at sjokket har lagt seg. Jokeren i det hele er hva som skjer i USA hvor jussen rundt erstatningssaker kan gi forunderlige resultater.

 

Det som jeg syns er mest spennende er hva det vil bety for fordeling av markedsandeler for de tyske merkene. Vil det bety ett oppsving for Mercedes og BMW eller vil det ikke være noen langtidseffekt? Jeg er usikker på svaret men vil tro at begge har forhåpning om økt salg. Kostnadene for Volkswagen til utbedring og eventuelle erstatninger vil helt sikkert påvirke deres R&D budsjett og dette kan være svært uheldig på lengre sikt. Det blir spennende å se hva som skjer!

 

---

 

Ellers har jeg kjørt Citroën Cactus de siste dagene. På tross av all sunn fornuft har jeg ikke klart å skille meg av med C6’en. Den er rett og slett for fin til at jeg vil levere den tilbake til forhandleren. Da får jeg heller leve med sannsynlig økonomisk ruin. C6’en var på verksted sist uke og da fikk jeg låne en Cactus. 110 hk bensin og jeg tror at den hadde alt tilgjengelig utstyr.

 

Jeg må bare innrømme at jeg liker bilen godt! Den er ikke perfekt men prisen tatt i betraktning så kan jeg ikke forstå annet enn at det er et godt kjøp. Den er relativt kvikk og touch-skjermen fungerer fint. Navigasjon, DAB, bluetooth og ryggekamera er på plass og lyden i høyttalerne var helt OK. Jeg syns den kjører godt og er enkel å ratte rundt. Med stort glassvindu i taket og skinnseter er kabinen veldig tiltalende. Støynivået er noe høyt, sitteputen litt kort og det er helt utrolig at de har klart å plassere håndbrekket slik at det er umulig å komme til når midtarmlenet er slått ned. Jeg tror ikke det hadde skjet i en tysk bil!

 

I september var jeg en langhelg i Milano for å se Formel 1 på Monza (en storartet opplevelse men det er en annen historie). Jeg hadde da en ny Audi A3 med dieselmotor som leiebil. Et greit fremkomstmiddel men jeg er helt sikker på at jeg heller ville ha Cactus’en. A3’en virker helt kjønnsløs i forhold og for min del var den en stor skuffelse.

 

Min bedre halvdel var hooked på en Cactus for et halvår siden. Det endte med C6 til meg og BMW X3 til henne. Hun har blitt veldig glad i X3’en og gjensynet med Cactus’en fikk henne ikke til å endre mening. For egen del må jeg også innrømme at X3’en er fin og ikke mist lyden i rekkesekseren (2.5i) er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Kikai Concept

 

Er det bare meg, eller er dette noe av det kuleste av konseptbiler som er vist på lenge?

En moderne liten retro hot-rod med bakhjulstrekk og midtmontert motor.

Ser ut som den mangler skikkelig girkasse (manuell), men utover så vil jeg si dette designet er et frisk pust til bilverdenen.

 

"The concept was designed to explore and emphasize the fundamental appeal of machines: their fine craftsmanship, their beauty, simplicity, and their fascinating motion. As a true concept car, the Toyota KIKAI’s appeal is simultaneously free from and reliant on the core concepts of automobiles."

 

(Trykk på bildene for å se stor utgave. Noe som anbefales for å se alle de fine detaljene.)

Toyota-Kikai-Concept-13.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-5.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-1.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-4.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-12.jpg

1+2

1466380987546280519.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-7.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-6.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-10.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-8.jpg

 

Toyota-Kikai-Concept-9.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske artig liten sak det der... :)

 

Vedr. Citroën C4 Cactus har jeg lagt merke til at bilen på flere måter er ganske følsom når det gjelder størrelsen på felgene/dekkene. Den endrer karakter og blir langt mindre behagelig og sofistikert i fjæringen med spesielt 17" felger enn med 15" felger. Komfortnivået går ned og støynivået går betydelig opp. Jeg kjører derfor helt bevisst med 15" felger og er veldig fornøyd med dette.

 

Jeg tenker også at det blir litt feil å sammenligne C4 Cactus direkte med biler som f.eks Citroën C6 og BMW X3. Dette er biler som kostet 3-4 ganger mer enn Cactusen da de var nye og selvfølgelig tilbyr de mer komfort og gjennomførte løsninger. Sammenligner man derimot C4 Cactus med nogenlunde like dyre biler som f.eks VW Polo eller litt dyrere biler som f.eks de billigste variantene av VW Golf gir den sære franskmannen virkelig mening. Cactusen har f.eks hele 12,5 cm lengere akselavstand enn Polo og bare 4,2 cm kortere akselavstand enn Golf. Den billigste Polo'en koster ca. 15K mindre enn den billigste Cactusen, mens den billigste Golf'en koster minst 60K mer. I forhold til spesielt Polo tilbyr C4 Cactus vesentlig mer for pengene i form av plass, komfort og utstyr.

 

Apropos "dieselgate" har denne skandalen nå vokst langt utenfor problemene med de konkrete VAG bilene i USA og Europa. Av hensyn til Tyskland's ellers relativt gode renommé har Merkel advart mot å sette hele den tyske bilindustrien i gapestokken pga. skandalen som først og fremst handler om VAG. Dette tror jeg ikke er helt korrekt, men det vil tiden vise. Idag går den norske skipsrederen Morits Skaugen ut i media og klandrer VAG datterselskapet MAN for å ha jukset med utslippstallene på skipsmotorer. Denne dieselskandalen blir sannelig bare mer og mer surrealistisk... og hvor var TØI for et halvt år siden?

 

http://www.reuters.com/article/2015/10/08/us-volkswagen-emissions-merkel-idUSKCN0S22P320151008

http://e24.no/naeringsliv/volkswagen/norsk-skipsreder-saksoeker-volkswagen-datterselskap-mener-drivstoffjuks-har-foregaatt-ogsaa-til-sjoes/23533968

http://www.nrk.no/norge/_-alle-nye-dieselbiler-har-hoye-utslipp-1.12597471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd cactus selv, men den virker for min del som en svært god kompromissløsning for de som ønsker en gjennomtenkt og økonomisk bil. Utvilsomt mye bil for pengene. Det er andre ting som spiller inn enn prisen når jeg ser på økonomien i en bil, og i tillegg til forventet verditap, er kanskje den mest vesentlige kostnaden forbruk.

Det er i den sammenhengen cactus imponerer meg mest før jeg har prøvekjørt en.

Jeg er blitt "allergisk" mot store dekk. Det forringer både komforten og forbruk. E91 320d vi hadde, økte forbruket fra omtrent 0,6 til omtrent 0,7 på mila med 19" kontra 16" på vinteren.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk er C4 Cactus uten tvil en veldig fin konstruksjon i forhold til hvor mye den koster. Spesielt med de største motorene er den konkurransedyktig i relasjon til de nærmeste konkurrentene med tilsvarende motorer. Jeg ville ikke ha kjøpt en Cactus med de minste motorene iom. at det ødelegger litt av "storbilfølelsen" man får med den myke fjæringen (som gir klare assosiasjoner til klassisk Citroën fjæring). Den store utfordringen for mange er bilens design... enten liker man designet eller så hater man det. Jeg liker designet... :)

 

Jeg kjørte på 15" felger (sommer og vinter) stort sett hele tiden i de knapt 10 årene vi hadde vår E46 318d Touring. Jeg hadde originale BMW 16" krysseker felger liggende, men de ble aldri brukt etter det første året vi hadde bilen. Komforten og økonomien med 15" felgene var såpass overlegen at jeg var aldri i tvil om hva jeg ville ha på bilen.

 

Apropos det faktum at elektriske biler her i Danmark over en fireårs periode kommer til å få like store engangsavgifter som alminnelige biler (altså 180% avgift) så tror jeg vi langt på vei kan ta dette som et uttrykk for at det danske finansdepartementet mener at elektriske biler er fremtiden. De mener åpenbart at elbiler nå har blitt såpass bra at de vil selge seg selv og at det derfor ikke gir mening at den danske staten skal miste inntekter i den sammenhengen. Hydrogenbiler er derfor av samme årsak, men med motsatt fortegn stadig unntatt fra avgifter i Danmark.

 

I denne sammenhengen er det viktig å huske på at den danske staten ikke har de samme mulighetene til å se like stort på tingene som den norske staten. Danmark er selvforsynt med olje, men der stopper også likheten med den norske olje og gassindustrien.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det blir litt feil å sammenligne C4 Cactus direkte med biler som f.eks Citroën C6 og BMW X3. Dette er biler som kostet 3-4 ganger mer enn Cactusen da de var nye og selvfølgelig tilbyr de mer komfort og gjennomførte løsninger. 

 

 

Det er jeg naturligvis helt enig i! Det var ikke min tanke å sammenligne Cactus med C6 eller X3. Derimot syns jeg det taler til Cactus'ens fordel at jeg ville velge den over en Audi A3 som både er dyrere og presumptiv mer attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2015/10/13/nyheter/bmw/oljefondet/41471664/

 

Pensjonsfondet har i hvert fall tro på BMW, og det burde jo være et godt tegn!

 

Det med Dieselgate i skippingsammenheng leste jeg om tidligere i år, men hadde helt glemt det da VW-skandalen dukket opp, men det er jo en ganske idiotisk sak det og.

 

Og ellers  går nå tingene sin forventede og uopplyste gang i de fleste medier, som nå har begynt å skrive om reelle utslipp fra andre merker, totalt uten å forstå forskjellen på hva VAG har gjort i forhold til de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til elbiler/hydrogen

At politikerne mener at elbilene nå er godt nok etablert på markedet til at de ikke lengre trenger fritak er forsovidt et godt poeng, men det gjenstår å se hvor lukrative bilene med lang rekkevidde (og derfor høy pris pga kostnad på batteripakken)

Markedet for tesla blir betydelig mindre når prisen dobbles++ (tesla vil legge ned salgskontorene sine i danmark) og den reelle konkurransen blir mot m5 både på pris og ytelse, i en kundegruppe som ikke trenger å tenke drivstofføkonomi.

Så blir da spørsmålet, hvis man kan velge mellom den samme bilen på hydrogen eller batteri hva man velger. Hydrogen med fordelene rundt rask tanking, og sannsynligvis lengre rekkevidde enn hva som blir tilfelle med batteripakke? Eller batteri som (i norge hvertfall) gir lavere oppladinger?

Det er denne konkurransen jeg tror Elon Musk er redd for når han kaller hydrogen for "bullshit" fordi kostnadene med batterier som gir lang rekkevidde er skyhøye sammenlignet med en brenselcelle og hydrogentank når man skal klare 80mil+ en kald vinterdag. På vekten på batteripakken og størrelsen på batteripakken er også et element. Jeg antar derfor at vi vil se at bybilene som ikke trenger lang rekkevidde (under 20mil) utelukkende har batteri, mens bilene med lengre rekkevidde (30mil+) har hydrogendrift.

Dette er også noe av grunnen til at det ikke er andre enn Tesla som har elbiler med rekkevidde over 25mil.

Jeg minner om Hyundai ix35, som koster 500 000 med hydrogendrift, en pris som har halvert seg på 2år pga et økt produksjonsvolum gir lavere priser.

Denne bilen koster 295000 med diesel, og jeg vil tro at med fulle avgifter, med et godt salgsvolum for en hydrogenvariant antar jeg at de vil koste omtrent det samme.

Så spørs det om elbiler med rekkevidde på 50mil+ vil klare den samme prisen inkudert avgifter?

Det skal hvertfall bli interessant og se hvor langt elbilene kan gå før de må til skroting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke finansministeriets oppgave å subsidiere Tesla's videre suksess på elbilmarkedet... kunne ha vært det danske finansdepartementets uttalelse i forbindelse med å innføre avgifter på elbiler i Danmark. Selvfølgelig vil Tesla i en overgang selge betydelig færre biler i Danmark, men egentlig blir situasjonen ikke så veldig mye annerledes enn den er i land som f.eks Tyskland og USA. Det nye er at Tesla's bilmodeller i fremtiden prismessig (i Danmark også) sidestilles med tilsvarende modeller fra f.eks BMW og Mercedes-Benz (altså pris/markedsmessig).

 

Tesla Model S kom på markedet i 2012 og var en revolusjon på linje med Citroën DS, Apple iPhone m.fl. Tesla viste verden hvordan elektriske biler skal være. Om kort tid kommer tilsvarende bilmodeller fra mange av de etablerte premium bilprodusentene. De trengte med andre ord 4-5 år på å innhente Tesla's tekniske forsprang der Tesla var for 3 år siden. Det er allikevel ingen tvil om at Tesla har vist og viser hvordan tingene skal gjøres... forøvrig akkurat som Citroën og Apple gjorde i hhv. 1955 og 2007.

 

Hydrogenbiler er ikke "bullshit" (mrk. at uttalelsen kommer fra en temmelig frittalende sentral markedsaktør), men teknologien er tildels redundant (overflødig) og ikke minst for dyr. Den er redundant fordi den eneste varianten av hydrogenbiler som virkelig er effektiv har et batteri og en elektrisk motor... i tillegg til en relativt kompleks brenselcelle. En virkelig elektrisk bil har et litt større batteri, men ikke behov for brenselcellen (som forøvrig opptar plassen foran der f.eks Model S har et ganske stort bagasjerom). Dagens brenselceller er i tillegg for dyre for kommersiell produksjon (allefall hvis de skal ha stor nok effekt til å gi nok strøm til en elektrisk motor som kan konkurrere med Model S eller f.eks en av BMW's hybridmodeller).

 

BMW er idag den eneste europeiske bilprodusentene som i en litt større skala har forsket på hydrogenbiler. Allikevel er brenselcellen BMW bruker utviklet av Toyota. Såvidt jeg forstår vil BMW tidligst i 2020 komme med en produksjonsmodell som har brenselcelle. Fire år er en evighet slik situasjonen nå er i bilbransjen. Tesla Model S kom på markedet for litt over 3 år siden og det setter utvilsomt situasjonen i et interessant perspektiv. BMW har mer enn nok med å utvikle en holdbar strategi med div. hybridmodeller vis a vis bl.a Tesla, Audi og Porsche om ikke de også skal bruke kostbar tid på en tildels redundant og dyr brenselcelle som ikke engang er deres egen.

 

For 9 år siden begynte jeg på denne tråden http://bimmers.no/topic/541519-hydrogenwasserstoff-som-et-alternativ-til-fosilt-drivstoff/ der jeg er relativt optimistisk når det gjelder hydrogenbiler. Dette var 6 år før Tesla Model S kom på markedet og siden den gangen har det ikke skjedd så mye når det gjelder hydrogenbiler (iallefall ikke kommersielt). Dette kan selvfølgelig endre seg i fremtiden, men slik situasjonen er pr. idag tror jeg at løpet er kjørt når det gjelder hydrogenbiler i en større skala.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike batterier er en realitet får ikke akkurat hydrogen enklere kår..

 

Grov beregning med utgangspunkt i i3 tilsier at f eks BMW vil kunne komme med en familiebil som har nok rekkevidde til å kjøre Bergen - Oslo med 1-2 korte ladestopp, og ikke veier mer enn en tilsvarende fossilbil.

 

http://www.tu.no/industri/2015/10/13/apner-forskningssenter-for-a-doble-elbil-rekkevidden-innen-2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er korte ladestopp? 30-40min? Turen bergen-kongsvinger som er strekningen jeg må kjøre for å komme meg "hjem" til bergen, er 60mil og tar allerede 10timer ved optimale forhold, inkludert cc satt på 10over og ikke-passasjervennlig fart i svingene. Realiteten er 11timer på sommerstid, og 12på vinteren Da er ikke jeg interessert i ytterligere 1-2timer stopp for å lade batteri med grinete unger som våkner når bilen står i ro.

Det er denne grunnen som gjør at jeg mye heller foretrekker hybrid (med minimum 5mil elektrisk rekkevidde) eller hydrogen før batteriene har kapasitet til å ta hele dagsetappen uten lading.

Kjører man bergen-oslo eller tilsvarende etapper skjelden kan man nok være overbærende mef ladingen- men feks ved ukespendling blir dette alt for tungvindt.

Hydrogen er nok en dyr teknologi og utvikle, men gitt at bilprisene er lik, og det finnes et godt utbygd nettverk for fylling er det slutt for ren batteridrift på biler med rekkevidde over 40mil.

Hadde Elon hatt engasjementet sitt i hydrogenbiler istedet, hadde ting vært snudd på hodet. Dessuten er det vanskelig for etablerte aktører og utvikle en så dyr teknologi som hydrogen når de har aksjonærer som forventer årlig overskudd i motsetning til tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...