Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... det ser ut til å løsne nå når det gjelder elektriske biler fra de etablerte bilprodusentene. På den annen side har de ikke noe valg hvis de vil overleve som bilprodusenter også etter at vi skriver 2020-25. Det er mange som tviler på at det er den veien utviklingen går, men når batterikapasiteten allerede nå har kommet opp i over 500 Km rekkevidde (Tesla Model S P90D klarer 560 Km) og det er såpass mange andre fordeler med elektriske motorer er iallefall ikke jeg i tvil. Jeg tror derfor at flere og flere bilprodusenter (inkl. BMW) i tiden fremover kommer til å fokusere kraftig på å utvikle kompetente konkurrenter til Model S. Det er reelt kun prisen på disse bilene som nå står i veien for at dette markedet nærmest eksploderer. Det verden trenger nå er en elbilenes "Boble"... Volkswagen/Folkevogn. En elektrisk bil som er passe god til alt og som dekker kjernefamiliens ønsker og behov på en fornuftig måte anno 2016 (noe i retning av en elektrisk Passet stasjonsvogn med 4x4)... :)

 

http://www.dinside.no/934986/provekjort-tesla-model-s-p90-d

 

Denne filmen er interessant rent teknisk selv om det er mye snakk og lite kjøring. Jeg liker argumentasjonen og tilgangen gutta hos EV West har for å konvertere selv gamle klassiske biler til elektrisk drift. De påstår at bilene på alle måter blir bedre og som en bonus får man det dobbelte antall hestekrefter og tre ganger så mye dreiemoment. Hmmm... det er ikke alltid at mest mulig effekt er det viktigste, men prosjektene er helt klart interessante. Dette er forøvrig det samme firmaet som konverterte en E36 M3 til elektrisk drift og kjørte Pikes Peak med et bra resultat. 850 lb/ft er det samme som 1153 Nm... :)

 

 

 

 

 

Så over til noe helt annet. Nå kommer snart morropulveret dalende ned fra himmelen... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=3RXOrc6dnSg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre er subjektivt. Å bygge om fine (klassiske) biler med el-motor blir som å ta sjelen ut av de etter min mening. Absolutt ikke en god ting. Spesielt når det står en fin motor i de fra før. Ta denne bilen f.eks. Perfekt slik den er og eid av en skikkelig entusiast. :)

 

 

Edit:

Får mer og mer sansen for Mclaren jeg.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... harddisk crash er aldri morro, men nå har jeg fått en lyndrask SSD disk og en clean installasjon av Windows 10 (hadde tidligere Windows 7 Ultimate)... så aldri så galt at det ikke er godt for noe... :)

 

Selvfølgelig bør man ikke ødelegge gamle klassikere, men hvis motor og drivverk allerede er ødelagt kan det være et poeng å konvertere bilene til noe annet og kanskje bedre. Det kan være en større alminnelig motor (som f.eks E36 med V8 motor) eller en elektrisk motor. Det er iallefall verdt å utforske mulighetene synes jeg. Hverken Ferrari 308 GTB/GTS eller f.eks BMW "02" går spesielt bra etter dagens målestokk og da kan det i et utviklingsperspektiv gi mening å endre konseptet med moderne teknologi. En "02" som klarer 0-100 Km/t på 4-5 sekunder er ikke å forakte hvis man kan se litt bort fra at den begynner å bli en klassiker som bør tas vare på som den er... :)

 

Tesla har fått bank på børsen de siste par dagene og ikke uten grunn. Primært handler det om kvalitetsproblemer og for lavt produksjonsvolum. Kvalitetsproblemene er til å overkomme iom. at rundt 90% av dagens eiere av en Tesla vil kjøpe bilen igjen hvis det var aktuelt, men et sviktende produksjonsvolum er mer kritisk. Årsaken er ikke Model S og X, men derimot Tesla's forventede evne til å doble produksjonen med den kommende Model 3 (en Tesla for folket). Det er med denne modellen investorene forventer at Tesla etablerer seg som en signifikant bilprodusent og ikke minst begynner å tjene penger.

 

På den annen side er Tesla's totale produksjon av Model S i år ikke vesentlig mye mindre enn Porsches årlige produksjon av div. 911 modeller. Jmf. Automotive Industry Data (AID), som samler og utgir salgsstatistikk for bilbransjen, har Tesla så langt i år solgt flere Model S'er i Europa enn BMW og Audi har solgt 7-serier og A8'er. BMW hadde frem tom. september solgt 2650 stk. 7-serier, Audi hadde solgt 4700 stk. A8 og Tesla hadde solgt 10600 stk. Model S. Mercedes-Benz er stadig størst med 11400 stk. S-klasser. Bildet er med andre ord blandet og ikke umiddelbart helsvart for Tesla.

 

Flere markedsanalytikere mener også at VAG dieselskandalen vil virke som en trigger for utbredelsen av elektriske biler samt hybridbiler. Dette er godt nytt for investorer som har kjøpt Tesla aksjer. Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, går i denne sammenhengen så langt som å si: "We believe that the time has come for electrified cars to cease being a niche technology and enter the mainstream."

 

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-consumer-reports-tesla-models-20151020-story.html

http://www.bmwblog.com/2015/10/19/tesla-model-s-passes-bmw-audi-getting-close-to-mercedes-in-europe/

http://www.businessspectator.com.au/article/2015/10/21/smart-energy/vw-scandal-sparks-car-makers-shift-electric

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyske konsulentbyrået Roland Berger (München), som har spesialisert seg på strategisk rådgivning til store internasjonale konserner, anbefaler bilprodusentene å tenke nytt i forhold til videre utvikling av dieselmotoren. Spesielt i forhold til det europeiske markedet er dette viktig i årene som kommer pga. strenge utslippskrav som bare blir enda strengere. De mener at dieselmotorene etterhvert kommer til å bli så dyre å produsere pga. utslippskravene at dette vil tvinge bilprodusentene til å fokusere langt mer på mindre bensinmotorer, hybridmotorer og elektriske motorer.

 

Idag er dieselbilenes andel av bilmarkedet i Europa ca. 53%. Tilsvarende tall for USA, Sydamerika og Kina er hhv. 3%, 0% og 1%. Ergo er det ingen tvil om at spesielt de europeiske bilprodusentene har en stor utfordring i årene som kommer. Det kan faktisk ikke gå fort nok å få faset ut dieselmotoren til fordel for renere alternativer.

 

Roland Berger har forøvrig kontorer i 36 land og har ca. 2400 ansatte. Den årlige omsetningen er på ca. 10 milliarder kroner.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8144309/Dieselbiler-kan-k%C3%B8re-p%C3%A5-sidste-omgang/?ctxref=ext

 

 

Apropos skikkelige bensinmotorer. Jeg liker egentlig ikke disse bilene, men på en måte er de litt kule allikevel... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jmf. Automotive Industry Data (AID), som samler og utgir salgsstatistikk for bilbransjen, har Tesla så langt i år solgt flere Model S'er i Europa enn BMW og Audi har solgt 7-serier og A8'er. BMW hadde frem tom. september solgt 2650 stk. 7-serier, Audi hadde solgt 4700 stk. A8 og Tesla hadde solgt 10600 stk. Model S. Mercedes-Benz er stadig størst med 11400 stk. S-klasser. Bildet er med andre ord blandet og ikke umiddelbart helsvart for Tesla.

 

 

Her vil jeg påstå det er ganske vesentlig at det kommer ny 7-serie i disse dager, så tallene for neste år vil nok være ganske så annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt og det fremgår også i artikkelen. Det skal også bli spennende å se hvordan Model X klarer seg i konkurransen mot det mer etablerte luksusmarkedet. Dette er et temmelig konservativt marked og spørsmålet er om Model X er for radikal og nytenkende som konsept. Ikke bare skal evt. kjøpere være fokusert på elektrisk drift, men også overkomme et relativt spesielt design. Det kan bli for mye å gape over for mange, men jeg tror at hvis først fokuset på elektriske biler som et fullverdig alternativ til tradisjonelle motorer har blitt etablert, er veien kort til erkjennelsen om at Tesla idag leverer det beste produktet når det gjelder elektriske biler. Vi går definitivt spennende tider i møte og jeg er glad for at jeg får oppleve det som trolig er en teknisk revolusjon... et paradigmeskifte når det gjelder personbiler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser så gøy ut fly sånne småfly! Absolutt noe jeg kunne tenkt meg å prøvd. Fly til Danmark eller Bergen på en formiddag

Det jeg syns er spennende er hvordan ting utvikler seg, Toyota, som faktisk er verdens største bilprodusent går sånn sett i mot resten av bransjen når de velger hydrogen istedet for batteri som lagringsmedium for energien. At en/flere små produsenter gjør noe sånt ville vært greit nok- men jeg vil tro det ligger en del analysering av svært intelligente mennesker som ligger bak en sånn beslutning.

Med min gjetning, antar jeg at deler av bakgrunnen for beslutningen ligger i hvilke markeder som toyota har høyest nytteverdi. Det er nok ikke enkelt (eller billig) og bygge ut infrastruktur for superladere iblant annet Sør-Amerika, men frakt av hydrogen er langt lettere. For ikke å snakke om Asia og Afrika. Områder som i stor grad vokser økonomisk, og som har over halve jordens befolkning. Det er i de delene av verden toyota har bygget sin merkevare sterkest, og hvor de har et seriøst konkurransefortrinn pga dette. Da ville det i mine øyne være dumt og neglisjere dette markedet når det potensielt kan gjøre toyota enda større..

I tillegg er disse områdene de varmeste på jorden, og varme er noe som kan ødelegge batteriene.

 

Faren til en god venn av meg hadde et tomotors privatfly (har fortsatt en eierandel i det, men kan ikke fly selv mer), som de gjerne brukte på sommerferie til sørlandet. Tror det var gøy, men å komme seg til flyplassen, gjøre klart fly og papirer før take-off, flytuturen, papirer og annet etter landing, samt å komme seg fra flyplassen tok visst lengre tid enn å bare kjøre. Hadde likvel sikkert flydd selv hvis jeg hadde muligheten!

 

Det som kan anbefales er å ta en flytime hvis man har lyst til å prøve småfly. Tror det koster ca 1800,- hos Bergen Aeroklubb, og da kan to til være med som passasjerer. Vi gjorde dette i utdrikningslaget til en annen god venn for noen år siden, og jeg fikk være med opp for å filme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd F01 og det er en tydelig kvalitetsforskjell ifra model S.

Idag skal jeg ta en kikk på den nye 7'ern og jeg forventer en ennå større forskjell ifra F01 og ikke minst ifht Teslaen.

Salgstallene til model S er dog imponerende, men jeg tror neppe bilen selger seg til de mest kvalitetsbevisste - mer på teknologi, ide og utførelse.

Og så er det også endel X factor inn i bildet ifht Musk, mannen kan nok selge sand til beboere i sahara.

 

Skal ta en kikk på nye X1 også, denne har jeg svært store forventninger til, ikke minst som en Hybridløsning med den eminente B38 ombord.

Nettopp denne konfigurasjonen er med på å skyve dieselen ut over sidelinjen.

Tror neppe vi vil se noen intensiver ifra produsentene om å videreutvikle dieselen fremover, den har utspilt sin rolle ifht markedsføring.

Ikke minst politisk er dette en blindvei i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den helt store tekniske innsikten når det gjelder moderne motorteknologi, men dette foredraget av Steve Dinan er interessant og vel verdt å bruke litt tid på. Dinan er USA's ledende spesialist på tuning av BMW motorer... :)

 

http://www.dinancars.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre er subjektivt. Å bygge om fine (klassiske) biler med el-motor blir som å ta sjelen ut av de etter min mening. Absolutt ikke en god ting. Spesielt når det står en fin motor i de fra før. Ta denne bilen f.eks. Perfekt slik den er og eid av en skikkelig entusiast. :)

 

 

Denne er bare helt nydelig! Både bilen og stemningen i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten er en flott tid, frisk luft og fine farger.

Flott anledning til å gå litt rundt i marka like ved her jeg bor.

På disse turene legger jeg stadig merke til noe som kan se ut som et ryddig eksemplar av en gammel kjenning, en sort men helt orginal E36.

:-)

Det er et hyggelig syn langsved veien, har jo hatt 4 av disse modellene tidligere, gammel nostalgisk kjærlighet mao.

Vel, jeg har i lenger tid sett etter en bil nr 2.

Vært mye frem og tilbake, til og med vurdert en pizzabil ved en anledning.

Men jeg er da entusiast.

Og da er det kun et merke som gjelder.

Konseptet ble etterhvert å finne en eldre orginal bil med ryddig servicehistorikk.

finn.no blir daglig pløyet og plutselig en dag står den ryddige E36'en til salgs.

Det viser seg etterhvert at det dreier seg om en 97' model 320ia, med 200k på telleren.

Alle servicer er fulgt og det har vært 4 eiere på bilen.

Eieren ifra 2003-2013 visste seg å være en pensjonist, han bodde i Spania i vinterhalvåret, mao bilen ble vinterlagret og ikke brukt.

Bilen er ikke strøken, men optisk er den som ny innvendig.

Men den har antydning av rust og lakken er tross alt 18 år.

Motoren maler som en katt, alt teknisk virker og den er nettopp EU godkjent.

Ingen knirk og tight og fin ellers.

Fikk den for like over 20k og hittil har det vært et svært så hyggelig bekjentskap.

Intensjonen var å få tak i et ryddig eksemplar som ikke skal koste skjorta å drifte, men samtidig gjør en grei jobb i hverdagen.

Så får vi se hvordan det går etterhvert.

Hittil er jeg mest imponert over hvor god en gammel bil med mange mil på baken kan være, den gir i det hele tatt mye smil for en begrenset sum med penger.

Litt i tvil hvordan andre merker ville sett/opplevdes etter en slik reise.

post-38418-0-66862200-1445627229_thumb.p

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig og prøvd småfly, men det blir vel helst med drømmen inntil videre.

Jeg må sannsynligvis bytte 407'en til våren/sommeren da jeg er usikker på om den går lgjennom eukontrollen uten for store påkostninger og leiter derfor litt etter en arvtaker. Jeg kunne gjerne tenkt meg en 407 (eller annen peugeot) til, for det er mye komfort, god plass og lavt forbruk i dem, men bakdelen er at det er noe herk og skru på- og svært vanskelig å få tak i brukte deler sammenlignet med feks bmw. E39 gir jo mye den samme komforten, men med diesel i ok stand koster de fort 50-70 000, og da syns jeg en pen e36 med firer kan gjøre jobben for en langt billigere sum. E36 syns jeg begynner å få litt "nostalgipreg" om de er i tilsynelatende god og orginal stand. Syns de er litt tøff også :-)

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et fornuftig valg av bilmodell som en litt eldre klassiker Lasse. Jeg skriver klassiker fordi E36 etter min mening helt klart aspirer til å bli dette i årene som kommer. E36 har frem til nå utvilsomt vært undervurdert som en interessant entusiastmodell på linje med E30 og sogar 911, men det er ingen tvil om at potensialet er der (spesielt når det gjelder modellene med litt større motor). Det er også mange litt mer spesielle varianter av E36 og dette gjør at det finnes en modell for de fleste av oss. Et godt eksempel på dette er Baurs landauer ombygging med stofftak og fire dører med vindusrammer (et merkelig konsept, men ganske kult).

 

Personlig ville jeg imidlertid ikke først og fremst ha fokusert på mest mulig motor når det gjelder E36, men derimot på at den er mest mulig rustfri, i generelt god teknisk stand og ikke minst mest mulig original. En original E36 er nydelig også som 316i. E36 er kreditert BMW's mangeårige sjefdesigner Claus Luthe inkl. andre designere som Boyke Boyer og Joji Nagashima. Luthe var også ansvarlig for designet på modeller som E30, E31, E32 og E34.

 

Jeg har skrevet litt mer om E36 i denne artikkelen... :)

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/e36-et-tilbakeblikk-r60     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med E36 Lasseh. :)

 

 

Apropos BMWs nest tyngste høyreiste tjukkas M-bil og Tesla Model S.

Nå er kampen mellom disse publisert på dinside.

 

X6M veier 2340kg og er oppgitt til å yte 575hk/750nm. (X5M veier til sammenligning 10kg mer.)

P85D veier 2187kg og er oppgitt til å yte 700hk/931nm.

På papiret er dermed Teslaen 153kg lettere pluss at den har en effektfordel på 125hk/181nm. Så hvor stor blir forskjellen på Rudskogen?

 

Resultatet er gammelt nytt for de som har Autofil, eller for de som har hørt resultatet bli nevnt tidligere i tråden, men nesten 7 minutter med video er jo artig. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...