Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg klarte ikke å gjette resultatet. :)

 

X6 M-en er som en BMW skal være - den er sportslig satt opp. Den er litt for stor og tung til banebruk. Likevel har den imponerende mye grep. Men fjæring og dempere klarer ikke helt å ta i mot grepet i kombinasjon med det høye tyngdepunktet i bilen.

 

Derfor liker jeg ikke SUV. Heller stasjonsvogn. Lavere tyngdepunkt gir bedre kjøreegenskaper og -komfort, samtidig har den bedre plass. Men "radiobil" har jeg ønsket meg siden jeg var liten gutt, så det skal bli når byggekvaliteten blir bedre og teknologien enda mer moden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med E36 Lasseh. :)

 

 

Apropos BMWs nest tyngste høyreiste tjukkas M-bil og Tesla Model S.

Nå er kampen mellom disse publisert på dinside.

 

X6M veier 2340kg og er oppgitt til å yte 575hk/750nm. (X5M veier til sammenligning 10kg mer.)

P85D veier 2187kg og er oppgitt til å yte 700hk/931nm.

På papiret er dermed Teslaen 153kg lettere pluss at den har en effektfordel på 125hk/181nm. Så hvor stor blir forskjellen på Rudskogen?

 

Resultatet er gammelt nytt for de som har Autofil, eller for de som har hørt resultatet bli nevnt tidligere i tråden, men nesten 7 minutter med video er jo artig. :)

Takker, ser orginal batteriet står i etter 18 års bruk. Imponerende!

Syns det var overraskende stor seier til BMW'n.

Flott den nye X6'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at denne testen mellom P85D og X6M er spesielt relevant iom. at det er to helt forskjellige bilmodeller/typer. Umiddelbart tenker jeg at dinside.no først og fremst har hatt et ønske om å skape en god historie med to bilmodeller som folk snakker om og synes at er interessante. Når dette er nevnt er det ingen tvil om at X6M, helt uavhengig av den vannvittige akselerasjonen P85D presterer, er utrolig kompetent og imponerende. Det at BMW har klart å få en såpass stor og tung bil til å gå så bra er virkelig et mesterstykke som er verdt ekstra oppmerksomhet. Selv Porsche sliter med å gjøre tilsvarende selv om de burde ha både kunnskapene og ressursene.

 

P85D er ingen sporstbil i tradisjonell forstand og langt fra en konkurrent til en ekte M-modell fra BMW. At den har en akselerasjon fra start som matcher X6M er mer et resultat av elmotorens egenskaper (i dette tilfellet to elmotorer) enn det er Teslas hensikter med bilmodellen i relasjon til BMW's tilsvarende hensikter med X6M og M-modellene generelt. BMW's M-modeller er state of the art rent teknisk og ytelsesmessig. P85D er bare en modell i en rekke av modeller som Tesla kommer til å presentere fortløpende i årene som kommer etterhvert som batteriene blir bedre og mer energirike (les: P90D er allerede kommet på markedet).

 

Jeg synes derfor at denne testen mer enn noe annet viser hvordan mange misforstår både BMW's M-konsept og elektriske biler som f.eks Tesla Model S. Det at begge bilmodellene er hurtige viser ikke annet enn at de har mye effekt. Begge modellene viser også på ulike måter klare svakheter så snart den høye vekten gjør seg gjeldende kjøredynamisk. Jeg tror ikke at noen som vil vurdere å kjøpe en X6M evt. reelt vil vurdere en P85D som et alternativ... til det er bilene teknisk og konseptmessig alt for forskjellige... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var interessant å se den filmen, og det er jo relevant å faktisk se at Tesla ikke er en direkte konkurrent til M-modellene, selv om tallene på papiret sier noe annet. Ikke minst er det imponerende å se i begge disse testene av X6M hvor bra BMW faktisk har klart å lage denne bilen, så gjenstår det bare å hente frem en gammel E39 for å huske hvordan detaljkvaliteten i interiøret burde være (prøvesatt nylig en ny X6, og dørlommer og slikt er ganske enkelt for simpelt, og ikke i nærheten av E39).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... artikkelen og filmen forteller mer om hvor bra X6M er enn hvor bra P85D er. Begge bilene er på dypt vann på en bane, men man blir mest positivt overrasket over hvor bra X6M klarer seg og det er en triumf for BMW. Når dette er sagt synes jeg at både X6M og P85D er kule og håpløse på samme tid, men av forskjellige årsaker.

 

X6M faller for min del mellom to stoler som konsept. X5M er mer praktisk og M5 er på alle måter målestokken. En M5 Touring med xDrive hadde vært et perfekt kompromiss, men da hadde ikke X6M som modell hatt livets rett. BMW tjener nok mer penger på å bygge X6M og derfor finnes ikke M5 Touring i dagens modellprogram. Allikevel er X6M kul... ganske enkelt fordi den er så kompetent tiltross for størrelsen og vekten.

 

P85D skyter i min bok langt over mål hvis poenget for Tesla helt enkelt er å bygge verdens mest kompetente elbil. En S70 er mer enn god nok i denne sammenhengen (hvis man ser bort fra at et større batteri også betyr lengere rekkevidde) og i tillegg sparer man 270K kroner eller knapt 25%. Allikevel er selvfølgelig P85D (nå P90D) kul... ganske enkelt fordi akselerasjonen den presterer fra stillestående er på nivå med Ferrari 458 Speciale og tilsvarende biler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var interessant å se den filmen, og det er jo relevant å faktisk se at Tesla ikke er en direkte konkurrent til M-modellene, selv om tallene på papiret sier noe annet. Ikke minst er det imponerende å se i begge disse testene av X6M hvor bra BMW faktisk har klart å lage denne bilen, så gjenstår det bare å hente frem en gammel E39 for å huske hvordan detaljkvaliteten i interiøret burde være (prøvesatt nylig en ny X6, og dørlommer og slikt er ganske enkelt for simpelt, og ikke i nærheten av E39).

Jeg er enig, F15/16 er skuffende modeller sett opp mot forgjengerne.

Teknisk er disse basert på en gammel plattform (E70) og kvaliteten burde man kunne forventet seg mer av.

Se bare på hvor flott dagens 6 serie er.

Når det er sagt, teknisk er X6M svært imponerende. se bare her mot MB sin ekvivalent.

https://m.youtube.com/watch?v=vpV3xYGqh9k&time_continue=1&ebc=ANyPxKp4OIJp3Ojxdkab22iiBDfMrBr9V28NUlly2IspAqHvTzPIt-jFS3P_Y9ZIbmudB6QjobdKv9JTmIaPtXe-CYZS4tfxVg

Så til noe mer jordnært. Tester nye X1 til helgen.

Skal skrive en artikkel om bilen, tenkt å lage en bimmers versjon også.

Så er det noen spørsmål eller tanker om denne modellen, så hører jeg gjerne fra dere.

Evt pm.

Takk!

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste X6M mot P85D på bane er nok ikke særlig relevant nei. Men feedback fra Tommy Rustad kan man blant annet ta ut av testen.

Det er jo også nok et eksempel som til en viss grad er med på å illustrere at maks effekten i visse situasjoner ikke er der. På toppen av det så er det jo også tvil om den oppgitte maks effekten på P85D.

Relavant lesestoff:

Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet

"Min Tesla leverer maksimalt 568 hk. Det viser blant annet loggen fra min bil, som jeg har lastet ned fra Tesla selv. Gjennom bilens tekniske spesifikasjoner viser et regnestykke at den faktiske ytelsen maksimalt kan komme opp på 578 hk. Vi mener dermed at vi har betalt altfor mye for vår modell, sier Ken Seitzberg i eiergruppen «P85D Owners – Missing Performance»."

Møte med Tesla Motors Norge – P85D og manglende ytelse

 

Ellers er det ikke tvil om at P85D er en imponerende bil med tanke på akselerasjon og hva man i Norge får for pengene. Men kanskje de skulle tatt litt lærdom fra BMW og vært litt mer konservative når det kommer til oppgitt motoreffekt f.eks? Jeg tenker det er bedre å overlevere enn å underlevere når det kommer til motoreffekt. Alternativt være veldig tydelige på begrensningene.

 

Over til et folkelig bilvalg. Min bror (som har mikroskopisk bilinteresse samt null interesse av aktiv kjøring) vurderer å gå til innkjøp av e-golf. Jeg har i den forbindelse vært med på prøvekjøring og kjørt bilen litt selv. Fra mitt ståsted er det ikke mye spennende å si om en "standard" Golf, men som antatt så synes jeg bilen fremstår som et fint og godt allround nyttekjøretøy om man klarer seg med rekkevidden. Noen som har innvendinger mot e-golf?

I3 er nok ikke aktuell grunnet begrenset bagasjeroms plass.

 

Ellers har Nick Murray (M4 eier) kommet med anmeldelse av M5. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mye kan tyde på at Tesla har oversolgt P85D når det gjelder antall hestekrefter, men det er også et spørsmål om hvordan man skal/bør måle hestekrefter på en elektrisk motor i relasjon til en stempelmotor. At P85D også har to elektriske motorer kompliserer tingene iom. at 1+1 ikke nødvendigvis er 2. Jeg vet ikke svaret, men jeg registrerer at forskjellen når det gjelder akselerasjon (f.eks 0-100 Km/t) er signifikant mindre enn klagene på Teslas måte å beregne hestekrefter på skulle tilsi. P85D er uansett en temmelig hurtig bil. At akselerasjonen taper seg i høyere hastigheter på elektriske biler er et kjent fenomen og berører ikke denne saken iom. at Tesla heller ikke har påstått noe annet. Jeg er ellers helt enig med deg i at det nok er bedre for bilprodusentene å være litt konservative enn for optimistiske når det gjelder antall hestekrefter en motor utvikler.

 

Over til noe helt annet. Lyden i denne lille tresylindrede motoren på 150 cm3 er ganske inspirerende på full gass... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som modellflyver(ikke veldig aktiv for øyeblikket), så har jeg jo interesse for ulike unike bygg der ute. En tysk serie ved navn "Die Modellbauer" er noe jeg har fulgt en stund.

 

Når du postet denne filmen kom jeg til å tenke på et opptak jeg tok på Tven av dette programmet. Tyskere er jo seg selv lik, ting gjøres til de grader etter boka.

I serien bygges det en P51 Mustang "The Galloping Ghost", som såvidt jeg vet pr. dags dato har verdensrekorden i hastighet. Vingene er kortet inn etc. Allikevel en fullverdig skalamodell.

 

Flyet bygges i episoden "Das Duell" hvor to lag bygger hver sin skalamodell hvor en jury avgjør vinneren. Finner du opptaket vil du se pinlig nøyaktighet hvor alt tegnes og lages fra scratch.

 

Motoren er bygget fra scratch!!!

Her snakker vi lyd!

 

 

Har vært med en kollega ut på stripa en rekke ganger, og han har nå rundt 20 fly, bla. en P51 Mustang, dog elektrisk(fysj) det er ikke det samme med lave fly-by's med slikt!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!... og mest sannsynlig har den en KOLM IL310 rekkefirer på 310 cm3 (eller iallefall tilsvarende) som kan klare en startvekt på hele 45 Kg. Topphastigheten vil, litt avhengig av flytype, være over 300 Km/t. Avkortede vinger... eller såkalte "clipped wings" ble bl.a et poeng på Spitfire for bedre styreegenskaper i lavere høyder. I høyere luftlag var de elliptiske vingene suverene og ikke minst svært elegante. Med slike motorer synes jeg at RC flyene kommer opp på et helt nytt og mye mer interessant nivå... :)

 

http://www.kolmengines.com/HOME.88.0.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thin Lizzy... var aldri mitt favoritt band, men 25+ år etter at Phil Lynott sa takk for seg innser jeg at dette irske bandet var noe helt spesielt. Frontsangeren og basisten Phil Lynott var ikke minst en god låtskriver og karismatisk scenekunstner, men det aller beste med bandet var rytmeseksjones timing eller "pitch"... altså samspillet mellom trommer og bassgitar. Det er ikke så mange band der enten trommespilleren eller basisten samtidig er forsangeren, men akkurat det har helt klart en innvirkning på hvor akkurat rytmeseksjonen er. Jeg synes iallefall at man helt klart hører forskjell. Thin Lizzy var kjent for å spille ekstra tett og "tight". Hør bare på dette opptaket fom 0:25... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har M-bil lenger, men EL-bil, så vil jeg komme med et lite innspill ift det.

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen seriøst kan mene at hydrogen-biler er noe vi bør satse på.

Vi har pr idag en infrastruktur lik null, dvs at dette må bygges ut med tanker, pumper, distrubusjon, og alt annet innvolvert.
Så skal man da produsere strøm lokalt i bilen..? For meg er det helt bakventland når man allerede idag har elbiler man fint kan bruke som en konvensjonell bil. Og denne teknologien vil bare bli bedre og bedre.

 

Hvorfor må man absloutt fylle en tank med noe flytende for at det skal være en bil?

Strøm er allerede "overalt". Veldig mange steder er det bare å bygge ladestasjonene, og koble på srømmen som uansett er der.

En annan viktig faktor er at denne "fyllingen" kan man i stor grad gjøre hjemme mens man uansett er, ja - hjemme. Eller på jobb. Eller på hytta.

Jeg har nå hatt Teslaen siden juni, og kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har ladet på en Supercharger. Resten er ladet hjemme eller på hytta.

 

Endringsvegring vil jeg kalle det. Mange skjønner at noe nytt presser seg frem, men det skal være så likt som mulig det man er vant til. Ergo fylle væske på en tank på en stasjon mens man står å glaner på et telleverk...

 

Superchargere vil heller ikke bli kostnadsbelagt noe mer enn det er i dag i form av en aktivering ved kjøp.

Dette er en garanti Elon Musk har gitt, og jeg setter Teslaen min på at han ikke bryter den garantien.

Det som er poenget her er at det hurtiglading for langkjøring, ikke lokale ladestasjoner.

 

Og hybrid gidder jeg ikke si noe om engang. Snakk om tullete mellomløsning. Snakk om å lure oss selv - og myndighetene. Et konsept vi garantert ser tilbake på med undring iløpet av kun kort tid.

 

Idag bestilte vi en E-Golf som skal erstatte konas Polo, og får med det en fossilfri bilpark.

Dét hadde jeg ikke trodd for et år siden!

Endret av ///Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til at overganger til ny teknologi går i rykk og napp. Som regel handler det om en kombinasjon av økonomiske interesser og tekniske utfordringer. Som vi har vært inne på tidligere i tråden skjønte man allerede på slutten av 1800 tallet at den elektriske motoren av ulike årsaker var både dampmotoren og stempelmotoren overlegen når det gjaldt effekt og ikke minst måten effekten leveres på med et maksimalt dreiemoment allerede fra <> 0 rpm. Utfordringen den gangen var at man ikke hadde teknikken til å overføre strøm over lange avstander. Strømmen måtte brukes relativt tett på der den ble produsert hvis man ville unngå et alt for stort effekttap. Derfor ble bl.a Grenlandsområdet og Sarpsborg et av de aller første områdene for industrialiseringen i Norge.

 

Toglinjene ble derfor aldri bygget langt fra elver og vannløp. Vannet tjente folk, dyr og dampmaskinene. Senere når transformatorteknologien ble utviklet kunne strømmen overføres over lange avstander og dette skapte nye muligheter på steder som tidligere hadde vært utilgjengelige pga. mangel på tilstrekkelige mengder vann. Tilsvarende også med distribusjon av bensin og olje. Lenge var den største fordelen med bensinen at den ikke var en ferskvare. Den kunne oppbevares i tanker og fraktes langt uten tap av energiinnhold. Disse fenomenene gjorde at først dampmaskinen og senere stempelmotoren ble utbredt og ikke den elektriske motoren.

 

Idag er ikke tilgangen på strøm en utfordring og når batteriteknologien også har blitt tilstrekkelig utviklet er timingen nærmest perfekt for en overgang "tilbake" til elektriske motorer. Allikevel er dette ikke så enkelt som det høres ut som iom. at omstillingen for bilprodusenter, underleverandører, investorer, politikere og forbrukere kan være temmelig krevende. Det handler om millioner av arbeidsplasser og trolig også om det økonomiske fundamentet for land som f.eks Tyskland. For å bruke en litt slitt frase... Norge er som en speedbåt i denne sammenhengen der Tyskland er en supertanker. I store bilproduserende land som Tyskland, Frankrike, Italia, England og USA krever overgangen til elektriske biler vesentlig mer tid enn i f.eks Norge. 

 

Et veldig godt eksempel på hvordan dette fenomenet fungerer i praksis ser vi når det gjelder opprydningen etter VW dieselskandalen. Den mest naturlige konsekvensen fremover ville være å fra politisk hold umiddelbart tvinge bilprodusentene til å utvikle nye og renere dieselmotorer, men slik blir det trolig ikke. Ganske overraskende har EU inngått en avtale med bilprodusentene om at de kommende testkravene skal være betydelig mindre strenge enn først antatt. Selvfølgelig er dette et resultat av kraftig lobbyisme fra bilprodusentenes side, men at den famøse dieselskandalen skulle ende med et slikt tafatt og lite ambisiøst mål for skadelige utslipp fra dieselmotorer er allikevel litt overraskende mener jeg.

 

Det er avtalt at nye dieselbiler skal testes både i laboratorier og i virkelig trafikk. I de neste fem årene blir det tillat at dieselmotorene slipper ut opp mot 110% mer NOX i trafikken enn i laboratoriene. Idag er denne grensen opp mot 700% mer. Først i januar 2020 vil det bli et krav om at dieselmotorene kun slipper ut 50% mer NOX i trafikken enn i laboratoriene. 

 

Umiddelbart tenker jeg at dette for bilprodusentene handler mer om å kjøpe seg tid til å utvikle alternative motorer som f.eks elektriske motorer enn å utvikle nye og mindre forurensende dieselmotorer. Den aktuelle avtalen er såpass lite ambisiøs vedr. utslippskravene av miljøskadelige gasser at den i realiteten ikke har signifikante omkostninger for bilprodusentene. Alt av penger og ressurser skal trolig i de neste fem årene gå til utvikling av elektriske og div. hybridteknologier. Om ikke annet forteller avtalen hvor langt etter Tesla de europeiske bilprodusentene er rent teknologisk. På den annen side handler dette som sagt også om millioner av arbeidsplasser samt trolig om Tysklands økonomi som ikke bare er Europas største og viktigste økonomi, men også helt avgjørende for hele EU som et politisk og økonomisk prosjekt.

 

http://finans.dk/live/politik/ECE8166338/Overraskende-vending-EU-sl%C3%A6kker-p%C3%A5-krav-til-nye-dieselbiler/?ctxref=ext

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du tesla er overlegen de tyske produsentene rent teknologisk?

Om man tar teknologien fra en i3 og tilpasser motorer og batteripakke til en 7serie, vil ikke bilene yte temmelig likt? Eller det det autopilotsystemer du tenker på? Dette er det vel mange før tesla som har utviklet selv om det ikke er like kommersielt.

Magnus: selv har jeg eid en czero, så frykt for teknologien har jeg ikke, men du må gjerne forklare meg hvordan tungtransporten kan bli utslippsfri uten hydrogen. Batteriteknologien og strømnettet er ikke i nærheten av utviklet nok for å klare den prestasjonen. Det samme gjelder utfordringene batterier har i ekstreme temperaturer.

I tillegg er slettes ikke elbiler miljøvennlig i praksis pga utslippene som er forbundet med produksjon og destruering av batteriene. Hydrogen kan lages av fornybar energi, og kan klare seg med en langt mindre batteripakke- tilsvarende hybridbiler i dag.

Sånn sett er elbiler egentlig ikke annet enn en politisk bløff, da den eneste grunnen til at de er så populær er avgiftsfritakene. Om leaf som er norges mest solgte elbil, hadde hatt fulle avgifter, ville den kostet like mye som en golf. Fjerner man i tillegg godene med bompasseringer og parkering osv, tror jeg salgstallene hadde vært helt annerledes. Det er trossalt det som er en fair konkurransesituasjon.. Hvor avgiftene blir regnet ut på totalt utslipp gjennom hele bilens forventede levetid, inkludert produksjon, forbruk og destruksjon. Ikke hvor myndighetene subsidierer elbileiere med 200mill i 2013- bare for fritak av

fergebilletter alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å påstå at elektriske biler er en stor politisk bløff er i beste fall bare dumt iom. at flere av de store tradisjonelle bilprodusentene (Audi, Porsche, Volvo etc.) har proklamert at de om relativt kort tid nettopp kommer med elektriske bilmodeller tilsvarende Tesla Model S. Problemet har vært og tildels fortsatt er at de ennå ikke har teknologien klar.

 

Tesla Model S kom på markedet i 2012 og var fra første stund en fullt utviklet og komplett bilmodell som kunne konkurrere direkte mot f.eks BMW's 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. I relasjon til hvordan andre elektriske biler var på den tiden var dette helt enestående og på alle måter en utrolig bragd. Tesla tok uten tvil resten av verden på sengen med Model S... også selv om det tok noe tid før de tradisjonelle bilprodusentene forsto og ikke minst aksepterte dette.

 

En elektrisk bil er langt mer enn en elektrisk motor og et batteri. Tesla oppfatter seg selv nesten like mye som en softwareutvikler som en bilprodusent og ikke uten grunn. Det er på mange måter softwaren som gjør Model S (og nå også Model X) til hva den er og da forstår man også kanskje bedre hvorfor det ikke er så enkelt for en teknologitung bilprodusent som f.eks Audi å konstruere en skikkelig konkurrent. Dette handler langt mer om sofistikert software enn om mekaniske deler og det er enten man tror det eller ei en stor utfordring for de tradisjonelle bilprodusentene. Et viktig aspekt i denne sammenhengen er at Tesla tidlig forsto at hvordan man styrer batteriet og ladingen av batteriet (altså via software) er nøkkelen til suksess når det gjelder elektriske biler.

 

Når det gjelder utslipp av miljøskadelige gasser skiller man som regel mellom lokale og regionale/globale utslipp. Elektriske biler er 100% rene lokalt og med den berømte VW dieselskandalen i minnet har vi lært at nettopp lokale utslipp av bl.a NOX nettopp er det vi bør unngå. Elektriske biler løser dette problemet på en elegant måte og det bør vi etter min mening verdsette. Regionale og globale utslipp av klimagasser er selvfølgelig også en utfordring, men i den sammenhengen er ikke moderne produksjon og destruksjon av batterier avgjørende. Som du selv har vært inne på veier skipstransport, flytrafikken, tungindustri og ikke minst alminnelig trafikk betydeling tyngre. Elektriske biler er sammen med andre alternative energikilder som f.eks hydrogen løsningen og ikke et problem.

 

Jeg har stor tro på hydrogen som energibærer, men ikke når det gjelder personbiler. Til det er teknologien for avansert og man går langt på vei over bekken for å hente vann så lenge en hydrogenbil er en elektrisk bil og trenger et batteri for å ha en tilfredsstillende akselerasjon. I min bok virker det derfor langt mer effektivt å ganske enkelt øke størrelsen på batteriet enn å implementere en avansert brenselcelle samt en plasskrevende tank til hydrogenet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...