Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Supra A70 er fra en tid da alle trodde at japanerne skulle ta over sportsbilhegemoniet fra tyskerne og italienerne. Slik skulle det ikke gå, men japanerne kom allikevel frem med en hel rekke veldig kompetente GT/sportsbiler, som f.eks Supra, Celica, MR2, NSX etc. Jeg har personlig aldri helt hatt sansen (det har man normalt ikke hvis man kan velge Porsche), men jeg skal blankt innrømme at subjektive følelser/meninger ikke bør stå i veien for å betrakte Supra som en god GT/sportsbil for det er den definitivt. Det var først med MX-5 jeg fikk sansen for biler fra Japan, men da var vi allerede kommet inn på 90-tallet.

 

Jeg ville ikke ha kjøpt den aktuelle bilen, men for spesielt interesserte er den helt sikkert et godt tilbud. 30-40K kroner mer kjøper deg en langt nyere E46 320i/325i coupé/cab med verdens fineste rekkeseksere (170 eller 192 hestekrefter). Jeg vil mye heller ha en slik når sommeren 2016 står for døren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde denne vært et interessant alternativ som kommende klassier. Ser velholdt ut, og veteran om to år. Ekstra insteressant for en som har vokst opp med Toyota, den gang de hadde noen spennende modeller her:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66691497&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+carUsed+-+resultPolePosition+-+click

Absolutt en kommende klassiker! Har noen bekjente som har Supra av den varianten der, samt Celica Supra, det største problemet (allerede) er tilgang på nye slitedeler og andre ting. Selv har jeg vokst opp med Opel og synes klassisk Opel er morro :) Skjønner meget godt hvorfor du titter på Toyota :)

Disse Toyotaene kjører bra, men det optimale hadde mulig vært den noe "undervurderte"/bortglemte Honda NSX!

 

Klarer ikke helt å ta en gammel riskoker på alvor kjenner jeg.

Gi meg heller en 3.0Si.

:smile:

Riskoker er i og for seg greit nok, de har et litt annet fokus enn hva tyskerne hadde på samme tid, japanske biler er gjerne kjent for simple og gjennomprøvde løsninger og lav vekt. Skikkelig morobiler kan være! Mazda sin RX serie, feks. RX-3 og første utgave av RX-7 gikk for å være sportsbiler i middelklassen den gang de var nye, men her hadde man altså bladfjæring bak..! En venn av familien hadde RX3 i sin tid, han er av den smågale varianten, og tror nok noen så litt rart på han da han kom ryggende i  typ 60 km/t på vei til butikken en dag på landeveien med turtelleren dunkende mot turtallsperra(om det var noen).

 

Fordelen med å ha BMW som en klassiker en kan ta vare på, er helt enorm deletilgang.. Selv til min gamle BMW som i neste år runder 40 år, kan man fremdeles bestille små interiørdetaljer, selv i den sære grønnfargen som jeg hadde i den i starten..! Prøver man å kjøpe dørliste-klips til en Audi/VW som runder 10-12 år, så har man allerede da problemer.. Må gjerne kjøpe hele lista ny til blodpris. Samtidig er BMW fra 70- til starten av 90-tallet noe spesielt! 

Mercedes-Benz kjører det samme som med BMW når det gjelder deletilgang, men dessverre begynner det fort å koste mye penger etterhvert som tredjepart ikke ser det nødvendig å distribuere deler.

 

Skulle jeg kjøpt en klassiker å kose meg med, så er jeg søren ikke sikker, Opel, Mercedes-Benz eller BMW? Søren ikke sikker! Drømmer stadig om en ny E24, men samtidig.. Mercedes-Benz 500E/E500 er noe helt utenom det vanlige! E24 blir nesten litt vel vanlig i forhold!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nye MX-5. Med tanke på dreiemoment (og effekt) så er motoren i 2.0 bedre å cruise med. Men modellen kommer også med større felger og tilhørende lavprofil med bilstein sportsdempere som gir mindre ro og comfort.

Turtall som 1.5 utgaven har mest av er ofte synonymt med drivers car. Men samtidig så mangler bilen LSD, noe jeg og mange andre synes er ganske essensielt i en slik bil.

Såvidt jeg har lest (her f.eks) så er girutvekslingen lik på begge modellene. Siden 1.5 utgaven har mer turtall vil den oppnå høyere toppfart i hvert gir. Sånn sett vil 2.0 utgaven oppfattes som hakket sportsligere giret sett opp mot motoreffekten og fartsgrenser.

Poenget mitt er at jeg synes det på generell basis er litt vanskelig å definere hvilken modell som passer til best til hvem med tanke på ro, komfort og temperament. Det kommer veldig an på hvordan man vektlegger egenskaper og ser på de små nyansene.  :)

 

Nå som vi har vært innom BMW, Mazda og Toyota så passer det vel å ta en liten tur innom Porsche med Harry sin siste video. :)

 

ogee1, antar det er denne en kollega av deg har kjøpt. Om du får deg en tur i bilen så setter ihvertfall jeg pris på en liten rapport.

Puristen i meg sier at den kosmetiske ombyggingen blir noe feil. Bilentusiasten som bare har lyst til å kjøre sier, JA TAKK! :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ogee1, antar det er denne en kollega av deg har kjøpt. Om du får deg en tur i bilen så setter ihvertfall jeg pris på en liten rapport.

Puristen i meg sier at den kosmetiske ombyggingen blir noe feil. Bilentusiasten som bare har lyst til å kjøre sier, JA TAKK! :)

Jeg har ikke fått sett på bilen i dag. Har måttet prioritere å jobbe mens jeg er på jobb. :-) Det høres ut som det er den bilen ut fra beskrivelsen jeg har fått. Ser ikke halvgæli ut for godt under fire hundre tusen synes jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kar i MX5-klubben har kjørt både 1.5 og 2.0 på Rudskogen, og det var ingen tvil om at 2-literen er veien å gå - spesielt med tanke på hvor lite prispåslaget er.

 

Når det gjelder kjøp av en eldre kosebil, så tror jeg noen ganger frykten for saltskader/vinterkjøring og generell bruk kan ødelegge noe av gleden ved å eie en slik bil. Vinterlagring, frykten for verditap, panikk hvis man får en ripe og vaskemani blir slitsomt i lengden. Kanskje en bil som faller midt i mellom hadde fungert bra - jeg vil tro at alle bilene på de vedlagte bildene er lette å leve med over tid, mye valuta for pengene samt noenlunde moderne og driftssikre. Det er også produsert såpass mange av de, så de kan brukes mye og hardt med et smil om munnen uten at man trenger å bekymre seg for verditap, slitasje og deletilgang.

 

post-47117-0-78672600-1447268104_thumb.j

post-47117-0-28615600-1447268107_thumb.j

post-47117-0-02959000-1447268110_thumb.j

post-47117-0-75743200-1447268111_thumb.j

post-47117-0-17069600-1447268114_thumb.j

post-47117-0-74571200-1447268116_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det umiddelbart (iallefall teoretisk = må/skal prøvekjøre) kan være vanskelig å velge mellom de to MX-5 modellene. Fraværet av LSD på 1,5 liter varianten kan være avgjørende for oss, men de aller fleste vil neppe merke forskjell. Hvis Mazda tilbyr LSD som ekstrautstyr på denne varianten tror jeg at det er denne modellen jeg ønsker meg. Motoren holder fint til "hobbybruk" og et litt mer sensitivt understel pga. 16" felgene er bare positivt i min bok. Jeg liker lette og smale felger/dekk med litt gummi så lenge det ikke går for fort... :)

 

Apropos klassikere og utfordringen med å kjøpe teknisk bra objekter. Mercedes-Benz selger nå ut av deres brukssamling (altså ikke museumssamlingen) og det er mye snadder de har til salgs selv om det koster skjorten. Hva med en 1994 W124 E60 AMG Limited, som en av kun 45 produsert, til rundt 2,5 millioner kroner. Vi snakker om en V8 motor på 5956 cm3 som yter 381 HK og 580 Nm. Eller hva med en 1929 630 Kompressor til 7,85 millioner kroner. Mercedes-Benz selger også billigere biler som f.eks en 1979 W116 450 SEL 6,9. Den koster 650000 kroner... :)

 

08_409_450_SEL_6_9__52_Gross-1180x786.jp

 

http://alltime-stars.com/

 

Horacio Pagani fyller 60 år i disse dager og da er det på plass med en liten kavalkade over hans fantastiske kreasjoner... :)

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden så linket jeg til han fra MX-5 klubben som skrev om modellene. Som jeg var inne på så er mellomlegget fra 1.5 sport til 2.0 sport 35K, ikke 25k som han først trodde. Ellers er differansen mellom 1.5 (ikke sport) og 2.0 sport 55k. Da skjønner jeg lettere at steget for noen ikke er verdt det. Det finnes mange (utenfor Norge) som har prøvd begge bilene som  synes 1.5 utgaven er den beste, spesielt når man tar pris med i betraktningen. Så meningene til folk går i begge retninger. Men slik har det jo alltid vært med MX-5 og de forskjellige motoriseringene så det er ikke mye nytt i den gården.

For min del så er det 2.0 utgaven som er den aktuelle modellen om det en gang i fremtiden skulle blitt en av de to. Jeg har ikke sett noe som tyder på at 1.5 får LSD, men man vet jo aldri med MX-5 og fremtidige "special edition" modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at jeg vil satse på 1,5 sport iom. at bilen såvidt jeg forstår har glimrende og morsomme kjøreegenskaper som standard. Føler man et behov for mer aggressive kjøreegenskaper kan man jo ganske enkelt modifisere bilen ved en senere anledning, men LSD vil jeg ha pga. vinterkjøring. Jeg tror at dette er en typisk "keep it simple" bil. Mer motor og strammere understel gjør ikke bilen nødvendigvis bedre... bare annerledes (litt avhengig av hvordan man ser det og fokuserer på). Med tanke på hvor populær den nye MX-5 modellen kommer til å bli er det trolig ganske sannsynlig at 3-parts leverandører som f.eks Quaife kommer til å tilby en skikkelig differensial til bilen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått sett på bilen i dag. Har måttet prioritere å jobbe mens jeg er på jobb. :-) Det høres ut som det er den bilen ut fra beskrivelsen jeg har fått. Ser ikke halvgæli ut for godt under fire hundre tusen synes jeg.

Fikk kikket litt i dag, men det var is på veien så vi droppet kjøretur.

Bilen ser veldig ryddig ut. Og det burde den forsåvidt. Han har kvitteringer på mer enn 35000 Euro bare for karosserijobben! Hva forrige eier har tenkt på er et mysterium for meg.

Jeg synes 996-interiøret er helt ålreit, så dette er en bil jeg kunne levd godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det motsatte av downsizing... og takk til Ferrari for at de stadig holder fanen høyt (iallefall når det gjelder noen modeller)... :)

 

 

Over til noe helt annet som er aktuelt i disse "The Martian" dager (filmen er faktisk ganske bra og bør ses). NASA's fjernstyrte rover/bil (Curiosity), som har vært aktiv siden 2012 på Mars, har tatt et bilde av Jorden og Månen. Tankevekkende. På det nærmeste er Mars ca. 56 millioner kilometer fra Jorden... :)

 

http://www.space.com/24593-mars-rover-curiosity-sees-earth-photos.html?adbpr=15431856&adbid=664457591150383104&adbpl=tw

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spotta" noen biler idag. Såg en viss franskmann. Siden jeg ratta M3 så stilte jeg meg ved siden av for å ta noen raske og dårlige mobilbilder ute i regnet.

 

20151116_121936_zpsknbly1to.jpg

M3n er faktisk 2 cm smalere enn Cactusen (171 vs 173)

20151116_121943_zpszelguvga.jpg

27cm lengre (443 vs 416)

20151116_122008_zpsdv2qdkx5.jpg

Vektdifferansen er det best å ikke snakke så høyt om.. *host.. nesten 500kg host *

 

Når jeg først er i gang. M3 og nye 7-serien. Ikke hver dag man ser disse ved siden av hverandre heller. 

20151116_132728_zps3th2kbsj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er nesten litt komisk å se Cactusen ved siden av en E36, men jeg hadde valgt din utrolig fine E36 M3 any day. Stort mer forskjellige kan to biler vanskelig bli. Det handler om helt ulike konsepter og visjoner for hvordan bilkjøring skal være. Ikke nødvendigvis totalt divergerende forskjeller, men iallefall veldig forskjellige. Jeg hadde en Land Rover Series III 88" (SWB) da jeg hadde min første BMW (1987 E30 320i) på slutten av 80-tallet... så det forteller jo litt om hvor fleksibel jeg er når det gjelder biler. Cactusen stiller litt på det samme nivået... sært og annerledes, men med helt distinkte kvaliteter... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt artig å se visse nyere biler ved siden av E36n. Tenkte det var passende med en Cactus. :)

 

Ellers lar jeg jeg meg fasinere av prisene på Porscher.

Tidligere i tråden, før jeg var aktiv her var det en kar som kjøpte denne Cayman R.

Da var den annonsert til 750k. Jeg husker at det var ganske billig (sett opp mot utenlandspriser). Men hadde ikke sett for meg verdiøkning på denne bilen i fremtiden.

65_1809040537.jpg

Nå har nok en svak krone delvis skyld i prisen, men likevel må jeg bare si at jeg tok feil. For nå er den til salgs igjen her. Ett år senere, over 13000km mer og en prisøkning på 150k. Hva som blir salgsprisen er en annen sak, men interessant å se ihvertfall.

 

Når jeg er inne på Porsche annonser. Sjekk denne, eller denne

78_80226264.jpg

Jeg skal ikke uttale meg mye om pris. Men fyren har ihvertfall laget den beste amatørvideoen jeg noen gang har sett i en bilannonse. :)

(Litt inspirert av Petrolicious og en viss Chris Harris video?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sannelig en veldig fin amatørvideo som heller ikke forsøker å utgi seg for noe annet. Det er definitivt noe helt eget og spesielt med 911 urmodellen (1964-1974), men om den er verdt hele 990K er jeg ikke like sikker på. Man kan få mange andre fine bilmodeller til den prisen. The sky is the limit ser ut til å være grensen for verdistigning når det gjelder de klassiske luftkjølte 911'ene (1964-1994). 

 

Når det gjelder verdistigningen på Cayman så tror jeg at du har helt rett at årsaken er den svake kronen. Cayman finnes i bøtter og spann og det skaper ikke en verdistigning på dette nivået (20%). På den annen side er jo Cayman R litt spesiell iom at den var toppmodellen i 987c programmet og produsert i et begrenset antall. Porsche er dyrt... det er helt sikkert... :)

 

Apropos Porsche Center Son. Via felles venner traff jeg for mange år siden Christian Hallan privat. Han er sønn av Knut Hallan som i mange år sto bak importen av Morgan til Norge. Vi kom som bilentusiaster selvfølgelig i snakk og diskuterte alt fra Porsche til Morgan samt det som er i mellom. Jeg mener å huske at han ikke hadde spesielt mye erfaring med Porsche. Morgan og finere britiske biler var det mest interessante for ham den gangen. Det er derfor litt artig at han jobber med Porsche idag... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...