Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos japanske sportsbiler fra den gangen de skulle erobre verden (altså slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet). Mazda MX-5 og Honda NSX var de mest signifikante og de har selv idag 25 år senere stadig mye å tilby bilentusiaster. Honda NSX er virkelig en elegant konstruksjon... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSX er nydelige biler og prisene er generelt på et ganske "fornuftig" nivå sammenlignet med mye fra f.eks Porsche.

 

Apropos Porsche, her er en ganske ny video med Porsche sine RS modeller (med Engelsk tekst tilgjengelig).

Mye "brosjyre informasjon", så kanskje litt kjedelig og lite informativt med tanke på at de fikk kjøre bilene etter hverandre. Men ikke hver dag man får sett disse bilene i lag. :)

 

Rent informativt så synes jeg denne sammenligningen er mye bedre, men der er det bare 3 vannavkjølte RS modeller.

 

Håper Chris Harris lager lignende videoer med hans stil en dag. F.eks med M3 generasjonene. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for å ha postet et par veldig artige filmer. Jeg reflekterte litt over prisen på Carrera RS 2.7 fra begynnelsen av 70-tallet. Den kostet 34500 Deutsche Mark eller ca. 138000 kroner (926000 kroner i dagens pengeverdi). Til sammenligning kostet en Citroën DS 37000 kroner (248000 kroner i dagens pengeverdi), BMW 1602 "Neue Klasse" 42000 kroner (282000 kroner i dagens pengeverdi) og Mercedes-Benz W114 230 60000 kroner (403000 kroner i dagens pengeverdi). Porschen var mer enn svindyr, men idag er den verdt minimum 4,5 millioner kroner. DS, "02" og Strich-Acht all ære, men de har definitivt ikke hatt den samme pris/verdiutviklingen.

 

Jeg tror allikevel at min favoritt er 964 Carrera RS 3.8. Designet er så klassisk som det kan bli og relativt få ble bygget fordi Porsche var i store økonomiske problemer på begynnelsen/midten av 90-tallet før Boxster og 996 kom på banen. Hva en Carrera RS 3.8 er verdt idag tør jeg nesten ikke å tenke på. 964 Carrera RS kom forøvrig i flere forskjellige varianter med alt fra 250 til 300 HK. På den annen side kan mye tyde på at 996 er det det mest fornuftige valget både som alminnelig modell og GT3 RS (spesielt pga. prisen og ikke minst Mezger motoren fra GT1). Jeg sliter imidlertid, i likhet med veldig mange andre, med designet på den modellen. 964 er klart mer sexy og det er vel egentlig også 993 når alt kommer til alt. 

 

Honda NSX NA1 er uten tvil et langt bedre kjøp og selv om den ikke er like klassisk cool som 964 er den stadig en veldig, veldig fin sportsbil. Hmmm... tenke, tenke... :)

 

Det er forøvrig ganske mange artige bilfilmer på Youtube fra Nederland. Mange har heldigvis engelske undertekster. Nederlandsk er komplett uforståelig selv for meg som er godt bevandret i vestjyske dialekter (som minner om frisisk som igjen ikke er helt ulikt nederlandsk). Skriftlig nederlandsk gir imidlertid mening såfremt man reflekterer litt og tenker seg om før man leser videre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda NSX NA1 er uten tvil et langt bedre kjøp og selv om den ikke er like klassisk cool som 964 er den stadig en veldig, veldig fin sportsbil. Hmmm... tenke, tenke... :)

 

Absolutt en fin sportsbil. Litt interesant angående NSX er at om man ser på fysiske mål (på en Acura NSX) så er den på centimeteren like lang som E36 M3, og hele 10cm bredere. Med tanke på hvor upraktisk den er (2 seter og lite bagasjerom) så er den litt stor sett opp mot andre sportslige biler fra samme tidsepoke. Bilen er betraktelig større enn en f.eks Porsche 964 og 993.

 

En litt sær ting med de tidligere modellene av NSX med 5-trinns girkasse er at utvekslingen (på Amerikanske og Europeiske modeller) er noe dårlig tilpasset gatebruk. Girer man ved turtallssperren i første gir så havner man helt ned på 4499rpm i andre gir, noe som for turtallsvillig VTEC motor er upraktisk lavt.

Den Japanske utgaven hadde andre drev i girkassen som gav litt tettere giring i/fra bunn. Første generasjon Type-R hadde på toppen av det annen utveksling i diffen slik at hastigheten i alle girene ble enda lavere.

Mer detaljer her: NSX Gear ratios

 

Her kan man blant annet lese følgende om US/Euro bilen.

The '91-'96 5-speed NSX has gearing that is not ideal for fast launches. First gear is very low, and the next four gears are very high. The idea was to provide a low starting gear and four higher driving gears like a race car. Unfortunately, this creates a "blind spot" between 40 and 60 mph during acceleration. When upshifting from first to second there's a big drop in rpm and the engine falls out of the high-rpm VTEC mode.

 

Som NSX så har Cayman GT4 (og de andre Cayman modellene med manuell girkasse) veldig lange 1-3.gir.

Nedenfor har jeg laget en oversikt som viser den teoretiske maks farten i hvert gir på de nevnte bilene sett opp mot BMW Z4M. Jeg har også lagt til en "økning" kolonne for hver bil som viser hastighetsøkningen mellom girene.

 

girutveksling_zpsaf3azdj9.jpg

 

Noen betraktninger fra meg.

-Jeg sitter med inntrykk av at NSX (US/Euro 5-gir) er giret for veier/baner med høy hastighet hvor det ble gjort et kompromiss ved overgangen til 2.giret. Det har kanskje også en sammenheng med at Honda var en av de første Japanske bilprodusentene som på denne tiden begynte med testing på Nurburgring?

 

-GT4 som NSX går veldig langt på de første girene. 134km/t på andre gir er etter min mening upraktisk høyt. Man ser også at økningen mellom girene stort sett blir mindre/holder seg lav dess høyere oppover i girene man går. Girutvekslingen er jevnt over tettsteget i alle høye hastigheter. Sikkert perfekt på Nurburgring og Autobahn, men noe som går litt på bekostning av 0-100 tid og "lavhastighets" egenskaper.

Hadde man kunnet endre utvekslingen i diffen slik at hastigheten i hvert gir ble senket med 20% så hadde man vært på nivå med BMW`n i de to første girene, men da hadde toppfarten "bare" vært 258.

 

-Z4M Coupe har det laveste første giret. På toppen av det har den også minst økning til det andre giret, der hvor de andre bilene har høy/høyest økning. Det gjør at på offentlig vei så er det lettere å holde turtallet oppe og man kan dra ut de første girene uten å oppnå like ekstreme hastigheter.

Ellers så er den høyere giret for bedre økonomi/ mindre motorstøy i 6. giret.

Jeg vil påstå at BMW`n for folk flest er bedre giret. Det går naturlig nok på kompromiss med at bilen ikke er like tettsteget i hastigheter som er langt forbi fartsgrensene i Norge.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt ute på dypt vann nå, men umiddelbart tenker jeg at Honda trolig forsøkte og/eller ble tvunget til å ri to hester samtidig med NSX. På den ene siden var modellen utvilsomt en slags "tour de force" rent teknisk der målet var å etablere Honda blandt de seriøse sportsbilprodusentene som f.eks Ferrari og Porsche. På den andre siden var det også klart at USA var det største markedet for NSX og der var/er de generelt mindre interessert i hardcore sportsbiler i motsetning til typiske GT modeller med fokus på komfort.

 

Dette er et paradoks som flere enn Honda har måttet forholde seg til. Ferrari har alltid måttet balansere deres ulike modeller mellom sportslige og mer GT orienterte modeller. Noen modeller som f.eks Mondial, 400 og 550 Maranello kan knapt kalles sportsbiler selv om de selvfølgelig deler mye teknikk med de mer sportslige modelene i Ferraris modellportefølje. Tilsvarende også med Porsche og det mest åpenbare eksempelet er 928. I dette perspektivet er det idag ganske utrolig å tenke på at 928 ble konstruert for å erstatte 911, men så sterk var den amerikanske påvirkingen (sosialt og økonomisk) på 70, 80 og 90-tallet. Porsche gikk faktisk et skritt lenger og satset hele deres sportslige renommé på SUV'en Cayenne i 2002. Målet var alt overveiende det amerikanske markedet og modellen ble en stor salgssuksess, som sammen med spesielt Boxster fikk Porsche ut av de økonomiske problemene som hadde plaget selskapet på slutten av 80-tallet og stort sett hele 90-tallet.

 

En vesentlig årsak til disse økonomiske problemene må nettopp tilskrives 911 (g-modellen) som på slutten av 80-tallet ble oppfattet som både gammeldags og utidsmessig og derfor solgte dårlig. Stort bedre var det ikke med 944 og 928 modellene som hadde vært med siden 1981 og 1977. Porsche gjorde en kraftanstrengelse rent teknisk med samtlige modeller og utviklet 964, 968, 928 GT/GTS og 993. Dette er på alle måter svært fine konstruksjoner, men kommersielt løsnet det ikke for Porsche før Boxster, 996 og Cayenne kom på banen. 

 

Det var av samme årsak helt avgjørende at bilmodeller som skulle selges på det amerikanske markedet kunne leveres med automatgear. I mange tilfeller var dette kjøredynamisk direkte tragisk. NSX er et godt eksempel, men også Porsche 928 kunne leveres med automatgear og resultatet var på alle måter mindre inspirerende. De første årene hadde automatgearet kun 3-trinn og man kan derfor lett forestille seg at man ofte havnet mellom to gir. Ikke kunne man gire ned pga. for høyt turtall og ikke kunne man gire opp pga. for lavt turtall. Jeg mener å huske at 2.gir gikk til over 170 Km/t og vi snakker om en V8 motor som hadde en maksimal effekt ved relativt lave 5900 rpm. Topphastigheten var forøvrig 250 Km/t.

 

Jeg tror derfor at NSX i noen sammenhenger ble et offer for de samme betingelsene som langt på vei ødela for Porsche 928. Kanskje var den høye utvekslingen på de lave gearene på den manuelle gearkassen også et forsøk på å imøtekomme det amerikanske markedet. En høy utveksling på de enkelte gearene fører også til et behov for færre gearskift (altså for en alminnelig sjåfør i alminnelig trafikk). Noen ville kanskje oppfatte dette som positivt så lenge akselerasjonen stadig var akseptabel og det må man jo si at den var for NSX iom. at den klarte 0-100 Km/t på respektable 5,9 sekunder (noe som absolutt var fornuftig på begynnelsen av 90-tallet). Her er det verdt å merke seg at den nogenlunde samtidige BMW E31 850CSi jmf. BMW klarte 0-100 Km/t på 6,0 sekunder og Porsche 928 GTS ditto 5,7 sekunder... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye snakk om Porsche her.

Kom i snakk med en kollega som er Porsche mann.

Han har kjøpt og solgt mye Porsche opp igjennom, så vi pratet litt om hysteriet rundt merket og pris.

Det visste seg at han hadde kjøpt seg et nytt objekt, en 964 Turbo.

Selger hadde hatt bilen i ti år, og skulle ha det han gav for den, 400k.

På 3.5 time hadde han fått et par tusen mail (også ifra Mexico!) og mobilen hadde han latt ligge på bordet.

Denne stod ikke stille og batteriet ble tømt på kort tid.

Han besvarte ingen av disse.

Tilfeldighetene ville ha det til at "min" kollega "fikk" bilen, og påstod han glatt kunne få det dobbelte etter å ha "fikset" bilen opp litt.

Spesielt marked må man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... markedet for oldschool 911 og spesielt 964 har gått helt bananas. Det er definitivt ikke nå man skal kjøpe disse bilene med mindre poenget er å spekulere i en videre verdistigning. På et eller annet tidspunkt treffer disse gamle 911'ene taket og blir for dyre i forhold til andre interessante sportsbiler og/eller det kommer en naturlig motreaksjon... noe jeg er tilhenger av når "alle" plutselig skal ha de samme tingene... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som ikke har sett Best motoring International så er første episode i en spilleliste med resten av episodene her.

Det er nok mye tuning, og i overkant mye Japansk for folk flest her på bimmers, men jeg likte nivået de hadde på mye av testingen. Det var noen episoder hvor det var fokus på litt mer enn Japanske biler også.

 

Nedenfor er f.eks mye fra en episode hvor det var fokus på 997. NSX er også representert i episoden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to tidligere bekjentskaper som har eid NSX. Han ene kjøpte en slik i en alder av 20, og den bilen så helt fantastisk ut langs veien. Han andre har eid flere MX-5 og kjørt mye på bane, så han trodde han skulle ta steget opp når han kjøpte en slik. Dog viste det seg at NSXen var stor, tung og lite dynamisk spesielt på bane. Så han solgte og kjøpte heller en Miata NB Mazdaspeed.  Personlig har jeg ingen sterke følelser for NSX - dessuten er den dyr. Den har kostet 3-400 000 kr de siste 10 årene, og da tar jeg heller en Supra, 911, MX-5 ND eller E46 M3.

Angående 911 synes jeg det er rart at folk gidder å betale 2-300 000kr for eldgamle 2.7S og 3.0SC. Ser til og med at en på finn.no prøver å selge en 1976-modell som er et tilnærmet restaureringsobjekt til 250 000 kr!  Skal man oppleve 911-kjøreglede i 2015 burde man importere en billig 996 fra Tyskland og fikse ims, da har man en grom bruksbil til under 200 000 kr som man kan kjøre hele året.

 

Selv har jeg alltid vært litt svak for Jaguar XK8 med tak. Det er en utrolig vakker og elegant bil som på mange måter er finere enn etterfølgeren. Så en norsksolgt 1996-modell i British racing green på nærbutikken for et par uker siden - det var et herlig syn når den brummet avgårde med avdempet V8-lyd. Dog har de på bruktmarkedet i Norge stoppet på 150-170 000 kr - jeg har sittet på gjerdet og ventet på at de skulle duppe under 100 000 kr. I Tyskland får man dem fra drøye 70 000kr og oppover nå.

Når man snakker om engelsk bil...

En kamerat med Range Rover Sport TDV6 har fått litt plunder, og dro på merkeverkstedet for å høre hva det kostet å bytte alle dysene (3 er defekte, 3 er slitne). Delepris 44200,- + arbeidet som avhengig av om dysene sitter fast eller ei kostet mellom 15 000 og 50 000 kr. Man risikerer fort en regning på 60-90 000 kr...Kameraten min skulle kjøpe delene fra England og prøve å få det gjort på kveldstid, da slapp han kanskje unna med kun 25 000 kr.

Mens han var der spurte han pris på bytte av glødeplugger. Delene kostet 1000kr, men den forrige bilen de byttet disse på brakk alle sammen så de måtte demontere toppen. Så det ble 96 arbeidstimer og en nice price fra verkstedet på 70 000 kr.

Tror jeg holder meg i de nedre divisjoner med billigbilene en god stund til - blir helt svett av tanken på slike regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykende fersk video! :) :) :)

 

Edit:

Siden jeg var litt ivring med å poste videoen så er kvaliteten bare på 360p i skrivende stund. (Slik er det med youtube videoer om man er litt for tidlig ute) Som en apetittvekker så kan jeg nevne at Solomondrin har lagt ut del 3 av sin hyperbil test i dag som inkluderer 5 biler. Om man bare skal se litt så hopp til del 3.

Del 1 - Snakk om bilene

Del 2 - Bilene kjører rundt banen

Del 3- Drag race og resultater

 

Utover disse så har også "TheSUPERCARDRIVER ." kanalen hatt en test på hyperbil trioen.

Banekjøring

Drag race 1/4 Mile

Drag race (Over lang distanse og med en del mer detaljer enn forrige drag race video)

 

Edit 2:

Chris Harris sin video er bare helt nydelig!  :wub: Anbefaler alle å se den. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg sett meg opp litt på videoer og lest masse interessant her igjen...

 

 

Skal man oppleve 911-kjøreglede i 2015 burde man importere en billig 996 fra Tyskland og fikse ims, da har man en grom bruksbil til under 200 000 kr som man kan kjøre hele året.

 

Mener du at en kan få tak i en pen 996 fra tyskland, på norske skilt, med IMS-utbedring og sjekk av ovale sylindre for under 200.000?

 

Jeg har begynt å lukte på e46 M3 som neste bil, men har jo egentlig lyst på 911.

 

M3 ligger jo nå rimelig stabilt rundt 300.000 - 350.000, og det blir jo enda bedre over nyttår mtp aldersfradrrag på import, som etter hvert også vil gjenspeile seg i norske priser.

 

996 kan ligge lavere enn det, men må si vedlikeholdskostnader skremmer meg. En ting er motorhavari. En annen ting er alle andre deler som koster mye...

Med M3 er vel det største problemet det der som sprekker opp bak, om en ikke forsterker det.

 

Min samboer vil helst ha Porsche (Så hvorfor skal egentlig JEG si nei?). M3 er vel på mange måter mer enn guttebil enn en 911. Et par av fordelene med BMW er at jeg kjenner flere som kan skru på de, og deletilgangen er flott.

 

En tanke:

Vi er inne i en usikker tid med elbil vs bensin vs diesel vs hydrogen.

Hva bør neste bil være for å minimere risiko og verdifall?

-En klassisk bensindrevet sportsbil. Jeg kan se for meg verditapet på både 996 og e46 M3 er mindre enn en tilsvarende priset familiebil på enten hybrid- el- eller dieseldrift de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to tidligere bekjentskaper som har eid NSX. Han ene kjøpte en slik i en alder av 20, og den bilen så helt fantastisk ut langs veien. Han andre har eid flere MX-5 og kjørt mye på bane, så han trodde han skulle ta steget opp når han kjøpte en slik. Dog viste det seg at NSXen var stor, tung og lite dynamisk spesielt på bane. Så han solgte og kjøpte heller en Miata NB Mazdaspeed.  Personlig har jeg ingen sterke følelser for NSX - dessuten er den dyr. Den har kostet 3-400 000 kr de siste 10 årene, og da tar jeg heller en Supra, 911, MX-5 ND eller E46 M3.

Angående 911 synes jeg det er rart at folk gidder å betale 2-300 000kr for eldgamle 2.7S og 3.0SC. Ser til og med at en på finn.no prøver å selge en 1976-modell som er et tilnærmet restaureringsobjekt til 250 000 kr!  Skal man oppleve 911-kjøreglede i 2015 burde man importere en billig 996 fra Tyskland og fikse ims, da har man en grom bruksbil til under 200 000 kr som man kan kjøre hele året.

 

Selv har jeg alltid vært litt svak for Jaguar XK8 med tak. Det er en utrolig vakker og elegant bil som på mange måter er finere enn etterfølgeren. Så en norsksolgt 1996-modell i British racing green på nærbutikken for et par uker siden - det var et herlig syn når den brummet avgårde med avdempet V8-lyd. Dog har de på bruktmarkedet i Norge stoppet på 150-170 000 kr - jeg har sittet på gjerdet og ventet på at de skulle duppe under 100 000 kr. I Tyskland får man dem fra drøye 70 000kr og oppover nå.

Når man snakker om engelsk bil...

En kamerat med Range Rover Sport TDV6 har fått litt plunder, og dro på merkeverkstedet for å høre hva det kostet å bytte alle dysene (3 er defekte, 3 er slitne). Delepris 44200,- + arbeidet som avhengig av om dysene sitter fast eller ei kostet mellom 15 000 og 50 000 kr. Man risikerer fort en regning på 60-90 000 kr...Kameraten min skulle kjøpe delene fra England og prøve å få det gjort på kveldstid, da slapp han kanskje unna med kun 25 000 kr.

Mens han var der spurte han pris på bytte av glødeplugger. Delene kostet 1000kr, men den forrige bilen de byttet disse på brakk alle sammen så de måtte demontere toppen. Så det ble 96 arbeidstimer og en nice price fra verkstedet på 70 000 kr.

Tror jeg holder meg i de nedre divisjoner med billigbilene en god stund til - blir helt svett av tanken på slike regninger.

 

Synes dette er interessant, da en god venn av meg valgte å erstatte sin E61 520d med en RR Sport TDV6, som jeg tidligere har skrevet om. Som sagt tidligere så er det jo en flott bil, men kjøreopplevelse og interiørkvalitet er jo ikke i nærheten av bilen han bytter ut (og fortsatt ikke har fått solgt overraskende nok). Noe av det første som skjedde med den var at den ikke tålte en motorvask, som en vanlig BMW ikke har noen problemer med, og deretter måtte han bytte lambda hvis jeg ikke husker feil. Må si jeg er ganske spent på fortsettelsen. Har selv sett litt på RR med V8 siden prisen har blitt veldig lav, men jeg synes det er for risikabelt. Skal sies at hans valg er særdeles farget av at faren kjører Range Rover, og har hatt en del av dem. Den store forskjellen er at han kjøper de ny, og bytter etter ikke veldig mange år. Konebilen er en topp utstyrt X6, så ikke mye å klage på der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...